Kentekenkeuring
Geplaatst: 01 mar 2010, 16:49
Elke brommer in Nederland moet een geldig brom- of snorfietskenteken hebben. Indien hij deze nog niet heeft, kun je hem laten keuren. Het is even moeite en werk, maar het lijkt meer dan het is als je weet hoe het werkt.
Ik heb dit zelf enkele keren gedaan, en ook informatie opgevraagd bij de RDW. Let wel, ik schrijf dit uit eigen ervaring en e-mails van de rdw, er kunnen geen rechten aan worden ontleend (het verandert nogal vaak..). En let erop dat dit de keuring van oldtimer brommers betreft, met niet-oldtimers heb ik geen ervaring.
Allereerst de tip bij het aanschaffen van een brommer die nog gekeurd moet worden:
Let erop dat het framenummer goed leesbaar is. Ik heb een tijdje geleden een brommer willen keuren waarvan één cijfer met een ander type slagletter was ingeslagen. Ik had er Duitse papieren bij. Het plaatje, nummer en papieren correspondeerden met elkaar.
Ik vermoed dat er slijtage was ontstaan door de kabel, en de vorige eigenaar (of een paar geleden) dat ene cijfer opnieuw heeft ingeslagen om het weer leesbaar te maken.
De brommer was achtergehouden voor "onderzoek door de politie". De politie heeft geconcludeerd dat het framenummer niet klopt, maar kon er geen ander nummer onder vinden. Ze verklaarden hem als "verbeurd". Ik mocht de brommer weer meenemen, zonder kenteken. De Duitse papieren kreeg ik niet terug, om fraude te voorkomen..
Keuring voor bromfietskenteken:
Kosten
De kosten voor invoer van een bromfiets bedragen:
Identificatie bromfiets: E 50,00
Beoordelen permanente eisen (gebruikte bromfiets) E 50,00
Voertuigbewijs: E 37,00
Tenaamstellingsbewijs: E9,00
Nieuwe prijzen 04-10-2013:
Inschrijven voertuig: E 55,00
Tenaamstelling: E 9,70
Voertuigbewijs 1A: E 39,00
Kentekenplaten: kan verschillen per kentekenplaatleverancier, uit ervaring zo'n 25 euro
Het is verstandig om folders (of andere documentatie) mee te nemen van het type brommer, voor het geval het niet in het systeem staat. Hiermee kun je het bouwjaar aantonen.
Een brommer met EU papieren jonger dan 30 jaar kost in totaal ongeveer 100 euro, omdat er geen technische keuring aan vooraf hoeft te gaan.
Brommers van voor 1974 hoeven geen typeplaatje te hebben, enkel framenummer is voldoende.
Het is tegenwoordig niet meer verplicht om buitenlandse papieren te bezitten bij het keuren van je buitenlandse brommer, zoals voorheen wel verplicht was. Het maakt het wel makkelijker, en 50 euro goedkoper. Bij een buitenlandse brommer zonder papieren wordt eerst gekeken of de brommer in het land van herkomst is geregistreerd geweest. Als bekend is dat er nog papieren van bestaan, zou je deze moeten achterhalen. Zonder deze papieren is keuren dan niet mogelijk. Is hij niet geregistreerd, dan kun je hem gewoon op kenteken krijgen.
BIj de technische keuring komt het erop neer dat:
- banden goed moeten zijn
- brommer niet te hard mag gaan (max 45), rollerbanktest
- remmen goed moet werken
- verlichting goed moet werken
- brommer deugdelijk in elkaar moet zitten
- borgmoertjes moeten geborgd zijn
- geen speling waar het niet hoort (zorgt dat alles goed is vastgedraaid en vast zit)
- goed leesbaar betrouwbaar framenummer
Keuring voor motorfietskenteken:
Een motorfiets keuren is officieel alleen mogelijk als je een NL (bromfiets)frame hebt, of een brommer of motor met Europese papieren. Hij krijgt dan een technische keuring.
zie ook: http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/m ... boedel.htm
Ik heb onlangs een Oostenrijkse brommer laten keuren als motor, hier kwamen nog 50 euro identificatiekosten bij. Kostte in totaal 153 euro.
Ook heb ik ervaring met het invoer van buitenlandse voertuigen zonder papieren, met een hoop andere documentatie.
Update vanaf augustus 2010:
Een motorfiets met EU papieren hoeft geen technische keuring meer. Het is dus alleen administratief: je gaat met de motor + papieren naar de RDW, ze controleren de nummers, en zetten het over op een NL kenteken. Je moet dan nog wel langs het douane loket voor de uitvoer/invoer.
