Sommige mensen zweren bij rvs, omdat het zo lekker blinkt en minder gauw roest.
Toch is rvs voor bouten die worden blootgesteld aan grote wisselende belastingen ongeschikt.
Een goed voorbeeld is de bovenste bevestigingsbout van de mobylettemotor met silent blocs.
Een lange bout van circa 168mm met een dikte van 8mm.
Het materiaal is meestal van veredeld koolstofstaal met de sterkteaanduiding van 8.8.
Niet kapot te krijgen; behalve na 45 jaar trouwe dienst; dan knapt er plotseling iets in de bout en even later bengelt de motor onder het frame.
Een slordig gezicht. De resultaten van de boutbreuk staan hieronder.
Een goede vervanger is inmiddels gemonteerd op desbetreffende brommer.
Harrie
Motorbevestigingsbout AV89
Motorbevestigingsbout AV89
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Harrie op 08 sep 2015, 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.
- Franky
- Berichten: 6198
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Motorbevestigingsbout SP98
Verbluffend dat die dingen toch uiteindelijk stuk gaan. Is het een mooie vermoeingsbreuk?
Ik heb net bij mijn 99z ontdekt dat dezelfde bout krom is. Het stukje van de schroefdraad is erg krom. Hoe ze dat nou weer voor elkaar krijgen Verklaarde in ieder geval waarom ik die bout met een hamer eruit moest slaan
Ik heb net bij mijn 99z ontdekt dat dezelfde bout krom is. Het stukje van de schroefdraad is erg krom. Hoe ze dat nou weer voor elkaar krijgen Verklaarde in ieder geval waarom ik die bout met een hamer eruit moest slaan
-
- Berichten: 2697
- Lid geworden op: 07 feb 2010, 12:58
- Woonplaats: ergens op de wereld
- Locatie: friesland
Re: Motorbevestigingsbout SP98
Ja rvs zo als ik weet is dat niet zo sterk als ijzer
Als je een m8 bout gebruikt van ijzer moet deze in rvs zwaarder zijn en geen 8.8 gebruiken als het goed is dan naar 10.9 gaan weet niet alle codes uit mijn hooft en geen rvs moer gebruiken als deze zich vast vreet ben je niet zo blij gebruik een moer van ijzer of messing heb daar genoeg praktijk ervaring mee
Gr harold
Als je een m8 bout gebruikt van ijzer moet deze in rvs zwaarder zijn en geen 8.8 gebruiken als het goed is dan naar 10.9 gaan weet niet alle codes uit mijn hooft en geen rvs moer gebruiken als deze zich vast vreet ben je niet zo blij gebruik een moer van ijzer of messing heb daar genoeg praktijk ervaring mee
Gr harold
Re: Motorbevestigingsbout AV89
Kleine correctie: het was de bout van een AV89 met een motor, die scharniert op de bovenste bevestigingsbout.
Bij de SP98 hoeft de motor niet te scharnieren vanwege de tussentransmissie.
Harrie
Bij de SP98 hoeft de motor niet te scharnieren vanwege de tussentransmissie.
Harrie