Pagina 1 van 5

Ritjes gereden FOTOTOPIC

Geplaatst: 05 nov 2011, 19:58
door MobyJet
Post hier de foto's en filmpjes van dag-ritjes die je hebt gereden, dus geen officiele tourritten.
Dit topic is een "sticky" en blijft altijd bovenaan staan.

Re: Ritjes gereden

Geplaatst: 05 nov 2011, 20:00
door MobyJet
Ik heb vandaag de volgende dijkenroute gereden:
Zaltbommel - Rossum - Heerewaarden - Wamel - pontje naar Tiel - Varik - Waardenburg - Zaltbommel
Was wel een leuke route, want normaal ga ik eigenlijk altijd de andere kant op. Dus weer eens wat anders, en is me zeer goed bevallen!

3 uur op de moby 8-)

Voor mijn doen vooral uitzicht foto's gemaakt, ipv met de brommer.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Drie-dijkenpunt:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Was prachtig op het eind:
aan de rechter kant prachtige zonsondergang, links de maan boven het water 8-)

Re: Ritjes gereden

Geplaatst: 05 nov 2011, 21:30
door ruudk
Heel mooi, Jet!

Het was inderdaad prachtig toertochtweer vandaag,
wel wat fris maar weinig wind en wat verstild of sprookjesachtig weer.

Leuk om te zien!

Ruud

Re: Ritjes gereden

Geplaatst: 06 nov 2011, 10:05
door GROENEKAN
Nou Jet, dat zijn mooie foto's van een mooie rit.

We krijgen inderdaad een prachtige toegift v.w.b. het weer. Ben gistermiddag op de Plof even naar Utrecht geweest. Over de Oude Gracht, Nieuwe Gracht en oude hofjes enz. Prachtig. Dit jaar ben ik over de 3000 gereden kilometers gekomen. En heb genoten.

Groet,

Joop

Re: Ritjes gereden

Geplaatst: 06 nov 2011, 14:12
door Harrie
GROENEKAN schreef: Dit jaar ben ik over de 3000 gereden kilometers gekomen. En heb genoten.
Groet,
Joop

Nou Joop danben jij zo ongeveer met Polle toerkampioen. Of zijn er nog meer mensen die veel kilometers gevreten hebben.
Ik in ieder geval niet, al heb ik regelmatig hier in de buurt ook wel leuke ritjes gemaakt. We boffen inderdaad met de herfst.
Groet,
Harrie

Re: Ritjes gereden

Geplaatst: 06 nov 2011, 15:37
door ruudk
Hallo,

Ook ik heb de Kaptein weer eens van stal gehaald. Ik weet niet of er in dit topic ook filmpjes mogen, als dat niet mag dan hoor ik het wel, moet het even verplaatst worden. Ditmaal een filmpje van de AV3 uit 1950. Let ook even op de warme oranjerode gloed van het Wepewe-achterlichtje... De tikken die af en toe te horen zijn, komen niet van de Mobylette maar van het koordje van de camera dat tegen de camera zwiept.

Het youtube-linkje is:

http://youtu.be/8_Z_Ys2t1jk

Veel plezier!

Re: Ritjes gereden

Geplaatst: 06 nov 2011, 16:19
door MobyJet
ruudk schreef:Ook ik heb de Kaptein weer eens van stal gehaald. Ik weet niet of er in dit topic ook filmpjes mogen, als dat niet mag dan hoor ik het wel, moet het even verplaatst worden.
Goed idee, ik heb het erbij gezet in de beginpost ;)
MobyJet schreef:Post hier de foto's en filmpjes van dag-ritjes die je hebt gereden, dus geen officiele tourritten.

Re: Ritjes gereden

Geplaatst: 06 nov 2011, 17:18
door GROENEKAN
Geweldig Ruud !! Dit is een echte oldtimer. En mooi te zien hoe je o.a met beleid het licht aandoet. Het geluid van het motortje is heel mooi.

Heb je op het voorwiel een trommelrem en op het achterwiel velgremmen ? Dat kan ik me zo niet herrinneren.

Groet,

Joop

Re: Ritjes gereden

Geplaatst: 06 nov 2011, 18:09
door ruudk
Hallo Joop,

Wederom bedankt voor de complimenten! Inderdaad, vóór een trommelrem en achter een velgrem, die combinatie heb ik vaker gezien bij AV3-tjes uit 1950. Ook ik vind deze originele AV3 eigenlijk nog veel mooier dan die tot-in-de-puntjes gerestaureerde AV3 uit 1951, waarvan ik vorige week net zo'n filmpje maakte. Ook al is dat bijzonder netjes gedaan (niet door mijzelf hoor), er gaat niks boven een origineel exemplaar.

