Mobylette 100cc

Laat hier leuke plaatjes en foto's zien
Forumregels
Graag foto's en filmpjes van je eigen brommer in de rubriek "Mijn Mobylette" plaatsen
Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Mobylette 100cc

Ongelezen bericht door MobyJoost » 27 mar 2012, 15:54

Ik had op Marktplaats geboden op wat documentatie. Harrie was me voor. Er zat een artikel bij, waarvan Harrie, heel vriendelijk, op mijn verzoek, mij een scan gestuurd heeft, met toestemming hem hier te plaatsen, over het verbouwen van een Mobylette tot 100cc. Maar dan niet met twee cylinders náást elkaar, maar óp elkaar, waarbij beide cylinder/zuigersets, dezelfde verbrandingsruimte gebruiken. Het is ingenieus, maar wel een beetje gevaarlijk. Met zo'n open gehaktmolen in de spits, lijkt me niet gewenst. Wel een leuk en interessant projekt. Ik moest hem wel wat verkleinen, ik hoop dat het nog leesbaar is. Groet, Joost.
100cc mobylette klein.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Mobylette 100cc

Ongelezen bericht door Franky » 27 mar 2012, 16:38

Haha. heel origineel :D
Maar een ketting op dat toerental rond laten draaien gaat toch niet erg lang goed denk ik :P

Ik heb dit concept al eens eerder gezien. Alleen dan zonder krukassen. Ze gebruikte in dat ontwerp kantelschijven ofzoiets. En dan met 6 zuigers in totaal (3 setjes).

Een collega van mij had ooit een foto's laten zien van zijn bijzondere blokje. Hij had van twee blokken één gemaakt. Hij had een 140cc boxer motor ervan gemaakt. En dan liep een stuk beter dan het originele blok omdat het beter in balans is. :) Hoe hij dat gedaan had was niet eens zo moeilijk. Het is dat mobylette krukasjes zich er niet helemaal voor lenen......... (en ik zou niet weten wat ik met 100cc moet)

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6325
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Mobylette 100cc

Ongelezen bericht door MobyJet » 27 mar 2012, 20:01

Gaaaaaaaaaaaaaaaaaf 8-)

svec
Berichten: 72
Lid geworden op: 17 aug 2011, 14:25
Locatie: Hasselt België

Re: Mobylette 100cc

Ongelezen bericht door svec » 28 mar 2012, 21:19


Link


Moderne variant uit Turkije !

sven

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Mobylette 100cc

Ongelezen bericht door Harrie » 28 mar 2012, 21:31

Beste forumleden,
Mooi die 100cc uit Turkije en een technische uitvoering die mij zeer aanspreekt.
Waarschijnlijk heeft hij ook een dubbele sensor voor de ontsteking; aangezien de zuigers om en om een arbeidsslag hebben.
Het filmpje vind ik ook erg geslaagd en instructief.
Harrie

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Mobylette 100cc

Ongelezen bericht door MobyJoost » 29 mar 2012, 06:10

Er zijn veel Turkse filmpjes en fotosets van 2-, 3-, en 4-cylinder mobylettes, maar dit is inderdaad de enige, waar je ziet hoe het motortje gebouwd is en hoe het loopt.

Wijnand
Berichten: 198
Lid geworden op: 07 mar 2011, 15:10
Woonplaats: Drechterland
Locatie: West Friesland

Re: Mobylette 100cc

Ongelezen bericht door Wijnand » 29 mar 2012, 12:07

Om het maar eens op z,n westfries te zeggen: "t'is een pracht !"Een fraai stuk techniek en ambachtelijk vakwerk.Ik sta geheel achter de reactie's van Jet en Harrie.
Groet, Wijnand.

Plaats reactie