Reactor
-
- Berichten: 2009
- Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
- Woonplaats: Wierden
- Locatie: Wierden
Reactor
Ik heb vandaag mijn pa geholpen. De zuiger van zijn DKW hummel was geblokkeerd/zat vast. Mijn pa heeft er tijdens de olie crisis in 1973 of zo voor het laats op gereden. Daarna heeft ie ruim 40 jaar in een vochtige kelder gestaan. Na 4 weken geduld met diverse soorten kruipolie is het hem niet gelukt de zuiger los te krijgen. Tot iemand hem de tip gaf Reactor te gebruiken. Heel raar spul, het gaat een reactie aan met kruipolie, heeft een paarse kleur en het stinkt behoorlijk. Na een halfuur inwerken en gepast geweld is het ons gelukt de zuiger los te krijgen
Hopelijk heeft iemand iets aan deze tip!!!
Ps. men zegt dat reactor nog maar een jaar op de markt is.....
Hopelijk heeft iemand iets aan deze tip!!!
Ps. men zegt dat reactor nog maar een jaar op de markt is.....
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Reactor
Interessant verhaal. We hebben allemaal weleens last van vastzittende delen.
Wie verkoopt het?
H.
Wie verkoopt het?
H.
Re: Reactor
Hier de link Harrie waar het te koop is: http://www.rustyco.nl/6/0/Waar_te_koop
Re: Reactor
Een van mijn vaste leveranciers staat ook op de lijst.
Ik ga dit toepassen bij de vaste schijf van de variateur; dat kreng zit meestal loeivast.
De resultaten zal ik hier vermelden.
H.
Ik ga dit toepassen bij de vaste schijf van de variateur; dat kreng zit meestal loeivast.
De resultaten zal ik hier vermelden.
H.
- Franky
- Berichten: 6198
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Reactor
Doe dat Harrie. Want in korte tijd heb ik het nu al 2x op moeten geven met die vaste poelie. De nieuwe variateur van Marco heb ik ook geprobeerd open te krijgen maar wederom zonder succes.
Overigens is de variateur dit keer niet uit de werkbank gesprongen Toch nog iets geleerd
Overigens is de variateur dit keer niet uit de werkbank gesprongen Toch nog iets geleerd
Re: Reactor
Hallo Franky en Marco,
Die vaste variateurschijven (rechtse draad) zitten soms erg vast; vroeger zaten ze nooit 40 jaar vast en was de hoeveelheid roest waarschijnlijk minder; bovendien hadden ze vroeger een beklede klem of riem met een lange hefboom.
Uiteindelijk is het mij dus gelukt, maar ik moest wel de trukendoos volledig openen.
1. Met kruipolie en Reactor heb ik de roest verwijderd.
2. De variateur werd met een stalen blok en een M10-boutconstructie met bus in de bankschroef gefixeerd.
3. Met een ketting oliefilterklem van Midlock werd een poging ondernomen om de vaste schijf los te draaien.
Geen succes!
4. Hierna nog met een bronzen stift en de klopboor de flens laten trillen en weer tevergeefs geprobeerd los te draaien.
5. Probleem is dat de ketting slipt langs de flens. Om dit te voorkomen heb ik een poetsdoek tussen ketting en flens gelegd; echter te weinig kracht.
Geen succes!
6. Hefboom verlengd met een dikke pijp en na enige aanzetten kwam hij los.
Inspuiten met reactor zal wel geholpen hebben, maar het belangrijkste is een flinke hefboom.
Een originele klem zoals die in de VAR-collectie zit is wellicht de beste oplossing.
Leuk om die klem komende winter te maken. Ik ga die variateur verder slopen en proberen weer compleet te maken.
H.
Die vaste variateurschijven (rechtse draad) zitten soms erg vast; vroeger zaten ze nooit 40 jaar vast en was de hoeveelheid roest waarschijnlijk minder; bovendien hadden ze vroeger een beklede klem of riem met een lange hefboom.
Uiteindelijk is het mij dus gelukt, maar ik moest wel de trukendoos volledig openen.
1. Met kruipolie en Reactor heb ik de roest verwijderd.
2. De variateur werd met een stalen blok en een M10-boutconstructie met bus in de bankschroef gefixeerd.
3. Met een ketting oliefilterklem van Midlock werd een poging ondernomen om de vaste schijf los te draaien.
Geen succes!
4. Hierna nog met een bronzen stift en de klopboor de flens laten trillen en weer tevergeefs geprobeerd los te draaien.
5. Probleem is dat de ketting slipt langs de flens. Om dit te voorkomen heb ik een poetsdoek tussen ketting en flens gelegd; echter te weinig kracht.
Geen succes!
6. Hefboom verlengd met een dikke pijp en na enige aanzetten kwam hij los.
Inspuiten met reactor zal wel geholpen hebben, maar het belangrijkste is een flinke hefboom.
Een originele klem zoals die in de VAR-collectie zit is wellicht de beste oplossing.
Leuk om die klem komende winter te maken. Ik ga die variateur verder slopen en proberen weer compleet te maken.
H.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Harrie op 22 sep 2016, 11:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Reactor
De losse delen hebben we nu, maar dan heb je nog die 4 vervelende M5 - 0,9 schroeven, die het binnenwerk met rijwielkoppelingschoenen vasthouden.
