Kentekencard / Milieuzone Amsterdam

Alles over bromfietsen in het algemeen, kentekens, papieren en verzekeringen
JanmobyEvert
Berichten: 1989
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Kentekencard

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 28 dec 2017, 21:06

Andere grote steden/gemeentes zullen vermoedelijk volgen met dezelfde insteek

Groet,Joop
[/quote]

Ik hoop het niet Joop, ik word erg onrustig van al deze onzin regeltjes. Ik hoop dat men aan deze kant van de IJssel iets wijzer is dan in A’dam. En dat de politiek hier hun eigen(lees meerderheid van de bevolking) kop volgt! En niet als een schaap achter bepaalde wethouders met waanideeën aanlopen. Zelfs in Groningen beginnen ze er al over te praten.
https://www.facebook.com/arjan.pas.1/po ... 9271471722

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Kentekencard

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 02 jan 2018, 17:40

Beste meneer de Bruijne,

Bedankt voor uw vraag.

Als u een ontheffing krijgt voor uw oldtimer, mag u daarmee in de weekenden en feestdagen in Amsterdam rijden, ook als u niet woonachtig bent in Amsterdam.

Met vriendelijke groet,

C. Toelsie





De gemeente Amsterdam streeft naar optimale dienstverlening en zorgvuldige afhandeling van e-mailverkeer. Als een e-mail niet voor u is bestemd, verzoekt de gemeente u vriendelijk ons van de juiste adressering op de hoogte te stellen en de e-mail te verwijderen zonder de informatie te gebruiken en te delen met anderen. Voor verdere informatie over de rechten op informatie, zie https://www.amsterdam.nl/proclaimer.

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6312
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Kentekencard

Ongelezen bericht door MobyJet » 02 jan 2018, 19:06

MobyJet schreef:
28 dec 2017, 18:19
Ik had toch maar even gemaild naar de RDW.. Hier was ik al bang voor :thumbdown:
Na controle blijkt, dat bij het voertuig met kenteken (...) de Datum eerste toelating (DET) niet is aangepast. Het kan zijn dat het voertuig wel ouder is dan 30 jaar maar dit niet door de RDW op een eenvoudig en eenduidige manier kan worden vast gesteld. In dit geval kunt u het voertuig voor een visuele beoordeling laten keuren bij het keuringsstation, om op deze wijze de DET te laten vaststellen.
Ik moet even kijken welke van de losse frames die ik heb dit kenteken heeft en welke typegoedkeur hierbij hoort (en waar dat frame ligt).. En dan dus origineel opbouwen en naar de RDW voor een keuring, met weer een hoop kosten en gedoe.. :cry: :evil: Dit is echt een kaal frame, die voor over een paar jaar gepland stond om op te bouwen. Wilde eerst de brommers zonder kenteken doen en die waar ik eerder op wil rijden. Niet leuk dit. Er is een kansje dat ik deze op 2005 laat staan dan maar; heb hier echt geen tijd voor (en ook niet voor die andere projecten) :wtf:
Frame uitgegraven, is inderdaad een helemaal kaal frame die in de planning staat om als MBK51 op te bouwen over een tijdje. Met NL typegoedkeur B-1230.
Ik heb de RDW gemaild met de foto's, ook van het typeplaatje waar 1971 op staat. Met dat ik er vanuit ga dat ze het op basis van de mail kunnen vaststellen. We gaan het zien..

Over Amsterdam: fijn dat iedereen ontheffing kan aanvragen. Ik ga dat wel doen voor een aantal brommers. Vanaf hier naar het zuiden moet je altijd door Amsterdam.
Ik kan het beter maar meteen aanvragen; geen idee of en hoe dat achteraf allemaal werkt. En een tientje (keer 4) voor 'eeuwig' overleven we ook wel weer.

paulmz
Berichten: 1722
Lid geworden op: 27 sep 2015, 20:17
Locatie: De Krim

Re: Kentekencard

Ongelezen bericht door paulmz » 02 jan 2018, 19:31

MobyJet schreef:
02 jan 2018, 19:06


En een tientje (keer 4) voor 'eeuwig' overleven we ook wel weer.
Hoe betrouwbaar is dat?
Heb hier meerdere brieven van de belastingdienst liggen dat mijn 25+ jaar motorfietsen permanent belastingvrij waren.
Heb vorige maand er weer een aantal betaald voor het 3e jaar in successie.

