Mobylette opvoeren / tunen

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Mobylette opvoeren / tunen

Ongelezen bericht door Franky » 24 nov 2012, 11:34

Als ik het hier zo lees is dit een CDI ontsteking?
Dat is weer een geval apart.
in dat geval houdt het snel op bij mij :P Want daar weet ik niks van.

dialoco
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 sep 2012, 10:56

Re: Mobylette opvoeren / tunen

Ongelezen bericht door dialoco » 26 nov 2012, 01:07

HET IS GEWOON EEN ONSTEKING MET CONTACTPUNTEN
(V.ANDAAAG OP DE BEURS NIKS GEVONDEN)MISS GA IK MN A7 ONTSTEKING DEMONTEREN EN PROBEREN.....IEMAND ERVARING MET MIJN SETTING?? KAN DIE SPROIER VEELS TE KLEIN ZIJN??OF EEN VERKKERDMEMBRAAM IN DAT BLOK??TEVENS NOG EEN VRAAG VOOR DE KENNER AV10 EN VARIATEUR...WELKE RIM WERKT HET BESTE??WELKE LENGTE?

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Mobylette opvoeren / tunen

Ongelezen bericht door Polle » 29 nov 2012, 12:00

Hallo

Heb eens navraag gedaan bij een mobylette dealer van vroeger.
Hij verteld ook de gele is voor knipperlichten.

Gr Polle

Gebruikersavatar
Adriaan
Berichten: 58
Lid geworden op: 05 jul 2012, 09:29
Locatie: Kapelle, Zeeland

Re: Mobylette opvoeren / tunen

Ongelezen bericht door Adriaan » 14 mar 2013, 23:25

Adriaan schreef:Mijn av50 loopt nu zonder wind 45, wind mee 50 en wind tegen 40. Ik zou hem graag 50 willen laten lopen, het liefst 55. Dit omdat het veiliger is op de weg.(Heb het één keer geprobeerd, maar dan halen de auto's mij in. Wat overigens te begrijpen is.) Ik wil niet gaan veilen of veel geld uitgeven. Ik heb nu voor een 12 tands op zitten en kan er eventueel nog een 13 tands opleggen. Ook zat ik er aan te denken, mits het niet te veel lawaai maakt, de demper uit de uitlaat te halen. Bij mij zit er een oud uitlaatje op, dus de 4 delige. Bocht, koker met demper in en eindstuk. Heeft het uberhoud nut om de demper er uit te halen?

Zou graag tips krijgen

Gr. Adriaan
Om het weer eens leven in te blazen na lange tijd afwezigheid,

Heb ondertussen een 13 tands op de moby liggen en ook de demper uit de uitlaat gehaald. Hij loopt nu zonder wind 50 tegen 45 en mee 55. Dus een verhoging van 5 km. Door de demper uit de uitlaat te halen is er eigenlijk niet meer geluid uitgekomen. Zal als ik tijd heb eens een filmpje maken over hoe hij stationair loopt.

Heb nu weer een nieuwe kwestie. Als de mobylette een tijdje stilstaat, zeg 1/2 dagen ligt er altijd een groene dikke vloeistof onder. Ik denk zelf dat het benzine kraaitje lekt, of een kapotte pakking. Zit ook met het probleem dat het lucht filter kapje gescheurd is. Zit er aan te denken om hem er af te gooien en iets van een gaasje/ stukje stof over de aanzuiging te doen. kapje is ook al een keertje gerepareerd dus er is denk ik weinig aan te doen.

Tips zijn ter aller tijden welkom,

Gr. Ad

GROENEKAN
Berichten: 3767
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Mobylette opvoeren / tunen

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 14 mar 2013, 23:34

Ad,

Bakelietje kapje is heel goed te lijmen met twee componenten lijm van Bison. Ik heb de versie: Transparant, Rapide genomen. Zit bij mij al jaren.

De smurrie zal wel olie zijn. Dan lekt je carbueateur of kraantje een beetje. De benzine verdampt en dan blijft de olie over. Alles goed droog en schoon maaken en reglmatig met een felle lamp kijken waar de lekkage zit.

Gr. Joop

JanmobyEvert
Berichten: 2009
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Mobylette opvoeren / tunen

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 19 nov 2023, 20:39

Winterprojectje.
Dit is een av92 cilinder.
Ding loopt standaard maar 35 kijken of het dit iets help.
De uitlaat is nog niet maximaal omhoog gebracht daar ben ik voorzichtig mee.
De inlaat heb ik van 9x20 naar 12x22 gevijld. De uitlaat van 9 naar 11 mm hoogte gevijld. De spoelpoorten 2/3 mm naar beneden geschuurd. Spoelpoorten kun je met een schuurlint zo naar beneden schuren dat gaat sneller dan je denkt.
De carters heb ik mooi passend en aansluitend gemaakt.


😬 maar is kijken wat het brengt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3220
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Mobylette opvoeren / tunen

Ongelezen bericht door PantinNL » 19 nov 2023, 21:46

JanmobyEvert schreef:
19 nov 2023, 20:39
Winterprojectje.
Dit is een av92 cilinder.
Ding loopt standaard maar 35 kijken of het dit iets help.
.........................
Hallo JanmobyEvert,
35 km/uur is natuurlijk een teken dat er iets goed fout zit.
Een beetje EEG10 haalt met gemak 45 km/uur.
Het probleem zit gedeeltelijk in het feit dat het oud spul is: sommige onderdelen kunnen zwaar versleten zijn, niet meer goed afdichten en in het algemeen slecht onderhouden. Ik kom weleens kettingen tegen die stijf staan van de roest en de rest van de transmissie loopt ook niet bijster soepel.
De uitlaat van de SP93 en AV92 is ook zo'n veroorzaker van slecht lopen. Er kan namelijk een koolprop zitten in de binnenpijp van die uitlaat.
Ondanks 3 hoofdvoorwaarden: benzinetoevoer, compressie en de juiste ontsteking gebeurt er toch niks, omdat er geen flow (doorstroming) kan plaatsvinden.
In 2005 had ik voor eerst een AV92 meegenomen naar een evenement in het Sauerland om deze brommer te testen. Ik had gelukkig ook nog een andere variateurbrommer bij me.
 
Brillon_2005.jpg
 
Ik had al van alles verbeterd, maar toch liep deze brommer niet echt lekker. Iemand merkte terecht op: Het lijkt wel of het motortje gesmoord wordt. Thuis gekomen trof ik inderdaad een koolprop aan. Naderhand zou deze brommer nog veel bijzondere ritten meemaken.

Er zijn nog veel meer geniepige oorzaken, die je over het hoofd kunt zien zoals: valse lucht/lekkage langs het spruitstuk, lekkende cilindervoetpakking en slechte of slecht gemengde brandstof.
Succes met het finetunen van die AV92; dat zal met jouw technische achtergrond en kennis van mobylette zeker lukken.
Groet,
Henk
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

loe
Berichten: 2640
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Mobylette opvoeren / tunen

Ongelezen bericht door loe » 19 nov 2023, 23:22

Als dat maar goed gaat,
Uitlaatpoort naar boven vijlen geeft minder trekkracht, maar zou in principe meer snelheid geven,
Jou inlaatpoorten zijn niet af, waarom heb je ze wat naar beneden geschuurd, dat snap ik niet,.
Je kunt de spoel poorten iets eerder laten opengaan, door wat van de zuiger weg te vijlen op de plek van de spoelpoorten,.
Ik heb zelfs de spoelpoorten nog iets meer naar achteren gericht,
Je kunt de uitlaatpoort ook alleen in de breedte groter maken
Dan blijft de trekkracht hetzelfde maar hij kan beter z'n uitlaatgas kwijt,.
Zowiezo moet je overal een bevveltje aanbrengen,
Als je toch de carter's Los hebt, kun je scherpe randen weg slijpen in de spoel kanalen.
Vloeistof en gas, houd van de weg van de minste weerstand, en houd niet van scherp door de bocht, maar alles vloeiend,
Zowiezo echt raar, die av 92 is een vario brommer toch? Dat zou wel aardig op gang moeten komen.
Ik ben bij mijn eigen opvoer zoektocht er achter gekomen dat bij het verlagen van de inlaatpoort, de trekkracht verdwenen was,
Ik had gelukkig de zuiger afgevijld aan de onderkant, maar dat komt op hetzelfde neer, door de zuiger om te draaien was het weer prima,
Dit is wat ik in de loop van de tijd gedaan en geleerd heb, tis alleen wat advies, geen commentaar,
Ik heb ooit eens een cilindertje aangepast en dat liep 55, dat is me daarna nooit meer gelukt, deze nieuwe cilinder die er op zit doet 50,
.. Heb je ook de twee lamellen uit de zuiger weggehaald, dat is ook een constructie van niks, Scheeld weer een paar gram gelijk,

loe
Berichten: 2640
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Mobylette opvoeren / tunen

Ongelezen bericht door loe » 19 nov 2023, 23:54

Ik had ooit eens een kammaraadtje, die had een blinde poort in z'n cilinder,
Dat ding liep 70, lol.
Het kan dus wel.
Ik waag me daar niet aan.
Want ik weet daar te weinig van,
Als je 1 mm verkeerd zit kan die in de kliko

Gebruikersavatar
Marco
Berichten: 581
Lid geworden op: 31 dec 2010, 20:46
Woonplaats: Middle of nowhere

Re: Mobylette opvoeren / tunen

Ongelezen bericht door Marco » 20 nov 2023, 00:00

Uitlaatpoort kan nog wel iets opgehoogd worden maar je moet niet zomaar iets doen en bv met een gradenschijf kijken en berekenen hoe ver je kunt gaan en het nog rijdbaar is. En de poort moet ook een goede vorm hebben en Max 70% van de boring breed zijn.
En alle poortjes moeten mooi overgaan in het Carter.
En als de zuiger in odp staat moeten alle poortjes netjes open zijn zonder rand.
Wiellagers,remmen,ketting enzo moet ook in orde zijn

Gebruikersavatar
Marco
Berichten: 581
Lid geworden op: 31 dec 2010, 20:46
Woonplaats: Middle of nowhere

Re: Mobylette opvoeren / tunen

Ongelezen bericht door Marco » 20 nov 2023, 00:08

loe schreef:
19 nov 2023, 23:54
Ik had ooit eens een kammaraadtje, die had een blinde poort in z'n cilinder,
Dat ding liep 70, lol.
Het kan dus wel.
Ik waag me daar niet aan.
Want ik weet daar te weinig van,
Als je 1 mm verkeerd zit kan die in de kliko
Ja kan zeker maar dan moet elk klein dingentje kloppen.

70 op de teller of gps?

loe
Berichten: 2640
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Mobylette opvoeren / tunen

Ongelezen bericht door loe » 20 nov 2023, 00:18

Teller, van een auto waar die naast reed,
GPS bestond nog niet 40 jaar geleden

Gebruikersavatar
Marco
Berichten: 581
Lid geworden op: 31 dec 2010, 20:46
Woonplaats: Middle of nowhere

Re: Mobylette opvoeren / tunen

Ongelezen bericht door Marco » 20 nov 2023, 01:09

Bewijs willen we zien tegenwoordig

loe
Berichten: 2640
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Mobylette opvoeren / tunen

Ongelezen bericht door loe » 20 nov 2023, 14:31

Ik zie direct waar het fout gaat,
De cilinder heeft de normale spoelpoort kanalen
Terwijl de Carter een andere vorm heeft,
Over stroom kanaal heet dat geloof ik.?
Daar krijg je heel veel wervelingen die de spoeling tegenwerken.
Mooi dat je zo'n cartertje met grote kanalen hebt,
Dan is de oplossing simpel pas de kanalen aan van de cilinder aan de Carter,
Dan krijg je er veel meer druk op de spoelpoorten,

Gebruikersavatar
Marco
Berichten: 581
Lid geworden op: 31 dec 2010, 20:46
Woonplaats: Middle of nowhere

Re: Mobylette opvoeren / tunen

Ongelezen bericht door Marco » 20 nov 2023, 17:58

Afbeelding

Uitlaatpoort moet je eigenlijk een beetje deze vorm geven

Gebruikersavatar
Marco
Berichten: 581
Lid geworden op: 31 dec 2010, 20:46
Woonplaats: Middle of nowhere

Re: Mobylette opvoeren / tunen

Ongelezen bericht door Marco » 20 nov 2023, 18:05

Afbeelding

Ff een gradenschijf er aan hangen en kijken hoe lang de poorten open gaan dan kan je de blowdown berekenen.

