Utrechtse mobylette club

Laat hier leuke plaatjes en foto's zien
Forumregels
Graag foto's en filmpjes van je eigen brommer in de rubriek "Mijn Mobylette" plaatsen
Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Utrechtse mobylette club

Ongelezen bericht door Harrie » 10 jan 2013, 02:07

Beste forumleden,
In mijn Kaptein-archief zit erg veel informatie afkomstig uit veel verschillende bronnen.
Zo was er in de zeventiger-tachtiger jaren? een clubje Utrechtse studenten van de ROVU, die mobylette als hobby hadden.
Wat ze precies deden is mij onduidelijk, maar ze hebben wel sporen achtergelaten in de vorm van een kaartsysteem met daarop kenmerken van de modellen.
Tegenwoordig zouden we foto's maken en deze opnemen in een database-systeem.
Typisch iets uit die tijd. Men besteedde veel tijd aan het maken van normbladen en tabellen. Ik zelf heb in die tijd ook de nodige kennis vastgelegd van een machinefabriek. Het kaartensysteem is via Dirk Hoogendoorn uit Wilnis bij mij terecht gekomen. Dirk was vooral in de jaren 80 en begin jaren 90 met zijn mobylette hobby actief. Toen Dirk stopte heeft hij de kaarten bij mij ondergebracht.
Dat Utrechts clubje heeft niet alle Kapteinmodellen omschreven, maar vooral de jaren vijftig en begin zestig. Ze toonden vooral interesse in technische details en verschillen tussen de modellen op detailniveau.

Het is bekend dat het mobylettevirus net als malaria soms een tijdje weg is, maar plotseling de kop weer opsteekt.
Het zou mij dus niet verbazen als er een of meerdere van die studenten ook weleens op dit forum zitten.
Enkele voorbeelden van de in totaal 14 kaarten (dubbelzijdig) heb ik hieronder toegevoegd.
Mijn vraag is dus: "Wie weet wie die jongens waren en wat deden ze precies?"
Groet,
Harrie
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Utrechtse mobylette club

Ongelezen bericht door MobyJoost » 10 jan 2013, 02:39

Geweldig. Ik hoop, dat er iemand reageert.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Utrechtse mobylette club

Ongelezen bericht door ruudk » 10 jan 2013, 21:57

Hoi,
Ik heb enige tijd geleden mailcontact gehad met een heel aardige meneer die zeer kundig op het gebied van Mobylette is.
Deze persoon had op mijn filmpje op Youtube zijn eigen Mobylette herkend, die hij midden jaren zeventig van een wrak tot een prachtbrommer had opgeknapt.
In zijn studententijd in Utrecht heeft hij meerdere prachtige Kapteinrestauraties gedaan met een vriend/kennis, ze noemden zich MWU: Mobylette Werke Utrecht
Er rouleren nog wel enkele foto's van restauraties van MWU op het internet...
Ik kan deze meneer wel eens vragen of hij ook bij het clubje zat, wat Harrie noemt.
Groet, Ruud

P.S.: leuk om te lezen op bovenste plaatje dat het hen ook was opgevallen dat er in het begin alleen een 'Mobylette'-transfer in rechtse uitvoering was,
daar had ik ook al eens over gepost (het viel op dat de wind aan een kant van de Mobylette de verkeerde kant uitwaaide)

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Utrechtse mobylette club

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 10 jan 2013, 22:31

Beste Ruud,

Zou heel goed uit de door Harrie bedoelde hoek kunnen komen. Heet de man Jan Eric Dilz ?
Ik vond deze site:
https://picasaweb.google.com/1142353110 ... 0724496162

Ik woon dicht bij Utrecht en als we dichterbij komen, wil ik de man graag contacten.

Groet, Joop

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Utrechtse mobylette club

Ongelezen bericht door MobyJoost » 11 jan 2013, 01:44

Mooie vondst, Joop! Mooie foto's.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Utrechtse mobylette club

Ongelezen bericht door Harrie » 11 jan 2013, 11:23

Beste Joop,
Prachtige foto's; ik ben er vrij zeker van dat we verder komen; de wereld is tegenwoordig via allerlei netwerken nauw verbonden.
Een samenvatting van de eerste roller-FOM heb ik toegevoegd.
Groet,
Harrie
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Utrechtse mobylette club

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 11 jan 2013, 18:45

Beste Harrie,

De pengeschreven notitie correspondeert geheel met de Fiets O Matic - foto van de MWU club op internet. Maar ja, iedere hond heeft 4 poten maar niet alles wat vier poten heeft, is een hond.

