Pagina 2 van 3

Re: Kentekenkeuring

Geplaatst: 23 jan 2016, 21:25
door Franky
Ow verrek. Zo leer je nog eens iets! Hoe bepalen ze dan de productie datum bij het RDW? Framenummer? Heeft het RDW die gegevens? Moeten ze het jaartal überhaupt weten?
Carb, velgen gaan bij mij niet werken. De carb ziet er te goed uit voor zijn leeftijd en zal wel vervangen zijn. De velgen zijn zeker vervangen.

Re: Kentekenkeuring

Geplaatst: 23 jan 2016, 21:46
door brommerskieken
Als dat niet gaat carburateur en wielen
Dan bij de france club mbc met het framenummer het productie jaar te achterhalen
En anders een mooi verhaal tegen de keur meester vertellen over het bouw jaar dat jij dat dus uit onderzoek weet enz
Succes

Gr harold :lol:

Re: Kentekenkeuring

Geplaatst: 24 jan 2016, 19:11
door MobyJet
Je mist inderdaad nog een verkoopverklaring. Rest is voldoende.

Re: Kentekenkeuring

Geplaatst: 24 jan 2016, 23:56
door Harrie
1970 op het balhoofdplaatje is de homologatiedatum.
De datum waarop het model voor het eerst is toegelaten op de Franse Markt.
De brommer is gewoon van 1973.
Harrie

Re: Kentekenkeuring

Geplaatst: 25 jan 2016, 22:08
door Lolle
MobyJet schreef:Je mist inderdaad nog een verkoopverklaring. Rest is voldoende.
Ik heb binnenkort ook één voor de keuring (1e x) is de advertentie (screenshot) van marktplaats en de mailwisseling ook voldoende?
Lolle

Re: Kentekenkeuring

Geplaatst: 26 jan 2016, 10:24
door brommerskieken
Lolle nu of dat voldoende is weet ik niet maar wij schrijven gewoon de verklaring maar om de advertentie van marktplaats er bij te doen is ook niet verkeerd
het is meer om diefstal te voorkomen zo is mij verteld dus

hier bij verklaar ik dat ik harold de mobylette av100 heb gekocht van lolle jan steen weg 900 steenworp

Handtekening

als je dit zo ongeveer doet en de advertentie er bij doet moet genoeg zijn ze hebben ons nog nooit gevraagd naar mail verkeer
Wil best met je mee als ik thuis ben
als je de datum weet
Wil wel documentatie mee nemen als ik die van het model heb laat het maar weten

Gr harold :lol:

Re: Kentekenkeuring

Geplaatst: 26 jan 2016, 19:23
door MobyJet
Baarda schreef:
MobyJet schreef:Je mist inderdaad nog een verkoopverklaring. Rest is voldoende.
Ik heb binnenkort ook één voor de keuring (1e x) is de advertentie (screenshot) van marktplaats en de mailwisseling ook voldoende?
Lolle
Het gaat erom dat je ermee aantoont dat je de brommer rechtmatig hebt verkregen van de vorige eigenaar, en dat jij de huidige eigenaar bent.
Als ik jou was, zou ik proberen contact te leggen met de verkoper en vragen of hij dat wil verklaren. Dan weet je zeker dat je goed zit.
Het kan ook zijn dat je bij de RDW alsnog een verklaring moet tekenen dat jij de rechtmatige eigenaar bent. Heb ik ook wel eens moeten doen. Ik heb al wel een paar jaar geen brommer of motor meer ingevoerd/gekeurd, dus het kan zijn dat ze dat ze nu echt veel strenger zijn geworden daarin.

Re: Kentekenkeuring

Geplaatst: 26 jan 2016, 22:27
door brommerskieken
Het is maar net wie je keurmeester is
De mobylette die we in 2015 hebben laten keuren daar hebben we wel een verklaring geschreven
De mobylette die vorige week is gekeurd hebben wij ook een verklaring geschreven maar het attest uit België klopte niet dus de keurmeester vertelde ons laat maar anders gaan ze misschien wel moeilijke vragen stellen van kantoor
Dus ik vind ze zeker niet strenger

Gr harold :lol:

Re: Kentekenkeuring

Geplaatst: 28 jan 2016, 19:22
door MobyJet
Dat klopt wel inderdaad, ik heb heel erg veel verschil gehad in keurmeesters in Zwolle, Arnhem, Den Bosch en Gilzen.. En binnen die keurstations ook nog erg veel verschil.
Van het keuren van een niet-NL tweewieler zonder enige papieren of wat dan ook zonder enige controle van het voertuig zelf, tot het meten van het geluid en wielbasis etc.. :? (op dezelfde vestiging).

