Condensator S2 (of AV3 of S1 of S3)

Vertel hier waar je naar op zoek bent.
Forumregels
Graag een duidelijke omschrijving, liefst met foto/afbeelding, van het gevraagde onderdeel of brommer.

Condensator S2 (of AV3 of S1 of S3)

Nieuw berichtdoor ruudk » 20 okt 2017, 16:25

Beste forumleden,
Voor mijn S2 uit 1955 zoek ik een goede condensator die ik onder het vliegwiel kan monteren. Als voorbeeld heb ik een foto van de originele condensator bijgevoegd, waarbij het aansluitpunt van belang is: een beugeltje om de condensator met 1 schroefgat. Ook AV3 en de andere S-modellen hadden dit type condensator.
Alvast bedankt voor de hulp,
Rudolf
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
ruudk

Re: Condensator S2 (of AV3 of S1 of S3)

Nieuw berichtdoor Franky » 20 okt 2017, 17:57

Dit lijkt heel erg op een condensator die ik bij de plaatselijk scooter boer kocht zo'n 10 jaar terug. Die had ook 1 pootje. Zijn die er niet meer?
Franky

Nieuw berichtdoor GROENEKAN » 21 okt 2017, 02:20

Hoi Ruud, zo nodig kan www.wikkeltechniek.nl vermoedelijk de condensator voorzien van nieuw binnenwerk. Groet, Joop
GROENEKAN

Nieuw berichtdoor KapteinBeun » 21 okt 2017, 12:04

Franky schreef:Dit lijkt heel erg op een condensator die ik bij de plaatselijk scooter boer kocht zo'n 10 jaar terug. Die had ook 1 pootje. Zijn die er niet meer?

Ik denk dat je zo'n Vespa condensator bedoelt, toch? Die heb ik ook eentje. Maar daarbij zit het oog 90 graden gedraaid ;) bovenstaande condensator is niet te gebruiken in AV7 blokjes, dus ik denk andersom ook niet.

Gr.
Marco
KapteinBeun

Nieuw berichtdoor Franky » 21 okt 2017, 12:20

Nee, die bedoel ik niet. Hierbij een foto van het ding. Dit past in een AV7. Heb er ooit mee gereden.
Afmetingen cilinder: rond 22mm , lengte 24mm

P1010242.jpg

P1010243.jpg
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
Franky

Nieuw berichtdoor paulmz » 21 okt 2017, 12:22

paulmz

Nieuw berichtdoor loe » 21 okt 2017, 12:55

De vespa condensors zyn rommel .ik heb ER genoeg opgebazen.nu ry ik met een van kessel zonder problemen.is dit een optie.
loe

Nieuw berichtdoor ruudk » 21 okt 2017, 14:05

Bedankt voor jullie hulp! Prachtig, zo'n forum.
Loe, ik ken het Van Kessel externe bobine systeem, dit werkt inderdaad uitstekend. Toch wil ik op mijn oudjes graag een origineel ogende inwendige ontsteking (onder het vliegwiel), vandaar mijn oproep. Frank, die condensator van jou ziet er goed uit, ik ga eens rondkijken op internet. Ook die Beru condensator van PaulMZ lijkt een goede optie, daar heb ik ook goede verhalen over gehoord. Joop, ik heb net met wikkeltechniek gebeld en zij kunnen inderdaad de oude condensatoren opnieuw wikkelen!!! (het folie wordt ook gewikkeld, net als spoeldraden). Met al deze tips kan ik weer vooruit, ik zal nog even weten wat het is geworden en wat het resultaat is. Als sommigen van jullie een oude kapotte condensator (model zoals op mijn foto) willen weggooien, dan wil ik die ook graag overnemen tegen een net bedrag, want dan laat ik ze opnieuw wikkelen. Ik heb namelijk net twee weken geleden mijn eigen voorraad van zes kapotte condensatoren weggegooid, omdat ik toen nog niet wist dat ze opnieuw konden worden gewikkeld.
Groeten,
Ruud
ruudk

