Wellen-Ulbeek

Wanneer is er een oldtimer (bromfiets) beurs?
Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Wellen-Ulbeek

Ongelezen bericht door Harrie » 01 sep 2011, 09:45

Beste forumleden,

Was de Vehikel in Utrecht voor mobylette-liefhebbers een grote teleurstelling;
a. zondag is er herkansing in de vorm van de openluchtbeurs te Wellen-Ulbeek. Er stonden daar vorig jaar ook wat Fransen met onderdelen.
Wellen ligt ergens onder Hasselt. Leuk stijlvol stadje trouwens, waar ik afgelopen week nog ben geweest om te winkelen met mijn vrouw.
Voor info: http://www.bromfietstreffenwellen.tk/

Ik ga er ook naar toe, maar vertrek erg vroeg. Om 12.30 uur vertrek ik alweer naar huis, want ik heb ook nog andere evenementen die dag op het programma staan.
Misschien zie ik bepaalde forumleden wel in Wellen. Mocht je iets van mij nodig hebben of gewoon even een pint met mij willen drinken stuur dan
vooraf even een berichtje; ik stuur dan mijn mobielnummer naar je toe
Groet,
Harrie

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6320
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Wellen-Ulbeek

Ongelezen bericht door MobyJet » 01 sep 2011, 09:53

Ik ben er vanaf zaterdagmiddag en sta op de "camping" die ervoor is ingericht. (erg leuk en gezellig en geweldig dat iemand dat doet!)
Mijn zwarte Hanomag Henschel zal herkenbaar zijn, je kun me altijd aanspreken of aan de mensen rondom vragen waar ik uithang.

Op de beurs zelf draag ik een Yamaha T-shirt (en eventueel Mercedes vest) en loop met iemand met krukken of rolstoel.

Geweldige beurs, heb er afgelopen 3 jaar volop genoten van de gezelligheid en ook nog wat moby onderdelen kunnen scoren. Helaas is mijn Frans net zo goed (slecht) als mijn Chinees. De gezelligheid is voor mij al genoeg reden om daarheen te gaan. Heb nu nòg meer vrienden mee kunnen slepen, zijn nu met zo'n 8 man/vrouw.

Jean
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:53
Locatie: Bree, België

Re: Wellen-Ulbeek

Ongelezen bericht door Jean » 02 sep 2011, 00:13

Beste Harrie en Mobyjet ,

Ik sluit me aan bij jullie mening.
Deze beurs staat ieder jaar vet onderstreept op de kalender.
Mij zie je zondag ook in wellen, met of zonder regenjas !!!

Gr Jean.

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6320
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Wellen-Ulbeek

Ongelezen bericht door MobyJet » 04 sep 2011, 20:12

Ik heb alleen Polle gezien en gesproken, verder geen mensen op Mobylettes of van dit forum (voor zover ik weet).
Ja, op de "camping" een hele groep Fransen, die er vorig jaar ook stonden. Wauw, wat een mooie brommertjes en motoren hadden die bij zich zeg!

Het was een gezellig, geslaagd weekend. Wij waren met 12 Yamaha-FS1 vrienden.
Ik heb alleen een uitlaatje voor de Mobylette gekocht. Van de andere onderdelen viel het me op dat de prijzen elk jaar lijken te verdubbelen. Dus dat heb ik lekker laten liggen, ik heb niets dringend nodig.
Voor de FS1 wat carburateurtjes gekocht.

Jean
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:53
Locatie: Bree, België

Re: Wellen-Ulbeek

Ongelezen bericht door Jean » 04 sep 2011, 20:56

Beste Mobyjet,

Vandaag ook te Wellen geweest en inderdaad veel onderdelen worden geprijst als van ze van goud gemaakt zijn.
Ik dacht me een simpele mobylette bel te kopen ( met het M logo ) en daar word dan een slordige 15euro voor gevraagd.
Pittig detail, een bel zonder het mechanisme!!!

