enkele vraagjes om mijn mobylette in orde te maken
enkele vraagjes om mijn mobylette in orde te maken
hoi
ik heb juist een mobylette kaptein gekocht, maar er zijn nog enkele mankementjes aan.
allereerst:
ik weet niet goed welk type het juist is ik denk een av55, ik zie het ook nergens staan.
en het jaartal vind ik ook nergens
mijn buitenbanden moeten vervangen worden, maar die nummers die erop staan vind ik nergens terug : 22x2x225-18
ik heb eens gezocht op http://www.scootbikeshop.com en heb enkele banden zien staan (wil natuurlijk graag terug van die banden met witte zijkant steken) :Sava Tires 18 2-1/4x18 witte muur
TIRE CONTINENTAL 2 19 1/4-19 (23x2.25) WITTE MUUR
motobecane
TIRE 19 CONTINENTA L 2 X 19 (23 x 2,00) witte muur
motobecane
zijn 1 van deze banden geschikt voor mijn mobylette?
het benzinekraantje was kapot en iemand heeft dat weg gehaald en gewoon een stop opgezet zodat die altijd open staat, maar daardoor komt er teveel benzine in de carborateur als die te lang stil staat.
ik zou er BRANDSTOFKRAAN Mobylette MOTOBECANE 88 AV7 ETC ... willen opzetten, werkt dit voor alle types of heb je daar verschillende soorten in, want ik vind maar 1 soort.
en dan nog iets waar ik niets van ken : ik heb hier gelezen dat dat wit bakske die onder de benzinetank hangt niet altijd goed is en dat die snel oververhitten en je daardoor maar 10 km ver kan rijden.
en ik ben toch van plan om minimum 30 km ver te rijden en ik wil niet constant in panne vallen.
het merk van dat bakske is novi pb 125440.
kan iemand mij vertellen of dit een goeie is ofdat ik dat beter ook kan vervangen.
hij start goed, maar heeft het moeilijk om zijn snelheid op te halen,moet in het begin goed bijstampen maar eens hij op gang is rijd hij wel, kan ik hier iets aan doen?
ik weet dat ik hier nogal veel vraag maar ik wil hem liever niet naar een gewone garagist brengen die niets kent van oldtimers
dus hoop ik op jullie handige info :)
ALVAST BEDANKT :):)
groetjes laila
ik heb juist een mobylette kaptein gekocht, maar er zijn nog enkele mankementjes aan.
allereerst:
ik weet niet goed welk type het juist is ik denk een av55, ik zie het ook nergens staan.
en het jaartal vind ik ook nergens
mijn buitenbanden moeten vervangen worden, maar die nummers die erop staan vind ik nergens terug : 22x2x225-18
ik heb eens gezocht op http://www.scootbikeshop.com en heb enkele banden zien staan (wil natuurlijk graag terug van die banden met witte zijkant steken) :Sava Tires 18 2-1/4x18 witte muur
TIRE CONTINENTAL 2 19 1/4-19 (23x2.25) WITTE MUUR
motobecane
TIRE 19 CONTINENTA L 2 X 19 (23 x 2,00) witte muur
motobecane
zijn 1 van deze banden geschikt voor mijn mobylette?
het benzinekraantje was kapot en iemand heeft dat weg gehaald en gewoon een stop opgezet zodat die altijd open staat, maar daardoor komt er teveel benzine in de carborateur als die te lang stil staat.
ik zou er BRANDSTOFKRAAN Mobylette MOTOBECANE 88 AV7 ETC ... willen opzetten, werkt dit voor alle types of heb je daar verschillende soorten in, want ik vind maar 1 soort.
en dan nog iets waar ik niets van ken : ik heb hier gelezen dat dat wit bakske die onder de benzinetank hangt niet altijd goed is en dat die snel oververhitten en je daardoor maar 10 km ver kan rijden.
en ik ben toch van plan om minimum 30 km ver te rijden en ik wil niet constant in panne vallen.
het merk van dat bakske is novi pb 125440.
kan iemand mij vertellen of dit een goeie is ofdat ik dat beter ook kan vervangen.
hij start goed, maar heeft het moeilijk om zijn snelheid op te halen,moet in het begin goed bijstampen maar eens hij op gang is rijd hij wel, kan ik hier iets aan doen?
ik weet dat ik hier nogal veel vraag maar ik wil hem liever niet naar een gewone garagist brengen die niets kent van oldtimers
dus hoop ik op jullie handige info :)
ALVAST BEDANKT :):)
groetjes laila
Re: enkele vraagjes om mijn mobylette in orde te maken
hier nog enkele fotoos om misschien bij mijn vragen te helpen
ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!
ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: enkele vraagjes om mijn mobylette in orde te maken
Laila, je banden vraag heb ik al beantwoord in je andere topic. En zoals ik daar ook al zei, plaats even een foto van je Moby. Dat maakt alles makkelijker. (zeker het benoemen van je model).
Dat "witte bakske" is je bobine. Die maakt hoogspanning van de laagspanning, die onder je vliegwiel wordt opgewekt. Die gaan niet zo heel snel kapot, maar het kan wel. Of er iets kapot is, zal je pas kunnen zeggen, als je een eind gaat rijden. Een tip hiervoor: kies een route van een paar kilometer rondom je huis, zodat je niet te ver bent, áls er iets misgaat.
Ik weet niet, wat voor kraantje er op een AV55 (als het er ook zoéén is) zit, iemand anders vast wel
Dat "witte bakske" is je bobine. Die maakt hoogspanning van de laagspanning, die onder je vliegwiel wordt opgewekt. Die gaan niet zo heel snel kapot, maar het kan wel. Of er iets kapot is, zal je pas kunnen zeggen, als je een eind gaat rijden. Een tip hiervoor: kies een route van een paar kilometer rondom je huis, zodat je niet te ver bent, áls er iets misgaat.
Ik weet niet, wat voor kraantje er op een AV55 (als het er ook zoéén is) zit, iemand anders vast wel
Re: enkele vraagjes om mijn mobylette in orde te maken
Juist, je hebt foto's geplaatst, terwijl ik mijn bericht typte.
He tis een iets dikker model, dan een AV55, namelijk een AV85 (misschien een 89, maar daarvoor moet ik de andere kant van de motor zien). Mooie zware brommer! Proficiat. En nu weet ik ook nog zekerder, dat de 2 1/4 18 de juiste banden zijn!
He tis een iets dikker model, dan een AV55, namelijk een AV85 (misschien een 89, maar daarvoor moet ik de andere kant van de motor zien). Mooie zware brommer! Proficiat. En nu weet ik ook nog zekerder, dat de 2 1/4 18 de juiste banden zijn!
Laatst gewijzigd door MobyJoost op 05 feb 2013, 23:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: enkele vraagjes om mijn mobylette in orde te maken
dag joost
ik ben al blij met het nieuws over de bobbijn, tot nu toe nog geen last van gehad dus ik geloof er in.
alvast bedankt voor de vele info.
groetjes laila
ik ben al blij met het nieuws over de bobbijn, tot nu toe nog geen last van gehad dus ik geloof er in.
alvast bedankt voor de vele info.
groetjes laila
Re: enkele vraagjes om mijn mobylette in orde te maken
ik heb de banden eens gemeten
de buitendiameter van opgeblazen band is 23 inch of 58 centimeter
de buitendiameter van de velg is 19 inch of 48 cm
de dikte van de band is 2,25 inch
en de hoogte van de opgeblazen band is 2 inch
de buitendiameter van opgeblazen band is 23 inch of 58 centimeter
de buitendiameter van de velg is 19 inch of 48 cm
de dikte van de band is 2,25 inch
en de hoogte van de opgeblazen band is 2 inch
Re: enkele vraagjes om mijn mobylette in orde te maken
dag joost
weet je het helemaal zeker van die banden
ik ken er helemaal niets van
en mijn vriend denkt nu dat het die andere zijn 23x2.25?
nu weet ik het helemaal niet meer.
waarvoor staat die 18?
want ik zie ook wel een 18 op mijn banden staan.
groetjes laila
weet je het helemaal zeker van die banden
ik ken er helemaal niets van
en mijn vriend denkt nu dat het die andere zijn 23x2.25?
nu weet ik het helemaal niet meer.
waarvoor staat die 18?
want ik zie ook wel een 18 op mijn banden staan.
groetjes laila
Re: enkele vraagjes om mijn mobylette in orde te maken
Die 18 staat voor de binnendiameter van de band. De diameter, die belangrijk is aan de velg, is niet de buiten diameter, maar de diameter, gemeten op de plek, waar de band rust. Die valt ín de velg.