Het beste blijft om alles in orde te hebben. In het "ergste geval" gebruiken ze het niet.
Ze vinden het vaak wel fijn als je je huiswerk netjes hebt gedaan en zien dat je als liefhebber komt.

Re: Kentekenkeuring

Geplaatst: 06 jul 2016, 10:29
door Franky
Nog even een goede tip omtrent het keuren. Als je ooit je bromfiets wil keuren kan het zijn dat je tegen forse wachttijden aan loopt. Op dit moment bijna 2 maanden (drukste tijd van het jaar volgens mij). Er is echter een truc.

In een van de laatste online aanmeldschermen kan je de planning bekijken per keurstation. Als je dit meerdere malen per dag bekijkt (wel wat gedoe omdat het een van de laatste schermen is van het aanmeldproces) kom je erachter dat er toch nogal eens de dag erna een keuringsmoment vrij komt omdat iemand op het allerlaatst afzegt. Houd dit in de gaten, en je hebt binnen een week een keuring bij het keuringstation van jou voorkeur. Wel is het allemaal haast werk en moet je zoveel mogelijk klaar hebben liggen. Het kan zijn dat je 16:00 weet dat je de dag erna om 9:00 een keuring hebt. Eendagskenteken aanvragen kost 15 minuten tijd en is allemaal via de digitale wegen te regelen (er wordt niks per post opgestuurd) dus dat lukt je binnen dat tijdbestek. De verzekering regelen voor het eendagskenteken zou ook nog net moeten kunnen.
Maakt je het keuringstation niet uit, dan kan je gewoon de dag erna gaan keuren. Er komt altijd ergens in het land wel een plekje vrij.

Dus de wachttijden zijn uitstekend te omzeilen :D

Re: Kentekenkeuring

Geplaatst: 06 jul 2016, 11:05
door MobyJet
Hihi leuke tip :lol:

Re: Kentekenkeuring

Geplaatst: 06 jul 2016, 11:38
door Harrie
Goede tip Franky,
Ik hoorde laatst ook een verhaal van een keuring van mijn oude S41a , waarbij ook sprake was van een erg lange wachttijd.
Op de dag zelf waren ze vervolgens lang bezig om alle meegeleverde papieren te controleren. Het zag er allemaal wel goed uit, maar tegenwoordig kan iedereen met een computer en een printer een mooi document in elkaar zetten.
Er wordt toch nog veel gerommeld met framenummers en kentekens; bovendien zitten we met een erfenis uit de periode van het schouwen, waarbij ook veel is misgegaan. De keuring is verder volgens het boekje verlopen en de keurmeester vond de Kaptein S41a die voor keuring aangeboden werd erg bijzonder.
Weer een Kaptein op de weg.....
H.

Re: Kentekenkeuring

Geplaatst: 06 jul 2016, 23:07
door Lolle
Toen ik 2 maanden terug de S20 liet keuren duurde dit maar een paar weken. waarom gedoe met een eendags kenteken? de brom kan toch gemakkelijk op een andere manier worden vervoerd?

Re: Kentekenkeuring

Geplaatst: 07 jul 2016, 16:56
door Franky
Klopt. Ik heb ook voor de aanhanger optie gekozen. Maar ik had het wel het een en ander over het eendagskenteken uitgezocht dus ik dacht, dat vermeld ik hier maar even. :)

Re: Kentekenkeuring

Geplaatst: 07 jul 2016, 17:07
door MobyJet
Niet iedereen heeft beschikking over een auto, trekhaak en/of aanhanger..
Ik heb ook wel eens gebruik gemaakt van een eendagskenteken door bovenstaande. Helaas toen 2x20 km door de regen moeten rijden, maar dat wekte wel sympathie van de keurmeester waardoor de brommer zonder al te veel controle goedgekeurd was ;)

Re: Kentekenkeuring

Geplaatst: 07 jul 2016, 17:23
door MobyJoost
Het eendagskenteken gebruiken, geeft de keurmeester waarschijnlijk wel een idee over de betrouwbaarheid van de, ter keuring aangeboden, bromfiets. Ik vond het erg fijn, op m'n MobyClub naar de keuring te rijden. En weer terug, natuurlijk. Met goedkeuring op zak.

Re: Kentekenkeuring

Geplaatst: 23 jan 2017, 22:19
door macronnie
Krijg een dikke neus van de RDW. :(

Ik zeg "heb een brommer van 47 jaar oud zonder kenteken en papieren, deze wil ik laten keuren wat heb ik nodig".
RDW "...ondermeer een bewijs van eigendom nodig, aankoopbon of verzekering papieren..."

