Beste Forummers,
Heb weer mijn lesje geleerd: wilde mijn condensator vervangen. Harrie adviseerde een nieuw Vespa te nemen. Leertouwer had echter nog een "nieuwe" originele liggen. Die kocht ik. Gisteren hield mijn FOM er na twee km mee op. Liep daarna weer wel, toen sputteren enz. Vervolgens de carburateur gereinigd en de hele brandstof-toevoer gecheckt. Leek goed te gaan, maar na een paar km hetzelfde euvel.
Daarna een andere condensator die ik nog had liggen gemonteerd. Probleem was vervolgens opgelost en hij loopt mooier als met de "nieuwe" New Old Stock ( Shit ).
Dit is de zoveelste keer dat ik bij nader inzien dacht: verdikkeme, had ik het maar direct gedaan zoals Harrie adviseerde.
Doe er je voordeel mee !!
Vriendelijke groet,
Joop
LEES GOED WAT HARRIE SCHRIJFT
-
- Berichten: 378
- Lid geworden op: 11 mar 2010, 23:51
- Locatie: Heinkenszand - Zeeland
Re: LEES GOED WAT HARRIE SCHRIJFT
Dit heb ik toch ook nog gezegd op die zaterdag toen ik jou belde Joop.
Toen had je het over een condesator en ik dacht dat we het toen ook nog over een vespa condensator hadden.
Maargoed wel leuk om tehoren dat de mobylette nu weer goed rijd.
Groetjes Carl
Toen had je het over een condesator en ik dacht dat we het toen ook nog over een vespa condensator hadden.
Maargoed wel leuk om tehoren dat de mobylette nu weer goed rijd.
Groetjes Carl
Re: LEES GOED WAT HARRIE SCHRIJFT
Harrie rules!
Re: LEES GOED WAT HARRIE SCHRIJFT
KLopt Carl, maar staande bij Fa Leertouwer die mij adviseerde een originele NOS Mobylette toe te passen, dacht ik " Nou dan doe ik dat maar ". Maar ik had dus vast moeten houden aan het advies van Harrie en een moderne Vespa moeten kopen.
Re: LEES GOED WAT HARRIE SCHRIJFT
Beste forumleden,
Ik blijf me nog steeds verbazen over het feit dat "liefhebbers" gebruik maken van oude troep.
Zuinigheid, gebrek aan Euries, onwetendheid of nonchalance; het zal van geval tot geval verschillen.
Als ik me binnenkort weer met hoge snelheden van de Franse hellingen stort, wil graag betrouwbare banden en uitstekende remmen.
Ik vind het ook vervelend als de motor niet goed loopt, want bij die hellingen is duwen geen pretje. Kortom mijn benadering en die van de meeste mensen
die regelmatig in Frankrijk rijden is simpel: streef naar de beste materialen.
In het verleden heb ik heel wat technische ellende bij toerritten gezien:
- rode binnenbanden, die door een scheur in de buitenband zichtbaar waren,
- geplakte binnenbanden (soms meer dan 4 plakkers)
- rafelige remkabels
- roodbruine kettingen, die stijf stonden van de roest
- tandwielen zo scherp als scheermesjes
- gerafelde v-snaren
- lekkende benzinekranen
- harde benzineslangen
- slechte of onvolledige verlichting
- et cetera
Zelf heb ik in al die jaren ook wel e.e.a. door schade en schande geleerd, zodat het aantal gevallen van panne
bij mij de laatste jaren minder is geworden. 100% zul je nooit halen; vorig jaar had ik nog problemen met een nieuwe bougie, maar dat was
snel opgelost.
Het is aan het begin van het seizoen - als het lekker weer is - toch een feest om je brommers even na te lopen.
Nou, dat geldt lang niet voor iedereen, volgens een goede toermaat van mij.
Hij beweert dat er mensen zijn die niets met techniek hebben, maar toch graag willen rijden op een oldtimer.
Door mee te rijden tijdens een toertocht wordt dan bij panne toch wat aan onderhoud gedaan.
Vergezocht of is dit bij bepaalde clubs herkenbaar?
Groet,
Harrie
Ik blijf me nog steeds verbazen over het feit dat "liefhebbers" gebruik maken van oude troep.
Zuinigheid, gebrek aan Euries, onwetendheid of nonchalance; het zal van geval tot geval verschillen.
Als ik me binnenkort weer met hoge snelheden van de Franse hellingen stort, wil graag betrouwbare banden en uitstekende remmen.
Ik vind het ook vervelend als de motor niet goed loopt, want bij die hellingen is duwen geen pretje. Kortom mijn benadering en die van de meeste mensen
die regelmatig in Frankrijk rijden is simpel: streef naar de beste materialen.
In het verleden heb ik heel wat technische ellende bij toerritten gezien:
- rode binnenbanden, die door een scheur in de buitenband zichtbaar waren,
- geplakte binnenbanden (soms meer dan 4 plakkers)
- rafelige remkabels
- roodbruine kettingen, die stijf stonden van de roest
- tandwielen zo scherp als scheermesjes
- gerafelde v-snaren
- lekkende benzinekranen
- harde benzineslangen
- slechte of onvolledige verlichting
- et cetera
Zelf heb ik in al die jaren ook wel e.e.a. door schade en schande geleerd, zodat het aantal gevallen van panne
bij mij de laatste jaren minder is geworden. 100% zul je nooit halen; vorig jaar had ik nog problemen met een nieuwe bougie, maar dat was
snel opgelost.
Het is aan het begin van het seizoen - als het lekker weer is - toch een feest om je brommers even na te lopen.
Nou, dat geldt lang niet voor iedereen, volgens een goede toermaat van mij.
Hij beweert dat er mensen zijn die niets met techniek hebben, maar toch graag willen rijden op een oldtimer.
Door mee te rijden tijdens een toertocht wordt dan bij panne toch wat aan onderhoud gedaan.
Vergezocht of is dit bij bepaalde clubs herkenbaar?
Groet,
Harrie