Hopelijk zegt Ruud de naam Jan Eric Dilz iets., dan zijn we een eind verder.

Groet,

Joop

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Utrechtse mobylette club

Ongelezen bericht door ruudk » 12 jan 2013, 11:17

Hoi,

Die naam zegt mij zeker iets, Joop!
Ik heb zojuist een mail gestuurd, nog even afwachten dus.
Ik heb hem op dit forum gewezen en hopelijk zijn interesse gewekt.
De S3 in de fotoserie die Joop noemt, is waarschijnlijk nu mijn S3.
Het grappige is, dat ik, voordat ik de reactie van de vorige eigenaar (de restaurateur) op mijn Youtube filmpje kreeg, zelf deze foto's al had gezien en het mij ook was opgevallen dat de S3 wel erg veel op die van mij leek.
Zo hebben we dus onafhankelijk van mekaar elkaar's Mobylette herkend.
Hij herkende het geluid van de koppeling in het filmpje, dat moet dus wel een echte liefhebber zijn!

Groet,
Ruud

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Utrechtse mobylette club

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 12 jan 2013, 14:39

Heel goed Ruud. We wachten even af.

Hoop dat hij in Utecht of omgeving woont dan kan ik hem eens oog in oog spreken.

Groet,
Joop

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Utrechtse mobylette club

Ongelezen bericht door Harrie » 14 jan 2013, 20:18

Beste Forumleden,
In Rosmalen trof ik jl. zaterdag Dirk Hoogendoorn, die indertijd contact had met deze studenten. "Eentje ervan is in Groningen gaan studeren", vertelde hij me.
Verder wist hij te melden dat dat clubje voor weinig geld opslagruimte had gehuurd om alles op te slaan. Eind jaren zeventig liep mobylette in Nederland gigantisch terug en kon je voor een habbekrats oude voorraden overnemen. Zij waren een van de eerste pioniers in de post-Kaptein periode.
Groet,
Harrie

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Utrechtse mobylette club

Ongelezen bericht door ruudk » 15 jan 2013, 22:39

Het verhaal over de Utrechtse Mobylette Club krijgt zeer waarschijnlijk een vervolg. Ik heb een mail ontvangen van het mogelijke lid van die club, hij vindt het forum zeer interessant en is voornemens hier van zich te laten horen!
Groeten Ruud

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Utrechtse mobylette club

Ongelezen bericht door Harrie » 15 jan 2013, 23:57

Beste Ruud,
We leven in een kleine wereld!
We hebben het trouwens over studenten in 1977; ik was toen afgestudeerd en werkte toen voor een schamel loontje bij een machinefabriek.
Die "studenten moeten nu dus tussen de 50 en midden vijftig oud zijn.
Groet,
Harrie

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Utrechtse mobylette club

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 16 jan 2013, 10:16

Goed werk Ruud ! Is leuk.

Woont de man nog in het Utrechtse, dan zou ik hem graag contacten.

Groet,

Joop

Gebruikersavatar
mobydilz
Berichten: 1860
Lid geworden op: 15 jan 2013, 12:40
Locatie: zaltbommel

