Toerritten in het buitenland: Ardennen 2002
Forumregels
Graag foto's en filmpjes van je eigen brommer in de rubriek "Mijn Mobylette" plaatsen
Graag foto's en filmpjes van je eigen brommer in de rubriek "Mijn Mobylette" plaatsen
Toerritten in het buitenland: Ardennen 2002
L.S.
In een van mijn archieven, waarin ik foto's verzamel over toertochten trof ik vandaag de bijgevoegde ouderwetse foto los aan. Aangezien ik deze nog niet digitaal had, heb ik deze dus even ingescand.
Afgelopen 20 jaar heb ik veel ritten in het buitenland gereden.
Een bijzondere rit was in 2002 (waar blijft de tijd!): de 4-daagse Ardennenrit die startte vanuit Vijlen bij Vaals met een proloog en vervolgens ons via Luxemburg weer terugbracht naar Nederland. We waren met 16 personen en onderweg kwamen we in Hosingen nog twee extra deelnemers erbij.
Door de grote groep reed het allemaal niet flitsend op de Hoge Venen, sommige brommers kropen tergend langzaam tegen de hellingen omhoog.
maar het weer was - op de laatste dag na - uitstekend.
Ter vergelijking: begin jaren 70 reden we met een paar vrienden vanuit Echternach in één dag naar huis. Grote groepen drukken de gemiddelde snelheid altijd enorm.
Recent kreeg ik het idee om een persoonlijk toerboek mobylette te gaan maken in de stijl van het fotoboek 60 jaar Kaptein. De toertocht Ardennen 2002 zal er zeker in vermeld worden. Ik laat me daarbij ook inspireren door het werkje "De motorfiets" uit 1913 van dhr. F.W.H. Emons.
Een beetje oubollig beschreven, maar van de andere kant beschrijft hij wel de kern van het plezier om op een gemotoriseerde tweewieler te genieten van de omgeving. Voor mij erg herkenbaar zoals het verhaal van het tweetakt concept in de bergen en de daarbij gepaard gaande warmte-afvoer problemen.
Wat die Ardennenrit betreft: een leuke route om nog eens te rijden, maar dan wel met mobylettes die voor het heuvelland geschikt zijn.
Het voorjaar en de zomer komen er aan!
Harrie
.
In een van mijn archieven, waarin ik foto's verzamel over toertochten trof ik vandaag de bijgevoegde ouderwetse foto los aan. Aangezien ik deze nog niet digitaal had, heb ik deze dus even ingescand.
Afgelopen 20 jaar heb ik veel ritten in het buitenland gereden.
Een bijzondere rit was in 2002 (waar blijft de tijd!): de 4-daagse Ardennenrit die startte vanuit Vijlen bij Vaals met een proloog en vervolgens ons via Luxemburg weer terugbracht naar Nederland. We waren met 16 personen en onderweg kwamen we in Hosingen nog twee extra deelnemers erbij.
Door de grote groep reed het allemaal niet flitsend op de Hoge Venen, sommige brommers kropen tergend langzaam tegen de hellingen omhoog.
maar het weer was - op de laatste dag na - uitstekend.
Ter vergelijking: begin jaren 70 reden we met een paar vrienden vanuit Echternach in één dag naar huis. Grote groepen drukken de gemiddelde snelheid altijd enorm.
Recent kreeg ik het idee om een persoonlijk toerboek mobylette te gaan maken in de stijl van het fotoboek 60 jaar Kaptein. De toertocht Ardennen 2002 zal er zeker in vermeld worden. Ik laat me daarbij ook inspireren door het werkje "De motorfiets" uit 1913 van dhr. F.W.H. Emons.
Een beetje oubollig beschreven, maar van de andere kant beschrijft hij wel de kern van het plezier om op een gemotoriseerde tweewieler te genieten van de omgeving. Voor mij erg herkenbaar zoals het verhaal van het tweetakt concept in de bergen en de daarbij gepaard gaande warmte-afvoer problemen.
Wat die Ardennenrit betreft: een leuke route om nog eens te rijden, maar dan wel met mobylettes die voor het heuvelland geschikt zijn.
Het voorjaar en de zomer komen er aan!
Harrie
.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Toerritten in het buitenland: Ardennen 2002
Hallo allemaal,
Ik heb nog een speciale foto gevonden en deze is genomen op het parkeerterrein van de camping met hotelaccommodatie te Hosingen.
