Gereedschap
Re: Gereedschap
beste Wessel,
Ik zou het rustig aandoen. Begin met een goedpassende bougiesleutel waarmee je makkelijk de bougie kunt bereiken onder de schuinoplopende framebuis en een klemband om je vliegwiel tegen te houden als je die wilt verwijderen om bij de contactpunten en condensator daarachter te kunnen. Afhankelijk van wat je wilt aanpakken verzamel je gereedschap. Er zijn leden op het forum die een 3D printer hebben staan en onderdelen zelf produceren dat is toch wel het uiterste. Als je tijd hebt kom naar HHW en neus op de kramen van de Mobylettestraat. De verkopers zijn ook liefhebbers en zullen je adviseren.
Succes.
Ik zou het rustig aandoen. Begin met een goedpassende bougiesleutel waarmee je makkelijk de bougie kunt bereiken onder de schuinoplopende framebuis en een klemband om je vliegwiel tegen te houden als je die wilt verwijderen om bij de contactpunten en condensator daarachter te kunnen. Afhankelijk van wat je wilt aanpakken verzamel je gereedschap. Er zijn leden op het forum die een 3D printer hebben staan en onderdelen zelf produceren dat is toch wel het uiterste. Als je tijd hebt kom naar HHW en neus op de kramen van de Mobylettestraat. De verkopers zijn ook liefhebbers en zullen je adviseren.
Succes.
- Franky
- Berichten: 6203
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Gereedschap
Zie pagina 27.
Wat je MOET hebben is:
- Nokkentrekker
- Vliegwielklemband
- Voelermaten
- bougiesleutel
Als je dit hebt en een voldoende hoeveelheid normaal gereedschap kom je al een heel eind.
http://www.pantin.nl/publications/handl ... 2015_5.pdf
Of ben ik nog iets vergeten?
Wat je MOET hebben is:
- Nokkentrekker
- Vliegwielklemband
- Voelermaten
- bougiesleutel
Als je dit hebt en een voldoende hoeveelheid normaal gereedschap kom je al een heel eind.
http://www.pantin.nl/publications/handl ... 2015_5.pdf
Of ben ik nog iets vergeten?
Re: Gereedschap
Heel erg bedankt. Ik weet dat je het zelf altijd een beetje moet uitzoeken wat je nodig hebt en wat je zelf moet maken, maar het leek me wel handig om een basissetje te hebben.
Re: Gereedschap
Amersfoort in die hoek zitten wel meer moby rijders,
in geval van noot kunnen die mischien ook helpen,
zoek op het forum eens naar gereedschappen, wat men niet zo allemaal gebruikt ,
en mocht er weer eens een sleutel moment/ gezellige bij een komst ergens zijn, dan zien dat je daar ook bij kunt zijn,
en inderdaad Heerhugowaard ,maar dan moet je wel weten wat je zoekt, en is een onderdeel kapot deze mee nemen,
anders kom je vast met wat anders thuis,(het is het bijna)
Frank , ja een hele boel
in geval van noot kunnen die mischien ook helpen,
zoek op het forum eens naar gereedschappen, wat men niet zo allemaal gebruikt ,
en mocht er weer eens een sleutel moment/ gezellige bij een komst ergens zijn, dan zien dat je daar ook bij kunt zijn,
en inderdaad Heerhugowaard ,maar dan moet je wel weten wat je zoekt, en is een onderdeel kapot deze mee nemen,
anders kom je vast met wat anders thuis,(het is het bijna)
Frank , ja een hele boel
Re: Gereedschap
Met de verstuiver van de 8,7 Gürtners zit ik altijd te pielen, om hem, na schoonmaken weer netjes recht in de carburateur te krijgen, met het afgevlakte kantje netjes recht naar voren. Daarna tik ik hem met een drevel tot de juiste diepte. Niet zo fijn, zo'n drevel op het verstuiver buisje, dat heeft er echt van te lijden, watvolgens mij de fijne verstuiving niet ten goede komt. Het verstuiverbuisje heeft een diamete van 3 mm. Ik kreeg een setje holpijpen, waar maatje 3 dubbel was. Past precies over het buisje. Met de slijpmachiene er een stuk afgeslepen, om een groter pasvlak op de verstuiver te krijgen en er gelijk een uitsparing in geslepen, die in het afgevlakte deel valt. Zo steek ik de verstuiver in de carburateur en kan ik hem makkelijk in de juiste positie draaien, voor ik hem naar binnen tik, zonder het buisje aan de bovenkant te beschadigen. Handig ding, zo'n holpijp.