Gebruikersavatar
Marco
Berichten: 581
Lid geworden op: 31 dec 2010, 20:46
Woonplaats: Middle of nowhere

Re: Mobylette opvoeren / tunen

Ongelezen bericht door Marco » 20 nov 2023, 18:06

Afbeelding

De verhouding tussen de hoogte van de spoelpoorten en uitlaatpoort moet ook kloppen.
Niet bv alleen de uitlaatpoort veel groter maken.

JanmobyEvert
Berichten: 2009
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Mobylette opvoeren / tunen

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 10 dec 2023, 19:41

Up date.
We zijn weer iets verder. De hogedrukkop heb ik nog 1mm verder afgevlakt (na deze foto) de randjes weer mooi strak en het oppervlak mooi glad. Decompressie klep ingeslepen deze sluit weer goed. 9 bar compressie

Optisch minpuntje vind ik de grote vd kop, hij is te breed.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Mobylette opvoeren / tunen

Ongelezen bericht door MobyJoost » 10 dec 2023, 22:46

Ja, Best groot. Maar hij hoort ook bij een andere cylinder. Zoals deze: https://www.lamobylette.net/pieces-moto ... 01269.html .

Gebruikersavatar
Marco
Berichten: 581
Lid geworden op: 31 dec 2010, 20:46
Woonplaats: Middle of nowhere

Re: Mobylette opvoeren / tunen

Ongelezen bericht door Marco » 10 dec 2023, 23:30

Mooi koppie👍🏼

JanmobyEvert
Berichten: 2009
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Mobylette opvoeren / tunen

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 11 dec 2023, 11:13

MobyJoost schreef:
10 dec 2023, 22:46
Ja, Best groot. Maar hij hoort ook bij een andere cylinder. Zoals deze: https://www.lamobylette.net/pieces-moto ... 01269.html .
Dat is zo Joost. Op een andere blok van mij zit wel zo’n airsal. Deze past beter maar is ook iets te klein. Ik vind het niet erg als het maar goed koelt en dat doet het volgens mij wel.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3220
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Mobylette opvoeren / tunen

Ongelezen bericht door PantinNL » 11 dec 2023, 11:38

Ik heb hier nog een grote D52TT cilinder liggen, maar geef de voorkeur aan een iets kleine (omvang) Airsal cilinder.
Op dit moment heb ik geen enkele lopende bromfiets met hard-verchroomde cilinders. Als je NIcasil gewend bent dan wil je niet meer terug.
Ik had vroeger met hardchroom altijd het gevoel dat de zuiger niet lekker langs de wand gleed; vooral als het warm was en de smering minder.
Met Nicasil is dat probleem verleden tijd geworden. Het moet gewoon soepel draaien en de rest is voor mij bijzaak. Ik ben toevallig ook bezig een motortje op te bouwen met een grote hogedrukkop. Voor mij is trekkracht het belangrijkste zodat ik op hellingen toch redelijk veilig met het verkeer mee kan rijden.
Henk

dirkvr
Berichten: 119
Lid geworden op: 07 jun 2021, 16:07
Woonplaats: Hechtel België

Re: Mobylette opvoeren / tunen

Ongelezen bericht door dirkvr » 11 dec 2023, 13:59

JanmobyEvert schreef:
10 dec 2023, 19:41
Up date.
We zijn weer iets verder. De hogedrukkop heb ik nog 1mm verder afgevlakt (na deze foto) de randjes weer mooi strak en het oppervlak mooi glad. Decompressie klep ingeslepen deze sluit weer goed. 9 bar compressie

Optisch minpuntje vind ik de grote vd kop, hij is te breed.
Vraagje: waar kopen jullie zo een toestel om de compressie (bar) te meten? En hoeveel bar mag je van een mobylette AV7 in goede staat verwachten, met en zonder hoge drukkop?

Gebruikersavatar
Marco
Berichten: 581
Lid geworden op: 31 dec 2010, 20:46
Woonplaats: Middle of nowhere

Re: Mobylette opvoeren / tunen

Ongelezen bericht door Marco » 11 dec 2023, 15:14


dirkvr
Berichten: 119
Lid geworden op: 07 jun 2021, 16:07
Woonplaats: Hechtel België

Re: Mobylette opvoeren / tunen

Ongelezen bericht door dirkvr » 11 dec 2023, 16:37

Bedankt Marco!
Hoeveel bar beschouwen jullie als 'ok'? En wat is zeker ondermaats?

Plaats reactie