De S41a ga ik komende winter nakijken, up-to-date maken en laten kentekenen. Deze heeft sinds de Ardennentocht niet meer gereden.
Jammer toch, want het is wel de 3-traps variateurmodel uit 1957.
Groet,
Harrie
Ik heb nog een speciale foto gevonden en deze is genomen op het parkeerterrein van de camping met hotelaccommodatie te Hosingen.
De S41a ga ik komende winter nakijken, up-to-date maken en laten kentekenen. Deze heeft sinds de Ardennentocht niet meer gereden.
Jammer toch, want het is wel de 3-traps variateurmodel uit 1957.
Groet,
Harrie
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Berichten: 2697
- Lid geworden op: 07 feb 2010, 12:58
- Woonplaats: ergens op de wereld
- Locatie: friesland
Re: Toerritten in het buitenland: Ardennen 2002
dat was een prachtige rit denk er vaak aan terug
Re: Toerritten in het buitenland: Ardennen 2002
Een leuke inspiratiebron voor toekomstige tochten en evenementen.brommerskieken schreef:dat was een prachtige rit denk er vaak aan terug
Het is alweer een tijd geleden dat er een meerdaagse toertocht voor een groot aantal mobylettes werd georganiseerd.
Het laatste meerdaagse evenement was in 2009 St-Quentin in het kader van 60 jaar mobylette.
Harrie
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Berichten: 2697
- Lid geworden op: 07 feb 2010, 12:58
- Woonplaats: ergens op de wereld
- Locatie: friesland
Re: Toerritten in het buitenland: Ardennen 2002
jaa henk moet nodig met de sp bezig maar dat gaat zeker binnen kort lukken
gr harold
gr harold
Re: Toerritten in het buitenland: Ardennen 2002
Moet je het HH-kenteken nog vervangen?
Harrie
Harrie
Re: Toerritten in het buitenland: Ardennen 2002
Hallo Forumleden
Ik zie de rit zitten kan ik eens door de Ardense bochten scheuren met mijn spr
Gr Polle
Ik zie de rit zitten kan ik eens door de Ardense bochten scheuren met mijn spr
Gr Polle
Re: Toerritten in het buitenland: Ardennen 2002
Ongelooflijk welke afstanden jullie deden/doen!
En zeggen dat ik bang ben om mijn zoon in de zomer naar zijn moeder te brengen met de av92! Dat is de formidabele rit Brugge-Aartrijke! afstand 15km
En zeggen dat ik bang ben om mijn zoon in de zomer naar zijn moeder te brengen met de av92! Dat is de formidabele rit Brugge-Aartrijke! afstand 15km
- Franky
- Berichten: 6209
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Toerritten in het buitenland: Ardennen 2002
Is dat al ver? Dat kan je fietsen
Mijn record staat nog steeds op jaarlijks bezoek aan het NVT te Woerden. Dat is inclusief de toerrit in Woerden zo'n 200km. Dat is toch zo'n 5 a 6 uur rijden op een dag. Ik zie daar elk jaar enorm naar uit Ik heb dat nu 3x gedaan volgens mij. Nog steeds zonder enige vorm van problemen
Mijn record staat nog steeds op jaarlijks bezoek aan het NVT te Woerden. Dat is inclusief de toerrit in Woerden zo'n 200km. Dat is toch zo'n 5 a 6 uur rijden op een dag. Ik zie daar elk jaar enorm naar uit Ik heb dat nu 3x gedaan volgens mij. Nog steeds zonder enige vorm van problemen
Re: Toerritten in het buitenland: Ardennen 2002
Hallo Pille wat meer vertrouwen in de geweldige moby's
Als alles op punt staat kan makkelijk 200 en meer km rijden op een dag.
Ik reed vandaag naar mijn werk met de mobysport 27 km heen en 27 km terug
en morgen weer met dit prachtig weer die ouwe rakkers moeten rijden en niet stilstaan dan worden ze stram en stijf zoals wij
Mijn dag record staat momenteel op 242 km
Gr Polle
Als alles op punt staat kan makkelijk 200 en meer km rijden op een dag.
