Uitdagingen bij reproductie
Uitdagingen bij reproductie
Door mijn vele contacten zie ik regelmatig nieuwe restauratie langskomen, maar ook nieuw geproduceerde onderdelen.
Een mooie ontwikkeling die reproductie, want daardoor kunnen we allemaal blijven rijden op die verschillende modellen.
Airsal- en Malossicilindersets, pakkingen, emblemen, velgen, banden, spaken, bevestigingsmaterialen, transfers, carburateurdelen en nog veel andere delen worden nog steeds aangemaakt. Soms blijken oude bromfietsonderdelen ook in andere apparaten/machines zijn toegepast en dat daarvoor de onderdeelvoorziening gehandhaafd blijft. Mooi zo, dat is dan op zo'n moment weer een probleem minder.
In het uiterste geval kijk ik ook naar andere merken of die iets gelijkwaardig hebben en dat is vaak het geval. De rubberen demper in de achternaaf van de SP98/99 zitten ook in bepaalde modellen van Zündapp. Je moet ze wel een beetje aanpassen.
In het uiterste geval als zoeken geen resultaat geeft, is de eigen reproductie de oplossing. Ik heb vorig jaar mobylette motorschermen gezien, die nauwelijks van origineel te onderscheiden waren. De maker beschikte wel over het juiste gereedschap en kon de randen mooi in het gewenste profiel walsen.
Het kost wel allemaal wel veel tijd en de maker timmert daarmee niet gauw aan de weg, want in feit is het allemaal onbetaalbaar.
Daaraan dacht ik toen ik afgelopen week eindelijk toekwam een een set tankemblemen voor een Spaanse mobyletteliefhebber. Ik had van hem een setje zelfgemaakte tankemblemen gekregen en natuurlijk zou hij van mij een set van mij krijgen. Zo werkt dat eenmaal.
Je verkoopt zoiets niet, maar ruilt het of gunt het aan een bijzonder iemand.
Grappig dat we die tankemblemen in drie verschillende landen nagemaakt hebben. Een Fransman van Vietnamese afkomst adverteert met zijn emblemen op http://www.eBay.fr
In alle gevallen heeft het kruim gekost om het voor elkaar te krijgen, om over de M3 x 0,6 schroeven maar te zwijgen.
Conclusie van dit verhaal: vrijwel elke brommer kan tegenwoordig mooi gerestaureerd worden. Alles kan, maar dat je voor bijvoorbeeld een nieuwe velg meer betaalt dan voor die massaproductie van vroeger is meer dan logisch. Mocht je over weinig technische kennis en kunde beschikken, dan is een gevulde portemonnee wel handig en kun je toch tot geweldige resultaten komen. Heb je een gering budget voor een restauratie dan kan je beter origineel of imitatie vergeten en je concentreren op vervangers uit de huidige tweewielerbranche, die technisch gezien soms beter kunnen zijn. Origineel of niet; uiteindelijk gaat het mij altijd om lekker en betrouwbaar rijden.
Harrie
Een mooie ontwikkeling die reproductie, want daardoor kunnen we allemaal blijven rijden op die verschillende modellen.
Airsal- en Malossicilindersets, pakkingen, emblemen, velgen, banden, spaken, bevestigingsmaterialen, transfers, carburateurdelen en nog veel andere delen worden nog steeds aangemaakt. Soms blijken oude bromfietsonderdelen ook in andere apparaten/machines zijn toegepast en dat daarvoor de onderdeelvoorziening gehandhaafd blijft. Mooi zo, dat is dan op zo'n moment weer een probleem minder.
In het uiterste geval kijk ik ook naar andere merken of die iets gelijkwaardig hebben en dat is vaak het geval. De rubberen demper in de achternaaf van de SP98/99 zitten ook in bepaalde modellen van Zündapp. Je moet ze wel een beetje aanpassen.
In het uiterste geval als zoeken geen resultaat geeft, is de eigen reproductie de oplossing. Ik heb vorig jaar mobylette motorschermen gezien, die nauwelijks van origineel te onderscheiden waren. De maker beschikte wel over het juiste gereedschap en kon de randen mooi in het gewenste profiel walsen.
Het kost wel allemaal wel veel tijd en de maker timmert daarmee niet gauw aan de weg, want in feit is het allemaal onbetaalbaar.
Daaraan dacht ik toen ik afgelopen week eindelijk toekwam een een set tankemblemen voor een Spaanse mobyletteliefhebber. Ik had van hem een setje zelfgemaakte tankemblemen gekregen en natuurlijk zou hij van mij een set van mij krijgen. Zo werkt dat eenmaal.
Je verkoopt zoiets niet, maar ruilt het of gunt het aan een bijzonder iemand.
Grappig dat we die tankemblemen in drie verschillende landen nagemaakt hebben. Een Fransman van Vietnamese afkomst adverteert met zijn emblemen op http://www.eBay.fr
In alle gevallen heeft het kruim gekost om het voor elkaar te krijgen, om over de M3 x 0,6 schroeven maar te zwijgen.