Update 04-10-2013:
zie post hieronder, en heb deze post bijgewerkt met nieuwe prijzen en informatie.
Voor wie de exacte eisen wil weten:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/2 ... _Afdeling6
Ik heb dit zelf enkele keren gedaan, en ook informatie opgevraagd bij de RDW. Let wel, ik schrijf dit uit eigen ervaring en e-mails van de rdw, er kunnen geen rechten aan worden ontleend (het verandert nogal vaak..). En let erop dat dit de keuring van oldtimer brommers betreft, met niet-oldtimers heb ik geen ervaring.
Allereerst de tip bij het aanschaffen van een brommer die nog gekeurd moet worden:
Let erop dat het framenummer goed leesbaar is. Ik heb een tijdje geleden een brommer willen keuren waarvan één cijfer met een ander type slagletter was ingeslagen. Ik had er Duitse papieren bij. Het plaatje, nummer en papieren correspondeerden met elkaar.
Ik vermoed dat er slijtage was ontstaan door de kabel, en de vorige eigenaar (of een paar geleden) dat ene cijfer opnieuw heeft ingeslagen om het weer leesbaar te maken.
De brommer was achtergehouden voor "onderzoek door de politie". De politie heeft geconcludeerd dat het framenummer niet klopt, maar kon er geen ander nummer onder vinden. Ze verklaarden hem als "verbeurd". Ik mocht de brommer weer meenemen, zonder kenteken. De Duitse papieren kreeg ik niet terug, om fraude te voorkomen..
Keuring voor bromfietskenteken:
Kosten
De kosten voor invoer van een bromfiets bedragen:
Identificatie bromfiets: E 50,00
Beoordelen permanente eisen (gebruikte bromfiets) E 50,00
Voertuigbewijs: E 37,00
Tenaamstellingsbewijs: E9,00
Nieuwe prijzen 04-10-2013:
Inschrijven voertuig: E 55,00
Tenaamstelling: E 9,70
Voertuigbewijs 1A: E 39,00
Kentekenplaten: kan verschillen per kentekenplaatleverancier, uit ervaring zo'n 25 euro
Het is verstandig om folders (of andere documentatie) mee te nemen van het type brommer, voor het geval het niet in het systeem staat. Hiermee kun je het bouwjaar aantonen.
Een brommer met EU papieren jonger dan 30 jaar kost in totaal ongeveer 100 euro, omdat er geen technische keuring aan vooraf hoeft te gaan.
Brommers van voor 1974 hoeven geen typeplaatje te hebben, enkel framenummer is voldoende.
Het is tegenwoordig niet meer verplicht om buitenlandse papieren te bezitten bij het keuren van je buitenlandse brommer, zoals voorheen wel verplicht was. Het maakt het wel makkelijker, en 50 euro goedkoper. Bij een buitenlandse brommer zonder papieren wordt eerst gekeken of de brommer in het land van herkomst is geregistreerd geweest. Als bekend is dat er nog papieren van bestaan, zou je deze moeten achterhalen. Zonder deze papieren is keuren dan niet mogelijk. Is hij niet geregistreerd, dan kun je hem gewoon op kenteken krijgen.
BIj de technische keuring komt het erop neer dat:
- banden goed moeten zijn
- brommer niet te hard mag gaan (max 45), rollerbanktest
- remmen goed moet werken
- verlichting goed moet werken
- brommer deugdelijk in elkaar moet zitten
- borgmoertjes moeten geborgd zijn
- geen speling waar het niet hoort (zorgt dat alles goed is vastgedraaid en vast zit)
- goed leesbaar betrouwbaar framenummer
Keuring voor motorfietskenteken:
Een motorfiets keuren is officieel alleen mogelijk als je een NL (bromfiets)frame hebt, of een brommer of motor met Europese papieren. Hij krijgt dan een technische keuring.
zie ook: http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/m ... boedel.htm
Ik heb onlangs een Oostenrijkse brommer laten keuren als motor, hier kwamen nog 50 euro identificatiekosten bij. Kostte in totaal 153 euro.
Ook heb ik ervaring met het invoer van buitenlandse voertuigen zonder papieren, met een hoop andere documentatie.
Update vanaf augustus 2010:
Een motorfiets met EU papieren hoeft geen technische keuring meer. Het is dus alleen administratief: je gaat met de motor + papieren naar de RDW, ze controleren de nummers, en zetten het over op een NL kenteken. Je moet dan nog wel langs het douane loket voor de uitvoer/invoer.
Update 04-10-2013:
zie post hieronder, en heb deze post bijgewerkt met nieuwe prijzen en informatie.
Voor wie de exacte eisen wil weten:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/2 ... _Afdeling6