Gereedschap

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Gereedschap

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 31 mei 2016, 20:42

Volgens mij heb je enig speling om ze naar binnen of buiten te richten. Of je laat de pasbuisjes weg. Dan heb je veel meer speling. Desnoods bij aanlopen met de dremel bewerken.
Overigens: als je teveel ruimte hebt tussen spoelen en magneet verlies je veel capaciteit.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Gereedschap

Ongelezen bericht door Harrie » 31 mei 2016, 21:04

Moer en schroef losdraaien, zodat de spoel los zit. Tikje tegen de spoel waar hij aanloopt.
De boel weer vastzetten en controleren met de kaliber of alles goed zit. Met het vliegwiel kan ook, want je kan het voelen en horen als hij aanloopt.
Je kunt ook met een stift de poolschoenen inkleuren en kijken of er strepen verschijnen.
Zelf gebruik ik bij voorkeur de kaliber.
H.

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3891
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Gereedschap

Ongelezen bericht door Lolle » 31 mei 2016, 22:02

Als je de spoelen monteert in het kaliber heb je een goede afstand tussen de spoel en het vliegwiel. De speling is dan 2/10 mm. Het gaat echt om tienden van mm tussen aanlopen en grote afstand. Deze ruimte zit wel in de bevestigingspunten.
Groet, Lolle

peterl
Berichten: 265
Lid geworden op: 22 aug 2011, 00:53

Re: Gereedschap

Ongelezen bericht door peterl » 31 mei 2016, 22:18

Het weglaten van de busbouten is een BEUN oplossing. Monteer de spoel los vast schuif het kaliber er omheen en zet alle bouten en moeren vast.
Vergeet de 2 bouten niet te borgen.

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Gereedschap

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 31 mei 2016, 22:24

Mooie bijdragen over dit onderwerp, weer een hoop echte kennis opgedaan. Mijn vliegwiel zit er perfect op en ik heb besloten wat goed werkt enz. om daar met mijn vingers af te blijven. Maat ik mheb goed gelezen wat Harrie, Peter en Lolle hebben geschreven. Top.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Gereedschap

Ongelezen bericht door ruudk » 04 jun 2016, 17:22

Ook ik wist niet hoe het werkte met het afstelkaliber, dus bedankt voor de uitleg.
Ruud

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Gereedschap

Ongelezen bericht door Franky » 04 jun 2016, 19:43

Wel een kritische noot omtrent het kaliber. Het kaliber lijnt de spoelen t.o.v. elkaar uit. Niet t.o.v. van de krukas. Wees bewust van deze beperking.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Gereedschap

Ongelezen bericht door Harrie » 06 jun 2016, 23:14

Zouden ze zo dom geweest zijn Franky?
Wellicht zitten er op de grondplaat pasvlakken (nokken).
H.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Gereedschap

Ongelezen bericht door Franky » 28 aug 2016, 16:39

Ik heb weer een nieuw gereedschap gemaakt voor de collectie vreemd mobylette gereedschap. Ik zocht al enige tijd een noktrekker voor de poelie van de 2 standen tandwielkast. Ik kon hem maar niet kopen, dus toen moest ik hem maar gaan maken. Dit zegt het handboek erover.
Afbeelding

Dit was veel te hoog gegrepen voor de machinerie die ik tot mijn beschikking heb. Dus er moest een andere oplossing komen. Uiteindelijk heb ik dit bedacht. Gemaakt van een stuk staal C45
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Er hoort nog een brug op te zitten met een spindel in het midden. Deze leen ik van mijn mestrekker die ik gebruik om lagers te trekken. Hier zie je de brug met spindel in het midden zitten.
Afbeelding

De poelie is er ondertussen afgetrokken. De poelie zat ook dit keer verschrikkelijk vast. Dus ik ben blij met mijn nieuwe gereedschapje. Nu was het tenminste te doen :)

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Gereedschap

Ongelezen bericht door loe » 28 aug 2016, 17:17

Wat weer een mooi tooltje.ziet er goed uit

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Gereedschap

Ongelezen bericht door Harrie » 28 aug 2016, 22:27

Goede keuze C45 en mooi gemaakt; de truc van het eerst doorzagen van het scheidingsvlak en daarna de boel uitdraaien vind ik erg goed.
Overigens wil ik deze trekker ook nog maken, maar dan in de ronde uitvoering.
H.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Gereedschap

Ongelezen bericht door Franky » 29 aug 2016, 09:40

De productievolgorde is inderdaad de grote truc van dit ding :) Ik heb hier nog verdraaid lang over na moeten denken :oops: Ik heb probleem ook voorgelegd aan mijn collega's maar niemand kwam eruit hoe je de trekker kon maken met het beschikbare gereedschap. Totdat deze truc ineens in me opschoot op een totaal belachelijk moment. :lol: De productievolgorde was als volgt
1) De 4 gaten boren
2) Blok doormidden zagen
3) De 4 gaten afronden (tappen en opboren)
4) Het zaagvlak op beiden blokjes vlakfrezen
5) De blokken aan elkaar bouten
6) Zijkant van de blokken vlakfrezen zodat de 4 klem van de draaibank zeker weten beiden blokken klemde.
7) Gat in het midden draaien
8) M12 gaten maken voor de brug

Heeft me een dag gekost :shock: :P

Ik ben wel benieuwd hoe jij de ronde versie gaat maken. Jij wil de Motobecane versie nabouwen vermoed ik. Die schalen zijn nog lastig. Je kan hem wel eerst draaien en dan zagen. Maar dan heb je weer een zaagsnede. Dat is weer niet perfect. Ik kwam er niet uit. Nou heb ik überhaupt geen schalentrekker dus ik moest heel veel onderdelen maken om het voor elkaar te krijgen. Daarom viel de oplossing met de schalen ook af.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Gereedschap

