Bromfietsmuseum Zoutkamp

Alles over bromfietsen in het algemeen, kentekens, papieren en verzekeringen
Ruud
Berichten: 49
Lid geworden op: 17 jan 2014, 12:57
Locatie: Provincie Groningen

Bromfietsmuseum Zoutkamp

Ongelezen bericht door Ruud » 28 jan 2014, 21:30

Hallo,

Gisteren met een vriend van mij om onderdelen geweest in Zoutkamp (Groningen). Hier zit een tweewielercentrum wat ook de titel bromfietsmuseum draagt. Museum is enkel op afspraak te bezichtigen. Allerlei merken hebben we bekeken, met als hoogtepunt toch wel een Royal Nord (waar op het blok in rood/blauw mijn initialen stonden :D ). Een man met bijzonder veel kennis, onder andere over Mobylettes, maar ook over onderdelen. Hij schijnt ook op beurzen te staan, sommige Kaptein-onderdelen had hij in 'de kar', wat een dichte aanhanger was die hij meeneemt naar beurzen. Hier konden we dan ook niet bij, omdat het we dan 'uren verder zouden zijn' volgens de man. Ik gok dat hij een 150 brommers had staan. Zelf twee Magura-handvatten en een benzinekraan gescoord. Niet origineel, maar wel nieuw en passend. Een vriend van mij een origineel Moby-gashandvat en een choke-schuifje + kabel, beide nieuw.

Kent iemand deze man? Volgens mij heet hij Sieger Woddema. Hij heeft ooit in de Bromfiets gestaan, daar heb ik zijn naam vandaan. Wellicht een mooi adres voor sommigen van jullie.

Groeten Ruud

Gebruikersavatar
mobydilz
Berichten: 1862
Lid geworden op: 15 jan 2013, 12:40
Locatie: zaltbommel

Re: Bromfietsmuseum Zoutkamp

Ongelezen bericht door mobydilz » 28 jan 2014, 21:48

interessant verhaal. mobydilz

GROENEKAN
Berichten: 3763
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Bromfietsmuseum Zoutkamp

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 28 jan 2014, 22:04

Ja Ruud ! Hij stond in Heerhugowaard en recent in Rosmalen. Beide keren bezocht met Hans v/d Heuvel die hem kent en zelfs twee keer bij hem in Zoutkamp is geweest. Hij heeft enorm veel en precies wat je zegt: soms kan hij er niet gemakellijk bij en dan heb je pech. " Ik heb het waarschijnlijk, maar kan er nu niet bij ". Hij stuurt ook niets op. Hij weet er veel van, ook van Mobylette.

Groet,

Joop
Laatst gewijzigd door GROENEKAN op 28 jan 2014, 22:18, 1 keer totaal gewijzigd.

piet kaptein
Berichten: 60
Lid geworden op: 27 feb 2011, 17:45
Locatie: twijzel friesland

Re: Bromfietsmuseum Zoutkamp

Ongelezen bericht door piet kaptein » 28 jan 2014, 22:15

hoi ruud,
ik ken deze man al een jaar of tien,een sympathieke, man met een ernorme kennis van bromfietsen.
sieger woddema zoals hij heet ,was mede oprichter in 1985 van de oltimer bromfietsclub,
de noordelijke hulpmotor vereniging,waarvan ik ook lid van ben ongeveer 12 jaar
deze man bezit ,en verkoopt ook onderdelen van haast alle brommers die in nederland hebben gereden.
bij ons is het zo dat men zegt heeft sieger het niet,dan bestaat het niet
ook op beurzen is hij aanwezig met zijn spullen,door het hele land,ook in duitsland, bv bockhorn
ook het bromfiets museum is zeker een bezoek waard,deze man heeft ongeveer 600 brommers
zowel in a staat of loop of sloop.
ook het blad bromfiets maakt regelmatig gebruik van de kennis van dhr woddema,ook heeft hij mee gewerkt aan de grote brommer encyclopedie.
groet piet kaptein.

