NL Verbod op verkoop van tweetakt brommers

Alles over bromfietsen in het algemeen, kentekens, papieren en verzekeringen
Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6312
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

NL Verbod op verkoop van tweetakt brommers

Ongelezen bericht door MobyJet » 15 nov 2016, 22:10

Sinds vorige week is er veel ophef over het verbod op tweetakt. Dat is er niet. Echter is er wel een motie aangenomen op een verbod van het VERKOPEN van tweetakt brommers.
Er blijkt niet duidelijk of dit alleen voor nieuwe, of ook voor oude voertuigen geldt. Zou gek zijn als je geen brommers meer via marktplaats mag verkopen, omdat ze niet aan de milieu eisen voldoen..
En hoe zit het met brommers die je al in bezit hebt en waar nog geen kenteken op zit?
Het zou per 1 januari 2018 in moeten gaan.

Ik volg de ontwikkelingen op de voet en zal jullie op de hoogte houden.

LET OP
Ga hier alsjeblieft geen dingen roepen uit de wandelgangen of sites als geen stijl of whatever. Graag alleen iets roepen met deugdelijke bronvermelding! Geen onnodige paniek veroorzaken!

https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken ... 2016D42027

Deze brief uit 2015 duikt ook weer op:
http://www.google.nl/url?sa=t&source=we ... Hg-oVHeW4Q

Hierin wordt wel gesproken over de invoer..

Satmeel

Re: NL Verbod op verkoop van tweetakt brommers

Ongelezen bericht door Satmeel » 15 nov 2016, 23:06

Is het op basis van die laatste brief dan raadzaam om voor 1 januari aanstaande een kenteken te krijgen op mijn AV85?

Of heeft deze al een bestaande typegoedkeuring omdat het een Nederlands en niet ingevoerd exemplaar is?

Gr,

Paul

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6312
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: NL Verbod op verkoop van tweetakt brommers

Ongelezen bericht door MobyJet » 15 nov 2016, 23:22

Dat zijn inderdaad de vragen waar ik antwoord op hoop te krijgen.

Als je het mij vraagt: zorg er voor dat in 2017 (voor 1 januari 2018) alles op kenteken staat wat je wilt. Dan zit je sowieso goed.
Het lijkt me niet dat de verkoop en het kentekenen van oldtimers niet meer kan straks, maar je weet maar nooit. Werken tot mijn 70e voordat ik AOW krijg (als dat er dan nog is..) leek mij ook altijd onwaarschijnlijk :evil:

Aan de bak!

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: NL Verbod op verkoop van tweetakt brommers

Ongelezen bericht door Polle » 16 nov 2016, 06:49

Bij ons gaan ze ook al ver.
Stad Gent vraagt om bij mistige dagen geen brandhout meer te gebruiken , openhaard ,houtkachel.
Volgens mij is er iets serieus aan de hand met de luchtkwaliteit zonder dat wij het weten.

Gr Polle

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: NL Verbod op verkoop van tweetakt brommers

Ongelezen bericht door Franky » 16 nov 2016, 10:19

Ach, ik denk dat het met de luchtvervuiling wel mee valt hoor Polle. Ik heb altijd nog het beeld voor me van vroeger, waarbij iedereen op hout en kolen stookte. Wat was de lucht toen smerig in de steden! Dit zal wel bedoelt zijn voor verdere luchtverbetering.

