Bouwjaarattest MBK-motobecane

Alles over bromfietsen in het algemeen, kentekens, papieren en verzekeringen
wbtuning
Berichten: 93
Lid geworden op: 02 apr 2017, 19:39
Woonplaats: Beveren leie Belgie
Locatie: Beveren leie

Bouwjaarattest MBK-motobecane

Ongelezen bericht door wbtuning » 28 mei 2017, 17:40

Beste forumleden,

Ik vroeg me af of je eigenlijk een bromfiets, die vlugger rijd dan 40km/uur kan inschrijven als motorfiets, natuurlijkniet om er mee op de snelweg te gaan rijden maar gewoon
om mee in regel te zijn met de snelheidslimieten.
Wat eigenlijk met een oude motobecane waar je totaal niet weet of het een A klasse of B klasse is en een bouwjaarattest wil aanvragen?

Kan iemand hier meer over vertellen?

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6312
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Bouwjaarattest MBK-motobecane

Ongelezen bericht door MobyJet » 29 mei 2017, 17:11

Een motorfiets moet de minimale snelheid van 60 km/uur behalen. En verder aan een paar andere eisen voldoen dan een bromfiets, zoals een spiegel bij na 1974, kentekenplaatverlichting (wit onderkant achterlicht), geluid etc.

Ik heb zelf al 3 bromfietsen als motorfiets gekeurd.

Bovenstaande is van toepassing op Nederland btw. Maar er is ook Europese regelgeving van toepassing denk ik.

Voor 2 Belgische vrienden heb ik hun tweewieler met typegoedkeur van een brommer, hier in NL gekeurd als motorfiets, zodat zij hem in BE weer konden invoeren met de NL motor exportpapieren. In Belgie zelf kregen ze het niet voor elkaar vanwege de typegoedkeur van een brommer.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Bouwjaarattest MBK-motobecane

Ongelezen bericht door MobyJoost » 29 mei 2017, 17:17

Slimme zet.

wbtuning
Berichten: 93
Lid geworden op: 02 apr 2017, 19:39
Woonplaats: Beveren leie Belgie
Locatie: Beveren leie

Interessante Info : Bouwjaarattest MBK-motobecane

Ongelezen bericht door wbtuning » 04 jun 2017, 13:16

Beste Forumleden,

Ik heb me nog eens geïnformeerd bij de BFOV ivm. de bouwjaarattesten, hieronder de vragen die ik ze heb gesteld en de antwoorden:

VRAAG:
Ik ben van plan om een aantal bouwjaarattesten aan te vragen voor bromfietsen. Hieromtrent nog enkele vragen.
Als ik nu nog niet weet hoe snel de bromfiets rijd, wat doe ik dan best ivm met de regel 'mijn bromfiets rijdt origineel sneller dan 45km/h'? Als ik een bouwjaarattest aanvraag, is dit dan altijd voor de aanvraag van een O nummerplaat of doe ik achteraf nog wat ik wil.
Dit ivm. het dagelijks gebruik van de bromfiets, dat bij de inschrijving als oldtimer niet mag.
Ik heb hier brommers staan die geen oldtimer zijn en zonder gelijkvormigheidsattest, kan ik dan ook een bouwjaarattest aanvragen voor deze recentere bromfietsen?

ANTWOORDEN:

Indien je een bromfiets als dagdagelijks gebruik wil inschrijven, dan moet je deze voorzien van een gelijkvormigheidsattest en dit vanaf 01.01.1975. Indien bromfiets ouder is dan kan je deze rechtstreeks en zonder gelijkvormigheidsattest maar met bouwjaarattest met een normale nummerplaat voorzien.
Indien je nog niet weet of de bromfiets meer dan 45 km/u rijdt dan moet je goed nadenken alvorens een inschrijving aan te vragen, want eens geregistreerd als klasse B, dan zal het steeds een klasse B blijven.
Bromfietsen die geen oldtimer zijn, dus minder dan 25 jaar, dan moet je sowieso bij de vertegenwoordiger van het merk een gelijkvormigheidsattest aanvragen, wij mogen hiervoor geen bouwjaarattest afleveren.
Peeter Henning
CEO BFOV-FBVA

Nu nog een vraag naar jullie toe:

Weet iemand of een mobylette met AV7 motor origineel vlugger rijdt dan 45km/h? En ook een AU44, rijd deze origineel ook sneller dan 45km/h?
Je kan natuurlijk ook de snelheid beperken met een "vloot" in de uitlaat te plaatsen maar ik denk niet dat de motoren daar veel deugd van hebben.

Dank voor de info.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Bouwjaarattest MBK-motobecane

Ongelezen bericht door MobyJoost » 04 jun 2017, 13:32

De AV44 was ook gemaakt voor de 45km/u snelheidsbeperking.

JanmobyEvert
Berichten: 1989
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Bouwjaarattest MBK-motobecane

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 04 jun 2017, 17:41

De snelheid kun je makkelijk beperken. Gewoon de gaskabel iets te lang afstellen. Of een blokje bij de gashandle plaatsen.

Plaats reactie