motor

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: motor

Ongelezen bericht door MobyJoost » 14 mei 2016, 17:20

Jongens, mensen, die nog niet zoveel ervaring met Mobylettes hebben, niet uitlachen. Voor je het weet, durven ze geen vragen meer te stellen en leren ze niets meer van ons.
Filip, misschien heb je het al bekeken, maar klik op deze pagina, http://www.mobyletteforum.com/ , op "Handboeken" en daarna op "Werkplaats handboek ALLE MODELLEN". In het Nederlands met gedegen uitleg en duidelijke plaatjes. Dat is een hele hulp, om meer te weten te komen over de werking van je Mobylette. Bij de "Handboeken" vindt je ook de "Handleiding 1960". Die is erg goed, voor een begrip van de algemene werking van de Mobylette techniek. Zaken, die je niet uit deze boekwerkjes kan halen, kan je natuurlijk altijd hier stellen.

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: motor

Ongelezen bericht door AGB » 14 mei 2016, 17:48

Het was ook niet om uitlachen bedoeld , meer als ondersteuning ben zelf niet zo een ster in het uitleggen
En al helemaal niet op papier

Filip
Berichten: 108
Lid geworden op: 05 feb 2016, 08:33
Locatie: Brasschaat

Re: motor

Ongelezen bericht door Filip » 14 mei 2016, 19:49

Aah oke haha

loe
Berichten: 2640
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: motor

Ongelezen bericht door loe » 14 mei 2016, 21:10

ik lach nooit iemand uit,en dus ook filip niet,zoals bygevoegd moest ik lachen om de grap van agb,sorry als dit verkeerd overkwam

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: motor

Ongelezen bericht door ruudk » 23 mei 2016, 19:55

Eigenlijk is "spruitstuk" ook best een vreemd woord.
Een "stuk" begrijp ik nog, in de zin van een deel of een eind o.i.d. maar wat is dan een "spruit" of misschien bestaat er een werkwoord "spruiten", een stuk om te spruiten?
Ik kan me nog herinneren dat ik het ook een vreemd woord vond toen ik tien of elf was. Nu heb ik het zo vaak gezien dat ik het normaal vind, maar als je er weer over nadenkt, blijft het een raar woord.
Misschien dat iemand het woord "spruit" kan herleiden, ik heb werkelijk geen idee.
Groeten,
Rudolf

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: motor

Ongelezen bericht door Harrie » 24 mei 2016, 12:29

Een spruit is een afgeleide.
Voorbeeld: kind van zijn ouders of een takje van een rivier of een aftakking van een buis.
Op internet staan voldoende etymologisch woordenboeken om je bij dergelijke vragen te helpen.
H.
Laatst gewijzigd door Harrie op 24 mei 2016, 23:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: motor

Ongelezen bericht door ruudk » 24 mei 2016, 21:10

Harrie,
Het woord spruit kende ik inderdaad als afgeleide, zoals je noemt een kind van zijn ouders.
Wat zou bij het spruitstuk dan de "ouder" en het "kind" zijn? Is het spruitstuk bijvoorbeeld een jonge loot aan de cilinder o.i.d.?
Sorry als ik teveel ga afwijken van het onderwerp, maar misschien is het voor Filip ook wel leuk om het woord spruitstuk te kunnen plaatsen.
Ruud

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: motor

Ongelezen bericht door Harrie » 24 mei 2016, 23:37

Lijkt mij erg simpel. Het spruitstuk ontspruit aan de cilinder.
Nog een voorbeeld.
Bij de Forsythia ontspruiten de gele bloemen op het kale hout .

Wat deze topic betreft: Motortjes worden voldoende aangeboden. Vandaag zag ik nog e.e,a, op Marktplaats staan.
H.


.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: motor

Ongelezen bericht door ruudk » 25 mei 2016, 19:51

Aanzetstuk vind ik ook een goed synoniem.
Dat is inderdaad niet moeilijk, ik dacht eerder (vroeger) dat spruiten misschien een werkwoord was wat verwant was aan sproeien, dus dat er nog iets in het spruitstuk met het mengsel gebeurde zoals bijv. verder verdampen of dat er een bepaalde werveling tot stand werd gebracht en dat dat dan met "spruiten" werd aangegeven, het stuk waarin het mengsel nog moest spruiten. Het is dus gewoon een aanzetstuk. Ik heb teveel fantasie.

Inderdaad, Filip, op Marktplaats kun je bijvoorbeeld af en toe zoeken op "motorblok Mobylette".

Ruud

Plaats reactie