Ongelezen bericht door Harrie » 29 aug 2016, 10:19

Als een ronde trekker wilt maken uit rond doorgezaagd en vlak gefreesd materiaal, moet je aan een of twee kanten een tijdelijke borst maken om de boel te kunnen klemmen.
Na het draaiwerk kan je de overbodige stukken verwijderen.
Alternatief twee dikke vlakke strips in de vierklauw en aan de andere kant vastpikken met een lasje.
Je kunt dan de boring maken. Naderhand steek je de boel af.
Uiteraard moet je nog wel een ring maken en het draadstuk voor de spindel.
Voordeel van methode 2 is dat je geen freesbank nodig hebt.
H.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Gereedschap

Ongelezen bericht door Franky » 29 aug 2016, 11:17

Ik snap hem :)

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3891
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Gereedschap

Ongelezen bericht door Lolle » 29 aug 2016, 22:46

In zo'n geval idd aan elkaar bevestigen. Bij brons of messing soldeer ik de stukken soms aan elkaar. Of ergens een inspan prop aan solderen. Nadien verwarmen en soldeer met een doek afvegen

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3891
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Gereedschap

Ongelezen bericht door Lolle » 25 sep 2016, 23:09

Soms kunnen eenvoudige dingen die ergens ander voor bedoeld zijn ideaal zijn voor andere zaken. zo heb ik in mijn la met speciale gereedschappen een PVC sok 40 liggen. Na het verwijderen van de cilinder schuif ik deze over de zuiger met zuigerveren zodat daar geen schade aan ontstaat.
zuiger beschermer.JPG
Groet, Lolle
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Gereedschap

Ongelezen bericht door MobyJoost » 26 sep 2016, 00:15

Hele slimme truc!

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Gereedschap

Ongelezen bericht door Harrie » 18 okt 2016, 14:46

Een mooi stukje gereedschap kwam onlangs in mijn bezit.
Het is een centerpons met instelbare slagkracht. Normaal gesproken heb je twee handen nodig: 1 voor de pons en 1 hand voor de hamer.
Met deze centerpons kun je zeer nauwkeurig de positie bepalen en door deze in te drukken komt de slagkracht ineens vrij.
Dit gereedschapje gebruik ik ook om de hardheid van materialen te vergelijken.
Waar te koop? Geen idee, want ik kreeg dat gereedschap van een goede vriend cadeau. Dat risico loop je als je ooit iets voor een ander doet. :lol: :lol: :lol:
H.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Gereedschap

Ongelezen bericht door Franky » 18 okt 2016, 17:10

Geinig ding! Hoe span je die? Draaien?

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Gereedschap

Ongelezen bericht door Harrie » 18 okt 2016, 19:38

Je drukt de stift langzaam in en afhankelijk hoe je hem hebt ingesteld (draaien) komt de kracht ineens vrij.
Ik gebruik dat ding erg vaak bij het bankwerken.

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Gereedschap

Ongelezen bericht door AGB » 18 okt 2016, 20:06

nog nooit in het echt gezien , wel van gehoord ,is de punt ook uit wisselbaar ?

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Gereedschap

Ongelezen bericht door Harrie » 18 okt 2016, 20:22

AGB schreef:nog nooit in het echt gezien , wel van gehoord ,is de punt ook uit wisselbaar ?
Weet ik niet; ik heb dat ding nog nooit uit elkaar geschroefd. De punt hoeft niet gewisseld te worden, want de punt is erg hard en als je iets anders wilt dan kun je met een ander gereedschap de krater dieper of anders maken.
H.

Gebruikersavatar
KapteinBeun
Beheerder
Berichten: 949
Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen

Re: Gereedschap

Ongelezen bericht door KapteinBeun » 18 okt 2016, 20:43

Ik heb ook wel eens met dat gereedschap mogen werken. Ideaal!

Ze noemen het een automatische centerpunt of centerpons. Zijn volop te krijgen, in allerlei prijsklassen. Bij het model dat ik heb mogen gebruiken was de punt verwisselbaar, en was er standaard een reservepunt meegeleverd.

Een mooie toepassing van de automatische centerpons vind je soms terug aan autosleutels: het apparaatje om de ruit te verbrijzelen in geval van nood. Te koop voor een paar euro, en "een cadeau voor het leven".

Afbeelding

Gr.
Marco

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Gereedschap

Ongelezen bericht door Harrie » 25 okt 2016, 14:55

Hallo forumleden,
Gisteren moest ik taaie verende schuimplaat bewerken voor een zadel en dat kan natuurlijk met een mes of schuurschijfje.
Toch heb ik voor een andere techniek gekozen namelijk snijden met een gloeidraad.
Van afvalmateriaal en wat weerstandsdraad heb ik een flinke snijder in elkaar gezet, zodat ik ook grote dikke voorwerpen kan snijden of bewerken. Een acculader gebruik ik als voedingsbron. Om de stroomsterkte te beperken schakel ik nog een flinke autolamp in serie.
Het dunne draadje tussen de dikke staven wordt ongeveer 400 graden en snijdt zachte kunststoffen als een heet mes door de boter. Voordeel is dat ook grotere diktes kunnen worden aangepakt en grote voorwerpen.
Het zadeldek was in een vloek en een zucht gesneden en in vorm gebracht. Met hetzelfde gereedschap kun je uit dikke tempex letters en logo's snijden.... :idea:
H.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Gereedschap

Ongelezen bericht door Franky » 25 okt 2016, 17:18

Leuk ding. :D
Lang geleden op mijn middelbare school hadden ze ook zo'n ding. Alleen die was programmeerbaar :D Sneden ze vormen mee uit blokken. Erg leuk speelgoed :D

Plaats reactie