Omkeuren van bromfiets naar snorfiets

Alles over bromfietsen in het algemeen, kentekens, papieren en verzekeringen
SPABO
Berichten: 152
Lid geworden op: 27 apr 2015, 18:06
Locatie: Kortenhoef

Omkeuren van bromfiets naar snorfiets

Ongelezen bericht door SPABO » 23 jun 2017, 12:08

Beste Moby Friends,
Hier wat bijkomende informatie/correspondentie met RDW over het omkeuren:

Als U een bromfiets heeft gewijzigd in een snorfiets, door de maximale constructiesnelheid aan te passen, moet deze worden gekeurd. Hiervoor kunt u een afspraak maken bij een keuringsstation van de RDW. In alle gevallen bekijkt de RDW of het voertuig voldoet aan de permanente eisen, zoals vermeld in hoofdstuk 5 van de Regeling voertuigen. Ook wordt de maximale constructiesnelheid op een rollenbank gemeten. Brom-/snorfietsen in gebruik genomen na 31 december 2005 worden ook gecontroleerd of deze voldoen aan de toelatingseisen, zoals vermeld in hoofdstuk 5 van de Regeling voertuigen.
Het aanvragen van een keuring en de verdere afhandeling gaan als volgt:
1. Klik op de knop 'Keuringsafspraak maken' om online een afspraak voor een keuring bij een keuringsstation van de RDW. Selecteer bij brom-/snorfiets de keuring ‘wijziging aan het voertuig’.
2. U gaat op de dag van het onderzoek met het voertuig naar het keuringsstation en neemt het kentekenbewijs en uw legitimatiebewijs mee.
3. U betaalt de kosten met pin of contant op het keuringsstation.
4. Als na de keuring alles akkoord is, stuurt de RDW u binnen 5 werkdagen het kentekenbewijs op creditcardformaat (kentekencard) met de juiste gegevens per post toe. U ontvangt ook een brief met een tenaamstellingscode. Het is belangrijk om de tenaamstellingscode goed en apart van het kentekenbewijs te bewaren.
5. Als u het kentekenbewijs van de RDW heeft ontvangen, moet u een kentekenplaat laten maken bij een erkende kentekenplatenfabrikant pdf, 103 kB en het voertuig verzekeren voor Wettelijke Aansprakelijkheid (WA).
Kosten
De kosten zijn € 55,00.
Tevens de volgende reactie op mijn vraaag:
Ik begrijp dat uw brommer niet harder loopt dan 35 km/uur. Dan is het voor de wet nog steeds een bromfiets en geen snorfiets. De maximale snelheden van bromfietsen zijn voor iedereen gelijk. Voor snorfietsen geldt, dat de maximumsnelheid niet hoger mag zijn dan 25 km/uur met een meetmarge van maximaal 9 km/uur (max 34 km/uur). Voor bromfietsen geldt, dat deze een maximale snelheid mogen hebben van 45 km/uur met een maximale meetmarge van 10 km/uur (55 km/uur). Wel wil ik u erop wijzen, dat dit meetmarges zijn. Wanneer u thuis bijvoorbeeld de snelheid de snelheid van uw bromfiets meet door middel van een GPS-meter, is het advies om 25 km/uur aan te houden. U loopt namelijk het risico, dat u net over de meetmarge heen gaat en het voertuig wordt afgekeurd. U krijgt dan te maken met een controle keuring van minimaal € 25,00.

Mijn vraag:
Begrijp ik het nu goed, als de brommer op uw meetbank niet harder gaat dan 34 km/h dat hij dan wel een blauw kenteken zou krijgen?
Antwoord: Klopt

Dus:
Brommer mag niet harder dan 34 kmh op HUN rollenbank
Kosten : € 55,00 exclusief de kentekenplaat

Plaats reactie