Re: Gereedschap
Hallo Joost
Bart heeft voor mij een mooi stukje gereedschap gemaakt.
Ik denk als je op de verstuiver tikt hem zo wie zo vervormd daar hij van zacht materiaal gemaakt is.
Een andere vraag: zou het uitmaken als je de verstuivers met het vlak kantje scheef zet of omgekeerd ?
Heeft iemand dit al geprobeerd of het verschil maakt
Gr Polle
Bart heeft voor mij een mooi stukje gereedschap gemaakt.
Ik denk als je op de verstuiver tikt hem zo wie zo vervormd daar hij van zacht materiaal gemaakt is.
Een andere vraag: zou het uitmaken als je de verstuivers met het vlak kantje scheef zet of omgekeerd ?
Heeft iemand dit al geprobeerd of het verschil maakt
Gr Polle
Re: Gereedschap
Daarom maakte ik dit van een holpijp. Het belangrijkste dat je kan verprutsen met intikken, is de bovenkant van het buisje. Dat wordt hier niet geraakt, alleen het "huis"van de verstuiver. Ik kan me haast niet voorstellen, dat het een probleem is, als hij wat scheef zit, maar de enige reden voor dat vlakke kantje, die ik kan bedenken, is om de verstuiver te richten.
- KapteinBeun
- Beheerder
- Berichten: 949
- Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
- Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen
Re: Gereedschap
Ik heb zo'n zelfde gereedschap van Bart Bessels als Polle heeft. Als ik thuis ben zal ik eens foto's maken. De één zal zo'n stukje gereedschap onzinnig vinden, voor de ander is het een welkome aanvulling op de collectie merkspecifiek gereedschap.
Ik heb er zelf niet echt een doel meer voor, aangezien ik geen bromfiets meer heb met 8.7mm carburateur. Dit gereedschap, en ook dat van Joost, is voor zover ik weet alleen te gebruiken bij een Gurtner AR2.87. De montage van de verstuiver verschilt daarbij ten op zichte van de 10, 12 en 13mm.
Volgens de originele tekeningen hoort het vlakke kantje van de verstuiver naar de inlaat te wijzen. Wellicht geeft dat de beste uitlijning tussen gaatjes van de verstuiver en behuizing van de carburateur.
Gr. Marco
Ik heb er zelf niet echt een doel meer voor, aangezien ik geen bromfiets meer heb met 8.7mm carburateur. Dit gereedschap, en ook dat van Joost, is voor zover ik weet alleen te gebruiken bij een Gurtner AR2.87. De montage van de verstuiver verschilt daarbij ten op zichte van de 10, 12 en 13mm.
Volgens de originele tekeningen hoort het vlakke kantje van de verstuiver naar de inlaat te wijzen. Wellicht geeft dat de beste uitlijning tussen gaatjes van de verstuiver en behuizing van de carburateur.
Gr. Marco
Re: Gereedschap
Ik heb gisteren mijn Gürtner H14 schoongemaakt en die heeft ook een "inslag" verstuiver. Alleen heeft het buisje bovenop een diameter van 4mm, ten opzichte van de 3 mm bij de 8,7 verstuiver. Mijn mooie, nieuwe gereedschapje past daar dus niet op. Moet ik de volgende maat holpijp ook maar pas maken.
- KapteinBeun
- Beheerder
- Berichten: 949
- Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
- Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen
Re: Gereedschap
Hierbij de verhoogd beloofde foto's. Het nokje wat je ziet zitten zet je in de sleuf van de gasschuif, en zodoende wordt de verstuiver altijd correct uitgelijnd gemonteerd.
Het andere stukje gereedschap past precies mooi van onderaf in de carburateur om de verstuiver eruit te tikken.
Gr. Marco
Het andere stukje gereedschap past precies mooi van onderaf in de carburateur om de verstuiver eruit te tikken.
Gr. Marco
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Gereedschap
Door inspiratie van Polle en Franky heb ik wat gereedschap gemaakt om een variateur te demonteren. Met heel veel geluk vond ik een klem die vroeger eens gebruikt was voor een vlakke koppeling die precies de juiste maat had. Aangezien het apparaat waar hij als reserve diende al jaren op de schroothoop ligt was de klemring overbodig maar zeer bruikbaar voor mijn stuk gereedschap om de vaste schijf van de variateur los/vast te draaien. Verder een dop 35 gekocht bij Lasaulec. en een tegenhouder gemaakt.
groet, Lolle
Het demonteren is nu echt een fluitje van een cent.groet, Lolle
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Berichten: 2014
- Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
- Woonplaats: Wierden
- Locatie: Wierden
Re: Gereedschap
goed gereedschap ....
