apk gemotoriseerde 2 wielers!

Alles over bromfietsen in het algemeen, kentekens, papieren en verzekeringen


Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6312
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: apk gemotoriseerde 2 wielers!

Ongelezen bericht door MobyJet » 23 aug 2012, 19:56

Niet zo'n paniek, zo een plan speelt hier al jaren..
En het komt er toch niet door ;)



Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: apk gemotoriseerde 2 wielers!

Ongelezen bericht door Harrie » 14 sep 2012, 16:30

Beste Vindapp,
In Spanje hebben ze dat al ingevoerd en zijn de oldtimer liefhebbers daar niet blij mee.
Fijn die macht van Brussel voor de Rai. Slechte zaak voor onze hobby. De toegevoegde waarde is weer nihil net zoals bij het kentekenen.
Wordt het toch hoog tijd om onze stem eens te laten horen. En ondertussen maar klagen dat jongeren steeds minder voor techniek kiezen....
Harrie


Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: apk gemotoriseerde 2 wielers!

Ongelezen bericht door Harrie » 20 okt 2012, 00:16

Beste forumleden,
Een prima en doordacht standpunt van de Eerste Kamer!
Het voorstel van de EU-commissie is niet uitvoerbaar en weer kostenverhogend voor de burgers.
Groet,
Harrie

.



Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: apk gemotoriseerde 2 wielers!

Ongelezen bericht door MobyJoost » 02 jul 2013, 17:12

Het komt er gewoon aan hoor. Is het niet morgen, dan wel volgend jaar. Een slimme strategie, om de ernstig vervuilende twee-takt bromfietsen van de weg te krijgen. Bah.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: apk gemotoriseerde 2 wielers!

Ongelezen bericht door Franky » 02 jul 2013, 20:32

Mij krijgen ze anders echt niet weg :twisted:
Ze zullen toch eerst een APK voor motoren in moeten voeren. Ik neem aan dat het dan nog lang duurt voordat dat komt voor bromfietsen.

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6312
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: apk gemotoriseerde 2 wielers!

Ongelezen bericht door MobyJet » 06 jul 2013, 20:55

Franky schreef:Mij krijgen ze anders echt niet weg :twisted:
Ze zullen toch eerst een APK voor motoren in moeten voeren. Ik neem aan dat het dan nog lang duurt voordat dat komt voor bromfietsen.
Nieuws van afgelopen dinsdag:
Verplichte APK voor caravans en motoren

Caravans, aanhangwagens en tractors zullen in de toekomst verplicht gekeurd moeten worden voordat ze de weg op mogen in Europa.

Het Europees Parlement (EP) stemde dinsdag in Straatsburg in met minimumeisen voor deze regelmatige keuringen en controles. Dit moet de verkeersveiligheid in Europa vergroten.

Ook motoren zullen in de toekomst een APK moeten ondergaan. Tientallen motorrijders waren naar Straatsburg gekomen om tegen de plannen te protesteren, maar dat mocht niet baten. Een nipte meerderheid stemde in met de verplichte keuring. Als het aan het Europees Parlement ligt, gaat de keuring voor motoren in 2016 van start.

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6312
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: apk gemotoriseerde 2 wielers!

Ongelezen bericht door MobyJet » 25 jan 2014, 12:49

Voorlopig geen APK voor motoren
Geplaatst op 19 dec 2013 - 11:30

Zware motoren zullen pas vanaf 2022 worden onderworpen aan een periodieke technische controle.

Maar... de Europese lidstaten kunnen motorfietsen ook na 2022 uitsluiten van de APK als ze zelf alternatieve en effectieve maatregelen nemen om de verkeersveiligheid te verbeteren. De verkeersveiligheidstatistieken van de laatste vijf jaar zijn bepalend of zware motoren worden opgenomen in de periodieke technische controles. Als dit het geval is, is het aan de lidstaten zelf om de specifieke testmethoden, de onderdelen waarop wordt getest en de frequentie te bepalen.