Re: Utrechtse mobylette club

Ongelezen bericht door mobydilz » 18 jan 2013, 21:46

mijne heren goedenavond,
Een beetje schuchter betreed ik voor het eerst de virtuele ruimte van het mobylette-forum. Dat wil niet zeggen , dat ik een jong broekie ben, eerder een verloren zoon of nog net geen lijk uit de kast, al kan dat over 25 jaar anders wezen. Ik ben vrijwel 59 en oud lid van de Mobylette Werke Utrecht. Met mijn ouwe maat Michiel Roding die een jaar of 3 jonger is vormden we die club. Ook Erald van de Ridder heeft wel samen met ons op beurzen gestaan. Mijn voornaam is Jan-Eric.
Hoewel ik geen mobylette meer onder mijn bips heb en dat voorlopig niet ambieer vind ik het nog altijd leuk om nu en dan eens een kijkje op het web te nemen en al mijn foto's die voor andere liefhebbers van belang kunnen zijn heb ik onder mijn naam in Picasa gezet. Ook maak ik nog wel eens een plaatje als een leuk mobyletje mijn pad kruist.
Zeker een jaar geleden zat ik op You-Tube te kijken wat daar te vinden was. En meestal vind je dan franse snotneuzen die respectloos rondraggen met vrij recent spul van Motobecane, of MBK zoals dat nu heet. Maaarrr, plots was daar een filmpje van een knaap op een S3 die een ritje maakte en wat close-ups gaf. Dat kon heel best mijn ouwe trouwe S3 zijn die ik in najaar 1989 van de hand gedaan had. Zelfs het gereutel van de naaldlagers van de moby-koppeling was herkenbaar. Meteen een reactie geplaatst en natuurlijk niets teruggehoord. Afgelopen zomer echter kreeg ik opeens mail van de hr. Uitham die toen pas merkte, dat mijn reactie geen Spam was, maar onschuldige nieuwsgierigheid van een rijpere oud mobylette-freak. We hebben toen een tijdje gezellig heen en weer gemailed en ik heb gezien, dat hij leuke spullen heeft.
Na enige maanden stilte kwam hij recentelijk met het voorstel, dat ik op jullie forum eens wat verhalen uit de oude doos zou vertellen. Precieser: iemand had mijn prentjes van frames en plaatwerk gevonden die ik was begonnen te maken. Er was sprake van de ROVU omdat ik velletjes calque/overtrekpapier van die dienst had gebruikt. In die tijd verrichtte ik af en toe tekenwerk voor de Utrechtse stadsarcheoloog en dat spul hoefden ze niet van me terug te hebben.
Naar voorbeeld van de reguliere archeologie begon ik van alles te tekenen en te documenteren. Dat oude Mobylette-gebeuren kun je immers opvatten als industriele
Archeologie. Graag was ik nog wel een tijdje daarmee doorgegaan, maar ook in de jaren tachtig hadden we crisis en er moest brood op de plank komen. Medio jaren '80 hadden we een gezin en een oude auto die ook veel aandacht opeiste. Het leek mij en ook Michiel wel beter om het spul aan de man te brengen en toen de verzamelaar uit Wilnis zich aandiende en ook nog een aannemer uit Soest meenam hadden we een deal.
Michiel heeft het zeker gespeten, dat de samenwerking doodliep en ook ik blijf nog met genoegen terugdenken aan die goeie ouwe tijd. Aan hobbies heb ik echter geen gebrek ik amuseer me wel. Als ik nog wat doe is dat vooral een papieren of virtuele kwestie. Na de erfenissen van ouders en schoonouders staat ons huis zo vol, dat me zal moeten matigen.
Goed, dat was mijn eerste verhaaltje in een enkele grote stappen en ik heb al wat leuke dingen over Willem Kaptein gelezen. Ik kom nog wel eens buurten. groeten Jan Eric

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Utrechtse mobylette club

Ongelezen bericht door Harrie » 18 jan 2013, 22:52

Beste Jan-Eric,
Welkom op dit forum en om je gerust te stellen: Je kunt ook van die oude techniek genieten zonder een grote schroothoop achter of in je huis te hebben.
Iedereen is vrij de hobby in te richten zoals hem of haar dat uitkomt. Er moet hier niets op het forum, maar er gebeurt hier van alles.
Afgelopen jaren is veel kennis verzameld en m.i. is de kennis over mobylettes eerder toe- dan afgenomen.
Er zit onder onze leden erg veel kennis en ervaring en er zijn maar weinig problemen waar we niet uitkomen.
Natuurlijk speelt geld en tijd een mindere rol dan vroeger bij de gewone fietsenmaker die er zijn brood mee moest verdienen.
Wat dat betreft hebben wij het veel gemakkelijker met de moderne communicatiemiddelen en productietechnieken.
Ik wens je veel leesplezier toe en hoop in de toekomst nog veel van je te horen.
Harrie

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Utrechtse mobylette club

Ongelezen bericht door MobyJoost » 18 jan 2013, 22:54

Welkom, Jan Eric! Goed, dat je meekijkt!