Overigens niet meer dan terecht dat nieuwe bromfietsen geen 2-takt meer mogen zijn. Ik verbaas me er over dat dat nu pas aan de orde is. Dat hadden ze al veel eerder moeten verbieden. Ik hoop echter wel dat ze de 2de hands markt niet gaan verzieken.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: NL Verbod op verkoop van tweetakt brommers

Ongelezen bericht door Harrie » 16 nov 2016, 10:41

Het probleem van fijnstof is er wel degelijk, maar de overheid heeft geld nodig, zodat er niks fundamenteels gebeurt.
Om binnen onze hobby te blijven: Aspen minder belasten en als standaard brandstof voor tweetakt invoeren.
De geringe hoeveelheid benzine die ik er jaarlijks voor mijn brommerritjes tank, is nog geen procent van de hoeveelheid onbelaste kerosine, die mijn jaarlijkse vliegreizen kosten. Vreemde zaak eigenlijk.....
H

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: NL Verbod op verkoop van tweetakt brommers

Ongelezen bericht door Franky » 16 nov 2016, 10:50

Dat met die kerosine is inderdaad een hele vreemde zaak.
Ik vraag me ook af hoe goed een straalmotor verbrand. Ik weet daar eigenlijk niets vanaf.....

Mobygek
Berichten: 1378
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
Woonplaats: Leeuwarden
Locatie: Drachten (Friesland)

Re: NL Verbod op verkoop van tweetakt brommers

Ongelezen bericht door Mobygek » 16 nov 2016, 11:03

Franky schreef:Dat met die kerosine is inderdaad een hele vreemde zaak.
Ik vraag me ook af hoe goed een straalmotor verbrand. Ik weet daar eigenlijk niets vanaf.....
HA, wat dacht je van de scheepvaart.....stookolie, als je dat ziet...
Alles draait om geld, let maar op.

vrgr gerard

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: NL Verbod op verkoop van tweetakt brommers

Ongelezen bericht door Franky » 16 nov 2016, 11:26

Ja, dat is echt zooi. Aan de andere kant, dat zijn diesels. Ze hebben nu nogal de pik op diesels vanwege de uitstoot. Het dubieuze van dat is dat de diesel motor de beste verbrandingsmotor is die we hebben qua rendement. Er gaan stemmen op om diesels te verbieden. Nou, draai de oliekraan maar open, want dan gaan we allemaal op lager rendement motoren draaien. Daarnaast, de hele wereld draait op diesel vanwege het hoge rendement (en lage kosten uiteraard). Lastige discussies.....

Gebruikersavatar
australman
Berichten: 1278
Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
Locatie: oostwold oldambt

Re: NL Verbod op verkoop van tweetakt brommers

Ongelezen bericht door australman » 16 nov 2016, 13:43

Het grappige is dat eigenlijk de elektrische fiets op het moment het meest vervuilend is,die loopt nl.
voor 80 % op kolen.

Hans

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: NL Verbod op verkoop van tweetakt brommers

Ongelezen bericht door Franky » 16 nov 2016, 14:24

is het zoveel? Wouw :shock:
En de accu is binnen 5 jaar stuk hè. :mrgreen:

Mobygek
Berichten: 1378
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
Woonplaats: Leeuwarden
Locatie: Drachten (Friesland)

Re: NL Verbod op verkoop van tweetakt brommers

Ongelezen bericht door Mobygek » 16 nov 2016, 14:25

Franky schreef:Ja, dat is echt zooi. Aan de andere kant, dat zijn diesels. Ze hebben nu nogal de pik op diesels vanwege de uitstoot. Het dubieuze van dat is dat de diesel motor de beste verbrandingsmotor is die we hebben qua rendement. Er gaan stemmen op om diesels te verbieden. Nou, draai de oliekraan maar open, want dan gaan we allemaal op lager rendement motoren draaien. Daarnaast, de hele wereld draait op diesel vanwege het hoge rendement (en lage kosten uiteraard). Lastige discussies.....
Diesel ,rendement klopt, maar het soort brandstof, stookolie, dikke troep/uitstoot Franky.
vrgr gerard

Mobygek
Berichten: 1378
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
Woonplaats: Leeuwarden
Locatie: Drachten (Friesland)

Re: NL Verbod op verkoop van tweetakt brommers

Ongelezen bericht door Mobygek » 16 nov 2016, 14:29

australman schreef:Het grappige is dat eigenlijk de elektrische fiets op het moment het meest vervuilend is,die loopt nl.
voor 80 % op kolen.