Groet,
Ruud

Re: Ritjes gereden

Geplaatst: 06 nov 2011, 19:22
door MobyJet
Leuk filmpje Ruud

Re: Ritjes gereden

Geplaatst: 12 nov 2011, 23:37
door ruudk
Hallo,

Vandaag heb ik de S3 uit 1955 weer eens onder de winterdeken vandaangehaald, omdat ik ook van deze heel bijzondere bromfiets graag een filmpje wilde maken! Hij (eigenlijk 'zij', maar dit robuuste model ervaar ik toch meer als een 'hij') is origineel en in nagenoeg perfekte staat, alleen de v-riem is uitgedroogd en slipt erg (ik ben al tijden op zoek naar een nieuwe, maar dat valt niet mee), de kilometerteller zit los in de lamp (geen beugeltje en moer aanwezig) en de handvaten zijn slecht, maar ik kan moeilijk afscheid nemen van Hevea. Verder kwam ik er de vorige keer achter dat de cilinderkopmoeren 'losvast' zaten, vandaar dat daar nog bruine olie/koolaanslag zit, dat moet ik nog even schoonmaken.

Veel shots van de zwoegende motor met het geknor van de Carwi-carburateur zullen de ware Mobylette-liefhebber doen likkebaarden ;)
Het linkje is:

http://youtu.be/EhhPo7Jqodc

Groetjes,
Ruud

Re: Ritjes gereden

Geplaatst: 13 nov 2011, 00:14
door Harrie
Beste Ruud,
Een mooie1955-motor met een geweldig mooie uitlaat. De knorrende Carwi , het tankje en het plaatje is hlemaal compleet.
De originele v-snaar heb ik trouwens gewoon op voorraad. Kom volgende week gewoon even in Heerhugowaard naar de Kapteinstand en ik zorg dat ik die
v-snaar bij me heb. Als je inderdaad komt zal ik mijn doos met kilometertellers, kabels en beugels meenemen.
Groet,
Harrie

Re: Ritjes gereden

Geplaatst: 13 nov 2011, 11:38
door GROENEKAN
Prachtig Ruud, Harrie heeft het in zijn bericht prima weergegeven. Heel mooi filmpje van een hele mooie brommer.

Op exact deze brommer ( maar niet met zo'n mooi uitlaat ) heb ik in 1961 en 1962 vaak gereden in jouw provincie vanuit het plaatsje Wehe bij Leens. Later verhuisde mijn oom, eigenaar van de brommer die hij nauwelijks of niet bereed, naar Bedum. Ook toen heb ik er nog wel eens een enkele keer op gereden. Als je dichter bij Utrecht woonde, kwam ik bij je kijken. Maar hopelijk kom je volgend jaar naar een Moby-toertocht.

Groet,

Joop

Re: Ritjes gereden

Geplaatst: 13 nov 2011, 22:08
door ruudk
Hoi,

Aan Joop: Wehe Den Hoorn, dat ken ik wel, Leens ook: allebei mooie dorpjes op het Groninger Hoogeland, waar ik ook woon. Ik wil zeker vaker meedoen met een toertocht, die in de kop van Overijssel is me zeer goed bevallen dit jaar, 't was mijn eerste toertocht! En dan was ik inderdaad van plan om op de S3 te gaan, want de oude AV3 was eigenlijk net iets te langzaam voor zo'n tocht. Meer geschikt voor een 'rijwiel-met-hulpmotortocht'. Afijn, zoiets leer je ook al doende.

Harrie, bedankt voor je aanbod! Ik kom ook langs in Heerhugowaard. Ik som hieronder nog even op, wat ik allemaal zoek, een waslijst! (beetje off-topic van mij, maar het past wel in het verhaal om het hier nu even te noemen.) Je zult lang niet alles hebben, maar nooit geschoten is altijd misgeschoten. Mocht je wel alles hebben, dan zal ik weer niet alles van je kopen, want dan zou ik blut geraken ;) Als je wilt, laat nog maar even weten wat van hieronder je op voorraad hebt.

Als je meerdere v-snaren hebt van die maat, wil ik er ook wel drie kopen, namelijk ook ééntje voor een AV3-tje (AV3 heeft dezelfde maat snaar als S3) plus een reservesnaar. De maataanduiding is 13x8x725: grootste breedte 13mm, smalste breedte 8mm, en de 725mm zal een lengtemaat zijn*
Verder zoek dus ik nog een complete aandrijving+kabel en beugel+moer (om de teller aan de koplamp te bevestigen) voor mijn S3 Kaptein-teller (zelfde maten als oude ronde Lucia-teller), bij de S3 zit de telleraandrijving aan de linkerkant als je er in rijrichting op zit (ivm draairichting kabel v/d teller, die is dus van bovenaf gezien linksom), bandenmaat is 25 inch. Ook zoek ik nog whitewall-banden maat 25x2'' plus binnenbanden, tevens voor de S3 en twee setjes oude zwarte Hevea-handvaten. Ook zoek ik nog een niet-lekke metalen gevlochten benzineslang voor een AV3 uit 1952 en een originele Kaptein-koplamp (liefst met ongeribbeld glas met zwart knopje en bevestigingsbeugels voor aan stuurpen) en goede vlotters voor de oude Gürtner 8,7mm (grote vlotter met afneembare naald) en voor de Gürtner 10mm carburateur (kleinere vlotter met niet-afneembare naald), beide voor AV3, dus Gürtners met metalen luchtfilterhuizen. Een mooi oud origineel toegepast slot voor onder het zadel van de S3 zou mooi zijn, en natuurlijk een setje fijne zwarte jasbeschermers voor de S3. Tevens vraag ik me af of je externe-bobine-ontstekingssetje ook op AV3 is te monteren. Ik kan wel een motorblokje meenemen om het even te bekijken.