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Utrechtse mobylette club

Ongelezen bericht door ruudk » 19 jan 2013, 11:32

Leuk verhaal, Jan Eric! Welkom!
Rudolf (ruudk)

Gebruikersavatar
mobydilz
Berichten: 1860
Lid geworden op: 15 jan 2013, 12:40
Locatie: zaltbommel

Re: Utrechtse mobylette club

Ongelezen bericht door mobydilz » 23 jan 2013, 12:50

MWU, vervolg.
In mijn vorig bericht heb ik al iets gezegd over het doel van die systeemkaartjes, nl documentatie, maar nou ben ik beslist geen geboren systeem-fguur; maar soms moet je wel. Zo ben ik na een beurs wel eens gecontacteerd door een tweeling de gebroeders Bouwens uit Kralingen Rotterdam. Die mannen zaten vreselijk in hun maag met een frans
motorframe met niets herkenbaars erop. Of wij misschien wisten wat dat was. Nee dus.
Bij Motobécane of Kaptein doet zo'n probleem in algemene zin niet voor. Als je niet op 50m. afstand kunt zien, dat het om Motobecane of Kaptein gaat ben je rijp voor een nieuwe bril of word je dement. Iets anders is het vaststellen van welk type zo'n kaal frame nu is. Als er geen motorblok met nummer onder hangt weet je niets. Als het blok er wel onder hangt en er is gerotzooid met de ophangbeugels aan de cylinderkop, weet je nog niets of sta je op het verkeerde been. Hoe vaak heb ik geen S3 gezien met een oud S1 blokje eronder! Nameten dus en zo kunnen determineren wat je voor je neus had; dat wil zeggen uit welk jaar het was.
Een Robuust en een Toerist uit ca 1960 hebben als voornaamste verschil de tank en kapjes om de voorvork. Het plaatwerk is verder identiek. Destijds gebruikten wij vooral de type-aanduidingen uit folders of instructieboekjes die we hadden. Vòòr 1955 moest je wel praten in AV aanduidingen en in de de jaren '70 en later ook weer. Wij hebben ons dat nooit eigen gemaakt of kunnen maken.
Zelfs hebben we (ik vooral) ons bezondigd aan het namaken van een S2 van ca 1957. Uit allerlei onderdelen die ik bij elkaar gescharreld had heb ik een Mobylette teruggebouwd zoals mijn broer en ik tussen 1968 en 1971 hadden en eindigde bij de groningse gemeente politie. Blauw frame, grijs tankje onder het zweefzadel en plaatwerk ook grijs. Geen koppeling. Als dit samenraapsel nog bestaat, dan zit er mogelijk een fout motornummer op. Rond 1983 heb ik daar nog eens een toertocht mee gereden; hij was toen net af.
Een paar dingen waarvan ik verstand meende te hebben heb ik in dat kaartsysteem opgenomen. Van Veel dingen heb ik echter geen verstand en daarover heb wijselijk maar niets opgeschreven.
Wat mij nu zo opvalt is, dat alles wat te tijde van de MWU te nieuw was om je ermee te bemoeien, inmiddels grijs verleden is geworden. Toen wij bij Bertus en Ria Spies aan de
Vleutenseweg 123 gingen buurten en spullen aanschaffen stond dat daar nog allemaal doodleuk te koop. Destijds voelden wij ons wel eens een stelletje nerds met die brommertjes.
Op die beurzen had je allemaal stoere oudere kerels met dikke motoren. Al waren we nog een beetje pioniers; we waren niet helemaal de enigen. Ons 5-jarig bestaan vierden we meteen privé toertocht, maar al een jaar of 2 later reden we met anderen en andere merken een toertocht in Hollande Rading. Bij die gelegenheid kwam ik nog een bromfietscollectionneur van het eerste uur tegen nl Dolf Meerstad. Die is zo'n beetje 10 jaar ouder dan ik. Als ik utrechtse fietsenmakers afstroopte op zoek naar oude Moby's
dan werd ik naar hem doorverwezen. Hij had er wel 100!! zei men. Van hem heb ik uiteindelijk de '52 er gekocht. Een zwarte zonder plaatwerk, maar nog in redelijke staat.
Ook van die Dolf heb ik een paar jaargangen van het blaadje de fietsmotor mogen lenen. Zeer de moeite! Bij het Algemeen Rijksarchief in den Haag meldde men mij desgevraagd, dat ze daar geen periodieken van dat soort (meer) hadden. Of daarin verbetering is gekomen weet ik niet.
Nou weer een stukje af, tot de volgende keer, moydilz