Gr Jean.

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Wellen-Ulbeek

Ongelezen bericht door Polle » 04 sep 2011, 21:04

Spijtig van de regen maar toch een leuke koop gedaan.
Was op zoek naar een beschermkap voor mijn spr en vond daar een av89 met dezelfde kleur en kap.
Omdat de prijs zo belachlijk laag was heb ik de bromfiets maar gekocht.
Bleek dat er ook nog een 14mm Gurtner op staat.
Deze verhuisd ook zeker naar mijn spr.
Voor de rest nog een achterlicht kapje van mobylette en nog wat kleine spullen gekocht.
Leuke beurs.

Gr Polle

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Wellen-Ulbeek

Ongelezen bericht door Harrie » 04 sep 2011, 21:11

MobyJet schreef:Ik heb alleen Polle gezien en gesproken, verder geen mensen op Mobylettes of van dit forum (voor zover ik weet).
Ik heb alleen een uitlaatje voor de Mobylette gekocht. Van de andere onderdelen viel het me op dat de prijzen elk jaar lijken te verdubbelen. Dus dat heb ik lekker laten liggen, ik heb niets dringend nodig.
Beste Jet,

Wij hebben Polle ook gezien en samen met hem onder de partytent geschuild bij die enorme hoosbui.
Jet was nergens te zien . . . :(
Wat de mobylettes betreft: "die hebben wij genoeg gezien zowel rijdend als te koop" Hieronder wat plaatjes van
interessante mobylettes.
Ik had niet direct iets nodig, maar ik trof toch weer leuke en betaalbare dingen aan:

■ Koelkap SP98
■ Onderhelft motor SP98 (met zeldzame platen, bouten en perfecte waaier)
■ Variateurblokje AV7-motor met slechte cilinder en zonder zuiger.
■ Mooie koplamp AV85-AV89 ( tegenvaller was dat ik thuis na demontage een scheur ontdekte in de spiegel).
■ Nagenoeg compleet blokje AV10 (zonder carburateur).

Afbeelding

Een authentieke Motobécane AV78 uit circa 1960
Een brommer met variateur en dimoby-koppeling. Wij kennen dit model bij Kaptein ook als de S44a
De motor wordt bij dit type weggedrukt door een spiraalveer in een telescopische buis.


Afbeelding

Een authentieke Motobécane AV87 uit circa 1960.
Wij kennen dit model ook als Kaptein Grand Tourist met variateur en schommelarmvering voor.


Afbeelding

Iets speciaals, en voor de liefhebber een mooi puzzelplaatje. :D
Een Kaptein Grand Sport S55 uit 1960 met enkele.....modificaties.
Uitgevoerd met een Frans blokje met kickstarter en waarschijnlijk veel pittiger dan de originele versie.
Ik heb voor de liefhebbers van puzzelen ook de andere kant erbij gezet.

Afbeelding


Hier dan wat rijdende deelnemers.
Een mooie Motobécane D52tt en een stukje van een Minimoby

Afbeelding


De groene brommer met mandje is van forumlid Polle uit Geel, die per brommer van Geel naar Ulbeek was komen rijden.


Afbeelding


Al met al was deze beurs de moeite waard en ik heb ook genoten van de oude muziek uit de jaren 50 en 60.


Groet,
Harrie

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6320
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Wellen-Ulbeek

Ongelezen bericht door MobyJet » 05 sep 2011, 08:50

Die brommers heb ik wel allemaal op de beurs zien staan ja. Die op de parkeerplaats zijn bijna allemaal van die groep Fransen die ook op de "camping" stonden.
Ik heb er verder niet naar geïnformeerd, want wil toch geen hele brommers meer kopen. Heb voorlopig genoeg brommers en onderdelen, er moet juist eea weg helaas.

