De MobyClub in de Marne

Laat hier leuke plaatjes en foto's zien
Forumregels
Graag foto's en filmpjes van je eigen brommer in de rubriek "Mijn Mobylette" plaatsen
Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

De MobyClub in de Marne

Ongelezen bericht door MobyJoost » 22 aug 2013, 14:06

De afgelopen dagen was ik op bezoek bij vrienden, die in de Marne wonen. 80 km onder Reims in het dorpje (204 inwoners!) Ville sur Tourbe. Zondag was er in een dorpje in de buurt, Cernat en Dormois, een oogstfeest, waaraan mijn vriend en zijn vrouw ook deelnamen. Hij met zijn bijenkasten en zij met haar welness-massage praktijkje. Ik had de MobyClub meegenomen, om wat rond te toeren in de omgeving (gewoonweg heerlijk!).
Ik ben op de MobyClub naar het terrein gereden en heb hem naast de stand van mijn vriend geparkeerd. Kreeg erg veel reacties van oudere mannen, die er allemaal ook één hadden gehad. Aan het eind van de dag was er een parade van de aanwezige oude tractoren en boerenwagens en monsieur Olivier, de organisator van het evenement, vroeg mij mee te doen op de MobyClub. Wat een beest van een brommer is het toch! Met mijn 95 kilo en vriend Fer achterop, moeiteloos over de akker, aangemoedigd door het publiek. Was geweldig!
Fer achter de oude draaibank, aangedreven door een 3pk Briggs&Stratton motor op een eiken plank. De v-snaar werdt ons gegeven door een vriendelijke oude baas, die er was met een oude tractor. Dat we onze vingers nog hebben, mag een wonder heten!
Draaien 3.jpg
Fer en ik op de MobyClub, klaar voor de parade.
Fer and me.jpg
En in de parade. Of eigenlijk ernaast, het geheel reed te langzaam, om goed te zijn voor mijn koppeling.
In het défilé 2.jpg
Vlakbij Ville sur Tourbe is een heuvel met op de top twee enorme kraters, van circa 30 meter diameter en een meter of 7 diep. In de eerste wereld oorlog stond er een duits munitie depot. De Fransen hebben er een tunnel onder gegraven en de boel opgeblazen. 6 ton explosieven en een hoop Duitsers gingen de lucht in. De loopgraven eromheen worden momenteel uitgegraven en gerestaureerd en het geheel is open voor het publiek. Alles wat uitgegraven wordt, behalve menselijke resten, wordt boven op de loopgraven gelegd, dus als je erdoor loopt, kom je telkens bergjes spullen tegen. Kogelhulzen, granaten, gespen, schoenzolen, bestek wijnflessen, veldflessen, helmen. Misschien ben ik overgevoelig, maar door die loopgraven lopend, kan je best goed voorstellen hoe gruwelijk het geweest moet zijn, voor al die jonge mannen, die zo nutteloos opgeofferd werden. Vier jaar lang, gemiddeld 870 doden per dag! En dan zijn er nog idioten, die oorlog glorifiëren. Onbegrijpelijk.
Toen ik op de heuvel kwam, met de MobyClub, stond er één auto met een echtpaar erin. Ik parkeerde de Moby en ging foto's maken. De man stapte uit en vroeg me of ik Fransman was. Ik zei hem, in mijn koeterwaalse Frans, dat ik Hollands was en hij vertelde me, dat hij en zijn vrouw Canadees waren. Zij had drie oud ooms, die vlak voor de oorlog naar Canada geëmigreerd waren, maar toen de oorlog uitbrak terug gingen om in het Franse leger te dienen. Alledrie waren ze in die omgeving gesneuveld. Het echtpaar had deze reis twee jaar voorbereid en gingen ook nog familie van haar bezoeken. Deze plek hadden ze bij toeval gevonden en de man was, net als ik tot tranen toe beroerd. Ik heb zeker drie kwartier met ze staan praten en nadat de man een foto had gemaakt van mij met de MobyClub ("What ís that thing, she's a beaut!"), namen we afscheid. Een zeer korte maar emotionele vriendschap.
Hier bij het monument onder aan de heuvel.
Op weg naar Main de Massiges.jpg
Daarna nog wat in de omgeving gereden. Heerlijk weer en een glooiend, vredig landschap. Heuvel op, heuvel af, dorpje in, dorpje uit.
De MobyClub voelde zich erg thuis.
MobyClub in het moederland 2.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: De MobyClub in de Marne

Ongelezen bericht door Harrie » 22 aug 2013, 14:45

Prachtig verhaal Joost en herkenbaar.
Ik ben ook heel vaak tijdens mijn hobby met vooral de Tweede Wereld oorlog geconfronteerd.
De oude fabriek in Arnhem lag aan de beruchte brug, in de Belgische Ardennen herinneren plaatsen als Bastogne je aan WO2, In St-Quentin is ook e.e.a. gebeurd.
Ik ben van de naoorlogse generatie, die al die ellende bespaard is gebleven en van tijd tot tijd kan genieten van mooie ritten in ons mooie Europa.
Harrie

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: De MobyClub in de Marne

Ongelezen bericht door MobyJoost » 22 aug 2013, 15:39

Ik ook, Harrie. Als ik door dat lieflijke, vredige landschap rijd, is het moeilijk voor te stellen, hoe compleet gesloopt deze regio was in 1918. Het is goed hersteld, want het rijden is daar echt genieten!

GROENEKAN
Berichten: 3767
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: De MobyClub in de Marne

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 22 aug 2013, 15:58

Met veel plezier gelezen Joost !!!

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: De MobyClub in de Marne

Ongelezen bericht door Polle » 23 aug 2013, 06:28

Hallo Joost

Mooie foto's en weeral een pakkend verhaal.
Die draaibank is volgens mij wel een beetje gevaarlijk denk ik.

Gr Polle

Plaats reactie