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Utrechtse mobylette club

Ongelezen bericht door Harrie » 23 jan 2013, 20:23

Beste Mobydilz,
Het was wederom interessant om dit stuk geschiedenis te lezen.
Jullie hebben dus aan de wieg gestaan van het mobylette club gebeuren. De toertocht Hollandse Rading heb vaker gehoord als een toertocht waarna bepaalde clubs werden opgericht.
Er waren vroeger wel locale mobylette-toerclubs, die vaak een relatie hadden met een bromfietshandelaar, maar verder was er weinig.
In het grote clubgebeuren van oldtimer bromfietsen heeft mobylette qua omvang nooit een opvallende rol gespeeld.
Toen ik rondom jaren 90 met mijn hobby herbegon boden alleen algemene oldtimer verenigingen als "Oud maar sterk" en "RHC" onderdak aan mobylette-verzamelaars.
Tot een traditionele Mobylette Club als vereniging is het nooit gekomen; terwijl je struikelt over de Solex clubs.
Jammer? Absoluut niet, want wij verenigen onze krachten effectief en efficiënt op één toegankelijk platform.
Voor mij waren in het begin van de jaren 90 alleen de mobylettes van de vijftiger jaren interessant. Naarmate ik meer in Frankrijk kwam ontdekte ik de zwaardere brommers uit de zestiger en zeventiger jaren. De grens schuift gewoon op; misschien schaf ik nog eens een watergekoelde Motobécane aan uit de jaren 90 voor het zwaardere werk in de bergen.

Groet,
Harrie

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Utrechtse mobylette club

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 23 jan 2013, 22:32

Beste Mobydilz!

Heb een enkele dag geleden een vrij uitgebreide reactie geschreven, maar ontdek nu dat ik vermoedelijk niet op de bevestigingsknop heb gedrukt. Stom.
Maar: zeer welkom op het Forum. Heb met veel plezier je geschriften gelezen.
Temeer daar ik een rasechte Utrechter ben, die op zijn 16e op een dinsdagmorgen ( gespijbeld van school ) op de destijdse automarkt op het Jaarbeursterrein zijn eerste Mobylette kocht voor F 20.-. Zonder koppeling en naar later bleek met een slecht motortje. Met pijn en moeite heb ik toen enige tijd later een ander motortje gekocht bij De Witte aan de Lauwerecht. Een bromfietssloper, die ook fietsen en brommers kocht van de politie., Daar had ik geluk mee want dat motortje liep als een speer. Nooit meer zo'n motortje gehad. Om voor mij, zeker toen, onbekende redenen reed dat ding 60 km en trok ook snel op. Mijn vrienden met Puch en Berini en HMW kon ik met gemak bijhouden. Vond ik natuurlijk prachtig.
Voor hulp bij reparaties, advies en vooral om gereedschappen te lenen ( had hij eigenlijk een grote hekel aan, maar ik kon het goed met hem vinden ) ging naar Fietshersteller - Oostveen, Adr. van Ostadelaan te Utrecht. Hij is twee weken geleden overleden op de mooie leeftijd van 96 jaar en ik ben op zijn begrafenis geweest. Zijn werkplaats en enorme voorraden ( hij bewaarde werkelijk alles ) zijn nog helemaal intact, terwijl hij al 35 jaar geleden is gestopt. Binnenkort ga ik daar met zijn schoonzoon naar toe. Verheug ik me op.
Op mijn twee FietsOmatics heb ik een alluminium naamplaatje van zijn bedrijf op het achterspatbord geschroefd. Moet ik nog eens fotograferen voor de desbetreffende rubriek op dit mooie Forum. Heb pas nog de kruiskopschroefjes vervangen door traditionele schroefjes. Deze nieuwe naamplaatjes kreeg ik een paar jaar geleden toen ik even bij hem op bezoek was. Mocht toen ook nog even met hem door de werkplaats en zijn ongekende magazijn. Dat was fantastisch.
Vermoedelijk hebben Mobydilz en ik in dezelfde tijd op hun Mobylettes door Utrecht gereden.
Mobydilz, nogmaals dank voor je mooie verhalen. Ik woon nu in Groenekan, vlak bij Utrecht. Mocht je nog in deze buurt wonen dan kom ik in het voorjaar graag even op de Mobylette bij je langsrijden en bij mij staat voor jou ook de koffie klaar.