Hans
vergeet de elektrische auto niet, of de hybride, die krengen hebben een verbruik tussen de 1 op 10 a 1 op 15.
Het inzet gebied waar ze voor bedoeld zijn, maar waar de consument ze voor gebruikt.
het is een lachertje al met al.
Mijn Alfa rijdt met 2 vingers in zijn (mooie) neus 1 op 19, hij is van 2006, een turbodiesel met 150pk.
het slaat helemaal nergens op zolang de consument het anders gebruikt waarvoor het is bedoelt, ook de bijtelling voor leaserijders wordt
veranderd, hahaaaa, zijn die auto's helemaal geen fuck meer waard dankzij, jawel , de regering....
(ik wordt er op een of andere manier een beetje pissig op)

vrgr gerard
Laatst gewijzigd door Mobygek op 16 nov 2016, 14:37, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: NL Verbod op verkoop van tweetakt brommers

Ongelezen bericht door Franky » 16 nov 2016, 14:30

Dat klopt met die stookolie.
Ik heb een tijd terug van die mooie satelliet beelden gezien waarop luchtvervuiling te zien was. Je ziet dan van die mooie rechte strepen over de grote oceanen gaan. Dat zijn dus de scheepvaartroutes. Duidelijk zichtbaar.

Overigens was verrassend genoeg ook heel Afrika duidelijk te zien. Die stoken op hout en mest. Dat geeft ook een hoop uitstoot. Sta je niet bij stil. Uiteraard is het niet te vergelijken met Europa qua uitstoot.

Edit:
Je moet er maar niet teveel over nadenken Gerard. Anders wordt je inderdaad gek. De meeste milieu maatregelen zijn slecht voor het milieu :shock: Het is allemaal tenenkrommend.

Mobygek
Berichten: 1378
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
Woonplaats: Leeuwarden
Locatie: Drachten (Friesland)

Re: NL Verbod op verkoop van tweetakt brommers

Ongelezen bericht door Mobygek » 16 nov 2016, 14:40

INDERDAAD,Franky, ik denk liever na over een SP 98 met waterkoeling incl. mechanische waterpomp, zuinig jonge, je wil niet weten.
met gemak 1 op 45.....en dat met een 10 liter tank..o ja het is een tweetakt. uit de begin jaren 70. GGrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr, op de regering dan :evil: maar niet op alles hoor, maar wel veel.

vrgr gerard

Gebruikersavatar
australman
Berichten: 1278
Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
Locatie: oostwold oldambt

Re: NL Verbod op verkoop van tweetakt brommers

Ongelezen bericht door australman » 16 nov 2016, 16:55

Franky schreef:is het zoveel? Wouw :shock:
En de accu is binnen 5 jaar stuk hè. :mrgreen:
Dat zegt de fabrikant van de fiets.Mijn fietsenmaker houdt het op drie en een half.
Voor zo'n accu ben je zo 500 euro kwijt.Heb je ook dik honderd liter Aspen voor.

Hans

Mobygek
Berichten: 1378
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
Woonplaats: Leeuwarden
Locatie: Drachten (Friesland)

Re: NL Verbod op verkoop van tweetakt brommers

Ongelezen bericht door Mobygek » 16 nov 2016, 17:59

australman schreef:
Franky schreef:is het zoveel? Wouw :shock:
En de accu is binnen 5 jaar stuk hè. :mrgreen:
Dat zegt de fabrikant van de fiets.Mijn fietsenmaker houdt het op drie en een half.
Voor zo'n accu ben je zo 500 euro kwijt.Heb je ook dik honderd liter Aspen voor.

