Mobylette 100cc
Forumregels
Graag foto's en filmpjes van je eigen brommer in de rubriek "Mijn Mobylette" plaatsen
Graag foto's en filmpjes van je eigen brommer in de rubriek "Mijn Mobylette" plaatsen
Mobylette 100cc
Ik had op Marktplaats geboden op wat documentatie. Harrie was me voor. Er zat een artikel bij, waarvan Harrie, heel vriendelijk, op mijn verzoek, mij een scan gestuurd heeft, met toestemming hem hier te plaatsen, over het verbouwen van een Mobylette tot 100cc. Maar dan niet met twee cylinders náást elkaar, maar óp elkaar, waarbij beide cylinder/zuigersets, dezelfde verbrandingsruimte gebruiken. Het is ingenieus, maar wel een beetje gevaarlijk. Met zo'n open gehaktmolen in de spits, lijkt me niet gewenst. Wel een leuk en interessant projekt. Ik moest hem wel wat verkleinen, ik hoop dat het nog leesbaar is. Groet, Joost.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Franky
- Berichten: 6198
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Mobylette 100cc
Haha. heel origineel
Maar een ketting op dat toerental rond laten draaien gaat toch niet erg lang goed denk ik
Ik heb dit concept al eens eerder gezien. Alleen dan zonder krukassen. Ze gebruikte in dat ontwerp kantelschijven ofzoiets. En dan met 6 zuigers in totaal (3 setjes).
Een collega van mij had ooit een foto's laten zien van zijn bijzondere blokje. Hij had van twee blokken één gemaakt. Hij had een 140cc boxer motor ervan gemaakt. En dan liep een stuk beter dan het originele blok omdat het beter in balans is. Hoe hij dat gedaan had was niet eens zo moeilijk. Het is dat mobylette krukasjes zich er niet helemaal voor lenen......... (en ik zou niet weten wat ik met 100cc moet)
Maar een ketting op dat toerental rond laten draaien gaat toch niet erg lang goed denk ik
Ik heb dit concept al eens eerder gezien. Alleen dan zonder krukassen. Ze gebruikte in dat ontwerp kantelschijven ofzoiets. En dan met 6 zuigers in totaal (3 setjes).
Een collega van mij had ooit een foto's laten zien van zijn bijzondere blokje. Hij had van twee blokken één gemaakt. Hij had een 140cc boxer motor ervan gemaakt. En dan liep een stuk beter dan het originele blok omdat het beter in balans is. Hoe hij dat gedaan had was niet eens zo moeilijk. Het is dat mobylette krukasjes zich er niet helemaal voor lenen......... (en ik zou niet weten wat ik met 100cc moet)
- MobyJet
- Beheerder
- Berichten: 6325
- Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
- Woonplaats: Rijk van Nijmegen
- Contacteer:
Re: Mobylette 100cc
Gaaaaaaaaaaaaaaaaaf
Re: Mobylette 100cc
Beste forumleden,
Mooi die 100cc uit Turkije en een technische uitvoering die mij zeer aanspreekt.
Waarschijnlijk heeft hij ook een dubbele sensor voor de ontsteking; aangezien de zuigers om en om een arbeidsslag hebben.
Het filmpje vind ik ook erg geslaagd en instructief.
Harrie
Mooi die 100cc uit Turkije en een technische uitvoering die mij zeer aanspreekt.
Waarschijnlijk heeft hij ook een dubbele sensor voor de ontsteking; aangezien de zuigers om en om een arbeidsslag hebben.
Het filmpje vind ik ook erg geslaagd en instructief.
Harrie
Re: Mobylette 100cc
Er zijn veel Turkse filmpjes en fotosets van 2-, 3-, en 4-cylinder mobylettes, maar dit is inderdaad de enige, waar je ziet hoe het motortje gebouwd is en hoe het loopt.
-
- Berichten: 198
- Lid geworden op: 07 mar 2011, 15:10
- Woonplaats: Drechterland
- Locatie: West Friesland
Re: Mobylette 100cc
Om het maar eens op z,n westfries te zeggen: "t'is een pracht !"Een fraai stuk techniek en ambachtelijk vakwerk.Ik sta geheel achter de reactie's van Jet en Harrie.
Groet, Wijnand.
Groet, Wijnand.