Kentekencard / Milieuzone Amsterdam

Alles over bromfietsen in het algemeen, kentekens, papieren en verzekeringen
Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6312
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Kentekencard / Milieuzone Amsterdam

Ongelezen bericht door MobyJet » 14 dec 2017, 19:36

Vandaag een hele stapel brieven van onze RDW ontvangen, vanwege aanpassing Datum Eerste Toelating.

Ze hebben bijna alles op 31-12-1977 gezet, 2 op 1967 en 2 op 1987, waaronder mijn Puch maxi uit 1976 en mijn Zundapp uit.. 1977. Ze doen maar wat.

Binnenkort even een briefje terug schrijven met verzoek tot aanpassing met wat ik kan aantonen met lijsten en typeplaatjes.

Als het niet 100% klopt vind ik niet zo erg, maar voor verzekering of misschien ooit wel mrb of ontheffing voor oldtimers (tegenwoordig 40+), wil ik geen onterecht late bouwjaren.

Aan de slag dus! :eh:

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Kentekencard

Ongelezen bericht door Franky » 14 dec 2017, 20:10

Ehh.. wie wat waar waarom wanneer? :roll: :P
Ben jij bezig je kentekenbewijs aan te passen van bromfietsen die je al in het verleden gekeurd hebt? Is dit jouw initiatief? Wat zit hier achter? :roll:

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6312
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Kentekencard

Ongelezen bericht door MobyJet » 14 dec 2017, 22:01

Nee, op initiatief van de RDW. Ik verbaasde mezelf ook; had er niets over gehoord. Geldt alleen voor brommers die in 2005 2006 geschouwd zijn, want de gekeurde brommers erna hebben wel een bouwjaar op het kenteken.

Wat er achter zit is dat ze met 'zekerheid' kunnen zeggen hoe oud jouw brommer is . Dus vooral: om je met zekerheid te kunnen weren uit de milieuzones. Vermoed ik heel sterk.

Ik heb toendertijd alleen mijn dapp geschouwd; de rest heb ik later met kenteken gekocht (of zelf gekeurd).

Mobyco
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:21
Locatie: Leersum, Utrecht, Nederland

Re: Kentekencard

Ongelezen bericht door Mobyco » 14 dec 2017, 23:37

Volgens mij heeft dit betrekking op onderstaand bericht:

RDW faciliteert toegang milieuzone voor oldtimer bromfietsen

Een grote groep eigenaren van bromfietsen van 30 jaar en ouder krijgt voor 1 januari 2018 gratis een kentekencard met daarop een aangepaste datum eerste toelating (DET) toegestuurd. Daarmee kunnen deze bromfietseigenaren desgewenst toegang voor de milieuzone in Amsterdam aanvragen. Met deze oplossing komt de RDW tegemoet aan de wensen van bromfietsbezitters om vast te leggen of een bromfiets ouder is dan 30 jaar. De leeftijd staat voor een gedeelte van deze brom- en snorfietsen nu nog niet geregistreerd. In totaal gaat het om zo’n 100.000 bromfietsen in heel Nederland. De oplossing is de uitkomst van samenwerking tussen de Federatie Historische Automobiel- en Motorfietsclubs FEHAC, het Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat, de gemeente Amsterdam en de RDW.

De rest van het verhaal is te vinden in de nieuwsbrief van 14 december 2017 op: www.fehac.nl

Groeten,

Cock.

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6312
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Kentekencard

Ongelezen bericht door MobyJet » 15 dec 2017, 08:40

Bedankt, Cock.
Dat verklaart ook de 1987, dat hij 30+ is.

