Gashandle

JanmobyEvert
Berichten: 2009
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Gashandle

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 22 apr 2016, 17:16

Hallo ik kwam er vandaag achter dat ik "gas over" heb als ik vol gas geef. Ik kan de buitenkabel nog zo'n 5 mm verder uittrekken. De brommer loopt dan mooier,sneller en het viertakten is over. Als ik de kabel strakker zet gaat het stationair toerental te ver omhoog en wil de koppeling aangrijpen. Wie kent dit probleem en weet wat de oplossing is?? Kan het zijn dat er een verkeerd type gashandle op zit of is het te ver ingesleten??

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Gashandle

Ongelezen bericht door ruudk » 22 apr 2016, 21:51

Hoi Jan Evert,
Het zou natuurlijk kunnen dat je een gashandle hebt met een te korte slag (draai) waardoor de problemen optreden die je beschrijft. Het kan ook zijn dat je gashandle ergens vlak voor "volgas" blokkeert, bijvoorbeeld tegen een oneffenheid in het glijstuk (het schuine gleufje in het metaal van je gashandle wat de ronddraaiende beweging van het gasgeven omzet in een rechtlijnige beweging, namelijk het trekken aan je binnenkabel). Dat heb ik eens gehad. Ik zou het eens rustig systematisch nalopen, gewoon even uit elkaar halen, leuk klusje voor de zaterdagmiddag, kijken hoe het hoort te werken en dan kom je misschien wel iets "vreemds" tegen. Ik ben benieuwd.
Groeten,
Ruud

JanmobyEvert
Berichten: 2009
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Gashandle

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 22 apr 2016, 22:15

Ga ik doen. Ik laat wel weten hoe het afloopt.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Gashandle

Ongelezen bericht door ruudk » 23 apr 2016, 09:04

Het kan trouwens ook nog dat het losse uiteinde (achter de moer waarmee die vastzit aan het blokje in je gashandle) van je binnenkabel te lang is en het gasgeven blokkeert, dan kun je het achterste losse stukje er af knippen (priegelwerk, ook uitkijken voor je ogen i.v.m. losspringende scherpe binnenkabel).
Groet,
Ruud

JanmobyEvert
Berichten: 2009
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Gashandle

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 24 apr 2016, 20:58

Ik heb de sleuf aan de linkerkant op de foto(de sleuf van het borgboutje) met een rond kettingvijltje een paar mm langer gemaakt. Nu kun je het gas iets verder open draaien. Het probleem is nu op 1mm na opgelost. Ik ben voor nu tevreden. Als ik tijd heb zal ik eens een andere handle/nok proberen....
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Gashandle

Ongelezen bericht door ruudk » 24 apr 2016, 21:08

Dat gaat de goede kant dus al op.
Nog een vraagje: kan het rubberen handvat ook te dicht bij de schuine sleuf (rechtsonder op foto) zitten?
Zodat er vlakbij volgas iets tegen het rubber van het handvat drukt en het gas daardoor niet verder open wil?
Ruud

JanmobyEvert
Berichten: 2009
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Gashandle

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 24 apr 2016, 22:51

Nee daar is volgens mij genoeg ruimte over. Ik zal morgen voor de zekerheid nog even kijken.

JanmobyEvert
Berichten: 2009
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Gashandle

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 25 jun 2016, 18:26

Ik ben vandaag nog even aan het klooien geweest met m'n gashandle. Ik heb de oorzaak gevonden van de te kleine "slag". Het koperkleurige afstelbusje zat te ver ingedraaid waardoor hij er aan de andere kant uit kwam. Het schuifje van de decompresseur en het gasschuifje kwamen niet tegen elkaar aan bij gas dicht. Ik heb het busje iets uitgedraaid en de gaskabel opnieuw afgesteld. Hij loopt nu mooi rustig stationair en ik kan goed volgas geven :D :D :D
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Plaats reactie