Spanning ketting
-
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 01 jun 2014, 21:11
Spanning ketting
Mijn Mobylette (av40) maakt erg veel lawaai. Het geluid van de motor valt wel mee, maar vooral de ketting en de aandrijfriem hoor je goed. Heeft iemand een tip betreft de afstelling hiervan? Hoe gespannen moet de ketting staan? Zijn er andere dingen waar ik op moet letten? Alvast bedankt!
Re: Spanning ketting
Hoi Thomas,
Als je de aandrijfketting (dikke ketting) ergens in het midden tussen voor- en achtertandwiel ongeveer 2cm omhoog en naar beneden kunt bewegen (brommer hierbij even op de standaard zetten zodat het achterwiel vrij kan bewegen), is de spanning van de ketting wel in orde. Verder moeten het achtertandwiel en het voortandwiel in lijn staan: als je van achter je brommer langs de ketting kijkt, moet het voortandwiel recht voor het achtertandwiel staan. Ook moeten deze tandwiel geen hoek met elkaar maken. En natuurlijk moet de ketting nergens tegenaan lopen (let vooral op aanlopen tegen de rand van de grote snaarschijf).
Hetzelfde geldt eigenlijk voor de v-snaar. Als het goed is, wordt deze door een veer (te zien onder vliegwiel ontsteking) op de juiste spanning gehouden.
Groeten,
Ruud
Als je de aandrijfketting (dikke ketting) ergens in het midden tussen voor- en achtertandwiel ongeveer 2cm omhoog en naar beneden kunt bewegen (brommer hierbij even op de standaard zetten zodat het achterwiel vrij kan bewegen), is de spanning van de ketting wel in orde. Verder moeten het achtertandwiel en het voortandwiel in lijn staan: als je van achter je brommer langs de ketting kijkt, moet het voortandwiel recht voor het achtertandwiel staan. Ook moeten deze tandwiel geen hoek met elkaar maken. En natuurlijk moet de ketting nergens tegenaan lopen (let vooral op aanlopen tegen de rand van de grote snaarschijf).
Hetzelfde geldt eigenlijk voor de v-snaar. Als het goed is, wordt deze door een veer (te zien onder vliegwiel ontsteking) op de juiste spanning gehouden.
Groeten,
Ruud