Maar ik wil het sowieso meer kloppend hebben ;)

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6312
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Kentekencard

Ongelezen bericht door MobyJet » 15 dec 2017, 09:30

Het volledige artikel van fehac.nl, waarin ook uitgelegd wordt hoe ze aan de bouwjaren komen:




RDW faciliteert toegang milieuzone voor oldtimer bromfietsen

Een grote groep eigenaren van bromfietsen van 30 jaar en ouder krijgt voor 1 januari 2018 gratis een kentekencard met daarop een aangepaste datum eerste toelating (DET) toegestuurd. Daarmee kunnen deze bromfietseigenaren desgewenst toegang voor de milieuzone in Amsterdam aanvragen. Met deze oplossing komt de RDW tegemoet aan de wensen van bromfietsbezitters om vast te leggen of een bromfiets ouder is dan 30 jaar. De leeftijd staat voor een gedeelte van deze brom- en snorfietsen nu nog niet geregistreerd. In totaal gaat het om zo’n 100.000 bromfietsen in heel Nederland. De oplossing is de uitkomst van samenwerking tussen de Federatie Historische Automobiel- en Motorfietsclubs FEHAC, het Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat, de gemeente Amsterdam en de RDW.  

Milieuzone voor bromfietsen Amsterdam 
Amsterdam gaat op 1 januari 2018 een milieuzone invoeren om de luchtkwaliteit in de stad te verbeteren en bromfietsen vallen daar ook onder. De gemeente wil de oldtimer brommers daarvan uitzonderen en ze in het weekend en op feestdagen welkom heten in de Amsterdamse binnenstad.  

Kentekenregistratie 
Op dit moment is administratief moeilijk vast te stellen of een bromfiets ouder is dan 30 jaar. Op het kentekenbewijs van historische bromfietsen kan namelijk een fictieve ‘datum eerste toelating’ van 31 augustus 2005 staan. Die datum is ten tijde van de kentekenregistratie van bromfietsen (2005-2007) gekozen omdat het toentertijd niet nodig en kostbaar was om de exacte datum te achterhalen. Met de komst van milieuzone voor bromfietsen in Amsterdam is het inmiddels wel nodig om meer duidelijkheid te hebben over de leeftijd van de bromfiets. 

Voor welke voertuigen 
De volgende voertuigen, met een datum van 31 augustus 2005, krijgen gratis een aangepast kentekenbewijs toegestuurd: 
Bromfietsen met een typegoedkeuring die vóór 1988 is beëindigd. Op het kentekenbewijs komt een datum eerste toelating van 31 december 1967, 1977 of 1987, afhankelijk van de laatste dag van de geldigheid van die typegoedkeuringen; 
Bromfietsen zonder typegoedkeuring en toegelaten tot de weg vóór 1974. De datum eerste toelating wordt dan 31 december 1973. 
De tekst: 'deze bromfiets is eerder in gebruik genomen dan onder datum eerste toelating is vermeld' onder 'bijzonderheden' blijft gehandhaafd. 

Resterende brommers naar keuringsstation RDW 
Voor bromfietsen die ouder zijn dan 30 jaar maar niet in bovenstaande groepen zijn onder te brengen, is het niet mogelijk voor de RDW om op basis van de typegoedkeuring de datum van de eerste toelating vast te stellen. Deze brommereigenaren kunnen met hun bromfiets op een keuringsstation van de RDW terecht, waar door beoordeling de exacte datum wordt vastgesteld. Hier zijn kosten aan verbonden. Ze krijgen dan een kentekenbewijs met de nieuwe datum toegestuurd. Alle eigenaren mogen het oude, ongeldige kentekenbewijs houden om alle historische papieren bij elkaar te hebben.  

Toekomstvast voor heel Nederland 
Met de gekozen oplossing wordt een zo groot mogelijke groep bromfietsbezitters meteen geholpen en draagt de overheid de kosten. De samenwerkende partijen realiseren zo bovendien een landelijke oplossing die voor alle bromfietsen in heel Nederland geldt.  

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Kentekencard

Ongelezen bericht door Franky » 15 dec 2017, 11:44

Ah zo. Dank jullie voor de informatie.
Dus ik ben straks van mijn papieren kentekendocumenten af :D Dat is handig :P
Ik heb nog niks gehoord. Regio Amsterdam doen ze als eerst?

brommerskieken
Berichten: 2697
Lid geworden op: 07 feb 2010, 12:58
Woonplaats: ergens op de wereld
Locatie: friesland

Re: Kentekencard

Ongelezen bericht door brommerskieken » 15 dec 2017, 14:07

Dit verhaal staat ook in het blad de bromfiets
Gr Harold

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Kentekencard

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 17 dec 2017, 06:07

Heb ook de kentekenkaart ontvangen.