Groet,

Joop de Bruijne
Laatst gewijzigd door GROENEKAN op 24 jan 2013, 21:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
mobydilz
Berichten: 1860
Lid geworden op: 15 jan 2013, 12:40
Locatie: zaltbommel

Re: Utrechtse mobylette club

Ongelezen bericht door mobydilz » 24 jan 2013, 21:00

Hoi Groenekan/joop
Inmiddels zit ik sinds 1990 in Zaltbommel. Woonde van 1973 tot 1990 in utrecht. Eerst bij een hospita aan de mr Sickeszlaan, nadien bleyenburgstr 5 en op van Diemenstr 20 en later 5. Lombok, of nog precieser transvaal. Ja leuke tijd in Utrecht. Mijn zoon woont er nog. We komen er nog regelmatig.
Nu zitten we inZaltbommel en mijn oudste zoon Floris blijkt een klasgenoot van Mobyjet geweest te zijn.
Ken jij Dolf Meerstad toevallig ook? hou het nu kort; groeten en verzin wel weer een nieuw stuk. Jan Eric

Gebruikersavatar
mobydilz
Berichten: 1860
Lid geworden op: 15 jan 2013, 12:40
Locatie: zaltbommel

Re: Utrechtse mobylette club

Ongelezen bericht door mobydilz » 31 jan 2013, 11:43

MWU vervolg,
In 1975 ging de mobylette werke utrecht van start. Vaak kregen wij de vraag waarom werke, wat een duits woord is. Dat had te maken met de NSU Quick die Michiel Roding
als pubertje gerestaureerd had. Vooral kaptein mobylette, maar met een klodder duitse saus. Nadat ik de S3 1955 die nu van Ruud is, bij de Biltstraat in Utrecht had geregeld
gingen Michiel en ik naar Matton in Schalkwijk die een aantal sloopbrommers in een boomgaardje had staan. Voor het eerst werd ik toen geconfronteerd met een Robuust, zonder plaatwerk. Als je niet beter weet lijkt dat net een mislukte S3 met een uitgelopen peer-tank. Mooi vond ik hem allerminst, maar wel reuze interessant. Ook een S3 1956 troffen we daar aan. Allebei aangeschaft en toen maar restaureren. Eerst de Robuust en later de S3 '56. Aanvankelijk restaureerden we alleen bij Michiel thuis. Ik woonde toen nog bij een hospita en had dus geen ruimte. Na een half jaar hadden we de Robuust klaar. Alles was geschuurd en met staal borstels op de boormachine brandschoon gemaakt. Daarna loodmenie met de kwast erop en tenslotte aflakken. We lakten met de dikste zachte penselen die je kon krijgen en dat beviel goed. Zakkers schuurden we weg en polijstten we glad met polijst-was. Chroomwerk lieten we na een teleurstellende ervaring aan de Gruttersdijk voortaan doen bij Gelria in de msgnr van de Weteringstraat. Tot die op de fles gingen zijn we daar gebleven.
In het begin kwamen we nog wel bij Jan Wiebes in de kanaalstraat voor onderdelen, maar hij stopte er al gauw mee. Bij Bertus en Ria Spies kwamen we al vrij snel terecht en daar werden we kind aan huis. Altijd gelegenheid voor een praatje en een bakkie. Van hen kocht Michiel de S1 1955 die ook op de foto's te zien was.
In 1976 kwam ik terecht in een studentenhuis van de SSH aan de Bleyenburgstraat 5. Ik begon op een zolderkamertje, maar in de ruime kelder onder het hele huis stonden mijn mobyletjes. Ook had ik daar een werkplaatsje ingericht met extra verlichting, stoelen en plaatjes van madammen aan de muur. De huisstofzuiger, een FAM, met maar liefst 600 watt zorgde voor de mogelijkheid grote stukken te spuiten. 's Zomers deden we dat in de tuin en 's winters in de kelder. Je moest echter erg oppassen met stof. Eerst de stofzuiger zonder zak laten draaien en de slang al blazend leegkloppen. O ja er ging natuurlijk een massa wasbenzine bij de lak die water-dun moest zijn. Als de lak er te dik op zat en zakkers verschenen, de stukken telkens draaien tot het gevaar geweken was. De huisgenoten vonden mij meestal niet zo leuk als het hele huis naar de verf en wasbenzine stonk.
Na een avondje mobylette-werke was er altijd een pilsje en een scherpe ouwe jenever van Johan de Witt. Als muziekjes hadden we goedkope rock en roll platen van V&D en Max van Praag. Ook struinden we de rommelmarkt af naar single-tjes van rond 1960. Ja, heel ons leven was een beetje retro in die tijd. Voor veel geld kochten we leren jekkers en smeerden we brylcream en briljantine in onze haren waar we vervolgens een kuif en kippekont in kamden. Zwarte puntschoenen die glommen als een lijkwagen zaten aan de onderkant. We liepen er precies zo bij als Bertus Spies zijn jeugdtooi omschreef.
Als restauraties volgden een blauw grijze Toerist 1961, een NSU Quick 1953, een Grand Sport 1963, een FOM 1961, een Robuust 1959, een AV3 1953 en een S2 ca 1957,terugbouwsel. In een Batavus Whippet ben ik gestrand medio jaren '80.
We experimenteerden ook met ontroestings methodes. Het eerste wat we naast de staalborstel en het schuurpapier toepasten was Kurust. Dat bracht een laagje zink aan en daar smeerden we loodmenie overheen nadat we de overtollige Kurust hadden weggeschuurd met een schuurspons. Er bestond ook een wittig sapje dat paarszwart opdroogde maar daarvan weet ik de naam niet meer. Ook heb ik eens met succes delen in een soda-oplossing gekookt in een zinken emmer. Het is hopelijk later niet meer gaan reageren. Zolang wij die brommers hadden in elk geval niet. Na het aanbrengen van de loodmenie gingen we over op ijzermenie, dat niet zo'n helle kleur had en dat bij dun spuitwerk dreigde door te schemeren. jongens en meisje tot de volgende aflevering, mobydilz.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Utrechtse mobylette club