Dat was het wel!

Groetjes, Ruud

*ik heb een Optibelt-snaar met maataanduiding 13x700 handmatig nagemeten waarvan zowel buiten- als binnenlengte groter dan 700mm waren (resp. ongeveer 731 en 715mm, dus wat het getal 700 of 725 precies aanduidt, is me niet duidelijk.

Re: Ritjes gereden

Geplaatst: 13 nov 2011, 23:48
door Harrie
Beste Ruud,

Blut zul je niet gauw worden, want veel van de gevraagde onderdelen zijn lastig te vinden.

Een aantal van de gewenste onderdelen vormt op dit moment geen probleem zoals:
■ v-snaren AV3-S3
■ Een mooi Kaptein slot voor onder het zadel van de S3
■ Binnenbanden
■ Externe-bobine-ontstekingssetje ook op AV3 is te monteren.


Van een aantal andere zaken zijn alternatieve aanwezig of kunnen in de handel besteld worden

■Banden 600 x50B (op beurzen in Frankrijk kun je deze vinden en ik zal in het voorjaar e.e.a meenemen).
■Bij een handel in hydraulica (cilinders en leidingen) kunnen ze aan jouw koperen wartel een nieuwe slang zetten. Dat hebben ze bij de mijne ook ooit gedaan.

Ik zal in ieder geval bepaalde dozen meenemen zoals kilometertellers/aandrijvingen en vlotters zodat we e.e.a. bij elkaar kunnen sprokkelen.

Sommige onderdelen heb ik momenteel totaal niet zoals:

■ twee setjes oude zwarte Hevea-handvatten (alternatief Vredenstein)
■ Kaptein-koplamp (liefst met ongeribbeld glas met zwart knopje en bevestigingsbeugels voor aan stuurpen)
■ een setje fijne zwarte jasbeschermers voor de S3

Misschien dat een ander forumlid er wel iets van heeft liggen.

Het is niet zo gemakkelijk te vinden dat vijftiger jaren spul, maar dat is ook voor een deel de hobby. Uiteindelijk lukt het allemaal wel, want je kunt voorlopig alternatieven toepassen.
Vroeg of laat loop je dat originele onderdeel weer tegen het lijf. Ik heb indertijd aan Jan en alleman gevraagd om een luchtfilter voor een SP98.
Niemand kon me helpen. In de loop der tijd heb ik dat filter wel gevonden en werd van het omgebouwde AV89 filter afscheid genomen. Ondertussen kon ik wel gewoon rijden met die SP98.
Soms moet je tijdelijk improviseren, want anders blijf je maar wachten tot alles origineel compleet is.
Groet en tot ziens in HHW,

Harrie

Re: Ritjes gereden

Geplaatst: 14 nov 2011, 19:50
door MobyJet
Laten we dit topic beperken tot foto's en filmpjes van ritjes die je hebt gereden. Als je onderdelen zoekt of te koop aanbiedt, of daar vragen over hebt, dan verwijs ik je naar de daarvoor bestemde topics.
Dank jullie wel.

Re: Ritjes gereden

Geplaatst: 14 nov 2011, 20:20
door ruudk
Dat is goed, Jet, ik ben verdergegaan in topic 'ik zoek'.

Re: Ritjes gereden

Geplaatst: 14 nov 2011, 23:52
door Harrie
Beste Jet,
Je hebt helemaal gelijk: Je bent de beste moderator op dit forum!
Harrie

Re: Ritjes gereden FOTOTOPIC

Geplaatst: 10 apr 2012, 17:49
door MobyJet
Afgelopen vrijdag een bezoekje gebracht aan Café Bromfiets in België.. Met de bromfietsen natuurlijk.

