Pasring spoelen

Vertel hier waar je naar op zoek bent.
Forumregels
Graag een duidelijke omschrijving, liefst met foto/afbeelding, van het gevraagde onderdeel of brommer.
ruudk

Pasring spoelen

Ongelezen bericht door ruudk » 14 aug 2018, 13:26

Beste allen,

Omdat ik regelmatig te maken heb met kromme grondplaten en aanslijtende spoelen, lijkt het mij handig om een pasring te hebben om in elk geval snel te kunnen kijken of de spoelen ten opzichte van elkaar goed staan, zonder dat ik iedere keer het vliegwiel weer moet monteren en demonteren.

Ik neem aan dat een pasring dezelfde binnendiameter moet hebben als het vliegwiel. Ik heb even op internet gezocht, maar kon na een kwartier zoeken niks vinden. Zijn er forumleden die zo'n pasring hebben? Hoe zijn jullie daar aan gekomen? Hebben jullie tips waar ik moet zoeken?

Alvast bedankt,
Groeten,
Ruud

AGB

Re: Pasring spoelen

Ongelezen bericht door AGB » 14 aug 2018, 13:31

Henk verkocht ze

paulmz

Ongelezen bericht door paulmz » 14 aug 2018, 13:33

Heb hem zelf gedraaid.

Paul

wannes69

Ongelezen bericht door wannes69 » 14 aug 2018, 13:42

GROENEKAN

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 14 aug 2018, 14:58

Ik zou Henk contacten. Gr. J.

PantinNL

Ongelezen bericht door PantinNL » 14 aug 2018, 16:45

Hallo Ruud,
Zodra iets in de handel te koop is haak ik gauw af, tenzij het veel te duur is.
Ik heb op mijn website onder "creation/tools" een tekening staan met de maten, zodat je het zelf kunt (laten) draaien.

http://www.pantin.nl/

Henk

ruudk

Ongelezen bericht door ruudk » 14 aug 2018, 20:26

Bedankt voor jullie vlotte reacties.
Ik zal eens kijken of iemand dit voor mij kan draaien en dan ben ik benieuwd tegen welke prijs.
Ik zou denken dat het voor iets minder dan 29,90 euro (prijs VeloSolex is 29,90 euro, de 19,00 euro verzendkosten maken het ineens wel wat duur: 48,90 euro) moet kunnen, maar misschien is dat toch wel een redelijke prijs. Een uurloon van een bankwerker zal ook al gauw 40 euro zijn en die is hier vast zo een half uur mee zoet. Komen de materiaalkosten er nog bij en je zit al dicht bij de 29,90 euro.
Groeten,
Ruud

Lolle
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lolle » 14 aug 2018, 20:42

Ik heb hem zelf gedraaid uit een flinke brok staal. Was vooral bezig met veel weg te draaien. Als je een stukje dikwandige pijp kunt vinden waar hij uit kan dan wil ik het wel op maat maken.
Groet, Lolle

Franky

Ongelezen bericht door Franky » 14 aug 2018, 20:56

Bedenk wel dat je met die pasring enkel de uitlijning tussen de spoelen ziet. Dit is dus niet tov de krukas. Ik vraag me wel eens af hoeveel problemen dat nog kan geven.

AGB

Ongelezen bericht door AGB » 14 aug 2018, 23:38

is daar binnen in die ring geen apart hulpstuk te maken die dan weer de krukas centreert?

PantinNL

Ongelezen bericht door PantinNL » 15 aug 2018, 00:27

Franky schreef:
14 aug 2018, 20:56
Bedenk wel dat je met die pasring enkel de uitlijning tussen de spoelen ziet. Dit is dus niet tov de krukas. Ik vraag me wel eens af hoeveel problemen dat nog kan geven.
Theoretisch heb je misschien gelijk Franky, maar praktisch werkt die ring goed en loopt de boel niet aan.
Ik heb overigens de tekening van de pasring op mijn website aangepast, zodat het allemaal wat duidelijker is.
Als je zoiets wilt maken is inderdaad dikwandige buis het beste uitgangspunt. Het mooiste is RVS, maar daar moet je dan wel een mooi reststuk vinden.
Henk

ruudk

Ongelezen bericht door ruudk » 16 aug 2018, 20:27

Nogmaals bedankt, jongens!
Ik ga op zoek naar een dikwandige pijp, ik heb daar nog niet direct mijn kanalen voor, maar ik zal morgen op de fiets eens wat in het wilde weg rondvragen.
Als ik wat heb gevonden ga ik Lolle eens heel vriendelijk aankijken.
Als Lolle dan nog iets wil bedenken wat ik als wederdienst kan doen, of wat ik a.s. zaterdag mee kan brengen naar de beurs in Hemrik, dan zou dat heel mooi zijn.
Ik vind Arend AGB zijn opmerking ook erg goed, wie weet is er een vertuutje/vermikje (is dat goed nederlands of is dat gronings?) te maken zodat de uitlijning t.o.v. de krukas gelijk is mee te nemen.
Dat wordt dan wel een kwestie van heel precies lassen, vermoed ik.
Groet,
Rudolf

Franky

Ongelezen bericht door Franky » 16 aug 2018, 21:21

AGB schreef:
14 aug 2018, 23:38
is daar binnen in die ring geen apart hulpstuk te maken die dan weer de krukas centreert?
Dat noemt men een vliegwiel.
Ik heb me wel eens afgevraagd of je niet even een stuk uit een vliegwiel kan halen. Dan zie je veel meer.