Is vrij goed nieuws want ik rijd graag naar en door Utrecht en daar zal t.z.t. hetzelfde gebeuren als in Amsterdam. Maar dan kan ik tenminste in de weekenden en feestdagen in Utrecht rijden. Ik was al bang nooit meer door Utrecht te kunnen rijden vanwege alle krantenartikelen over het weren van tweetakt brommers. Groet, Joop

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Kentekencard

Ongelezen bericht door Franky » 17 dec 2017, 11:40

Dat lijkt me slechts een kwestie van tijd Joop. Dat gaat echt wel komen :(
We zijn in NL erg druk bezig met maatregelen bedenken die verdomt weinig uitmaken voor het milieu. :(

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6312
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Kentekencard

Ongelezen bericht door MobyJet » 17 dec 2017, 13:51

GROENEKAN schreef:
17 dec 2017, 06:07
Heb ook de kentekenkaart ontvangen.

Is vrij goed nieuws want ik rijd graag naar en door Utrecht en daar zal t.z.t. hetzelfde gebeuren als in Amsterdam. Maar dan kan ik tenminste in de weekenden en feestdagen in Utrecht rijden. Ik was al bang nooit meer door Utrecht te kunnen rijden vanwege alle krantenartikelen over het weren van tweetakt brommers. Groet, Joop
In Amsterdam kunnen alleen INWONERS een ontheffing kopen (voor 130 euro per jaar).

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Kentekencard

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 17 dec 2017, 15:20

Jet, ik twijfel niet aan je geïnformeerdheid maar volgens mijn informatie kan iedere Nederlander voor Amsterdam een ontheffing aanvragen en krijgen. Heb alles zo goed mogelijk gelezen. Groet, Joop

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6312
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Kentekencard

Ongelezen bericht door MobyJet » 17 dec 2017, 16:23

GROENEKAN schreef:
17 dec 2017, 15:20
Jet, ik twijfel niet aan je geïnformeerdheid maar volgens mijn informatie kan iedere Nederlander voor Amsterdam een ontheffing aanvragen en krijgen. Heb alles zo goed mogelijk gelezen. Groet, Joop
In de stukken en brieven die ik heb gelezen, ging het over "inwoners van Amsterdam". Maar als jij het ergens anders hebt gelezen dat het voor iedereen geldt, is het natuurlijk alleen maar beter!

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Kentekencard

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 17 dec 2017, 19:05

Heb zojuist de Gemeente Amsterdam per email gevraagd of het voor de ontheffing van de brom- of snorfiets oldtimer van belang is waar de eigenaar woonachtig is.

Is interessant omdat andere gemeenten ook met dit beleid komen.

Gr. Joop

brommerskieken
Berichten: 2697
Lid geworden op: 07 feb 2010, 12:58
Woonplaats: ergens op de wereld
Locatie: friesland

Re: Kentekencard

Ongelezen bericht door brommerskieken » 17 dec 2017, 19:09

Het moet eigenlijk niets uit maken waar je woont
Als je niet in Amsterdam woont en er niet in mag lijkt het erg op discriminatie
En dat mag niet in Nederland

Gr Harold

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Kentekencard

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 17 dec 2017, 19:15

klopt Harold. Maar zekerheidshalve heb ik het gevraagd. Want ik woon in Groenekan en hoop straks in de weekenden door Utrecht te kunnen tuffen. Gr. Joop

NB: en anders zouden ze alleen de eigenaren die in Amsterdam wonen een nieuwe kentekenkaart hebben gestuurd ! Scheelt nogal wat werk en centjes.

brommerskieken
Berichten: 2697
Lid geworden op: 07 feb 2010, 12:58
Woonplaats: ergens op de wereld
Locatie: friesland