Met de hoosbui liep ik nog lekker over de beurs, had gelukkig een paraplu bij me. Deze had ik afgestaan aan degene met wie ik liep, zodat zijn gips niet nat zou worden. Heel even hebben wij bij een standje onder het zeil gestaan. Daarna ook weer naar de camping gegaan en in mijn Hanomag gezeten en knakworsten warm gemaakt.
De nacht ervoor was het ook heftig met het weer. Ons gespannen zeil hebben vrienden van me weer af moeten breken, middenin de nacht. Uit angst dat hij weg zou waaien en de haringen tegen de brommers aan kwamen.
Ik had de Black Metal moby meegenomen. Vrienden van me hebben daar ook mee rond gereden, ook over de beurs geloof ik. Vorig jaar werd ik daaraan herkend door iemand van de Yamaha-FS1-groep. Ook had ik een step mee met een Puch Maxi blok. Reed toch nog 30 volgens het snelheidsbord aan de weg. Met één velgremmetje voor toch best een gevaarlijk ding :P
Ik heb zelf geen brommer gereden. Mijn rug en nek zijn nog herstellende van het auto ongeluk dat ik 1,5 week geleden heb gehad. Ben aangereden op de snelweg, allemaal vrij heftig. Weet ook nog niet of ik met de brommer of motor naar Woerden kan rijden.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Wellen-Ulbeek

Ongelezen bericht door Harrie » 05 sep 2011, 09:13

Beste Jet,

Beterschap met jouw nek en rug.

Groet,
Harrie

Moto - Le Poney
Berichten: 375
Lid geworden op: 11 mar 2010, 23:51
Locatie: Heinkenszand - Zeeland

Re: Wellen-Ulbeek

Ongelezen bericht door Moto - Le Poney » 06 sep 2011, 22:20

Ook ik ben naar Wellen Ulbeek geweest, het was een leuke beurs waar ik ook al jaren naartoe ga van uit het Zeeuwse.

Wat betreft de Mobylette grandsport s55 daar weet ik vanalles vanaf, maar Harrie weet jij toevallig wat hiervoor de vraagprijs was ??, zelf heb ik deze helaas niet gezien jammer hoor !!!

Wat ik hier over kan vertellen is dat dit een heel mooi winterproject is geweest van een maat van mij ( daarmee heb ik hem geholpen )
Het blokje wat hieronder zit is een MBK51 blok wat ook gemonteerd zit onder een peugeot, het is een blokje met cickstarter en membraam op het carter met een behoorlijke carburateur.
Zelf heb ik hier nog op gereden door onze wijk en deze rijdt met deze cilinder zeker 60+, ook heb ik hiervoor nog een 60/65 cc voor liggen dus deze zou nog harder kunnen gaan.
Wij noemde het een kanon, want deze ging als een speer, ik vindt het nog jammer dat hij deze verkocht heeft ( ik wist er niets vanaf voordat die weg was , deze is naar omgeving Eindhoven gegaan )

Groetjes carl

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Wellen-Ulbeek

Ongelezen bericht door Harrie » 07 sep 2011, 09:26

Beste Carl,
Deze brommer had een kenteken en er stond geen prijs bij. Het is overigens de vraag of die brommer wel te koop was, want er stonden wel meer mooie brommers voor en bij de caravans gestald.
De eigenaar komt nog wel eens een keer in Woerden of op dit forum een kijkje nemen.
Groet,
Harrie

Moto - Le Poney
Berichten: 375
Lid geworden op: 11 mar 2010, 23:51
Locatie: Heinkenszand - Zeeland

Re: Wellen-Ulbeek

Ongelezen bericht door Moto - Le Poney » 07 sep 2011, 22:09

Ik heb deze niet zien staan bij deze camper, wel staat er een brommer op de foto die de verkoper voor mij gestart heeft, plus als de Mobylette in de rij gestaan had dan had ik deze direct herkend, ik vond deze prachtig.