Lolle
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lolle » 16 aug 2018, 22:56

Alle spoelen die ik tot nu toe gericht heb met de ring lopen ook daadwerkelijk vrij van het vliegwiel. Mocht dit wel aanlopen dan is de boel goed krom denk ik.

loe

Ongelezen bericht door loe » 16 aug 2018, 23:13

Even een stuk uit een vliegwiel halen is niet slim frankie..voor je t weet zit je met een potje onbalans waar je u tegen zegt..daarintegen als je twee of drie gaten eruit boort met een hardmetalen gatenzaag.word het vlieg wiel een stuk lichter van.maar moet je wel verplicht met een plastic kapje ryden.

AGB

Ongelezen bericht door AGB » 17 aug 2018, 08:32

toch maar beter een goede pas ring maken , dan een kapot/oud onderdeel gebruiken op een gat in te slijpen,?

Lolle
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lolle » 17 aug 2018, 09:35

loe schreef:
16 aug 2018, 23:13
Even een stuk uit een vliegwiel halen is niet slim frankie..voor je t weet zit je met een potje onbalans waar je u tegen zegt..daarintegen als je twee of drie gaten eruit boort met een hardmetalen gatenzaag.word het vlieg wiel een stuk lichter van.maar moet je wel verplicht met een plastic kapje ryden.
Ik denk niet dat Frank hier mee wil rijden, maar er een pasring van wil maken. Zelf Frank snapt dat er dan onbelans ontstaat :lol: :lol:

PantinNL

Ongelezen bericht door PantinNL » 17 aug 2018, 10:55

Ik heb hier nog een opengewerkt vliegwiel liggen, maar dat ding werkt in de praktijk niet goed.
Een kalibreer- ring geeft veel meer informatie over de speling of het gebrek er aan.
Een kromme grondplaat (zamac) is meestal de voornaamste oorzaak van aanlopen. Ik krijg regelmatig oude spoelen binnen uit de jaren vijftig.
Bijna allemaal hebben ze aanloopsporen en gemene bramen aan de vliegwielkant. De latere aluminium grondplaten zijn veel vormvaster en de spoelen raken hierbij het vliegwiel slechts bij uitzondering.
Henk

Franky

Ongelezen bericht door Franky » 18 aug 2018, 09:46

PantinNL schreef:
17 aug 2018, 10:55
Ik heb hier nog een opengewerkt vliegwiel liggen, maar dat ding werkt in de praktijk niet goed.
Dat verrast me. Ik was zelf van plan zo'n opengewerkt vliegwiel te gaan maken. Leek mij ideaal.
Ik heb zelf een zeer eng en curieus probleem met mijn 99z. Daar komen af en toe schurende geluiden uit het motorblok. Vooral na enige tijd stationair draaien bij stoplichten. Het geluid is echt dood eng. Het is niet de koppeling kant. Ik hoop heel erg dat het uit de ontsteking kant komt. Het is echter wel erg vreemd dat dit geluid maar af en toe naar voren komt.

PantinNL

Ongelezen bericht door PantinNL » 18 aug 2018, 11:23

Aanlopen van een van de spoelen of een droog variateurlager kunnen de oorzaak zijn.
Henk

JanmobyEvert

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 18 aug 2018, 11:37

Of je tussenbak :think:

Franky

Ongelezen bericht door Franky » 18 aug 2018, 11:56

Schurende geluiden als hij stationair draait komen zeker weten niet van je tussenbak ;)
Het varariateurlager zwemt natuurlijk in het vet :mrgreen: Ik gok dat het de spoelen zijn. Zoniet, dan zal het gehele motorblok overmidden moeten voordat de schade echt uit de hand loopt. :(

PantinNL

Ongelezen bericht door PantinNL » 18 aug 2018, 13:21

Hallo Frank,
Ik herken het gevoel... Zo hoorde ik laatst een tik in de buurt van de gereviseerde tussenbak.
Je krijgt dan meteen visioenen van een hernieuwde revisie... bleek achteraf een kleinigheid.
In het ergste geval zit er bij jou sprake van een gebroken de zuigerveer of ander troep in de cilinder.
In ieder geval dien je de oorzaak op te sporen en laten we hopen dat het een kleinigheid is.
Henk

ruudk

Ongelezen bericht door ruudk » 03 sep 2018, 19:43

Om nog even terug te koppelen: Lolle heeft uit het laatste restje staal wat hij nog had liggen een perfecte pasring voor mij gedraaid, zoals te zien is op onderstaande foto.
Zelfs met een handig griprandje en een "voelrandje" aan de binnenkant. Ideaal.
20180902_155822.jpg
Meteen heeft hij mijn moderne koppeling die ik een tijd terug van Polle heb gekocht (vier schoentjes) passend gedraaid voor op een 1957 Kaptein (drie schoentjes en ander binnenwerk).
Uit de eerste metingen met de pasring blijkt er verschil te zitten tussen de afmetingen van verschillende spoelen: op precies dezelfde grondplaat gaf de ene spoel als resultaat dat de pasring er niet omheen wilde terwijl een andere spoel zich wel liet omringen. De spoelen worden gefixeerd door paspennen, dus een verschillende plaatsing kan niet de oorzaak zijn geweest. Toch erg mooi dat je dit direct met zo'n pasring kunt zien. Ik ben er erg blij mee.
Lolle heeft tot dusver slechts een klein aardigheidje van mij als bedankje mogen ontvangen, een rubber telleropnemer S3A en twee potten jam. De Hevea handvatten die ik hem eerder beloofd had bleken helaas vergaan na drie jaar opslag in de halfschaduw, ze vielen als kruimels uiteen in mijn handen.
Groeten,
Ruud
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Plaats reactie