Ik reed vandaag naar mijn werk met de mobysport 27 km heen en 27 km terug
en morgen weer met dit prachtig weer die ouwe rakkers moeten rijden en niet stilstaan dan worden ze stram en stijf zoals wij
Mijn dag record staat momenteel op 242 km
Gr Polle
Re: Toerritten in het buitenland: Ardennen 2002
Prachtig dat HH kenteken. Dan was je een internationaal bromfietsrijder. Ik geloof zelfs dat het allen maar nodig was in landen buiten de EU.Harrie schreef:Moet je het HH-kenteken nog vervangen?
Harrie
Re: Toerritten in het buitenland: Ardennen 2002
Hallo Polle,Polle schreef:Hallo Pille wat meer vertrouwen in de geweldige moby's
Als alles op punt staat kan makkelijk 200 en meer km rijden op een dag.
Ik reed vandaag naar mijn werk met de mobysport 27 km heen en 27 km terug
en morgen weer met dit prachtig weer die ouwe rakkers moeten rijden en niet stilstaan dan worden ze stram en stijf zoals wij
Mijn dag record staat momenteel op 242 km
Gr Polle
242 km! Dat is behoorlijk veel voor 1 dag en hangt ook wel van de route af.
Je kunt vaak niet doorrijden zoals op een autosnelweg.
Uit ervaring weet ik dat op lange trajecten met heuvels een gemiddelde van 30 km per uur realistischer is dan 40 km/uur.
Het duurt meestal langer dan ik van te voren inschat.
Hoe lang was jij totaal onderweg bij die rit van 242 km?
Harrie
Re: Toerritten in het buitenland: Ardennen 2002
Hallo Harrie
een vlakke rit van Geel naar gent en terug
Was om 6.00u vertrokken en s 'avonds rond 20.00u terug met regelmatig korte pauze om te eten en te plassen.
Ik heb dit gedaan met de av 85 vier jaar terug
Gr Polle
een vlakke rit van Geel naar gent en terug
Was om 6.00u vertrokken en s 'avonds rond 20.00u terug met regelmatig korte pauze om te eten en te plassen.
Ik heb dit gedaan met de av 85 vier jaar terug
Gr Polle
Re: Toerritten in het buitenland: Ardennen 2002
Ik zit wel te genieten van wat hier boven staat het zijn wel de snellere en sterke moby s
Voor lang en wat stijlere stuken
Men kan ook van de eemshaven langs de duitse grens een lange rit maken voor de wat
Minder zware moby s
Of moet ik mijn eeg zwaar verandern of om ruilen tegen een zwaarder en sterker model
Loop ook nog met het idee om een aanhang wagen na te maken, die toen in arnhem mee reed,
Voor lang en wat stijlere stuken
Men kan ook van de eemshaven langs de duitse grens een lange rit maken voor de wat
Minder zware moby s
Of moet ik mijn eeg zwaar verandern of om ruilen tegen een zwaarder en sterker model
Loop ook nog met het idee om een aanhang wagen na te maken, die toen in arnhem mee reed,
Re: Toerritten in het buitenland: Ardennen 2002
Dat is inclusief verblijf in Gent en pauzes 20 km/uur gemiddeld. Die AV85 rijdt als top 50km/uur?Polle schreef:Hallo Harrie
een vlakke rit van Geel naar gent en terug
Was om 6.00u vertrokken en s 'avonds rond 20.00u terug met regelmatig korte pauze om te eten en te plassen.
Ik heb dit gedaan met de av 85 vier jaar terug
Gr Polle
De gemiddeldes vallen meestal tegen.
Harrie
- Franky
- Berichten: 6209
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Toerritten in het buitenland: Ardennen 2002
Het ligt er meestal aan hoe je rijdt. Verkeerd rijden en veel stoppen om op kaarten te kijken drukt je gemiddelde snelheid erg naar beneden. Ik dacht dat ik afgelopen jaar een gemiddelde snelheid van bijna 40km/h gehaald had naar Woerden toe. Maar die route ken ik ondertussen ook bijna helemaal uit mijn hoofd. Ik reed het hele stuk plankgas 50km/h.
-
- Berichten: 2697
- Lid geworden op: 07 feb 2010, 12:58
- Woonplaats: ergens op de wereld
- Locatie: friesland
Re: Toerritten in het buitenland: Ardennen 2002
het HH kenteken heb ik nog steeds maar is niet meer geldig er zit nu een brommer kenteken opHarrie schreef:Moet je het HH-kenteken nog vervangen?
Harrie
en het HH kenteken was verplicht als je naar het buitenland ging ook in de eu
gr harold