Conclusie van dit verhaal: vrijwel elke brommer kan tegenwoordig mooi gerestaureerd worden. Alles kan, maar dat je voor bijvoorbeeld een nieuwe velg meer betaalt dan voor die massaproductie van vroeger is meer dan logisch. Mocht je over weinig technische kennis en kunde beschikken, dan is een gevulde portemonnee wel handig en kun je toch tot geweldige resultaten komen. Heb je een gering budget voor een restauratie dan kan je beter origineel of imitatie vergeten en je concentreren op vervangers uit de huidige tweewielerbranche, die technisch gezien soms beter kunnen zijn. Origineel of niet; uiteindelijk gaat het mij altijd om lekker en betrouwbaar rijden.
Harrie
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Uitdagingen bij reproductie
Natuurlijk opletten voor Chinese spullen die meer en meer op de markt komen.
Denk maar aan de vario op ebay die geen geld kost
Gr Polle
Denk maar aan de vario op ebay die geen geld kost
Gr Polle
Re: Uitdagingen bij reproductie
Hoi Polle,
Inderdaad, het is uitkijken. Ik heb in de afgelopen jaren ook weleens wat gekocht of aangetroffen bij een restpartij onderdelen ,dat bij nader inzien bar slecht was.
Helaas pindakaas, maar het wordt direct gedumpt. Soms kan ik nog garantie krijgen, maar een mooie koplamp die achteraf van binnen gescheurd blijkt te zijn, wordt door mij direct gesloopt.
Omgekeerd werkt dat ook bij mij en andere forumleden: niet goed, geld terug of gratis vervanging van het product.
Het is een goede zaak als mensen bij hun leverancier aankloppen, want die is ook meestal de dupe van het slechte product en kan op zijn beurt de schade weer reclameren bij zijn toeleverancier.
Over het algemeen zijn de onderdelen die in Europa gemaakt worden wel goed. Helaas is de producent niet altijd even gemakkelijk te traceren.
Laatst kwam ik circlips tegen die over geen enkele veerkracht beschikte. Voor dit type onderdelen ben je met oude voorraad meestal beter af.
Ons forum kan een belangrijke rol spelen op het gebied van kwaliteitswaarborging. Krijg je rommel geleverd en de leverancier reageert niet, vertel het gewoon op dit forum. Ook als je tevreden bent mag je dat laten weten. Zelf ben ik zeer tevreden over de Gebroeders Toon en Martien van Gestel uit Eindhoven. Deze mensen hebben verstand van techniek en leveren kwalitief goed materiaal voor een redelijke prijs. Ik kom graag op bezoek in hun winkel en werkplaats aan de Geldropseweg en vind daar regelmatig leuke dingen.
Harrie
Inderdaad, het is uitkijken. Ik heb in de afgelopen jaren ook weleens wat gekocht of aangetroffen bij een restpartij onderdelen ,dat bij nader inzien bar slecht was.
Helaas pindakaas, maar het wordt direct gedumpt. Soms kan ik nog garantie krijgen, maar een mooie koplamp die achteraf van binnen gescheurd blijkt te zijn, wordt door mij direct gesloopt.
Omgekeerd werkt dat ook bij mij en andere forumleden: niet goed, geld terug of gratis vervanging van het product.
Het is een goede zaak als mensen bij hun leverancier aankloppen, want die is ook meestal de dupe van het slechte product en kan op zijn beurt de schade weer reclameren bij zijn toeleverancier.
Over het algemeen zijn de onderdelen die in Europa gemaakt worden wel goed. Helaas is de producent niet altijd even gemakkelijk te traceren.
Laatst kwam ik circlips tegen die over geen enkele veerkracht beschikte. Voor dit type onderdelen ben je met oude voorraad meestal beter af.
Ons forum kan een belangrijke rol spelen op het gebied van kwaliteitswaarborging. Krijg je rommel geleverd en de leverancier reageert niet, vertel het gewoon op dit forum. Ook als je tevreden bent mag je dat laten weten. Zelf ben ik zeer tevreden over de Gebroeders Toon en Martien van Gestel uit Eindhoven. Deze mensen hebben verstand van techniek en leveren kwalitief goed materiaal voor een redelijke prijs. Ik kom graag op bezoek in hun winkel en werkplaats aan de Geldropseweg en vind daar regelmatig leuke dingen.
Harrie
Re: Uitdagingen bij reproductie
Mooi verhaal, Harrie!
