Gereedschapslijst

MarcovdB
Berichten: 500
Lid geworden op: 27 mar 2015, 22:33
Locatie: Arnhem

Gereedschapslijst

Ongelezen bericht door MarcovdB » 31 mei 2015, 13:50

Ik betrap mij er steeds op dat ik niet duidelijk weet welk gereedschap ik nodig heb, hoe het heet en welke maatvoering.
Laat staan, waar te koop!
Om maar eens een voorbeeld te noemen. De vierkantsleutel 10mm is simpelweg te koop onder de noemer carterplugsleutel 10mm
en bij bijna elke automaterialen zaak te koop! Je moet het maar weten.... Hier een linkje:"http://www.forcetools-kepmar.eu/FC-9U07 ... tel-8-10mm
Zo ook met ander gereedschap neem ik aan. Voor velen de normaalste zaak van de wereld maar voor anderen niet!
Graag jullie imput voor standaard gereedschap, waar te koop e.d.


Meteen een vraag: welke vetpomp is het handigst en vraag 2: welk gereedschap gebruikten wij op de sleuteldag voor de ontstekingsafstelling en waar is dat te koop? edit: kom er net achter dat zo'n "geval" een vliegwieltrekker heet......

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Gereedschapslijst

Ongelezen bericht door Franky » 31 mei 2015, 14:17

Die carterplugsleutel heeft het nadeel dat hij snel uit de moer schiet (waar we zelfs met mijn gereedschapje al last van hadden). Dit omdat het punt waarop je duwt zover uitsteekt van de moer (axiaal gezien ver uitsteekt). Dus niet ideaal, maar ik heb dat ding ook jaren gebruikt.

Ontsteking afstellen
Dat elektronisch tooltje is een ontwikkeling van mij zelf. Je kan hem bij mij ook kopen. Die bougie met die schaalverdeling is zelfbouw en is niet te koop. Er is een simpel alternatief met ene bout en 2 moeren. Zie dit document:
http://www.pantin.nl/images/Handleiding ... 202012.pdf
Daar staat alles wat jij wil weten volgens mij al in.

Vetpomp weet ik ook niet. Ik injecteer met een speelgoed doktersspuitje het vet erin. :lol: Ergens op mijn lange lijst staat ook dat ik daarvoor een beter alternatief moet kopen. :mrgreen: Mag ik wel eens doen na 10 jaar :lol:

Gebruikersavatar
KapteinBeun
Beheerder
Berichten: 949
Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen

Re: Gereedschapslijst

Ongelezen bericht door KapteinBeun » 31 mei 2015, 14:30

Die vierkantsleutels verkoopt Henk van Kessel volgens mij, voor 5 euro per stuk. Dat zijn echt robuuste, haakse sleutels.
De nokken- en koppelingstrekker heeft Frank een keer voor mij meegenomen vanuit Woerden. Weet niet waar die vandaan komen. Zal ook van Henk afkomstig zijn vermoed ik. Kost een tientje.

Voor het afstellen gebruik ik een kapotgeslagen bougie (porselein eraf), ijzerdraad eruit, en een spijker met markeringen. Die markeringen zijn bij mij: bovenste punt zuiger, en 2,5 millimeter boven het streepje van het dode punt. Bij mij moeten die streepjes dan gelijk zijn met de bovenkant van de bougie.
Werkt op zich prima.
Als alternatief voor de vliegwielband die Frank bij zich had, die overigens wel erg handig is, gebruik ik een oude binnenband. Linksom, strak om het vliegwiel heen draaien en vervolgens vastknopen/vastbinden aan de trapper. Komt de moer ook wel los.

Voor het vet gebruik ik ook gewoon een doktersspuit (zonder naald uiteraard). Gewoon de smeernippel verwijderen, smeer- of kogellagervet in de spuit en dan gaat dat best goed.

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Gereedschapslijst

Ongelezen bericht door AGB » 31 mei 2015, 16:01

Voor vetspuit op rommelmarkten kijken daar ligt vaak wel wat je hebt met punt en er zijn er voor nippel
Bijde moet je hebben er zijn er met buiten pomp altijd oppassen als de pomp wel goed is
En je hebt van die druk gevallen er zijn er daar je los vet in kunt doen (mijn voorkeur)
En er zijn er met plastiekpatronen deze raad ik af

mobylettje
Berichten: 145
Lid geworden op: 15 sep 2014, 10:16
Locatie: Omgeving Breda

Re: Gereedschapslijst

Ongelezen bericht door mobylettje » 02 jun 2015, 21:15

Waar dien je dat vet in te spuiten dan?

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Gereedschapslijst

Ongelezen bericht door Franky » 02 jun 2015, 21:24

- Koppeling: Daar zit een vetnippel op. Kogellagervet injecteren. Vooral niet teveel!
- Grote snaarschijf: Daar zit een vetnippel op. Kogellagervet injecteren. Teveel kan geen kwaad (wordt wel een zooitje)
- Ketting smeren
- Freewheel: smeren met dunne olie. Het freewheel is het ketting tandwiel op je achterwiel. De gene die ratelt als je je trappers naar achter draait. Dunne olie via de spleet proberen naar binnen te krijgen.

Gebruikersavatar
KapteinBeun
Beheerder
Berichten: 949
Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen

Re: Gereedschapslijst

Ongelezen bericht door KapteinBeun » 03 jun 2015, 12:13

En als je zo'n doktersspuit net al mij en Frank gebruikt, draai je dus gewoon die nippel eruit en kun je het zo in de as spuiten.

Plaats reactie