Paul

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6312
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Kentekencard

Ongelezen bericht door MobyJet » 02 jan 2018, 22:22

paulmz schreef:
02 jan 2018, 19:31
MobyJet schreef:
02 jan 2018, 19:06


En een tientje (keer 4) voor 'eeuwig' overleven we ook wel weer.
Hoe betrouwbaar is dat?
Heb hier meerdere brieven van de belastingdienst liggen dat mijn 25+ jaar motorfietsen permanent belastingvrij waren.
Heb vorige maand er weer een aantal betaald voor het 3e jaar in successie.

Paul
Tsjah, dat weet je natuurlijk nooit. Daarom stond het tussen aanhalingstekens.
Stel dat Utrecht of welke andere stad ook een verbod krijgt, moet je dan per stad ontheffing aanvragen..? Lijkt me ook omslachtig.

Maar voor Amsterdam is het voor ons wel praktisch.

We zien het allemaal wel.

paulmz
Berichten: 1722
Lid geworden op: 27 sep 2015, 20:17
Locatie: De Krim

Re: Kentekencard

Ongelezen bericht door paulmz » 03 jan 2018, 19:48

Weet eigenlijk niet of het al aan de orde is geweest(het is hierboven immers zo,n verhaal geworden), maar had vorige een kameraad ingelicht dat hij ook een nw kentekenbewijs voor zijn Honda Novio zou moeten krijgen.
Hij heeft vandaag de RDW gebeld en het blijkt dat ze daar eerst de niet geschorste voertuigen hebben behandeld en de geschorste er achteraan doen(de Honda staat ook geschorst).

Paul

brommerskieken
Berichten: 2697
Lid geworden op: 07 feb 2010, 12:58
Woonplaats: ergens op de wereld
Locatie: friesland

Re: Kentekencard

Ongelezen bericht door brommerskieken » 03 jan 2018, 20:34

Jaa Paul dat heb ik ook al gemeld dat die later aan de beurt zijn
Wacht nog op een aantal overschrijvings codes niet alles ontvangen wacht deze week nog af
Weet het met de Moter fiets heb er ook een gehad belasting vrij maar dat was ook gegeven moment over vandaar dat ik hem maar verkocht heb
Er kan nog vanalles veranderen helaas

Gr Harold

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6312
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Kentekencard

Ongelezen bericht door MobyJet » 03 jan 2018, 22:21

Mijn brommer is niet geschorst, wel geschorst geweest vorig jaar (omdat mijn verzamelpolis vol zat).

Ik heb het de RDW wel even gemeld nav het bericht van Harold. Wellicht dat het toch daar mee te maken heeft. Wel vreemd dat ze dan antwoorden dat ze het niet konden vaststellen.

Ik wacht nog op antwoord op mijn foto's.

JanmobyEvert
Berichten: 1989
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Kentekencard

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 04 jan 2018, 20:18

Ik heb maar in het bezit van twee kentekens. Beide vrij recent gekeurd bij het RDW. Op de cards staat keurig 1969 en 1974 als eerste toelating. Deze datums kloppen met het bouwjaar van de brommer. (zelf doorgegeven en uit het grote brommerboek van het RDW)

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6312
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Kentekencard

Ongelezen bericht door MobyJet » 04 jan 2018, 22:35

JanmobyEvert schreef:
04 jan 2018, 20:18
Ik heb maar in het bezit van twee kentekens. Beide vrij recent gekeurd bij het RDW. Op de cards staat keurig 1969 en 1974 als eerste toelating. Deze datums kloppen met het bouwjaar van de brommer. (zelf doorgegeven en uit het grote brommerboek van het RDW)
Voor gekeurde brommers geldt deze actie niet; alleen voor brommers die toendertijd geschouwd zijn. Reden staat op de eerste pagina van dit topic.