Re: Kentekencard

Ongelezen bericht door brommerskieken » 17 dec 2017, 19:17

Ja joop alles voor de zekerheid

Gr Harold

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6312
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Kentekencard

Ongelezen bericht door MobyJet » 20 dec 2017, 10:04

Omdat het om een DET gaat, en niet om een bouwjaar, wil de RDW het niet aanpassen :wtf: :thumbdown: :evil:
Het bouwjaar ligt altijd voor de DET.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Kentekencard

Ongelezen bericht door Franky » 21 dec 2017, 21:00

Inderdaad ja. Mijn AV50 uit 1972 heeft nu 1977 op het kenteken staan. Wat moet je er mee.
Wat mijn meer verbaasd is dat de naam van de bromfiets van het kenteken af is. Bij D.3 (handelsbenaming) stond AV50. Nu is het leeg. Ook is mijn bromfiets een Motobecane. Dit was hij op het oude kentekenbewijs ook al. Eigenlijk niet correct.

Gebruikersavatar
KapteinBeun
Beheerder
Berichten: 949
Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen

Re: Kentekencard

Ongelezen bericht door KapteinBeun » 21 dec 2017, 21:13

Franky schreef:
21 dec 2017, 21:00
Wat mijn meer verbaasd is dat de naam van de bromfiets van het kenteken af is. Bij D.3 (handelsbenaming) stond AV50. Nu is het leeg.
Apart. Ik heb vandaag het nieuwe kentekenbewijs van de SP93 binnen gekregen. Behalve de DET is er niets veranderd en staat er bij handelsbenaming dus ook gewoon nog "SP93".

Gr. Marco

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Kentekencard

Ongelezen bericht door MobyJoost » 22 dec 2017, 01:30

Je zou bijna gaan denken, dat er weer een beetje aangeklooid word, bij de RDW. Al mijn kentekens hadden het model gemeld. Bij één is dat nu ook weg. Vreemd.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Kentekencard

Ongelezen bericht door Franky » 22 dec 2017, 11:33

Interessantere vraag is, is het erg? Ik vraag me af of ik het RDW hierover wil aanschrijven.
Ik zie op mijn balfhoofdplaatje in ieder geval Motobecane staan. Daarom zal dat ook op mijn kenteken gezet zijn destijds. Dat is nog niet zo dwaas. Het balhoofdplaatje zegt type 50. Dat was AV50 geworden bij de schouwing en nu is het dus verdwenen.

Er wordt sowieso aangerotzooid bij het RDW. Het is ook ondoenlijk voor ze. Het is zo'n bende die oldtimers. Ik kan me het ook wel weer wat voorstellen. Verbluffend overigens dat dit allemaal gratis gedaan wordt. Hier mogen we de overheid toch dankbaar voor zijn. Dit is in het verleden wel eens anders geweest.

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Kentekencard

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 22 dec 2017, 11:51

Zeker en ook de FEHAC verdient alle lof !

brommerskieken
Berichten: 2697
Lid geworden op: 07 feb 2010, 12:58
Woonplaats: ergens op de wereld
Locatie: friesland

Re: Kentekencard

Ongelezen bericht door brommerskieken » 22 dec 2017, 12:14

Iedereen die er bij betrokken is geweest om dit voorelkaar te krijgen verdienen alle lof
En ik weet dat dat er veel zijn geweest
Meer vertel ik niet wil geen personen vergeten

Gr Harold

paulmz
Berichten: 1722
Lid geworden op: 27 sep 2015, 20:17
Locatie: De Krim

Re: Kentekencard

Ongelezen bericht door paulmz » 22 dec 2017, 17:52

Ik heb een EEG en een Puch met aangepaste datum(deze zijn het laatste half jaar aangeschaft en mogelijk is toen de wijzing al doorgevoerd)
Ik heb daarnaast nog 3 kentekens met 31-08-2005, krijg ik nu vanzelf andere kentekens, of moet ik daar actie op ondernemen?
Lees dit div. mensen een nw kentekenbewijs gekregen hebben, ik nog niets.

Paul

Plaats reactie