Mobylette S35B 1965
Forumregels
Graag foto's en filmpjes van je eigen brommer in de rubriek "Mijn Mobylette" plaatsen
Graag foto's en filmpjes van je eigen brommer in de rubriek "Mijn Mobylette" plaatsen
-
- Berichten: 137
- Lid geworden op: 02 mei 2011, 16:50
Mobylette S35B 1965
Beste forumleden
Hier is een update filmpje van mijn Mobylette S35L uit 1965 op youtube.
Groet : Mario
Hier is een update filmpje van mijn Mobylette S35L uit 1965 op youtube.
Groet : Mario
Laatst gewijzigd door m.vandervet op 09 apr 2016, 20:47, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Mobylette S35L 1965
Prachtig!
Bijzonder mooi en luxe model.
Vallen me nog twee puntjes op (we streven naar perfectie ):
1) het geluid uit de uitlaat is aan de harde kant, een beetje knetterend. Is het dempsysteem in de uitlaat compleet/origineel?
Misschien is dit geluid ook wel normaal voor dit zware model, dat weet ik niet.
2) De voorlamp lijkt vrij zwak te branden, zitten de juiste lampen voor- en achter gemonteerd? Of zijn de vliegwielmagneten verminderd sterk?
In elk geval: veel plezier met rijden als hij eenmaal is gekentekend.
Ruud
Bijzonder mooi en luxe model.
Vallen me nog twee puntjes op (we streven naar perfectie ):
1) het geluid uit de uitlaat is aan de harde kant, een beetje knetterend. Is het dempsysteem in de uitlaat compleet/origineel?
Misschien is dit geluid ook wel normaal voor dit zware model, dat weet ik niet.
2) De voorlamp lijkt vrij zwak te branden, zitten de juiste lampen voor- en achter gemonteerd? Of zijn de vliegwielmagneten verminderd sterk?
In elk geval: veel plezier met rijden als hij eenmaal is gekentekend.
Ruud
-
- Berichten: 137
- Lid geworden op: 02 mei 2011, 16:50
Re: Mobylette S35L 1965
Hoi Ruud.
Ik heb helaas geen vergelijking materiaal. In 2010 heb ik de ontsteking onderhand genomen. Een NOS doorgemeten Novi 25150 en een Vespa condensator en een nieuwe contactpunt. Aan de voorontsteking heb ik verder niets gedaan. Ik heb inmiddels wel de Henk van Kessel complete externe ontsteking besteld. (voor het geval het nodig is)
De uitlaat was door de vorige eigenaar schoongemaakt. Voor zover ik weet compleet. De man was erg precies,gaf me zelf de restanten mee van het gele plaatje.
Dat de lampen zwak branden was gewoon een van de ontwerpcriteria van de Fransen. De 6V 15W duplo lampen gingen dan - in tegenstelling tot andere bromfietsen - ook nooit kapot. Deze info kwam van een Mobylette specialist en werd verteld aan de vorige eigenaar.
Ik heb helaas geen vergelijking materiaal. In 2010 heb ik de ontsteking onderhand genomen. Een NOS doorgemeten Novi 25150 en een Vespa condensator en een nieuwe contactpunt. Aan de voorontsteking heb ik verder niets gedaan. Ik heb inmiddels wel de Henk van Kessel complete externe ontsteking besteld. (voor het geval het nodig is)
De uitlaat was door de vorige eigenaar schoongemaakt. Voor zover ik weet compleet. De man was erg precies,gaf me zelf de restanten mee van het gele plaatje.
Dat de lampen zwak branden was gewoon een van de ontwerpcriteria van de Fransen. De 6V 15W duplo lampen gingen dan - in tegenstelling tot andere bromfietsen - ook nooit kapot. Deze info kwam van een Mobylette specialist en werd verteld aan de vorige eigenaar.
Laatst gewijzigd door m.vandervet op 13 okt 2015, 21:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Mobylette S35L 1965
Super mooi! Het is een brommer, die niet vaak rijdt, dus na wat meer rijden in wat minder tijd, loopt het motortje, zeer waarschijnlijk, als een duurdere naaimachine.