Het voorstel bevat ook de bepaling dat in het geval van een nieuwe registratie van een voertuig dat is ingevoerd uit een andere lidstaat, de lidstaat een geldig keuringsbewijs dat is afgegeven door andere lidstaat dient te erkennen. Dit is een belangrijke stap naar het creëren van gemeenschappelijke geharmoniseerde regels ter bevordering van een eenvoudiger verkeer van de EU-burgers.

Verschillende instanties (ANWB, MAG, FEMA) hebben de afgelopen jaren gestreden voor het uitsluiten van motoren in een Europese regeling met betrekking tot de APK. Reden: uit diverse onderzoeken is steeds weer gebleken, dat de technische staat van motoren een te verwaarlozen rol speelt bij het ontstaan van ongevallen. Een verplichte APK zou daardoor alleen maar een onnodige lastenverzwaring betekenen.
Bron: http://www.anwbmotor.nl/nieuws/voorlopi ... or-motoren

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6312
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: apk gemotoriseerde 2 wielers!

Ongelezen bericht door MobyJet » 11 mar 2014, 19:13

http://nos.nl/artikel/621896-apk-voor-c ... -baan.html
Apk voor caravans van de baan
dinsdag 11 mrt 2014, 14:43 (Update: 11-03-14, 14:49)

Er komt toch geen verplichte apk voor caravans, motoren en aanhangwagens. Het Europees Parlement stemde vandaag in met een voorstel waarbij deze voertuigen zijn uitgesloten van de verplichte keuring.

Vorig jaar was een kleine meerderheid van het Europees Parlement nog voor een verplichte apk. Met die maatregel moest de veiligheid in het verkeer worden vergroot. Nederland en veel andere landen maakten bezwaar. Ze zagen op tegen de bureaucratie en vonden dat mensen onnodig op kosten werden gejaagd.
Vijf jaar

Door de grote weerstand moest er een compromis worden gevonden. Het duurt nu weer vijf jaar voordat er nieuwe voorstellen mogen worden gedaan.

Het CDA in het Europees Parlement is blij dat Nederland de apk-plicht niet hoeft in te voeren. "Dit is een mooie opsteker voor Nederland, onze apk blijft nagenoeg ongewijzigd", twittert CDA-Europarlementariër Corien Wortmann.

Gebruikersavatar
Supermuggie
Berichten: 42
Lid geworden op: 30 mei 2013, 15:43
Woonplaats: Noord Holland
Locatie: Zandvoort

Re: apk gemotoriseerde 2 wielers!

Ongelezen bericht door Supermuggie » 25 apr 2016, 19:38

Oei oei oei, ik hoor de BOVAG roepen dat er een APK moet komen voor Scooters (dus ook brommers). Ligt het nou aan mij, maar ik vertrouw die gasten voor geen meter. Eerst massaal Scoooters opvoeren en nu de rek eruit is....

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: apk gemotoriseerde 2 wielers!

Ongelezen bericht door MobyJoost » 25 apr 2016, 23:06

Ik denk niet, dat de BOVAG verantwoordelijk is voor het opvoeren. Dat er geen wet is, die dealers verbied voertuigen op te voeren, is aan de politiek te danken. Het past natuurlijk wel in de koers van de overheid, de kleine man zoveel mogelijk geld uit de zak te kloppen. Eerst een kenteken verplichten en dan, in plaats van het opvoeren verbieden en de dealers controleren, een APK invoeren. De controle kost namelijk geld en de APK levert geld op.

Mobygek
Berichten: 1378
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
Woonplaats: Leeuwarden
Locatie: Drachten (Friesland)

Re: apk gemotoriseerde 2 wielers!

Ongelezen bericht door Mobygek » 26 apr 2016, 20:47

Het is prachtig allemaal, de politiek, veilig verkeer nederland en noem maar op.