Hans
Ik bedoel maar....vrgr gerard

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: NL Verbod op verkoop van tweetakt brommers

Ongelezen bericht door Polle » 16 nov 2016, 18:56

Hallo Hans

Wij hebben zonnepanelen en mijn vrouw haar E bike is wel minder vervuilend dan om het even welke verbrandingsmotor.
wat frank zegt van het is allemaal zo erg niet betwijfel ik sterk.
Als ik 30 jaar terug de ring van Brussel opreed zag je geen vuiltje aan de lucht boven de stad
Terwijl er nu constant een vuile zweem boven de stad hangt.
30 jaar terug reden er veel minder wagens en waren er veel minder mensen.
ik sta dagelijks buiten te werken.
In de zomer zijn er hier dagen dat er bijna geen zuurstof in de lucht zit en dit was vroeger nooit het geval.

Gr Polle

Gebruikersavatar
australman
Berichten: 1278
Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
Locatie: oostwold oldambt

Re: NL Verbod op verkoop van tweetakt brommers

Ongelezen bericht door australman » 16 nov 2016, 19:59

Hoi Polle,

Wij hebben thuis ook zonnepanelen op het dak en ook aandelen in een windmolen hier in de buurt.
Het probleem met electriciteit uit het stopcontact is dat je nooit weet waar het vandaan komt.
Zeg maar je betaalt voor groene stroom,maar voor hetzelfde geld komt hij ergens uit een krakkemikke kerncentrale.
Ik vind het ook niet zo gek dat in stedelijke gebieden tweetaktbrommers en houtkachels aan
banden gelegd worden,het moet wel leefbaar blijven.
Vooralsnog zie ik hier in het uiterste noordoosten van het land nog geen grote problemen.
Dat we met zijn allen een stapje terug moeten lijkt mij duidelijk.

Hans

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6312
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: NL Verbod op verkoop van tweetakt brommers

Ongelezen bericht door MobyJet » 16 nov 2016, 21:27

Leuk gesprek dit!

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: NL Verbod op verkoop van tweetakt brommers

Ongelezen bericht door MobyJoost » 17 nov 2016, 00:00

Het idee, dat de stroom uit je stopcontact ook echt, aantoonbaar, door een windmolen of zonnepaneel wordt opgewekt, is op zich al ridicuul. Als je betaald voor groene stroom, betekend dat, dat je er voor kiest, te betalen voor het investeren in alternatieve (anders dan fossiele brandstoffen) methoden van energie opwekken (of eigenlijk; alternatieve manieren van stroom opwekken). Er is geen electron, dat door jouw apparaat gaat, dat weet, of het opgewekt is, door een windmolen, een kolen centrale, een zonnepaneel of een kerncentrale. En jij dus ook niet. En je energieleverancier evenmin. De bedoeling is, dat als je kiest voor "groene "energie, je mee investeert in de ontwikkeling van andere, dan fossiele, brandstoffen. En als je dat van een leverancier betrekt, kan je alleen zekerheid hebben, over het percentage groene stroom, dat geleverd word, door een gedetaillerd overzicht te vragen, van de inkoop strategie, van genoemde leverancier. Er is niet iemand, die electronen groen of rood of zwart zit te kleuren, voordat ze het systeem ingaan.

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: NL Verbod op verkoop van tweetakt brommers

Ongelezen bericht door Polle » 17 nov 2016, 06:43

Hallo Joost

Dat is pure waarheid wad je zegt.
Wij zitten bij eneco en die maken enkel groene stroom door zonnepanelen en windmolens voor de rest niets.

Gr Polle

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6312
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: NL Verbod op verkoop van tweetakt brommers

Ongelezen bericht door MobyJet » 18 nov 2016, 17:31

Iemand heeft contact gehad met het bromfiets blad. Zij zijn hier ook mee bezig.
Het verbod geldt alleen voor nieuwe brommers en motoren. Ze willen geen slapende honden wakker maken.