Ongelezen bericht door Harrie » 31 jan 2013, 20:28

Mooi verhaal!
Op het moment dat jullie in 1975- 1976 startten met de Werke reed ik mijn laatste ritten op een mobylette. Ik had toen al een auto (Simca 1000) en mijn brommerperiode werd toen voorlopig afgesloten. Alles werd toen weggegeven of bij het grofvuil gezet. In mijn achterhoofd wist wel dat ik eens de draad weer zou oppakken.
Bij veel kerels is dat tegen de tijd dat ze 40 worden. Een uitstekend middel tegen de mid-life crisis.
Ik ben benieuwd naar het vervolg van het verhaal.
Groet,
Harrie

Gebruikersavatar
mobydilz
Berichten: 1860
Lid geworden op: 15 jan 2013, 12:40
Locatie: zaltbommel

Re: Utrechtse mobylette club

Ongelezen bericht door mobydilz » 17 feb 2013, 20:59

De opslag van onze mobylettes was aardig geregeld zolang ik op de Bleyenburgstraat 5 woonde. Beneden in de kelder werkplaats en te restaureren objecten en boven op mijn kamer de reeds gerestaureerde exemplaren. Op de zolder kamer (2 hoog) viel dat wel mee; het bleef bij één exemplaar, de blauw-grijze toerist. Na wat verhuizingen, mocht ik doorverhuizen naar een iets grotere en vooral hogere kamer van bijna vier meter in het vierkant. In een hoek stonden op zeker moment kop staart kop 3 exemplaren waaronder de gereedgekomen S3 van ruudk. Die had ik bij mijn ouders in Groningen gerestaureerd en na telkens toenemend gezeur naar Utrecht gereden.
Beneden in de kelder was het meestal ok, maar met heel veel regen kwam het grondwater in de kelder. Niks waard voor onze gerestaureerde objecten. Muggenlarven dachten er evenals hun ouders anders over. De Pegus stadsverwarming maakte, dat het in de kelder relatief warm was. Ouwe muggen overwinterden en vermenigvuldigden zich.Als we zaten te restaureren kwamen ze op onze (geurige) sokken zitten om zich te voeden met ons HIV vrije bloed. Heel fijn dus.
Voor de gerestaureerde exemplaren werd de situatie beter toen ik doorverhuisde naar een grote salonkamer beneden naast de voordeur. Vijf tot 6 exemplaren konden daar op de grond staan. Toen die er daadwerkelijk stonden en er nog meer af was kon ik beschikken over een grote paneeldeur die tegen de muur gemonteerd was met 2 poten aan de andere zijde. Daar stonden er dan nog een stuk of 3. Mijn vrouw had een paar rolgordijnen met kaptein en mwu gebatikt. Dat was duidelijk het hoogtepunt van onze roem.
Rond 1980 was mijn langste tijd in dat studentenhuis voorbij. Mijn eindscriptie was af en we (mijn vrouw en ik) moesten maar eens gaan hokken. Voor onszelf vonden we een benedenwoninkje in de van Diemenstraat met een alkoof waar we 3 of 4 brommers kwijtkonden. Voor de rest had ik ruimte gevonden in Luddeweer in de prov. Groningen bij ene Willem Duck die een eenden-sloperij-garage had in een oude boerderij waar hij aanvankelijk nog plaats over had. Eén voor één reed ik in mijn oude Dyane die ik van de zus van Michiel had overgenomen een heel stel brommers naar Luddeweer.