Hans10
Berichten: 827
Lid geworden op: 03 aug 2015, 13:55
Woonplaats: Gorinchem

Re: Kentekencard

Ongelezen bericht door Hans10 » 09 jan 2018, 17:18

voor de ontheffing Amsterdam ga naar www.amsterdam.nl/scooter.
Hou je kenteken en DigiD bij de hand, betaal € 10,00 via Ideal en per kerende mail heb je een ontheffing. deze ontheffing wordt stilzwijgend elk jaar verlengd zonder verdere kosten.(wordt beloofd)
Nederland heeft 393 gemeenten dus het gaat een dure hobby worden :D

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6312
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Kentekencard

Ongelezen bericht door MobyJet » 09 jan 2018, 18:34

Bij de RDW werken niet de slimste klantenservice medewerkers blijkbaar. Ik had alle foto's gestuurd en gegevens genoemd, en ter info vermeld dat hij geschorst is GEWEEST en nu verzekerd is. Dit is het antwoord dat ik krijg:
Hartelijk dank voor uw e-mail.

Tot september 2005 waren brom- en snorfietsen niet kentekenplichtig. Per 1 september 2005 is daar verandering ingekomen. Nieuwe voertuigen werden met kenteken verkocht, voertuigen die al in gebruik waren kregen via de conversie een kenteken. Om de kosten voor de eigenaren van deze voertuigen binnen de perken te houden hoefden de voertuigen niet naar een keuringsstation maar werden de gegevens door schouwbedrijven opgenomen. Daarbij werd bepaald dat voor al deze voertuigen de datum eerste toelating op 31-8-2005 werd gezet met bij bijzonderheden de vermelding dat het voertuig eerder in gebruik is genomen dan bij de datum eerste toelating staat vermeld.

Nu Amsterdam een milieuregel voor bromfietsen heeft ingesteld komen de eigenaren van oude voertuigen in de problemen door de vermelde datum van 2005. Om de eigenaren hierin tegemoet te komen is gekeken hoe de datum eerste toelaing bij benadering is te bepalen. Hierbij is men uitgegaan van de goedkeuring van de voertuigen. Omdat achteraf niet te bepalen is wanneer een voertuig in gebruik is genomen, is bepaald dat de vervaldatum van de goedkeuring de datum eerste toelating wordt. Voor uw voertuig zou dat betekenen 31-12-1977, daarbij blijft de vermelding bij bijzonderheden (dat het voertuig eerder in gebruik is genomen dan bij de datum eerste toelating staat vermeld) gehandhaafd. Omdat uw voertuig op dit moment geschorst is, is deze aanpassing nog niet doorgevoerd. De voertuigen die gebruikt worden hebben bij de wijziging voorrang gekregen. In de loop van deze maand (januari 2018) worden ook de geschorste voertuigen aangepast. Of er een mogelijkheid komt om de exacte datum eerste toelating te laten bepalen bij een keuringsstation is op dit moment nog niet duidelijk.
Helaas geen antwoord op mijn vraag en veel blabla. Ze hadden zelf gezegd dat de vaststelling niet kon plaatsvinden. Nu is de reden dat hij geschorst is, terwijl dat niet zo is (staat ook bij Voertuiggegevens op de RDW-website dat hij WAM-verzekerd is). Ik heb dus nog maar een keer duidelijkheid gevraagd :crazy:

Het laatste stuk omvat ook nog wat algemene informatie, ter info voor jullie.

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6312
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Kentekencard / Milieuzone Amsterdam

Ongelezen bericht door MobyJet » 14 jan 2018, 18:27

Een concreet antwoord komt er niet, maar waarschijnlijk krijg ik nog wel een pasje van brommer. "Dit jaar" :crazy: :silent:
Ik wacht het af en hou het in de gaten.