Ik heb een S46 MobyClub. Die lijkt erg veel op de jouwe. De enige verschillen zijn: een variateur en banden van 19 inch, daar hoort 23 bij. Dus een band van 19-225, is hetzelfde, als een band van 23-225. 225is hetzelfde, als 2 1/4. Op dezelfde manier is 18-225 hetzelfde als 22-225 of, als je wil, 18-2 1/4. Geloof me maar. Maar ik zou nog even verder zoeken in Nederland, dat scheelt je een berg verzendkosten. Tenzij je nog veel meer bij de Scootbike shop wilt bestellen. En oh ja, dat kraantje is ook de goede. Daarbij moet gezegd worden, dat dat geen Motobecane kraantjes zijn en dat het voorkomt, dat ze aan de onderkant lekken. Sommige fabricaten zijn beter, dan ander, maar er wordt nooit verteld, wie ze precies gemaakt heeft.
Ik heb een S46 MobyClub. Die lijkt erg veel op de jouwe. De enige verschillen zijn: een variateur en banden van 19 inch, daar hoort 23 bij. Dus een band van 19-225, is hetzelfde, als een band van 23-225. 225is hetzelfde, als 2 1/4. Op dezelfde manier is 18-225 hetzelfde als 22-225 of, als je wil, 18-2 1/4. Geloof me maar. Maar ik zou nog even verder zoeken in Nederland, dat scheelt je een berg verzendkosten. Tenzij je nog veel meer bij de Scootbike shop wilt bestellen. En oh ja, dat kraantje is ook de goede. Daarbij moet gezegd worden, dat dat geen Motobecane kraantjes zijn en dat het voorkomt, dat ze aan de onderkant lekken. Sommige fabricaten zijn beter, dan ander, maar er wordt nooit verteld, wie ze precies gemaakt heeft.
Re: enkele vraagjes om mijn mobylette in orde te maken
Beste Laila,
Ik zal je even helpen, want ik ken deze brommer erg goed.Ik heb er jaren eentje in mijn bezit gehad en deze reed mooi.
Het is een AV85 en die heeft standaard 22 inch banden en de velg is 18 inch.
Deze band werd omstreeks 1969 tot en met 1973 regelmatig toegepast.
Het jaartal en typenummer staat op het typeplaatje op het balhoofd (op het frame achter de koplamp).
Bij oldtimers weet je echter nooit of ze iets met de velgen hebben gedaan of een wiel gewisseld hebben.
Geef mij dus de aanduiding op die je op beide banden leest.
Ik heb die benzinekraantjes gewoon op voorraad.
Groet,
Harrie
Moderator H: De andere topic is door mij verwijderd
Ik zal je even helpen, want ik ken deze brommer erg goed.Ik heb er jaren eentje in mijn bezit gehad en deze reed mooi.
Het is een AV85 en die heeft standaard 22 inch banden en de velg is 18 inch.
Deze band werd omstreeks 1969 tot en met 1973 regelmatig toegepast.
Het jaartal en typenummer staat op het typeplaatje op het balhoofd (op het frame achter de koplamp).
Bij oldtimers weet je echter nooit of ze iets met de velgen hebben gedaan of een wiel gewisseld hebben.
Geef mij dus de aanduiding op die je op beide banden leest.
Ik heb die benzinekraantjes gewoon op voorraad.
Groet,
Harrie
Moderator H: De andere topic is door mij verwijderd
Re: enkele vraagjes om mijn mobylette in orde te maken
22x2x225-18 werd al in het eerste bericht gemeld.
Re: enkele vraagjes om mijn mobylette in orde te maken
dag joost
je kent er blijkbaar veel over
bedankt
je kent er blijkbaar veel over
bedankt
Re: enkele vraagjes om mijn mobylette in orde te maken
dag harrie
alle twee de banden zijn origineel
ik heb gekeken op het kentekenplaatje voor het type maar daar staat helemaal niets
naast type staat gewoon niets
op dat plaatje staat gewoon motobecane cm
heb jij nog zoon kraantje liggen?
alvast bedankt
vriendelijke groetjes laila
alle twee de banden zijn origineel
ik heb gekeken op het kentekenplaatje voor het type maar daar staat helemaal niets
naast type staat gewoon niets
op dat plaatje staat gewoon motobecane cm
heb jij nog zoon kraantje liggen?
alvast bedankt
vriendelijke groetjes laila
Re: enkele vraagjes om mijn mobylette in orde te maken
Hoi Laila,
Ik zal er eentje voor jou reserveren. Die van mij zijn een stuk goedkoper dan van sommige verkopers op Marktpklaats.
Verzamel maar eerst alles wat je nog nodig hebt en stuur dan maar een PM.
Groet,
Harrie
Ik zal er eentje voor jou reserveren. Die van mij zijn een stuk goedkoper dan van sommige verkopers op Marktpklaats.
Verzamel maar eerst alles wat je nog nodig hebt en stuur dan maar een PM.
Groet,
Harrie
Re: enkele vraagjes om mijn mobylette in orde te maken
Laila, Harrie kent er, laat ik me voorzichtig uitdrukken, ook wel het één en ander van.
Re: enkele vraagjes om mijn mobylette in orde te maken
hoi
ik heb eens nagedacht en ik zou graag de carborateur eens uit elkaar halen en eens goed kuisen, want hij rijd momenteel volgens mij maar 20 km per uur.
heb wel nog nooit zo iets gedaan, maar heb wel veel technisch inzicht.
denken jullie dat dit mogelijk is?
en hoe kan ik die het best proper maken, is er daar een speciaal product voor of moet ik gewoon alles eens op poetsen?
alvast bedankt
ik heb eens nagedacht en ik zou graag de carborateur eens uit elkaar halen en eens goed kuisen, want hij rijd momenteel volgens mij maar 20 km per uur.
heb wel nog nooit zo iets gedaan, maar heb wel veel technisch inzicht.
denken jullie dat dit mogelijk is?
en hoe kan ik die het best proper maken, is er daar een speciaal product voor of moet ik gewoon alles eens op poetsen?
alvast bedankt
Re: enkele vraagjes om mijn mobylette in orde te maken
Hoi Laila,
Jouw brommer is overigens Kaptein AV85. Ik zie dat aan het witte spatbord en aan het Lucia achterlicht.
Ik heb een plaatje van de carburateur bijgevoegd. Over het schoonmaken staat op dit forum veel geschreven.
De verstuiver zit vaak verstopt; dit is een messing stift die onder de gasschuif zit. Deze stift staat niet op tekening aangegeven, maar daarin zitten piepkleine gaatjes die moeten worden doorgeblazen met perslucht. Je kunt ook een dun draadje ervoor gebruiken.
Gemakkelijk als je het ooit eerder hebt gedaan; lastig als je het nog nooit heb gedaan. Misschien woont er een forumlid bij jou in de buurt die je kan helpen.
Groet,
Harrie
Jouw brommer is overigens Kaptein AV85. Ik zie dat aan het witte spatbord en aan het Lucia achterlicht.
Ik heb een plaatje van de carburateur bijgevoegd. Over het schoonmaken staat op dit forum veel geschreven.
De verstuiver zit vaak verstopt; dit is een messing stift die onder de gasschuif zit. Deze stift staat niet op tekening aangegeven, maar daarin zitten piepkleine gaatjes die moeten worden doorgeblazen met perslucht. Je kunt ook een dun draadje ervoor gebruiken.
Gemakkelijk als je het ooit eerder hebt gedaan; lastig als je het nog nooit heb gedaan. Misschien woont er een forumlid bij jou in de buurt die je kan helpen.
Groet,
Harrie
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: enkele vraagjes om mijn mobylette in orde te maken
ja khoop dat het iets gaat uitmaken, want heb er juist nog eens mee gereden en hij vertraagt constant en kan precies niet op toeren komen.
ga waarschijnlijk hem dit weekend eens uit elkaar halen.
op hoop van zegen :):)
ga waarschijnlijk hem dit weekend eens uit elkaar halen.
op hoop van zegen :):)
Re: enkele vraagjes om mijn mobylette in orde te maken
Als je onzeker bent, over het weer in elkaar zetten, maak foto's, van iedere stap, die je neemt, bij het uit elkaar halen. Dat maakt het makkelijker de onderdelen weer op de juiste plek te krijgen. Het materiaal van het carburateurhuis is erg zacht en kwetsbaar. Gebruik geen zwaar gereedschap of brute kracht. Het is ook een gevoelig stukje machinerie en een kleine beschadiging kan de werking zeer nadelig beïnvloeden. Wees erg voorzichtig met de punt van de vlotternaald. Raakt die beschadigd, dan ben je zeker van lekkage. Als je kanaaltjes schoonmaakt met metaaldraad, gebruik dan koper en géén ijzer of staal. Dit beschadigd zowel het metaal van het carburateurhuis, als dat van messing onderdelen (sproeier, verstuiver).
Re: enkele vraagjes om mijn mobylette in orde te maken
ik had hier iets gelezen over de carborateur laten weken is wasbenzine.
is dit een goed idee?
die fotoos zijn inderdaad een goed idee.
heb er juist de uitlaat eens afgehaald, die zag er best nog proper uit
bedankt voor de info
groetjes laila
is dit een goed idee?
die fotoos zijn inderdaad een goed idee.
heb er juist de uitlaat eens afgehaald, die zag er best nog proper uit
bedankt voor de info
groetjes laila
Re: enkele vraagjes om mijn mobylette in orde te maken
Hallo Laila
Inspuiten met remreiniger lost alles op.
Gr Polle
Inspuiten met remreiniger lost alles op.
Gr Polle
Re: enkele vraagjes om mijn mobylette in orde te maken
kep eens gebeld met iemand die veel aan oldtimer brommers werkt
hij denkt dat het misschien de ambriage is die blokkeert
kan dit?
hij denkt dat het misschien de ambriage is die blokkeert
kan dit?
Re: enkele vraagjes om mijn mobylette in orde te maken
Het kan vanalles zijn.
Slecht afgesteld ontsteking,remschoen die losgekomen is en de boel afremd,vuile carburator,slechte bougie.
remkabel testrak aangespannen die de snelheid afremt.
Controleer echt alles
Gr Polle
Slecht afgesteld ontsteking,remschoen die losgekomen is en de boel afremd,vuile carburator,slechte bougie.
remkabel testrak aangespannen die de snelheid afremt.
Controleer echt alles
Gr Polle
Re: enkele vraagjes om mijn mobylette in orde te maken
dag polle
iets met de remmen zal het niet zijn, die heb ik vandaag helemaal nagekeken.
en de uitlaat heb ik ook al helemaal gepoetst.
dat zijn toch al een paar dingetjes van die ik kan schrappen
het zal waarschijnlijk wel iets ernstiger zijn, want als ik geen gas geef dan valt hij stil.
de zoektocht gaat verder
hoe kan ik de bougies controleren?
mercikes
laila
iets met de remmen zal het niet zijn, die heb ik vandaag helemaal nagekeken.
en de uitlaat heb ik ook al helemaal gepoetst.
dat zijn toch al een paar dingetjes van die ik kan schrappen
het zal waarschijnlijk wel iets ernstiger zijn, want als ik geen gas geef dan valt hij stil.
de zoektocht gaat verder
hoe kan ik de bougies controleren?
mercikes
laila
Re: enkele vraagjes om mijn mobylette in orde te maken
ik heb de bougie eruit gekregen
maar ik zie daar niets verkeerd aan, maar je kan dat waarsch niet zien e als da kapot is.
ik zal morgen eens een nieuwe gaan halen en dan zien wat dat doet.
maar ik zie daar niets verkeerd aan, maar je kan dat waarsch niet zien e als da kapot is.
ik zal morgen eens een nieuwe gaan halen en dan zien wat dat doet.
Re: enkele vraagjes om mijn mobylette in orde te maken
Ik moet Polle hierin gelijk geven. Bij een brommer die zo oud is en een tijd heeft stilgestaan kan van alles mis zijn.Polle schreef:Het kan vanalles zijn.
Slecht afgesteld ontsteking,remschoen die losgekomen is en de boel afremd,vuile carburator,slechte bougie.
remkabel testrak aangespannen die de snelheid afremt.
Controleer echt alles
Gr Polle
Toch is het niet hopeloos, want die oudjes kunnen tegenwoordig goed mee dankzij moderne materialen.
Laat je ontsteking controleren. Een nadeel van mobylette is dat de ontstekingsnok kan verschuiven en dat betekent meestal een te late ontsteking.
De brommer loopt dan traag. De Novi condensator moet je sowieso vervangen door bijvoorbeeld door een Vespa Ciao condensator of een Bosch (0,22 microFarad).
Er wonen in de buurt van Gent diverse forumleden. Je zou met hun een afspraak kunnen maken. Polle woont in Geel en ik in Helmond (Nl) en dat is nog verder weg.
Plaats een oproepje op dit forum is mijn advies.
Groet,
Harrie