In het kielzog van Erald van de Ridder hebben we ook nog exemplaren in een kamertje in een grote loods in de Meern gehad tot het eind in 1989 Ook in de westkant van de Meern tegen Harmelen hadden we een opslag, maar die was niet erg droog. Reden voor ons om constant met wroeging rond te lopen over ons restauratie-werk dat stond te verkommeren.
Rond 1983 hebben we de brommers weer uit Luddeweer opgehaald en naar onze andere 2 opslagplaatsen gebracht. Daarvoor mochten we de toyoya lite-ace van Spies lenen, maar dat zat niet helemaal mee, want toen we langs de drentse hoofdvaart naar het noorden reden klapte er iets van tegemoetkomende vrachtauto af tegen onze voorruit en die veranderde in brokjes die er na een uur uit vielen. De noodruit van mijn ouwelui hield het niet lang en zweefde weg na een ontmoeting met een vrachtauto. De groningse toyota dealer hielp ons aan een nieuwe ruit voor 350 piek. Het behoeft geen betoog, dat Spies een tijdje wat brommig was, maar dat trok wel bij.
Voor mijn schaarse werk moest ik alle zeilen bijzetten en kwam niet meer zo van harte aan restaureren toe, bovendien zat ik in 1986 en 87 bij elkaar wel een jaar in het noorden voor archeologische begeleiding van leidingaanleg van NAM en Gasunie.
Daar kwam nog nog bij, dat Michiel naar Assen vertrok en daar jaren woonde. We zagen elkaar tweede helft van de jaren '80 nog zelden. In die tijd zocht Hans Hogendoorn contact met mij en zag ik een oplossing voor de gerezen problemen in de verkoop van de collectie die zo'n 30 exemplaren omvatte waarvan 10 gerestaureerd en enkele nog ongerestaureerd maar heel mooi. Daar deden we liever niets aan want restaureren is leuk, maar origineel is net iets leuker.
Zo langzamerhand heeft de MWU weinig geheimen meer voor jullie en zullen jullie wel gemerkt hebben, dat we in de pre-digitale tijd dezelfde tobberijen hadden als jullie nu. Als ik weer eens wat feiten bij elkaar heb geschrapt pleeg ik weer een stukje. groeten mobydilz

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Utrechtse mobylette club

Ongelezen bericht door Harrie » 17 feb 2013, 23:06

Best Eric Jan,
De geschiedenis is bijna rond.
Niet Hans maar Dirk Hoogendoorn kocht e.e.a. van jullie op.
In het begin van de jaren 90 kwam ik Dirk tegen als sleutelspecialist mobylette voor de RHC. (rijwielhulpmotorclub).
Op de Vehikel van 21 augustus 1992 verkocht hij de meeste mobylettes en vele onderdelen.
Ik heb toen een S41a met een hoop onderdelen bij hem gekocht.
Later tijdens de beurs in Drunen heb ik de resterende onderdelen en documentatie van hem overgenomen.
Daaronder bevonden zich veel leuke foto’s en de schetsen van de Utrechtse Club.
Vanaf dat moment ben ik ook de taak als mobylette-specialist bij de RHC waargenomen.
Omstreeks 2005 ben ik daarmee gestopt en is Peterl de sleuteladviseur voor mobylette voor de RHC geworden.
Hieronder twee foto’s van de stand van Dirk in het voorjaar 1992, toen hij nog volop actief was met zijn mobylettes; misschien dat iemand zijn brommer nog herkent.
Harrie
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Plaats reactie