Contrôle Technique

Alles over bromfietsen in het algemeen, kentekens, papieren en verzekeringen
Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3221
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Contrôle Technique

Ongelezen bericht door PantinNL » 11 jan 2024, 17:13

Binnen de Franse motoren clubs is er een lichtelijke paniek ontstaan over Europese plannen uit Brussel om een periodieke controle (APK) uit te voeren voor motorfietsen en bromfietsen. De landen konden dat ongeveer zelf regelen als de veiligheid en de verkeersdoden maar lager zouden worden. In Nederland vond men een algemene APK onzin, aangezien er slechts 1 dode per twee jaar vallen t.g.v. slecht onderhoud aan de motorfietsen.
Hier ziet men meer in verbetering van wegen en het aanpakken van gevaarlijke situaties.
In Frankrijk werden die Europese plannen wel omarmd en wil men vooralsnog geen uitzonderingen invoeren.
Paniek dus bij de oldtimer clubs, want dat zou bij de oldtimers weleens problemen kunnen opleveren.
Motobécane de France is dus gestart met een Europees onderzoek om te kijken in hoeverre Frankrijk op dit punt het braafste jongetje van de klas is. In België zijn ze inmiddels ook bezig en in mijn ogen stukken fanatieker dan in Nederland.
De Franse clubs willen dat voor de oldtimers bepaalde uitzonderingen worden gemaakt.
Door de secretaris van de MCF werd ik benaderd met de vraag hoe de situatie is in Nederland, want men wil met al die buitenlandse verhalen aantonen dat het niet zo is dat Brussel alles bepaalt en verplicht stelt. Nou, dat werd van mijn kant een heel verhaal, maar gelukkig is de soep hier (nog) niet zo heet zoals die wordt opgediend vanuit Brussel. Het is echter weer de zoveelste hetze tegen ons cultureel erfgoed, dat alleen maar extra belast wordt. Van subsidies moeten wij - als liefhebbers van al dat oude erfgoed- het niet hebben.
Hopelijk kan door hier en daar flink te lobbyen de Europese oldtimermotoren en -brommers buiten schot blijven voor een jaarlijkse verplichte APK.
Ik blijf de ontwikkelingen volgen.
Henk
Laatst gewijzigd door PantinNL op 14 jan 2024, 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Supermuggie
Berichten: 44
Lid geworden op: 30 mei 2013, 15:43
Woonplaats: Noord Holland
Locatie: Zandvoort

Re: Contrôle Technique

Ongelezen bericht door Supermuggie » 14 jan 2024, 10:49

Interessant, bedankt voor het posten.

Plaats reactie