Iets anders wat ik me afvraag, en deze vraag ook aan de gemeente Amsterdam heb gesteld:
We kopen nu een ontheffing voor een specifieke bromfiets. Wat gebeurt er als de brommer van iemand anders wordt, gaat de ontheffing dan mee naar de nieuwe eigenaar?

Ik laat het jullie weten als ik antwoord heb.

En even frusten:
Wat een boutsysteem dat je het per kenteken moet aanvragen, inloggen en betalen. Waarom is het niet gewoon gekoppeld aan de RDW en kun je de voertuigen aanvinken voor welke je de ontheffing wilt aanvragen.. :evil:

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6312
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Kentekencard / Milieuzone Amsterdam

Ongelezen bericht door MobyJet » 24 jan 2018, 13:34

MobyJet schreef:
14 jan 2018, 18:27
Iets anders wat ik me afvraag, en deze vraag ook aan de gemeente Amsterdam heb gesteld:
We kopen nu een ontheffing voor een specifieke bromfiets. Wat gebeurt er als de brommer van iemand anders wordt, gaat de ontheffing dan mee naar de nieuwe eigenaar?
Goed nieuws!
Gemeente Amsterdam schreef:Beste mevrouw,

Bedankt voor uw vraag.

Als u de ontheffing krijgt voor uw oldtimer, dan is dat gekoppeld aan het kenteken. Als de oldtimer van eigenaar wisselt, dan gaat de ontheffing mee.

Als u meer vragen heeft hoor ik het vraag.

Met vriendelijke groet,
C. Toelsie

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Kentekencard / Milieuzone Amsterdam

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 24 jan 2018, 17:11

100% helder Jet, goed werk. Dit voorkomt een hoop geklets. Gr. Joop

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6312
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Kentekencard / Milieuzone Amsterdam

Ongelezen bericht door MobyJet » 22 dec 2018, 19:34

Zojuist nog maar even 7 ontheffingen aangevraagd voor Amsterdam. Ik had er alleen de oranje moby en de Puch maxi gedaan.
Ik heb niets gehoord dat het kopen van een ontheffing duurder of onmogelijk wordt, maar ik weet dat het nu 10 euro kost voor onbeperkt en het nooit voordeliger zou worden ;)

Er zitten ook losse frames/halve brommers bij waar ik de komende jaren niet aan toe kom, maar dat is niet erg.

De roze gaat hem nooit krijgen. De AV92 hopelijk nog wel na de keuring ergens in 2019.

Het punt is dat wij altijd door Amsterdam moeten, als we ergens heen willen op de brommer. Behalve richting Friesland.. :shh:
Aan de oostkant ligt alleen maar water, en de westkant is echt gigantisch ver om.

En ja, ik neem het risico dat je straks helemaal nergens meer mag rijden, of dat er iets landelijk komt..

paulmz
Berichten: 1722
Lid geworden op: 27 sep 2015, 20:17
Locatie: De Krim

Re: Kentekencard / Milieuzone Amsterdam

Ongelezen bericht door paulmz » 22 dec 2018, 19:39

Die onbeperkte ontheffing zou ik maar met een korrel zout nemen.
Ik heb hier legio brieven liggen van de belastingdienst,dat mijn motorfietsen voor altijd belastingvrij zouden ziin.
Ik heb meen ik de afgelopen 3 jaar toch weer kunnen betalen,weliswaar 1 kwartaal per jaar, maar dan mag ik ook in dec,jan en feb, de motor niet gebruiken.
Hoezo permanente vrijstelling.

Paul

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6312
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Kentekencard / Milieuzone Amsterdam

Ongelezen bericht door MobyJet » 22 dec 2018, 19:43

Klopt, die brieven heb ik ook gehad voor mijn MZ, KS80 en 378. En voor alle 3 betaal ik nu geen belasting, dus meer brengt het niet voor de staatskas op. Lekker puh! Sterker nog: juist minder, want de KS80 laat ik nog even lekker geschorst (dus geen inkomsten aan verzekering..). (MZ verkocht, 378 is uit 1975, dus inmiddels belastingvrij.)

Daarom zeg ik dat ik het risco loop ;)

Plaats reactie