Re: Gereedschap
Mooi Lolle
Dat word een drankje trakteren voor de tip.
Gr Polle
Dat word een drankje trakteren voor de tip.
Gr Polle
Re: Gereedschap
Mooi strak gereedschap Lolle!
Ik zeg weleens: "Als de klus lastig is heb je het verkeerde gereedschap!"
Henk
Ik zeg weleens: "Als de klus lastig is heb je het verkeerde gereedschap!"
Henk
Re: Gereedschap
vakwerk !
- KapteinBeun
- Beheerder
- Berichten: 949
- Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
- Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen
Re: Gereedschap
Dat is een mooi stuk gereedschap Lolle!
Gr. Marco
Gr. Marco
- Franky
- Berichten: 6203
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Gereedschap
Wouw. Ik moet ook echt zo'n vaste pulley losmaak gereedschap hebben
In mijn ogen zijn er nog wel wat verbeter puntjes. De centrale as die door de variateur gaat bevat geen bout om de variateur op zijn plek te houden. Het zou toch vervelend zijn als de variateur van die twee kleine pinnetjes beneden af schiet.
Verder vind ik de plaat aan de onderzijde te groot. Je variateur rust nu op de trommel in plaats van de variateurkern. Zonde van het chroom!
Een dubbel gaten patroon beneden kan ook geen kwaad. Er zijn meerdere soorten variateurs die je met een verschillend gaten patroon aan moet pakken. Maar daar kom je vanzelf wel achter
Je bent goed bezig!
In mijn ogen zijn er nog wel wat verbeter puntjes. De centrale as die door de variateur gaat bevat geen bout om de variateur op zijn plek te houden. Het zou toch vervelend zijn als de variateur van die twee kleine pinnetjes beneden af schiet.
Verder vind ik de plaat aan de onderzijde te groot. Je variateur rust nu op de trommel in plaats van de variateurkern. Zonde van het chroom!
Een dubbel gaten patroon beneden kan ook geen kwaad. Er zijn meerdere soorten variateurs die je met een verschillend gaten patroon aan moet pakken. Maar daar kom je vanzelf wel achter
Je bent goed bezig!
Re: Gereedschap
Hallo Franky
Het originele VAR gereedschap heeft ook geen moer en de koppeling schiet er heus niet af;
De pennetjes hoeven niet in de gleuf te passen , je kan gewoon het pennetje tegen het anker laten rusten
En de rand rust ook niet op de trommel enkel op de ankerplaat.
Gr Polle
Het originele VAR gereedschap heeft ook geen moer en de koppeling schiet er heus niet af;
De pennetjes hoeven niet in de gleuf te passen , je kan gewoon het pennetje tegen het anker laten rusten
En de rand rust ook niet op de trommel enkel op de ankerplaat.
Gr Polle
Re: Gereedschap
Afgelopen zondag was Hans10 bij mij, om zijn AV48 te demonteren. Alle gelakte onderdelen worden gepoedercoat, dus alle rubberen/plastic onderdelen moesten eruit/-af. Zo ook dus de kunststof glijbussen in de voorvork. Van VAR is/was daarvoor een special gereedschap, maar ik heb het nog nooit gezien. Nummer 360/1320 op deze pagina:
Ik heb het altijd een rotklus gevonden, die veel te veel tijd in beslag nam. Toevallig had ik nog een schroefje liggen van 30 cm lang en heb daar maar wat van geslepen. Werkt geweldig!
Ik heb het altijd een rotklus gevonden, die veel te veel tijd in beslag nam. Toevallig had ik nog een schroefje liggen van 30 cm lang en heb daar maar wat van geslepen. Werkt geweldig!
Re: Gereedschap
Ik wil een electromagneet maken om de ringetjes van de kopeling te verwijderen. Ik heb een stalen pijpje. Hoeveel windingen moet ik hier op wikkelen. Maakt de draad diameter ook uit? Of moet ik rekening houden met de weerstand in de draad? Wie kan me wat wijzer maken op het gebied van electromagnetisme?
Re: Gereedschap
frank heeft zo magneet een keer gemaakt staat ook ergens op het forum
-
- Berichten: 2697
- Lid geworden op: 07 feb 2010, 12:58
- Woonplaats: ergens op de wereld
- Locatie: friesland
Re: Gereedschap
Lolle je mag die van mij wel lenen
Gr Harold
Gr Harold
Re: Gereedschap
Daar gaat het niet om Harold. Ik vind het leuk om zelf dingen te maken en als het goed werkt zo uit de la kan trekken.
Re: Gereedschap
mee eens, lolle
- Franky
- Berichten: 6203
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland