Zuinig omgaan met onderdelen
Zuinig omgaan met onderdelen
Vandaag had ik twee bromfietsliefhebbers op bezoek, die vertelde dat ze oude bouten, moeren en geoxideerde beugels weggooiden.
Ik heb hun uitgelegd dat dat niet slim was, want menig onderdeel komt in aanmerking voor glansverzinken, waardoor het weer als nieuw uitziet.
Glansverzinken is een elektrochemisch proces net als verchromen.
Zij hebben zich voorgenomen - net als ik - een grote emmer in hun werkplaats te zetten, waar ze dergelijke onderdelen in bewaren, om later te laten verzinken.
Je moet overigens niet alles proberen op te lappen. Waterstof poreuze boutjes (bijv. de boutjes bij de voorrem in de EEG voorvork en de oogboutjes voor de spatbordstangen) kun je beste dumpen, maar dat geldt ook voor oude rubberen onderdelen zoals geplakte binnenbanden, handvatten en v-riemen.
Groet,
Harrie
Ik heb hun uitgelegd dat dat niet slim was, want menig onderdeel komt in aanmerking voor glansverzinken, waardoor het weer als nieuw uitziet.
Glansverzinken is een elektrochemisch proces net als verchromen.
Zij hebben zich voorgenomen - net als ik - een grote emmer in hun werkplaats te zetten, waar ze dergelijke onderdelen in bewaren, om later te laten verzinken.
Je moet overigens niet alles proberen op te lappen. Waterstof poreuze boutjes (bijv. de boutjes bij de voorrem in de EEG voorvork en de oogboutjes voor de spatbordstangen) kun je beste dumpen, maar dat geldt ook voor oude rubberen onderdelen zoals geplakte binnenbanden, handvatten en v-riemen.
Groet,
Harrie
- Franky
- Berichten: 6198
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Zuinig omgaan met onderdelen
Dat moeten dan wel speciale boutjes zijn.
Ik gooi de meesten met plezier weg en zet er mooie nieuwe voor in de plaats. De meeste boutjes kan je gewoon in de winkel kopen. Soms moeten ze wat aangepast worden om het passend te krijgen.
Ik gooi de meesten met plezier weg en zet er mooie nieuwe voor in de plaats. De meeste boutjes kan je gewoon in de winkel kopen. Soms moeten ze wat aangepast worden om het passend te krijgen.
Re: Zuinig omgaan met onderdelen
Beste Franky,Franky schreef:Dat moeten dan wel speciale boutjes zijn.
Het barst van de speciale draadartikelen met afwijkende draad bij Motobécane.
Harrie
- Franky
- Berichten: 6198
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Zuinig omgaan met onderdelen
Helaas wel ja
Die lui zijn stapelgek.
Die lui zijn stapelgek.
Re: Zuinig omgaan met onderdelen
Niet stapelgek; er zat een visie achter. Werk houden is ook een kunst.Franky schreef:Helaas wel ja
Die lui zijn stapelgek.
Harrie
Re: Zuinig omgaan met onderdelen
Zeker niet stapelgek Franky - zij hebben gedurende lange tijd een een enorme afzet wereldwijd gecreeerd. En de kwaliteit was alleszins redelijk in verhouding tot de prijs. En mijn twee Moby's doen het na meer dan 50 jaar nog steeds meer dan prima. Ik ben ze dankbaar.
Re: Zuinig omgaan met onderdelen
Ook vandaagdedag passen autofabrikanten nog steeds onderdelen toe die ze de zekerheid geven dat de koper voor vervanging terug komt. Gr, Joop
Re: Zuinig omgaan met onderdelen
Hoi Joop,
Gisteren heb ik een bijzonder leuk ritje in de omgeving gemaakt. Niet met 100 personen achter elkaar, maar gezellig met zijn tweeën.
Mijn brommer was net klaar vanwege een uitgebreide voorjaarsbeurt en kon dus tijdens dat ritje mooi getest worden.
Over dat testen valt weinig te schrijven: onze moby's zoemden als een stel bijen. Aan duurtesten zijn we niet toegekomen, want
na 20 minuten kwamen we toevallig uit bij een terras in de zon, waar ze een lekkere Trappist tappen en ook nog een speciale kaasplank serveren.
Na al die jaren kunnen die mobylettes dus nog voortreffelijk lopen als ware het dat ze pas een half jaar geleden uit de fabriek kwamen.
Knappe prestatie in vergelijking tot de prijs zoals jij terecht opmerkt.
Harrie
Gisteren heb ik een bijzonder leuk ritje in de omgeving gemaakt. Niet met 100 personen achter elkaar, maar gezellig met zijn tweeën.
Mijn brommer was net klaar vanwege een uitgebreide voorjaarsbeurt en kon dus tijdens dat ritje mooi getest worden.
Over dat testen valt weinig te schrijven: onze moby's zoemden als een stel bijen. Aan duurtesten zijn we niet toegekomen, want
na 20 minuten kwamen we toevallig uit bij een terras in de zon, waar ze een lekkere Trappist tappen en ook nog een speciale kaasplank serveren.
Na al die jaren kunnen die mobylettes dus nog voortreffelijk lopen als ware het dat ze pas een half jaar geleden uit de fabriek kwamen.
Knappe prestatie in vergelijking tot de prijs zoals jij terecht opmerkt.
Harrie
- Franky
- Berichten: 6198
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Zuinig omgaan met onderdelen
Op zich een interessante. De gene die je onderdelen na willen maken doen dat toch wel. Ondanks je rare schroefdraad in je onderdelen. Dus wat proberen ze af te schermen? De bevestigingsartikelen?Harrie schreef:Niet stapelgek; er zat een visie achter. Werk houden is ook een kunst.Franky schreef:Helaas wel ja
Die lui zijn stapelgek.
Harrie
Re: Zuinig omgaan met onderdelen
Franky schreef:Op zich een interessante. De gene die je onderdelen na willen maken doen dat toch wel. Ondanks je rare schroefdraad in je onderdelen. Dus wat proberen ze af te schermen? De bevestigingsartikelen?Harrie schreef:Niet stapelgek; er zat een visie achter. Werk houden is ook een kunst.Franky schreef:Helaas wel ja
Die lui zijn stapelgek.
Harrie
Frank, in ieder geval - in die tijd gezien - enig specialisme. Voor de Mobylette dealer was het appeltje / eitje maar de amateur / generalist kwam en komt er niet 1,2,3 uit. Ook bij de moderne auto's zie je dat alle merken verschillende constructies en oplossingen hebben voor min of meer precies hetzelfde. Ook software wordt afgeschermd zodat alleen de officiele dealer erbij kan. Ook bij Motobecane en Kaptein is over bijna alles nogal erg goed nagedacht.
Gr. Joop
- Franky
- Berichten: 6198
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Zuinig omgaan met onderdelen
Ik doel ook niet op de amateur. Die komt er nooit uit. De meeste onderdelen maak je überhaupt niet zomaar na. Als je dat wel kan, dan lig je niet wakker van een rare schroefdraad. Dat is een beetje mijn punt. Er is zat namaak op de markt, met of zonder die rare schroefdraad.
In moderne auto's vervang je geen onderdelen maar units. Dit is kansloos om na te maken. Als je al niet op het spuitgietwerk vast loopt en dan zal het wel op de elektronica zijn.
In moderne auto's vervang je geen onderdelen maar units. Dit is kansloos om na te maken. Als je al niet op het spuitgietwerk vast loopt en dan zal het wel op de elektronica zijn.
Re: Zuinig omgaan met onderdelen
Frank, 1 ding is zeker: Mobylette en Kaptein hebben echt over de dingen nagedacht. Altijd is er een reden geweest om bepaalde dingen op een bepaalde manier te doen. Qua Inkoop, technisch , qua verkoop/marketing, dealerbinding, klantbinding enz. . Namaken zal toen niet zo gespeeld hebben.
En bedenk dat Motobecane en Kaptein op de centen waren zoals een goed ondernemer betaamt. En als je - ook toendertijd - een boutje een halve cent goedkoper ergens kon laten maken, eventueel met een iets andere schroefdraad, dan zet dat bij grote aantallen toch zoden aan de dijk.
Gr. Joop
En bedenk dat Motobecane en Kaptein op de centen waren zoals een goed ondernemer betaamt. En als je - ook toendertijd - een boutje een halve cent goedkoper ergens kon laten maken, eventueel met een iets andere schroefdraad, dan zet dat bij grote aantallen toch zoden aan de dijk.
Gr. Joop
- Franky
- Berichten: 6198
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Zuinig omgaan met onderdelen
Je hebt duidelijk een hogere pet op van motobecane dan ik dat heb. Ze hebben het ver geschopt, dat is zeker. Alleen vraag je je wel eens af waarom. Frankrijk beschermde zijn eigen industrie met van alles en nog wat wetten om buitenlandse concurrentie weg te houden. Dit is in mijn ogen hetzelfde als toegeven dat je niet kan concurreren met het buitenland. Niet echt een plus punt. Technisch gezien is het, zeker bij mijn bromfiets, een opstapeling van poor engineering in combinatie met kwalitatief zeer goede onderdelen. De enige rede die ik kan bedenken voor de fouten in mijn brommer is dat ze een lading onderdelen op het schap hadden liggen die ergens in gestopt moesten worden. Verder is er niet nagedacht over de consequenties of het interesseerde ze gewoon niet. Daar ben ik niet van onder de indruk. Maarja, elk merk heeft misschien zijn beroerde modellen wel gehad.
Dus zoals ik al eerder suggereerde, het zit hem dus in de bevestigingsartikelen waar ze nog wat geld mee wouden verdienen?
Dus zoals ik al eerder suggereerde, het zit hem dus in de bevestigingsartikelen waar ze nog wat geld mee wouden verdienen?
Re: Zuinig omgaan met onderdelen
Franky,
Stel je voor 1950 - 1960 vlak na de tweede wereldoorlog tekort aan alles, je maakt voor zeer weinig geld een motor aangedreven fiets voor de gewone man en in 2013 heeft iemand met de kennis van nu het over slecht ontwerp.
Ik vind het voor die tijd een enorme prestatie die de gewone man mobiel maakte.
Donnie
Stel je voor 1950 - 1960 vlak na de tweede wereldoorlog tekort aan alles, je maakt voor zeer weinig geld een motor aangedreven fiets voor de gewone man en in 2013 heeft iemand met de kennis van nu het over slecht ontwerp.
Ik vind het voor die tijd een enorme prestatie die de gewone man mobiel maakte.
Donnie
- Franky
- Berichten: 6198
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Zuinig omgaan met onderdelen
Ze hadden toen ook al heel veel verstand van dat spul hoor
En mijn voorbeeld komt uit 1970. Iets andere tijd. En na al tig modellen geleverd te hebben die de fout niet hebben hem ineens introduceren vind ik vreemd.
Het is inderdaad knap dat ze brommertje hebben kunnen maken voor zo weinig geld Eigenlijk moet je de discussie überhaupt opdelen een jaargetijden. Ze hebben het heel aardig gedaan. De verkoopcijfers bevestigen dat. Mijn beeld is natuurlijk iets gekleurd omdat mijn brommer aan het eind van de Kaptein periode zat. Die periode is niet zo best meer. Zowel technisch als qua verkoopcijfers. De oudere brommertje waren degelijker
En mijn voorbeeld komt uit 1970. Iets andere tijd. En na al tig modellen geleverd te hebben die de fout niet hebben hem ineens introduceren vind ik vreemd.