-
- Berichten: 137
- Lid geworden op: 02 mei 2011, 16:50
Re: Mobylette S35L 1965
Deze Mobylette stond op Marktplaats in 2010 daar werd toen in mijn beleving heel weinig op geboden. Ik zag het voor mijn ogen gebeuren. Onder het mom Mobylette heeft weinig waarde. Je krijgt ze voor een pond pruimen. Meteen de eigenaar gebeld en een goede prijs afspraak gemaakt. Dezelfde dag met een aanhanger het land door gereden en de Mobylette opgehaald.
Re: Mobylette S35L 1965
gaaf ding man,
Re: Mobylette S35L 1965
Erg gaaf exemplaar! echt iets om trots op te zijn.
Opnamen langs het Maas-Waal Kanaal?
succes ermee mobydilz
Opnamen langs het Maas-Waal Kanaal?
succes ermee mobydilz
Re: Mobylette S35L 1965
Mooi ding geluk moet je hebben , misschien zien we hem een keer in het echt met een toertocht ,
Re: Mobylette S35L 1965
Mooie Moby en mooi filmpje, Mario , bedankt. Had je een paar jaar geleden deze Moby te koop staan ? Herinner ik me van het Bromfiets Forum. gr. Joop
-
- Berichten: 137
- Lid geworden op: 02 mei 2011, 16:50
Re: Mobylette S35L 1965
Ja dat klopt Joop.
Ik deed er niets mee. Ben ook eigenlijk te lang voor de Mobylette.
Een paar weken geleden mijn Zündapp 515-006 verkocht. Toen hij de Mobylette zag en het blokje hoorde lopen meteen serieus interesse.
Bij vertrek moest ik hem als eerste bellen bij eventuele verkoop. Maar dat voelt niet goed,..weg is weg. Meteen spijt.
Dus ik zie daar definitief vanaf. Ik investeer in de Mobylette en dat voelt gewoon goed.
Af en toe een ritje,..
Uiteindelijk zal ik ook tegen de 1000 euro aanzitten,met reserve materiaal en kenteken. Maar dat boeit me niet.
Ik hoop ook in de toekomst dat ik op het forum kan rekenen bij eventuele technische problemen.
Het complete externe ontsteking ombouwsetje van Henk van Kessel ligt inmiddels op de plank. (preventief)
Ik deed er niets mee. Ben ook eigenlijk te lang voor de Mobylette.
Een paar weken geleden mijn Zündapp 515-006 verkocht. Toen hij de Mobylette zag en het blokje hoorde lopen meteen serieus interesse.
Bij vertrek moest ik hem als eerste bellen bij eventuele verkoop. Maar dat voelt niet goed,..weg is weg. Meteen spijt.
Dus ik zie daar definitief vanaf. Ik investeer in de Mobylette en dat voelt gewoon goed.
Af en toe een ritje,..
Uiteindelijk zal ik ook tegen de 1000 euro aanzitten,met reserve materiaal en kenteken. Maar dat boeit me niet.
Ik hoop ook in de toekomst dat ik op het forum kan rekenen bij eventuele technische problemen.
Het complete externe ontsteking ombouwsetje van Henk van Kessel ligt inmiddels op de plank. (preventief)
Re: Mobylette S35L 1965
Ik begrijp je, interessant.
Maar dat ontstekings-setje monteerde ik deze winter ( zeg ik na zelf door schade en schande wijs geworden....) Dan is je Moby tot in lengte van jaren veel bedrijfszekerder dan met die interne bobine. Waarom eerst langs de kant van de weg staan en dan pas monteren ?
Gr. Joop
Maar dat ontstekings-setje monteerde ik deze winter ( zeg ik na zelf door schade en schande wijs geworden....) Dan is je Moby tot in lengte van jaren veel bedrijfszekerder dan met die interne bobine. Waarom eerst langs de kant van de weg staan en dan pas monteren ?
Gr. Joop
-
- Berichten: 137
- Lid geworden op: 02 mei 2011, 16:50
Re: Mobylette S35L 1965
Deze jonge dame gaat volgende week op kenteken. Met een betrouwbare Henk van Kessel ontsteking gemonteerd,.nieuw bedrading en nieuwe bandjes kan ze er weer jaren tegen aan. De komende toerritten in het zuiden rijd de Mobylette mee.
-
- Berichten: 137
- Lid geworden op: 02 mei 2011, 16:50
Re: Mobylette S35L 1965
Ik dacht dat het probleem opgelost was,..dus niet. De verlichting. Zwak en valt steeds weer helemaal weg. Wat heb ik inmiddels gedaan. Alle bedrading vernieuwd. Extra massa kabels gelegd. Vanaf de fitting van de koplamp en het achterlicht naar het blok. Een nieuwe koplamp fitting en nieuwe lichtschakelaar,..alle verbindingen in de schakelaar lichtjes geschuurd en van de koplampfitting. Ik ga volgende week voor het kenteken,...dat gaat "m zo niet worden.
Is er iemand in het zuiden die mij zou willen helpen,..ik kom er niet uit.
Koplamp verlichting : 6 V 15 W duplo
Achterlicht 2 lampjes van 6 V en 0,6 W
Is er iemand in het zuiden die mij zou willen helpen,..ik kom er niet uit.
Koplamp verlichting : 6 V 15 W duplo
Achterlicht 2 lampjes van 6 V en 0,6 W
- Franky
- Berichten: 6197
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Mobylette S35L 1965
Je typt zwak en valt steeds helemaal weg. Wat bedoel je daar mee? Branden de lampen gewoon erg zwak zodat je op stationair nauwelijks verlichting hebt? Of vallen af en toe de lampen gewoon uit. Dat laatste duit namelijk op slecht contact of kabelbreuk. Het eerste kan veel meer zijn....
-
- Berichten: 137
- Lid geworden op: 02 mei 2011, 16:50
Re: Mobylette S35L 1965
Het gloeit een beetje op,..en dan valt het weer weg. Als ik dan op de contacten duw van de koplampfitting gloeit het weer op. Als ik gas geef nauwelijks licht. Eén en al ellende. Ik ben er uren mee bezig. De stroomkabels heb ik bij een automaterialen zaak gehaald zijn en wat dikker als wat er origineel op zat.
- Franky
- Berichten: 6197
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Mobylette S35L 1965
Phoe. Dit is moeilijk te diagnosticeren van afstand
Ik ken je bromfiets niet, maar in de koplamp 15W is best pittig zeg! Maar ik neem aan dat dat niet het probleem is. Ik ga er ook even vanuit dat je alles goed hebt aangesloten.
Ik ga eens wat dingen noemen die de oorzaak kunnen zijn
- Ergens een te hoge weerstand in het circuit door slecht contact of slechte draad. Omdat beiden lampen het kennelijk slecht doen zit de verhoogde hoogst waarschijnlijk in het motorblok, of van het motorblok naar je lichtschakelaar toe. Als de weerstand namelijk rond bijvoorbeeld je koplamp had gezeten, was alle stroom naar je achterlicht gegaan en was die heel snel doorgebrand. Let erop dat het aarde draadje van de verlichtingsspoel ook goed vast zit. Als er ergens een slecht contact zit in het circuit, dan zou dit toch simpel te vinden moeten zijn met een multimeter.
- Te zwakke verlichtingsspoel
- Te zwakke magneten in het vliegwiel.
Tja, bedenk nog eens iets?
Ik ken je bromfiets niet, maar in de koplamp 15W is best pittig zeg! Maar ik neem aan dat dat niet het probleem is. Ik ga er ook even vanuit dat je alles goed hebt aangesloten.
Ik ga eens wat dingen noemen die de oorzaak kunnen zijn
- Ergens een te hoge weerstand in het circuit door slecht contact of slechte draad. Omdat beiden lampen het kennelijk slecht doen zit de verhoogde hoogst waarschijnlijk in het motorblok, of van het motorblok naar je lichtschakelaar toe. Als de weerstand namelijk rond bijvoorbeeld je koplamp had gezeten, was alle stroom naar je achterlicht gegaan en was die heel snel doorgebrand. Let erop dat het aarde draadje van de verlichtingsspoel ook goed vast zit. Als er ergens een slecht contact zit in het circuit, dan zou dit toch simpel te vinden moeten zijn met een multimeter.
- Te zwakke verlichtingsspoel
- Te zwakke magneten in het vliegwiel.
Tja, bedenk nog eens iets?
Re: Mobylette S35L 1965
Controleren bedrading schakelaars enz is eenvoudig als je een 6 volt acculader hebt. De draad van de spoel halen en op de + van de lader zetten de - aan het frame. Is deverlichting nog slecht dan moet je het zoeken in de bedrading en contacten. Is de verlichting nu dik in orde dan moet het in de opwekking worden gezocht. Spoel, magneten en misschien wel de valkuil,de afstand tussen de magneet en de spoel. Als de afstand te groot is dan is je magnetische veld zwak.
Succes, Lolle
Succes, Lolle
Re: Mobylette S35L 1965
Een oorzaak kan zijn dat de grondplaat en vliegwiel is vervangen door een van bijvoorbeeld een EEG of AV 50.
Kijk in het vliegwiel en staat daar een code in bijvoorbeeld 15 en welk type lichtspoel is er gemonteerd met welke code.
succes met het oplossen
Peterl
Kijk in het vliegwiel en staat daar een code in bijvoorbeeld 15 en welk type lichtspoel is er gemonteerd met welke code.
succes met het oplossen
Peterl
Re: Mobylette S35L 1965
Hallo Mario,
De achterlamp dient overigens 6 Volt 3 Watt te zijn en geen twee lampjes 6 Volt 0,6 Watt.
Dat verklaart overigens niet het zwakke licht. Een beetje technicus met de juiste materialen (meetapparatuur, spoelen en vliegwielen) kan dat zo oplossen.
Harrie
De achterlamp dient overigens 6 Volt 3 Watt te zijn en geen twee lampjes 6 Volt 0,6 Watt.
Dat verklaart overigens niet het zwakke licht. Een beetje technicus met de juiste materialen (meetapparatuur, spoelen en vliegwielen) kan dat zo oplossen.
Harrie
-
- Berichten: 137
- Lid geworden op: 02 mei 2011, 16:50
Re: Mobylette S35L 1965
https://www.youtube.com/watch?v=GGYmJyuFBa0
Op het filmpje is te zien hoe het licht branden zoals het voorheen branden. Een aantal weken geleden genomen. Ik kan de Mobylette wel naar de fietsenmaker brengen,..maar die hebben geen specialistische kennis. Dat weerhoud me een beetje.
Ik ver rij liever een tank benzine met een aanhanger en ga naar een Mobylette kenner en laat alles kundig en met zorg nalopen, het mag geld kosten. Een investering voor het leven.
Eenmaal de puntjes op de i en die investering is gauw vergeten tijdens de mooie ritten. De Mobylette waardeer ik net zo als mijn Kreidler. Het krijgt wat het nodig heeft. Met dank aan en hulp van het forum en de leden.
De code in het vliegwiel is R 8 6 13.
Op het filmpje is te zien hoe het licht branden zoals het voorheen branden. Een aantal weken geleden genomen. Ik kan de Mobylette wel naar de fietsenmaker brengen,..maar die hebben geen specialistische kennis. Dat weerhoud me een beetje.
Ik ver rij liever een tank benzine met een aanhanger en ga naar een Mobylette kenner en laat alles kundig en met zorg nalopen, het mag geld kosten. Een investering voor het leven.
Eenmaal de puntjes op de i en die investering is gauw vergeten tijdens de mooie ritten. De Mobylette waardeer ik net zo als mijn Kreidler. Het krijgt wat het nodig heeft. Met dank aan en hulp van het forum en de leden.
De code in het vliegwiel is R 8 6 13.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Mobylette S35L 1965
Mario, hierbij link van een echte elektro specialist. Heeft ook apparatuur om vliegwiel-magneet op het oorspronkelijk niveau te brengen. Groet, Joop
http://www.arriskramer.nl/
http://www.arriskramer.nl/
-
- Berichten: 137
- Lid geworden op: 02 mei 2011, 16:50
Re: Mobylette S35L 1965
Bedankt Joop. Ik zal contact opnemen.
Beste PeterL.
Ik heb verschillende foto's genomen van de onderdelen.
Het type lichtspoel is 126120
Beste PeterL.
Ik heb verschillende foto's genomen van de onderdelen.
Het type lichtspoel is 126120
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door m.vandervet op 12 nov 2015, 09:25, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 137
- Lid geworden op: 02 mei 2011, 16:50
Re: Mobylette S35L 1965
Grondplaat type : MF
BREV SGDG
BREV SGDG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Mobylette S35L 1965
Hallo Mario,
Op de eerste foto van de grondplaat zie ik een zwarte kabel met een blote koperen draad.
Misschien zie ik het niet goed, maar controleer dat even. Indien daar een lekspanning optreedt is dat wellicht een verklaring.
Vanaf de lichtspoel moet die kabel geïsoleerd naar het aansluit punt gaan achter op de grondplaat voor het licht.
Controleer ook of dat aansluitpunt met schuifconnector goed vast zit.
Harrie
Op de eerste foto van de grondplaat zie ik een zwarte kabel met een blote koperen draad.
Misschien zie ik het niet goed, maar controleer dat even. Indien daar een lekspanning optreedt is dat wellicht een verklaring.
Vanaf de lichtspoel moet die kabel geïsoleerd naar het aansluit punt gaan achter op de grondplaat voor het licht.
Controleer ook of dat aansluitpunt met schuifconnector goed vast zit.
Harrie
-
- Berichten: 137
- Lid geworden op: 02 mei 2011, 16:50
Re: Mobylette S35L 1965
Op de eerste foto is een fragment van een klein stukje afgeknipt koperdraad die zit op de rand van de connector geplakt. (aan de rand in de zwarte verf)
Franky gaf me een duw in de goede richting,...(Let erop dat het aarde draadje van de verlichtingsspoel ook goed vast zit) !!
Vanmorgen weer gaan zoeken,... Hier zat de kortsluiting. Ik had de fout gemaakt een aantal weken geleden om het aansluit punt ietsje naar achteren te duwen om meer ruimte te maken voor de nieuwe spoel voor de externe ontsteking.
Harrie bevestigd dit nogmaals. (Vanaf de lichtspoel moet die kabel geïsoleerd naar het aansluit punt gaan achter op de grondplaat voor het licht.)
In combinatie met de nieuwe Guia universeel lichtschakelaar zodra ik deze iets vast zette op het stuur viel de stroom weg. Ik heb hier voor meer ruimte moeten maken zodat de kabels niet afklemde. Met een vijltje het kunststof een beetje verwijderd. De originele Lucia schakelaar schakelaar bewaar ik en ligt op de plank.
Mannen Bedankt. En volgende week op kenteken.
Franky gaf me een duw in de goede richting,...(Let erop dat het aarde draadje van de verlichtingsspoel ook goed vast zit) !!
Vanmorgen weer gaan zoeken,... Hier zat de kortsluiting. Ik had de fout gemaakt een aantal weken geleden om het aansluit punt ietsje naar achteren te duwen om meer ruimte te maken voor de nieuwe spoel voor de externe ontsteking.
Harrie bevestigd dit nogmaals. (Vanaf de lichtspoel moet die kabel geïsoleerd naar het aansluit punt gaan achter op de grondplaat voor het licht.)
In combinatie met de nieuwe Guia universeel lichtschakelaar zodra ik deze iets vast zette op het stuur viel de stroom weg. Ik heb hier voor meer ruimte moeten maken zodat de kabels niet afklemde. Met een vijltje het kunststof een beetje verwijderd. De originele Lucia schakelaar schakelaar bewaar ik en ligt op de plank.
Mannen Bedankt. En volgende week op kenteken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door m.vandervet op 12 nov 2015, 14:16, 1 keer totaal gewijzigd.