De uitlaat die eronder ligt is er één van een puch maxi van mijn zoon, door deze teverlassen paste deze eronder.

Groetjes carl

BeeAeRTee
Berichten: 253
Lid geworden op: 28 okt 2010, 20:26
Locatie: Arnhem

Re: Wellen-Ulbeek

Ongelezen bericht door BeeAeRTee » 24 okt 2011, 11:03

Deze "grand sport" heeft óf geen (enkel uitgevoerde) Variateur meer :shock: ,óf als hij die wél heeft, breekt/buigt de uitlaatbocht, omdat de motor (mét uitlaat) naar achteren moet kunnen bewegen, terwijl er een VASTE lange uitlaat gemonteerd is... Het zou ook kunnen dat de vaste uitlaat het naar achteren bewegen van het blok tegengaat, terwijl er toch een Vario gemonteerd is... De vario doet dan níet zijn werk en staat dus als het ware vast in één stand, totdat de constructie het op een gegeven moment (door metaalmoeheid) begeeft op de zwakste plek; ik vermoed bij de aansluiting van de uitlaat op de cilinder. Heb eens gehad dat een complete uitlaat mét gedeelte van mijn cylinder (!) afbrak van mijn Sparta 3V, omdat de achterste ophangbeugel van de uitlaat los was getrild en ik door een kuil reed, waardoor alle hefboom-kracht aan de bocht/cylinder hing. Erg zonde!
Lijkt me dus dat er afstand is gedaan van de originele Variateur..,
Blijf het zonde vinden van deze ooit zo mooie brommer. Is natuurlijk een kwestie van smaak...

Moto - Le Poney
Berichten: 375
Lid geworden op: 11 mar 2010, 23:51
Locatie: Heinkenszand - Zeeland

Re: Wellen-Ulbeek

Ongelezen bericht door Moto - Le Poney » 24 okt 2011, 17:29

Het is een ander blok wat eronderligt, namelijk een MBK51 blok wat normaal gesproken onder een peugeot ligt.
Origineel loopt zo'n blokje al als een speer.

Groetjes carl

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4573
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Wellen-Ulbeek

Ongelezen bericht door MobyJoost » 24 okt 2011, 18:04

De MBK51 is een type brommer van MBK (voorheen Motobécane) en heeft een AV10 motor, die je dus niet onder een Peugeot vindt. Deze heeft ook nog een kickstart, zoals je op de Magnum racing tegenkwam ( http://adidimob.mon3w.fr/d612 ). Deze heeft wel degelijk een variateur en zoals je op de foto van de link kan zien, is de uitlaat met een scharnierende beugel is opgehangen aan de achterbrug. Er hoort dan ook in de uitlaatbocht, bij de cylinder een soort scharnier te zitten ( http://www.rrd-preparation.com/fr/Rotul ... -1503.html ), wat ik dan weer niet zie op dat bordeaux-rode ding. Dus inderdaad is er een probleem met de variateur-beweging.

Moto - Le Poney
Berichten: 375
Lid geworden op: 11 mar 2010, 23:51
Locatie: Heinkenszand - Zeeland

Re: Wellen-Ulbeek

Ongelezen bericht door Moto - Le Poney » 24 okt 2011, 18:36

Ik kan je uit de droom helpen Moby-Joost, dit blok heeft geen variateur dus hoeft niet te bewegen :lol: :lol:
MBK51 blokje zijn uitgevoerd met membraam op het carter.

PS. als iemand nog een nieuwe 65cc cilinder zoekt inclussief zuiger / zuigerveren plus piston pen, ik weet er nog één :!: :!:

Groetjes carl

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4573
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Wellen-Ulbeek

Ongelezen bericht door MobyJoost » 24 okt 2011, 23:33

Dat is jammer. Met een variateur én het AV10-blokje geef je iedere Moby met AV7-blok zonder variateur vet het nakijken.

Plaats reactie