Apk heeft in het begin de veiligheid met name voor de auto veel betekend.
Je kunt nu wel stellen dat bijna alle slechte auto's verdwenen zijn.
Je ziet wel een scooters/brommers rijden dat je denkt, dat dat ding rijd oke, maar een paar fatsoenlijke remmen...
Kijk onze eigen brommers zijn in topstaat, maar er rijdt natuurlijk genoeg troep rond of gestolen.
Als de apk prijs een beetje redelijk is , misschien is het niet eens zo gek idee.
Apk voor een auto zit rond de € 19,95-. , als het nu eens € 10,- wordt per jaar wordt , da's toch niet zo gek voor de bromfiets
Leuk is het niet, maar als daar mee nu veiliger wordt....


Wat ik onbegrijpelijk vind dat is Kleding.
Helmplicht kennen we allen, maar een degelijk jack,broek schoeisel eventueel handschoenen niet verplicht.je komt ze tegen, op motor, tshirt, spiekerbroekje, slippers, maar wel een helm op.
Gaan ze onderuit liggen ze helemaal open, daar moeten ze wat tegen doen!
Motor rijden, verplicht een motorpak aan, ook achter op.
Het kan een hoop leed voorkomen, daarmee kunnen de ziektekosten weer omlaag, zeg maar € 10,- euro en daar kunnen we dan een bromfiets apk van betalen... :roll:

Vrgr gerard

brommerskieken
Berichten: 2697
Lid geworden op: 07 feb 2010, 12:58
Woonplaats: ergens op de wereld
Locatie: friesland

Re: apk gemotoriseerde 2 wielers!

Ongelezen bericht door brommerskieken » 27 apr 2016, 11:18

Jaa mobygek 10 euro is al teveel heb er 15 op kenteken dus als het door gaat zo iets is dat wel 150 euro het moet nog
Het moet nog maar de prijs kan ook hoger uit vallen en er zijn brommers bij die niet vaak of nog helemaal niet gebruikt zijn na de in voering van het kenteken en dus ook nog niet klaar zijn voor de apk en dan kan ik daar wel onder uit om die brommers te schorsen maar dat brengt ook weer kosten met zich mee heb de brommers nu op een verzamel polis
of ze nu gebruik worden of niet ze zijn gewoon verzekerd voor de 15 brommers ben ik rond de 60/70 euro kwijt en dat blijft zo ook als ik een aantal in de schorsing doe zo als het nu staat kunnen er wel 7 in de schorsing
Volgens mij als je er meer als 3 of zo iets in de schorsing doet is de rest vrij van het tarief maar het komt er wel bij
Dus ik ben tegen de apk voor onze oude brommers
25 jaar en ouder vrij van apk

Gr harold :lol:

JanmobyEvert
Berichten: 1989
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: apk gemotoriseerde 2 wielers!

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 27 apr 2016, 16:51

Helemaal mee eens Brommerskieken. Mensen met oldtimer brommers en motoren hebben in 99% van de gevallen alles goed in orde. Vaak beter als de eisen van een eventuele keuring! Het is gewoon geldklopperij...levert misschien weer een paar banen op. Naar mijn idee kan de overheid beter de regels goed handhaven en de pakkans verhogen, dan scheid je het kaf van het koren!

Mobygek
Berichten: 1378
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
Woonplaats: Leeuwarden
Locatie: Drachten (Friesland)

Re: apk gemotoriseerde 2 wielers!

Ongelezen bericht door Mobygek » 02 mei 2016, 11:20

Deels ben ik met je eens, je kan inderdaad voor oldtimers uitzonderingen maken met vanaf datum/leeftijd.
ik doel meer op scooters /schakelbrommers welke mogelijk tech. ondeugdelijk zijn, banden remmen verlichting etc.
Dan is zo'n apk toch niet verkeerd,
Geldklopperij ,weet ik niet, ligt o.a. aan het bedrijf welke de reparatie mag uitvoeren na overleg.
Daarna naast afmelden goedkeur RDW evt. steekproeven, ook de afkeur, eigenlijk net als de auto.
Leuk is het nooit, als alles maar redelijk blijft.

vrgr gerard

Plaats reactie