Draaikraan EEG/AV42,44,48

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Draaikraan EEG/AV42,44,48

Ongelezen bericht door MobyJoost » 29 okt 2014, 14:27

De AV4x modellen, met het tankje onder het zadel, hebben meestal een druk/trek-kraantje gemonteerd. Soms echter ook een draai-kraantje. Ik kocht ooit een AV48, met draaikraantje en dat kraantje kon zover opengedraaid worden, dat je de stang uit de tank kon trekken. Erg lastig, want de stang, in het tankje, weer in het kraantje mikken en dichtdraaien is geen makkie. Daarbij, omdat de stang niet klem zat, in de open stand, draaide het kraantje, tijdens het rijden, door een samenwerking van trillingen en zwaartekracht, langzaam dicht, waardoor je tijdens het rijden de hele tijd je kraantje controleerde, met de kans, dat je het weer te ver uitdraaide en eruit trok. Ik kon me niet voorstellen, dat het zo hoorde en demonteerde de kraan. Het viel me op, dat waar de stang het kraanhuis ingaat, deze een versmalling heeft en het kraanhuis een vernauwing heeft, ter hoogte van de versmalling in de stang.
Draaikraan EEG 1.JPG
Het huis was dus om de stang gekrompen en door de stang te ver uit te draaien, was de gekrompen manchet van de kraan opengedrukt. Met een goede zij-kniptang heb ik de manchet rond de stang weer wat aangeknepen, waardoor de stang weer vast zat. Daarna de kraan niet meer als een bezeten houthakker opendraaien, open en klem is goed.
Ik ben meer mensen tegengekomen , die hetzelfde probleem hadden. Gooi een kraan met dit probleem dus niet weg, maar repareer. Deze kranen zijn eg goed en ik ben nog geen lekkende tegengekomen. Ze zijn ook zeldzaam (de foto is van marktplaats en deze kraan wordt aangeboden voor €25,00, een zeer bescheiden prijs).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
australman
Berichten: 1284
Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
Locatie: oostwold oldambt

Re: Draaikraan EEG/AV42,44,48

Ongelezen bericht door australman » 29 okt 2014, 16:03

Hoi.

Omdat ik ook nogal bescheiden ben heb ik er eentje in de aanbieding voor 20 euro inclusief verzenden.

Hans

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Draaikraan EEG/AV42,44,48

Ongelezen bericht door MobyJoost » 29 okt 2014, 21:26

Een nog mooiere prijs, Hans.

Plaats reactie