Boost Bottle

Laat hier leuke plaatjes en foto's zien
Forumregels
Graag foto's en filmpjes van je eigen brommer in de rubriek "Mijn Mobylette" plaatsen
BeeAeRTee
Berichten: 253
Lid geworden op: 28 okt 2010, 20:26
Locatie: Arnhem

Boost Bottle

Ongelezen bericht door BeeAeRTee » 03 jun 2011, 17:48

Zag dit filmpje op internet:

Link

Wie heeft wel eens een Boost Bottle gebouwd?
Wat doet zo'n Boost Bottle nou eigenlijk?
Kan dit "back-fire" (of zoiets) richting de carburateur tegengaan?
Wie heeft hier meer ervaring mee?
Groeten van Bart.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Boost Bottle

Ongelezen bericht door MobyJoost » 03 jun 2011, 22:46

Als de zuiger stijgt, ontstaat er onderdruk in het carter. Op een bepaald punt stijgt de zuiger voorbij de inlaatpoort, waardoor er lucht, onder de zuiger door, in het carter stroomt. Doordat de lucht door de carburateur gezogen wordt en over de diffuseur, neemt deze een hoeveelheid vernevelde benzine mee. Als de zuiger weer gaat dalen, verkleint het volume onder de zuiger en ontstaat er overdruk in het carter. Zodra de bovenkant van de zuiger onder de spoelpoorten komt, kan die druk uit het carter ontsnappen naar boven de zuiger. Nu heeft de inlaatpoort een bepaalde hoogte en zolang de zuiger daalt, maar niet de gehele inlaatpoort afsluit, kan er overdruk weer terug de carburateur in ontsnappen. Dit heet "Blowback". er kan wel 15% van het gasmengsel teruggeblazen worden. Vandaar, dat zelfs een niet lekkende Gürtner een vette bak wordt. Zo'n boost bottle zuigt een beetje van dit blowback-mengsel op, als je gas terugneemt (minder onderdruk, blowbackmengsel kan niet terug door de carburateur, door de gesloten gasschuif) en laat dit weer los, als je gas geeft (meer onderdruk zuigt het opgeslagen mengsel weer uit de boostbottle). De theorie is dan, dat je even een extra hoeveelheid mengsel in je cylinder krijgt. Meer vulling in je cylinder=grotere boem. Vandaar de naam boost. Mijns inziens is de vernogens winst niet allen heel klein, maar ook erg kort. Heel erg kort. Het beschreven proces is een stukje uit de cyclus van een tweetakt, dat bij 6000t/m, 600 keer per seconde plaatsvind. Binnen een paar klappen is de bottle vol, maar ook weer leeg. En het tijdsverloop van die paar klappen, laat zich vertalen in een paar nauwelijks merkbare milliseconden. Zo'n ding verbeterd dus in wezen weinig tot niets aan je blowback (die overigens het grootst is bij lage toerentallen, waarbij de inlaatpoort langer openstaat). Wat wel helpt, is hetplaatsen van een menbraan tussen carburateur en cylinder. De lamellen sluiten zich vanzelf, net voor de druk in het carter neutraal is en sluit de opening terug in de carburateur direkt helemaal af, waardoor al het aangezogen mengsel in de motor blijft en boven de zuiger terechtkomt, om gecomprimeerd en ontstoken te worden. Aangezien het blowback-percentage het hoogst is, bij lage toerentallen, is ook, bij het gebruik van een menbraan, hier de winst het grootst, waardoor een motor met menbraan-inlaat vooral meer vermogen heeft in de lagetoerentallen. Maar het mooiste is, dat je niet, per abeidsslag, 15% van het aangezogen mengsel kwijt bent. Dus een efficiëntere motor. Er valt zeker iets te zeggen voor de AV10 motor. Wie fouten ontdekt, verbeter mij!