Het is inderdaad knap dat ze brommertje hebben kunnen maken voor zo weinig geld Eigenlijk moet je de discussie überhaupt opdelen een jaargetijden. Ze hebben het heel aardig gedaan. De verkoopcijfers bevestigen dat. Mijn beeld is natuurlijk iets gekleurd omdat mijn brommer aan het eind van de Kaptein periode zat. Die periode is niet zo best meer. Zowel technisch als qua verkoopcijfers. De oudere brommertje waren degelijker
Re: Zuinig omgaan met onderdelen
Beste forumleden,
Ik wil eigenlijk terug naar de topic. Zuinig omgaan met onderdelen gaat veel verder dan een boutje laten verzinken.
Kettingwielen van de modellen met tussen transmissie kun je weggooien, maar ook weer verkransen.
Zo heb ik onlangs iemand kunnen helpen met een 13 tands kettingwiel voor een SP93, dat door een goede vriend voorzien is van de krans van een Puch kettingwiel
Oude hoogspanningsspoelen kun je slopen en herwikkelen.
Versleten koppelingsegmenten kunnen weer voorzien worden van modern astbestvrij frictiemateriaal.
Een uitgeleuterde standaard kan weer prima hersteld worden. Een snaarschijf kan geheel gereviseerd worden, want alle losse onderdelen zijn nog verkrijgbaar.
Zo kan ik nog wel even doorgaan. Waarom schrijf ik dit? Sommige onderdelen beginnen echt schaars te worden. Op de meeste beurzen vind je bar weinig en toch willen we rijden.
Mocht je ooit een leuke oplossing hebben gevonden voor hergebruik, vertel het ons.
Harrie
Ik wil eigenlijk terug naar de topic. Zuinig omgaan met onderdelen gaat veel verder dan een boutje laten verzinken.
Kettingwielen van de modellen met tussen transmissie kun je weggooien, maar ook weer verkransen.
Zo heb ik onlangs iemand kunnen helpen met een 13 tands kettingwiel voor een SP93, dat door een goede vriend voorzien is van de krans van een Puch kettingwiel
Oude hoogspanningsspoelen kun je slopen en herwikkelen.
Versleten koppelingsegmenten kunnen weer voorzien worden van modern astbestvrij frictiemateriaal.
Een uitgeleuterde standaard kan weer prima hersteld worden. Een snaarschijf kan geheel gereviseerd worden, want alle losse onderdelen zijn nog verkrijgbaar.
Zo kan ik nog wel even doorgaan. Waarom schrijf ik dit? Sommige onderdelen beginnen echt schaars te worden. Op de meeste beurzen vind je bar weinig en toch willen we rijden.
Mocht je ooit een leuke oplossing hebben gevonden voor hergebruik, vertel het ons.
Harrie
Re: Zuinig omgaan met onderdelen
Beste Harrie,
Ik onderschrijf jouw conclusie helemaal. De slijtage-delen (b.v. linkse nokken) beginnen zo langzamerhand schaars te worden.
Inmiddels zijn er weer leveranciers voor bepaalde delen maar de kwaliteit is vaak bedroevend slecht.
Ikzelf gooi bij reparaties weinig meer weg en het merendeel beland dan ook in de (te verzinken) emmer.
Daarnaast is het ook slim om op beurzen uit te kijken naar deze delen en bij verkrijgbaarheid voor jezelf of (mede forumleden) het nodige op de plank te leggen.
Groet,
Dick
Ik onderschrijf jouw conclusie helemaal. De slijtage-delen (b.v. linkse nokken) beginnen zo langzamerhand schaars te worden.
Inmiddels zijn er weer leveranciers voor bepaalde delen maar de kwaliteit is vaak bedroevend slecht.
Ikzelf gooi bij reparaties weinig meer weg en het merendeel beland dan ook in de (te verzinken) emmer.
Daarnaast is het ook slim om op beurzen uit te kijken naar deze delen en bij verkrijgbaarheid voor jezelf of (mede forumleden) het nodige op de plank te leggen.
Groet,
Dick