Nieuw berichtdoor loe » 21 okt 2017, 16:33

Wat kost dat grapje Dan ruud.het inwendige vernieuwen van een condensator?
loe

Nieuw berichtdoor ruudk » 21 okt 2017, 20:04

Tien euro, exclusief verzendkosten, Loe.
Ruud
ruudk

Nieuw berichtdoor loe » 21 okt 2017, 20:35

Dat ist proberen waard.niet heel goedkoop.maar tis individueel hand/maatwerk.dus Dan valt t wel weer mee.zat er niks by die beru condensors van t linkje.? Ik wou dat ik dit eerder had geweten dan had ik ook niet met de buitencondensator hoeven klooien.
loe

Nieuw berichtdoor Franky » 21 okt 2017, 20:36

Dat is geen geld. Ik wil er om wedden dat ze de behuizing open maken, oude troep eruit halen en een nieuwe moderne condensator erin doen. Daarna de zaak goed afkitten en klaar is kees :mrgreen: Kan je net zo goed zelf een moderne condensator plaatsen in je ontsteking :mrgreen:
Franky

Nieuw berichtdoor GROENEKAN » 21 okt 2017, 21:45

Nee Frank, deze man van Wikkeltechniek maakt een condensator van dezelfde kwaliteit als Harrie / Henk :D

Dus je hebt het originele model en de beste kwaliteit.

Gr. Joop
GROENEKAN

Nieuw berichtdoor ruudk » 22 okt 2017, 08:50

Hallo,
Ik snap ook heel goed dat anderen kiezen voor een moderne condensator, maar ik vind zelf het (laten) repareren van de oude leuker.
Voor wat betreft het linkje van de Beru, Loe, zit er ook minstens 1 goede bij. De maten staan niet bij deze condenator dus dat moet nog even worden gecontroleerd.
Update: ik heb net reactie van Wikkeltechniek gekregen: er wordt niet ambachtelijk een nieuwe folie met dielectricum in gewikkeld in maar er wordt een modern vierkant condensator-element in het oude condensatorhuis gesoldeerd. Dus Frank had daarin gelijk. Joop heeft ongetwijfeld ook gelijk dat de kwaliteit goed is.
Toch vind ik het idee dat er een modern electronica-element wordt geplaatst dan wel weer jammer, ik kies dan in eerste instantie toch voor de Beru-optie. Misschien dat ik 1 condensator door wikkeltechniek laat vernieuwen om te kijken hoe dat bevalt. Gewoon beide opties uitbroberen en na een jaar vergelijken wat de beste keuze is.
Bedankt voor de verschillende invalshoeken/opties,
Ruud
ruudk

Nieuw berichtdoor paulmz » 22 okt 2017, 09:06

Franky schreef:Dat is geen geld. Ik wil er om wedden dat ze de behuizing open maken, oude troep eruit halen en een nieuwe moderne condensator erin doen. Daarna de zaak goed afkitten en klaar is kees :mrgreen: Kan je net zo goed zelf een moderne condensator plaatsen in je ontsteking :mrgreen:

Mijn idee en werkt prima.
Ik deed dat al begin jaren 80 met Mosquito condensators, die zo apart van vorm waren, dat er niets vervangbaars voor te vinden was.

P.S. Dat zelf een moderne condensator plaatsen in de oude behuizing ik al eens eerder in een topic van Loe geschreven.

Paul
paulmz

Nieuw berichtdoor Franky » 22 okt 2017, 10:06

Ik denk dat je er blij om moet zijn dat ze niet zelf een condensator gaan wikkelen. Dit is volgens mij helemaal niet makkelijk. Je hebt best kans dat je via die zelfwikkelmethode eindigt met een lager kwaliteit product. Gelukkig gebruiken ze degelijke reeds bestaande producten. Waarom ook niet? Als je het niet ziet mag alles in mijn ogen. Al helemaal in een ontsteking van een mobylette. Dat ziet niemand :D Maar dat is mijn mening.
Interessant dit allemaal :) Succes!
Franky

Keer terug naar Gezocht