BeeAeRTee
Berichten: 253
Lid geworden op: 28 okt 2010, 20:26
Locatie: Arnhem

Re: Boost Bottle

Ongelezen bericht door BeeAeRTee » 04 jun 2011, 00:20

Bedankt Joost, voor de heldere uitleg.
Een membraam is dus een veel betere "oplossing"...
Een AV7 motor heeft deze dus niet. Een AV10 motor wel.
Is er geen (eenvoudig) membraam te construëren dat bij een AV10 motor tussen de carburateur en het spruitstuk of tussen het spruitstuk en de cylinder te plaatsen is? Of is dit een onzinnige "verbetering"?
Groeten van Bart.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Boost Bottle

Ongelezen bericht door MobyJoost » 04 jun 2011, 00:37

Dat is helemaal geen onzinnige verbetering. er zijn motoren geweest, met een menbraan tussen carburateur en cylinder. De AV14 bijvoorbeeld. Maar je zou een spruitstuk moeten maken, waar het menbraan inpast en dat op de inlaat van de cylinder past. Kan je beter een AV10 motor nemen. Ik ga het proberen!

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Boost Bottle

Ongelezen bericht door Franky » 04 jun 2011, 09:29

Nou zou ik persoonlijk liever dat membraam op het karter plaatsen.... Maar dat is natuurlijk nog iets lastiger....

Over die blowbottle. Zou hij de opgeslagen teruggeslagen lucht niet meteen via het luchtfilter naar buiten sturen? Meer dan 50% van de tijd is de inlaatpoort gesloten en kan die blowbottle niks anders doen dan de overdruk die hij in zicht heeft, lozen via het luchtfilter.
Ik vind dit maar een heel vaag ding...

Dingiedong
Berichten: 18
Lid geworden op: 22 mei 2011, 14:38

Re: Boost Bottle

Ongelezen bericht door Dingiedong » 04 jun 2011, 15:54

hang meteen een AV10 blokje onder je Moby ...zijn fijne motortjes met veel potentie wat vermogen betreft!.

maar...hoe zit zon blow bottle aangesloten?


MArtin

jeffreyrovaart
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 feb 2011, 23:49

Re: Boost Bottle

Ongelezen bericht door jeffreyrovaart » 16 jun 2011, 19:01

zo,n bottle sluit je aan op je carter,hij werkt namelijk middels onder en overdruk vanuit je carter.
mijn ervaring is dat als je het op een standaard motorblokje bouwt dat je er niets tot bijna niets van merkt,en als je het helemaal goed wilt doen moet je toch een behoorlijke berekening maken want je boost bottle dient een bepaald volume ten opzichte van je carter te hebben.
ik heb de formule nog wel ergens in mijn werkplaats liggen als er gegadigden zijn.
wat je als eventueel alternatief kan doen is dmv een lange benzineslang je boost bottle monteren en dan stukje bij beetje iedere keer een beetje benzineslang afknippen totdat je merkt dat je brommer wat lekkerder op gaat pakken.

al met al erg leuk om te proberen.

groet jef

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Boost Bottle

Ongelezen bericht door Franky » 21 mei 2017, 19:01

Dit kwam ik tegen op internet. Een erg goede uitleg hoe de boost bottle ECHT werkt. Even aangenomen dat deze man de waarheid verteld. Het klinkt zeer logisch wat hij verteld.
Wel even voorbij het taalgebruik van deze man kijken ;)
https://www.youtube.com/watch?v=E35g6AXw3bY

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Boost Bottle

Ongelezen bericht door Harrie » 21 mei 2017, 20:02

F*cking, Interesting sh*t!
H.

wbtuning
Berichten: 93
Lid geworden op: 02 apr 2017, 19:39
Woonplaats: Beveren leie Belgie
Locatie: Beveren leie

Re: Boost Bottle

Ongelezen bericht door wbtuning » 21 mei 2017, 22:02

Beste forumleden,

Ikzelf heb destijds zo een "long" geplaatst op mijn scooter en getunede peugeot 103. Deze zijn nog van diverse merken te verkrijgen vb. malossi, deze membranen bestaan echter uit een soort kunststof die met de tijd vergaat.
Er is een aansluitnippel bijgeleverd en kan geplaatst worden door een gaatje te boren en schroefdraad in te tappen, weliswaar af te dichten met de juiste locite.

Veel winst heb ik daar niet mee ondervonden maar destijds was het in mijn vriendenkring een hebbeding.

grtz Wouter

Plaats reactie