In de volgende editie van het blad, dat op 15 december uit komt, besteden ze hier aandacht aan.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: NL Verbod op verkoop van tweetakt brommers

Ongelezen bericht door Franky » 18 nov 2016, 18:30

Polle schreef:Hallo Hans

Wij hebben zonnepanelen en mijn vrouw haar E bike is wel minder vervuilend dan om het even welke verbrandingsmotor.
wat frank zegt van het is allemaal zo erg niet betwijfel ik sterk.
Als ik 30 jaar terug de ring van Brussel opreed zag je geen vuiltje aan de lucht boven de stad
Terwijl er nu constant een vuile zweem boven de stad hangt.
30 jaar terug reden er veel minder wagens en waren er veel minder mensen.
ik sta dagelijks buiten te werken.
In de zomer zijn er hier dagen dat er bijna geen zuurstof in de lucht zit en dit was vroeger nooit het geval.

Gr Polle
Je hebt zeker gelijk dat het verkeer flink is toegenomen. Dat van Brussel is niet best nee! Mijn vergelijking sloeg eigenlijk meer op de industriële revolutie tijd. Toen was het in steden nog veel erger.
Bij mij in omgeving merk ik gelukkig niets.

Over de ebike. Die is milieubewuster dan een bromfiets motor. Dat zeker. Maar elke verbrandingsmotor? Nee hoor, waar denk je dat de stroom vandaan komt waar de ebike op rijdt? :roll:

Zonnepanelen en windmolens
Jullie weten ondertussen mijn mening daar wel over, maar ik ga het weer herhalen.
In het NRC stond een mooi artikel over zonnepanelen. Mijn collega vertelde me er over. Er waren bureaus aan de gang geweest om te bepalen hoeveel jaar het duurt voordat een zonnepaneel überhaupt groene energie genereert. Zonnepanelen kosten veel energie om te maken. Deze energie moet teruggewonnen worden door het zonnepaneel. Lukt een paneel dat niet, dan is het paneel slecht voor het milieu. En niet zomaar slecht, verschrikkelijk slecht. Want het ding nooit gemaakt mogen worden.
De conclusie van het onderzoek was dat Chinese zonnepanelen nooit het punt bereiken dat ze groene energie genereren. Dit vanwege de smerige manieren hoe de panelen gefabriceerd worden. De Duitse panelen zouden het punt wel bereiken. Dit duurt echter erg lang (20 jaar op 25 jaar levensduur ofzoiets was het). Dus dat schiet niet op. Mede omdat de laatste jaren van een paneel nou niet echt de beste jaren van het paneel zijn.
In andere woorden, zonnepanel zijn op zijn best marginaal milieu bewust. Ze worden echter toch elke keer weer als groen bestempeld. Gewoon onzin! De technologie is nog niet zo ver. Laten we de subsidie alsjeblieft gebruiken voor onderzoek om de zonnepanelen beter te krijgen.

Nu maar wachten tot dat ze een mooi onderzoek doen over windmolens. Ik roep ook al enige tijd dat dat krengen zijn. Met name als je ze in zee plaatst. Mijn voorspelling is dat in zee geplaatste windmolens nooit het punt bereiken dat ze groene energie leveren. Windmolens op land wel, mits ze gunstig geplaatst worden. Te ver landinwaarts zal het dubieuzer worden.

Weer een hele lap tekst. :mrgreen:
australman schreef: Dat we met zijn allen een stapje terug moeten lijkt mij duidelijk.
Geheel mee eens. Echter, het energie verbruik neemt alleen maar toe :(
Laatst gewijzigd door Franky op 18 nov 2016, 18:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: NL Verbod op verkoop van tweetakt brommers

Ongelezen bericht door Franky » 18 nov 2016, 18:32

MobyJet schreef:Iemand heeft contact gehad met het bromfiets blad. Zij zijn hier ook mee bezig.
Het verbod geldt alleen voor nieuwe brommers en motoren. Ze willen geen slapende honden wakker maken.

In de volgende editie van het blad, dat op 15 december uit komt, besteden ze hier aandacht aan.
Dat is goed nieuws. Volledig terecht dat ze dit invoeren :D Goede zet :)
Niet dat het op het grote geheel wat uit maakt :P Maar alle kleine beetjes helpen.

Plaats reactie