Kentekenplaat brommer in België vanaf maart 2014

Alles over bromfietsen in het algemeen, kentekens, papieren en verzekeringen
Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6320
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Kentekenplaat brommer in België vanaf maart 2014

Ongelezen bericht door MobyJet » 30 sep 2013, 10:52

Belgen krijgen volgend jaar ook een brommer-kentekenplaat
Alle gemotoriseerde voertuigen die zich op de openbare weg begeven, moeten vanaf maart 2014 een nummerplaat dragen. Het gaat om alle
zogenaamde 'brommobielen', golfkarretjes en tienduizenden bromfietsen. Dat schrijven Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg.
Brommobielen, auto's waar geen rijbewijs voor vereist is, bromfietsen van minder dan 125 cc en golfkarretjes zijn de enige gemotoriseerde
voertuigen die nog steeds geen nummerplaat hebben en dus moeilijk kunnen geverbaliseerd worden wanneer ze een overtreding begaan. Volgende lente komt daar dus verandering in. Een uitzondering geldt voor elektrische fietsen en automatisch aangedreven rolwagentjes.

Wegcode
Hoe de nummerplaten er zullen uitzien of wat ze gaan kosten, wordt nog over onderhandeld. Voor de nieuwe regel moet ook de wegcode worden aangepast. Volgens het kabinet van staatssecretaris voor Mobiliteit Wathelet zal alles rond zijn tegen volgende lente.

Verbaliseren
Politiediensten zijn alvast tevreden. Door een kenteken te geven, wordt het immers makkelijker om de voertuigen te verbaliseren. Er zijn nogal wat misbruiken, zoals overdreven snelheid of geen parkeerticket betalen.
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... ente.dhtml

svec
Berichten: 72
Lid geworden op: 17 aug 2011, 14:25
Locatie: Hasselt België

Re: Kentekenplaat brommer in België vanaf maart 2014

Ongelezen bericht door svec » 01 okt 2013, 12:17

Daar zitten we niet op te wachten in België :?

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6320
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Kentekenplaat brommer in België vanaf maart 2014

Ongelezen bericht door MobyJet » 01 okt 2013, 12:41

De plaat zelf vind ik op zich niet zo gek, net als de rest van Europa, en misschien wel de wereld ;)
Ik ben alleen heel benieuwd hoe ze het gaan doen.
In NL heeft het een hoop rompslomp opgeleverd en moest alles voldoen aan de typegoedkeur. Daardoor zijn veel brommers verloren gegaan. Later hebben ze het versoepeld en nu is alles op kenteken te krijgen, ongeacht land van herkomst en typegoedkeur (van voor 1998). En dus ook brommers op motor- of snorfietskenteken en andersom, indien het voldoet aan de gestelde eisen. En ook bijvoorbeeld een Schwalbe die in DL een motorfiets is, en pas na de schouwing op bromfiets kenteken gezet kan worden. En dat voor 153 euro excl kentekenplaat, itt de 50 euro incl plaat die het met de schouwing kostte.

Ik weet ook Belgen die hopen dat brommers nu als motorfiets ingeschreven kunnen worden..

We wachten af.. ;)

Jammer dat de 40+ brommers en motoren sinds een paar maanden in NL ook een technische keuring moeten ookal hebben ze EU papieren, anders had ik misschien ook nog wel wat voertuigen om via BE te laten lopen ;) (voorheen keken ze alleen naar de nummers en was je voor 100 euro klaar, nu technische keuring en 153 euro).

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Kentekenplaat brommer in België vanaf maart 2014

Ongelezen bericht door Polle » 01 okt 2013, 15:46

Het gaat er om,om zoveel mogelijk geld uit de gewone man te halen en dat is het en niets anders.

Gr Polle

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6320
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Kentekenplaat brommer in België vanaf maart 2014

Ongelezen bericht door MobyJet » 12 feb 2014, 13:40

Hopelijk gaan ze wat soepeler zijn voor oldtimers zonder papieren met het verkrijgen van het kenteken, als dat ook nog komt (brief spreekt van voertuigen die ooit ingeschreven zijn geweest, of nieuwe voertuigen).
En wat een GIGA PLAAT op je moby.. :shock:

Vertraagt zeker met 5 km/u :lol:

Afbeelding

Boltak
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 feb 2012, 19:13
Locatie: Kortrijk

Re: Kentekenplaat brommer in België vanaf maart 2014

Ongelezen bericht door Boltak » 12 feb 2014, 14:11

:shock: 21cm op 14Cm.. Da's gwn even groot als n nummerplaat voor een moto.

lap.

Zoals polle zegt. ze moeten het geld ergens halen.. (en zonder enige moeite te doen om een ietwat 'passende' plaat te ontwerpen - Hélaas)
Als die ook 20€ 't stuk zullen kosten per plak.. pingping!

Ik zie er mijn spatbord nog mee afwaaien :cry: :lol:

Weten jullie hoe het juis zal zitten met papieren e.d.? Want ik heb ook niks van oorsprong of papieren van mijn 2 au42's...

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6320
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Kentekenplaat brommer in België vanaf maart 2014

Ongelezen bericht door MobyJet » 12 feb 2014, 14:49

Ik lees ook net dat de oldtimers (en bestaande brommers) pas vanaf 2015 onder het mes gaan.. Dus er is nog even uitstel van executie.
Maar je krijgt wel een kenteken als je bijv een brommer uit NL met papieren invoert, wat ik begrijp.

Voor 1974 hoef je geen papieren te hebben, dus ook niet voor de kentekenaanvraag. Dat zal wel wel makkelijk gaan vermoed ik.
Gewoon zoveel mogelijk documentatie verzamelen, zodat je voorkomt wat hier is gebeurd: veel types op het kenteken kloppen niet, omdat men het niet wist en je gewoon tussen een aantal types kon kiezen.

pille
Berichten: 213
Lid geworden op: 04 sep 2013, 17:01
Locatie: brugge

Re: Kentekenplaat brommer in België vanaf maart 2014

Ongelezen bericht door pille » 16 feb 2014, 19:28

Van wat ik ervan begrijp is dat ik met mijn verkoopsovereenkomst naar de verzekeraar ga, en omdat mijn av92 gemaakt is voor 1972 ZOU ik geen problemen hebben bij het inschrijven! Er waren immers geen papieren bij de brommer!
Ik ga het vlug genoeg weten...

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6320
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Kentekenplaat brommer in België vanaf maart 2014

Ongelezen bericht door MobyJet » 16 feb 2014, 20:24

pille schreef:Van wat ik ervan begrijp is dat ik met mijn verkoopsovereenkomst naar de verzekeraar ga, en omdat mijn av92 gemaakt is voor 1972 ZOU ik geen problemen hebben bij het inschrijven! Er waren immers geen papieren bij de brommer!
Ik ga het vlug genoeg weten...
Dat is wat ik ook begrijp inderdaad ;)

Plaats reactie