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6320
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Bromfietsmuseum Zoutkamp

Ongelezen bericht door MobyJet » 28 jan 2014, 22:33

Leuk verhaal!

Wie organiseert er een ritje in Friesland met een bezoek aan dit museum? :D

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Bromfietsmuseum Zoutkamp

Ongelezen bericht door Harrie » 28 jan 2014, 22:40

Hoi,
Ik heb hem ook op beurzen ontmoet. Ik heb ook regelmatig iets bij hem kunnen vinden.
600 brommers??? Ik ben blij dat ik ze niet van mij zijn.
Het kost mij al kruim genoeg om die paar van mij in goede conditie te houden.
Waarschijnlijk staat driekwart op slappe banden en moet het merendeel nog gerestaureerd worden.
Van de andere kant het is wel goed dat er mensen zijn die voorkomen dat al het historisch goed in de ijzerbak verdwijnt.
Een van mijn brommers hebben ze ooit vlak voor de shredder gered en aan mij verkocht.
Harrie

Ruud
Berichten: 49
Lid geworden op: 17 jan 2014, 12:57
Locatie: Provincie Groningen

Re: Bromfietsmuseum Zoutkamp

Ongelezen bericht door Ruud » 28 jan 2014, 22:45

Het leek me ook niet een type wat op internet alles afstruint of handelt via die weg.

piet kaptein, hij zei dat hij binnenkort in Zuidbroek op een beurs zou staan. 1 maart als ik me niet vergis. Als ik vrij kan krijgen, ga ik zeker heen.

Nou, wie weet MobyJet! Dan maken we er een grensgeval Groningen - Friesland van, daar is best een leuke route uit te stippelen! Dacht dat jullie Hollanders hier niet heen wilden :lol: Probleem is wel dat, voorzover ik kon beoordelen, het museum niet zoveel ruimte had, alles stond dicht op elkaar en goed kijken was amper mogelijk.

Het is hier wel eens vaker genoemd op het forum, maar als ik bij dit soort mensen ben schiet me altijd de vraag te binnen 'wie gaat dit allemaal overnemen en waar blijft de kennis, wie zorgt ervoor dat dit niet uitsterft etc. etc.?' Gelukkig zijn er inderdaad bladen e.d. die deze mensen ook ontdekken.

Leuk om te horen dat het een bekende naam is!

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6320
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Bromfietsmuseum Zoutkamp

Ongelezen bericht door MobyJet » 28 jan 2014, 22:49

Ruud schreef:Het is hier wel eens vaker genoemd op het forum, maar als ik bij dit soort mensen ben schiet me altijd de vraag te binnen 'wie gaat dit allemaal overnemen en waar blijft de kennis, wie zorgt ervoor dat dit niet uitsterft etc. etc.?' Gelukkig zijn er inderdaad bladen e.d. die deze mensen ook ontdekken.
Wordt tijd dat hij zijn kennis op dit forum deelt, dus :P

Ruud
Berichten: 49
Lid geworden op: 17 jan 2014, 12:57
Locatie: Provincie Groningen

Re: Bromfietsmuseum Zoutkamp

Ongelezen bericht door Ruud » 28 jan 2014, 22:53

Dat is dus precies wat in mij opkomt! Die man moet een website hebben, forumvragen beantwoorden en ga zo maar door!

@ Harrie: inderdaad, het meeste is niet opgeknapt of gereviseerd.

GROENEKAN
Berichten: 3763
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Bromfietsmuseum Zoutkamp

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 29 jan 2014, 07:55

MobyJet schreef:
Ruud schreef:Het is hier wel eens vaker genoemd op het forum, maar als ik bij dit soort mensen ben schiet me altijd de vraag te binnen 'wie gaat dit allemaal overnemen en waar blijft de kennis, wie zorgt ervoor dat dit niet uitsterft etc. etc.?' Gelukkig zijn er inderdaad bladen e.d. die deze mensen ook ontdekken.
Wordt tijd dat hij zijn kennis op dit forum deelt, dus :P
Hij heeft al een hekel aan telefoneren, schrijven en versturen enz.

Plaats reactie