Ruud
Ruud
Re: Uitdagingen bij reproductie
Mischien een idee om een lijst op het forum te maken van goede handelaaren in onderdeelen
Van moby spullen of waar men heen kan gaan als je er zelf niet meer uit komt met probleemen
We heben rijders door heel het land op deze manier kunnen we alles mooi in kaart brengen
En hoeven we niet van groningen naar antwerpen(B)
Hoe wel ik er niets op tegen heb om een stuk te rijder voor wat onderdelen
Van moby spullen of waar men heen kan gaan als je er zelf niet meer uit komt met probleemen
We heben rijders door heel het land op deze manier kunnen we alles mooi in kaart brengen
En hoeven we niet van groningen naar antwerpen(B)
Hoe wel ik er niets op tegen heb om een stuk te rijder voor wat onderdelen
Re: Uitdagingen bij reproductie
Het probleem is dat de voorraden en beschikbaarheid steeds wisselen.
Op het ene moment schaars en even later volop verkrijgbaar. Zo heb ik laatst een heleboel koppelingstrips laten verzolen.
Was vrij prijzig (ambachtelijk!). Even later trof ik voor de helft van de prijs oude voorraad aan in uitstekende conditie.
Klinknagels ooit schaars bij mij....op dit moment heb ik ze volop en kan zelf elke rare maat maken.
Je kunt hooguit een lijst maken van betrouwbare leveranciers. Ik ken er ook enkele die daar niet op thuis horen.
Harrie
Op het ene moment schaars en even later volop verkrijgbaar. Zo heb ik laatst een heleboel koppelingstrips laten verzolen.
Was vrij prijzig (ambachtelijk!). Even later trof ik voor de helft van de prijs oude voorraad aan in uitstekende conditie.
Klinknagels ooit schaars bij mij....op dit moment heb ik ze volop en kan zelf elke rare maat maken.
Je kunt hooguit een lijst maken van betrouwbare leveranciers. Ik ken er ook enkele die daar niet op thuis horen.
Harrie
Re: Uitdagingen bij reproductie
<iframe width="640" height="360" src="//www.youtube.com/embed/8PGIZfbpz28?featu ... r_embedded" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>
[youtube]www.youtube.com/embed/8PGIZfbpz28?[/youtube]
[youtube]www.youtube.com/embed/8PGIZfbpz28?[/youtube]
Re: Uitdagingen bij reproductie
Soms verschijnen er vondsten, waaraan ik nooit gedacht zou hebben, maar die ik zelf nooit zal toepassen.
In plaats van een koppelingdeksel opnieuw te laten verchromen, kun je er ook een blinkende sticker er overheen plakken.
De transfers zijn te bestellen in Frankrijk. Voor het besteladres zie het e-mailadres op het einde van de video.
Harrie
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... PGIZfbpz28
In plaats van een koppelingdeksel opnieuw te laten verchromen, kun je er ook een blinkende sticker er overheen plakken.
De transfers zijn te bestellen in Frankrijk. Voor het besteladres zie het e-mailadres op het einde van de video.
Harrie
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... PGIZfbpz28
Re: Uitdagingen bij reproductie
Hallo Henk
Het is een goedkopen oplossing maar voor hoe lang
Geef mij maar een nieuw deksel nog steeds te verkrijgen origineel van mbk
Gr Polle
Het is een goedkopen oplossing maar voor hoe lang
Geef mij maar een nieuw deksel nog steeds te verkrijgen origineel van mbk
Gr Polle
Re: Uitdagingen bij reproductie
Nieuw is natuurlijk nog beter. Maar dit gaat ook wonderbaarlijk mooi.Polle schreef:Hallo Henk
Het is een goedkopen oplossing maar voor hoe lang
Geef mij maar een nieuw deksel nog steeds te verkrijgen origineel van mbk
Gr Polle
- australman
- Berichten: 1284
- Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
- Locatie: oostwold oldambt
Re: Uitdagingen bij reproductie
Je kunt ook een foto op ware grootte van een gerestaureerde mobylette uitknippen en op je eigen verroeste exemplaar plakken.
Hans
Hans
Re: Uitdagingen bij reproductie
Ach heb afgelopen week zoveel oud chroom met rozenmesje en beitel zitten wegsteken,
dat ik chroom betrekkelijk vind.
Erger lijkt me roestvorming onder je sticker. Met andere woorden; moet daar niet eerst menie onder?
Zit nu met een achternaaf die ik niet ontmanteld krijg. Ga hem polijsten en bedekken met metaalvernis denk ik.
groet Mobydilz
dat ik chroom betrekkelijk vind.
Erger lijkt me roestvorming onder je sticker. Met andere woorden; moet daar niet eerst menie onder?
Zit nu met een achternaaf die ik niet ontmanteld krijg. Ga hem polijsten en bedekken met metaalvernis denk ik.
groet Mobydilz
Re: Uitdagingen bij reproductie
Hoi MobyDilz,
Over welke naaf heb je het?
Harrie
Over welke naaf heb je het?
Harrie
Re: Uitdagingen bij reproductie
achternaaf AV3 met freewheel en kogellagers
als we dit uitgebreid bespreken misschien beter onder mijn Mobylette
groet mobydilz
als we dit uitgebreid bespreken misschien beter onder mijn Mobylette
groet mobydilz