Afbeelding

Afbeelding

Re: Ritjes gereden FOTOTOPIC

Geplaatst: 07 mei 2015, 12:59
door Harrie
Afgelopen week hebben we tijdens een tocht door Frankrijk behalve de mooie Beaujolais streek (zie eerste foto) ook de Mont Ventoux en omgeving aangedaan.
Het grote verschil met vorige keren was het feit dat we deze keer met zijn drieën waren.
Als solorijder is het rijden in zo'n bergachtig landschap gemakkelijker, want je kan dan je eigen tempo bepalen.
Van de andere kant: meerdere rijders met verschillende brommers leveren weer een schat aan informatie op, die je niet ontdekt als je alleen rijdt.
Een van de belangrijkste zaken is het gewicht van de berijder.
Als je 70 kg weegt en je rijdt met een goede mobylette (nicasil-cilinder, grote carburateur en variateur) dan zijn
er weinig problemen. Wel moet je op de Mont Ventoux van tijd tot tijd de motor af laten koelen, want die wordt anders oververhit.
Als je een zware jongen bent met een gewicht boven de 125 kg dan lukt het gewoon niet en heb je een motorfiets nodig.
De doorgang vanuit Malaucène was gesperd met slagbomen, maar van wielrenners hoorde we dat je die gemakkelijk kon omzeilen.
Het was erg mistig op de berg en er lag langs de kant nog sneeuw. Erg spectaculair was het allemaal en zeker niet ongevaarlijk; gelukkig waren onze rijders ervaren weggebruikers.
Boven op de berg was het flink koud en daar blijf je dus niet lang. Na een afdaling naar 1500m zaten we weer lekker in de zon op een terrasje van onze lunch te genieten.
De afdaling via Bedoin was er eentje zoals ik zelden meegemaakt heb. Topklasse voor de wielrenners en bromfietsrijders!
Hieronder een paar foto's. Ik kijk al uit naar het volgende evenement in een heuvelachtige omgeving en dat wordt waarschijnlijk omstreeks 5-8 juni 2015 in Sars Poteries (F).
Harrie

Re: Ritjes gereden FOTOTOPIC

Geplaatst: 07 mei 2015, 16:17
door AGB
Die 88 moby die heeft toch ook maar een gewone motor het zelfde als een av 50 ? En groot snaar wiel
Of is hij op gefokt met wat spierbalen , nog een moglijkheid is de berijder is een top wielrener :D

Re: Ritjes gereden FOTOTOPIC

Geplaatst: 07 mei 2015, 17:10
door Franky
Ik vermoed dat er toch een variateur opzit.
Maar dan nog is dat een beste prestatie. Met die half variateurtjes moet je toch nog wel wat tempo maken om wat toeren te maken.

Zijn ze alle 3 de Mont Ventoux op geweest Harrie?
Mooie foto's 8-)

Re: Ritjes gereden FOTOTOPIC

Geplaatst: 07 mei 2015, 17:53
door Harrie
Franky schreef:Ik vermoed dat er toch een variateur opzit.
Maar dan nog is dat een beste prestatie. Met die half variateurtjes moet je toch nog wel wat tempo maken om wat toeren te maken.

Zijn ze alle 3 de Mont Ventoux op geweest Harrie?
Mooie foto's 8-)
Er zit uiteraard een variateur op met een grote snaarschijf zoals bij de Grandsport en MobyClub.
De cilinder is een 50cc Airsal cilinder met nicasil voering. Dat loopt een stuk soepeler dan die oude schrapende Kapteinzuigers met hardverchroomde cilinders. We passen ook TSL toe voor nog betere smering. Daarnaast waren alle brommers in technische goede conditie: hoge drukkoppen, geen oude roestige kettingen, goede banden, goede lagers en uiteraard goede ontsteking. Al had ik op een gegeven moment een storing doordat de platte aardingskabel zich tussen twee connectoren had gewurmd.
De modificatie is dus dat ik voortaan de aardingskabel isoleer.
Alle brommers (behalve de reserve hebben de top gehaald); je moet wel regelmatig pauzeren om de motortjes niet over te verhitten.
Harrie

Re: Ritjes gereden FOTOTOPIC

Geplaatst: 29 mei 2016, 17:29
door JanmobyEvert
Gisteren met een collega een ritje gemaakt door het mooie Twentse land. Omgeving Ootmarsum. Ik op mijn M3PRTS met een top van exact 40 echte km/h. Mijn collega op een Zundapp Cs50. Was echt mooi om te doen. Op de rechte stukken is hij een stuk sneller als mij maar op bochtige smalle paadjes en rotondes bijvoorbeeld ben ik een stuk sneller/wendbaarder. Ook op een helling kon ik redelijk mee komen. :D :D :D

Re: Ritjes gereden FOTOTOPIC

Geplaatst: 26 jun 2016, 15:52
door JanmobyEvert
Ritje op de Sallandse heuvelrug. Van Holten richting Nijverdal. Er zit een klimmetje van 10% in daar heb ik een filmpje van gemaakt.
https://www.youtube.com/watch?v=AYwKFswwwLY