Ik zeg "de brommer was van mijn moeder en is al sinds 1970 in de familie en staat stil sinds 1983, deze wil ik laten keuren, heb geen documenten, wat heb ik nodig"

RDW "...ondermeer een bewijs van eigendom nodig, aankoopbon of verzekering papieren..."

Ik zucht, haal diep adem en mail ze nog een keer, morgen even kijken wat ze zeggen.

Wie heeft dit ook meegemaakt en opgelost?

Re: Kentekenkeuring

Geplaatst: 23 jan 2017, 22:33
door Franky
Ik had een franse bromfiets uit 1980 zonder enige vorm van papieren. Ik heb zelf een document gemaakt waarin ik verklaar dat ik de bromfiets op een bepaalde dag van een bepaald persoon gekocht heb met alle contactgegevens erbij. Het RDW vond het goed genoeg.

Verder had ik wel allerlei technische documenten van het bromfiets type meegenomen. Dat was maar goed ook, want het RDW kende mijn type bromfiets helemaal niet. Maar dit zal voor jouw niet zo'n probleem zijn.

Dit verhaal is van vorig jaar zomer.

Re: Kentekenkeuring

Geplaatst: 24 jan 2017, 11:44
door MobyJet
Ik ben vaak zonder heen geweest. Ineens moest daar een formulier ondertekenen waarin ik verklaarde de rechtmatige eigenaar te zijn. Was ook geen probleem verder.

Je kunt natuurlijk ook zelf iets samenstellen met jouw informatie. Dat raad ik je wel aan.
Als je nog een oude verzekeringspolis kunt vinden, is dat natuurlijk ook wel iets meer aan onderbouwing.

Re: Kentekenkeuring

Geplaatst: 24 jan 2017, 16:56
door loe
Vraag een brommerhandel om een koopbewys te maken

Re: Kentekenkeuring

Geplaatst: 24 jan 2017, 23:23
door Lolle
gewoon een overeenkomst maken met je moeder dat je hem gekocht/gekregen hebt is al voldoende.
beide ondertekenen.

Re: Kentekenkeuring

Geplaatst: 25 jan 2017, 11:15
door Mobygek
Als je het zo leest is het toch te gek voor woorden...
Moeilijk hoor het RDW met hun eisen.

vrgr gerard

Re: Kentekenkeuring

Geplaatst: 25 jan 2017, 12:41
door Harrie
MobyJoost schreef:De Datum op je balhoofdplaatje is niet de producie datum, maar de datum van model toelating door de Franse Dienst van wegverkeer. Of zoiets.
Dat heet met een duur woord: homologatiedatum; toevallig weet ik dat nog uit mijn Volvo-periode.
H.

Re: Kentekenkeuring

Geplaatst: 25 jan 2017, 23:46
door MobyJoost
Altijd handig, zo'n Volvo. Weer wat wijzer.

Geslaagd!

Geplaatst: 10 mar 2017, 18:27
door Satmeel
Vandaag met mijn AV85 bij de RDW in Almelo geweest voor een kenteken.

Erg vriendelijke monteurs in Almelo.

De voornaamste controlepunten waren het framenummer, verlichting, de banden, remmen en controle van speling op de diverse delen. En natuurlijk nog even op de rollenbank, waar net de 35 km/u werd aangetikt. :? :oops:

In hun systeem was het goedkeuringsnummer B8133 nog bekend en wel voor een AV 85 en een AV 56. Kreeg natuurlijk de vraag waarom de mijne een AV85 was en geen AV56. Daar had ik geen antwoord op maar mijn verklaring dat het, volgens deskundigen op dit forum, een AV85 was, bleek voldoende. Alle gegevens m.b.t. de AV85 waren nog bekend in hun systeem.

Verder werd er nog gevraagd naar een eigendomsbewijs, aankoopbewijs o.i.d. Ook dat had ik niet, het ding stond al 25 jaar bij mij in de schuur en heb hem ooit gekregen. Ook dat was vlot op te lossen met een door de monteur opgestelde verklaring van hoe ik er aan gekomen was. Handtekening van mij er onder en klaar.

Dan nog even het schandalige bedrag van 159,98 afgerekend bij de vriendelijke mevrouw aan de receptie en kon het pand verlaten met de toezegging dat het kentekenbewijs met een paar dagen bij me in de bus zal vallen.

Happy :D

Groeten,

Paul