Geen enkel probleem als de boel wat vettig en niet roestig is.
Je moet wel een slagschroevendraaier gebruiken. Deze draait en trilt de schroef gewoon los door er een klap met een zware hamer op te geven.
1e hoofdwet van Henk van Kessel: Als het werk lastig is heb je het verkeerde gereedschap!
H.
Geen enkel probleem als de boel wat vettig en niet roestig is.
Je moet wel een slagschroevendraaier gebruiken. Deze draait en trilt de schroef gewoon los door er een klap met een zware hamer op te geven.
1e hoofdwet van Henk van Kessel: Als het werk lastig is heb je het verkeerde gereedschap!
H.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- KapteinBeun
- Beheerder
- Berichten: 949
- Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
- Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen
Re: Reactor
Hoi Henk,
goed om te horen dat de variateur zich eindelijk gewonnen heeft gegeven. Ook wij hebben het op dezelfde manieren geprobeerd als jij, met dezelfde oliefilterklem, de doeken ertussen en de hefboom. Ook het kloppen met kunststof hamers en het inspuiten met ontroester hebben we geprobeerd.
De kracht werd echter zo groot dat het bevestigingsboutje van de oliefilterklem kapot knapte. Een reparatieboutje had geen schijn van kans.
Met de vervangende variateur hebben we nu wel weer hetzelfde geklooi. Deze wang wil ook niet los, doordat deze zit vastgeroest. Uiteraard zijn we nu stukken voorzichtiger. Ik zal zelf e.e.a. aan gereedschap moeten maken en aanschaffen zodat ik zelf de variateur kan (de)monteren. Ik kan de variateur dan voor langere tijd van kruipolie/ontroester voorzien. In een middag lukt het gewoonweg niet.
Frank,
Als ik zo de trommel op de laatste foto zie, is het wat minder erg dat we die koppelingstrommel vliegles hebben proberen te geven: Ik zie duidelijk drie hele vieze, diepe putten zitten. Geen wonder dat m'n SP93 zo ontzettend vaak in de hoogste versnelling bleef hangen. Typisch dat er slechts drie van die putten zijn. Daar is het ronddraaiende effect van de variateurkooi weer wat minder gunstig: hoewel de gemiddelde slijtage over het gehele slijtvak minder is dan wanneer de kooi vrijwel stil blijft hangen, komen de ballen nu wel altijd uit in die putten, waar ze vervolgens in blijven hangen. Als er dus eenmaal een putje is, wordt dat putje alsmaar groter en heeft het vrije, ronddraaiende bewegen van de kooi geen effect meer.
Gr.
Marco
Edit: Henk, zou jij de koppelingstrommel mee willen nemen naar Woerden, aangezien deze toch van voor en achter is afgeschreven? Is wel een leuke souvenir om thuis iets mee te doen.
goed om te horen dat de variateur zich eindelijk gewonnen heeft gegeven. Ook wij hebben het op dezelfde manieren geprobeerd als jij, met dezelfde oliefilterklem, de doeken ertussen en de hefboom. Ook het kloppen met kunststof hamers en het inspuiten met ontroester hebben we geprobeerd.
De kracht werd echter zo groot dat het bevestigingsboutje van de oliefilterklem kapot knapte. Een reparatieboutje had geen schijn van kans.
Met de vervangende variateur hebben we nu wel weer hetzelfde geklooi. Deze wang wil ook niet los, doordat deze zit vastgeroest. Uiteraard zijn we nu stukken voorzichtiger. Ik zal zelf e.e.a. aan gereedschap moeten maken en aanschaffen zodat ik zelf de variateur kan (de)monteren. Ik kan de variateur dan voor langere tijd van kruipolie/ontroester voorzien. In een middag lukt het gewoonweg niet.
Frank,
Als ik zo de trommel op de laatste foto zie, is het wat minder erg dat we die koppelingstrommel vliegles hebben proberen te geven: Ik zie duidelijk drie hele vieze, diepe putten zitten. Geen wonder dat m'n SP93 zo ontzettend vaak in de hoogste versnelling bleef hangen. Typisch dat er slechts drie van die putten zijn. Daar is het ronddraaiende effect van de variateurkooi weer wat minder gunstig: hoewel de gemiddelde slijtage over het gehele slijtvak minder is dan wanneer de kooi vrijwel stil blijft hangen, komen de ballen nu wel altijd uit in die putten, waar ze vervolgens in blijven hangen. Als er dus eenmaal een putje is, wordt dat putje alsmaar groter en heeft het vrije, ronddraaiende bewegen van de kooi geen effect meer.
Gr.
Marco
Edit: Henk, zou jij de koppelingstrommel mee willen nemen naar Woerden, aangezien deze toch van voor en achter is afgeschreven? Is wel een leuke souvenir om thuis iets mee te doen.
Re: Reactor
als het ijzer op ijzer is en geen andere metalen dan gewoon citroenzuur gebruiken dat lost ook roest op
en is een stuk goedkoper dan die reactor spul van 17,80 euro s de spuit bus
om zelf gereedschap te maken voor brommer/ motor moet je ook vaak weer zelf gereedschap hebben ,
en is een stuk goedkoper dan die reactor spul van 17,80 euro s de spuit bus
om zelf gereedschap te maken voor brommer/ motor moet je ook vaak weer zelf gereedschap hebben ,
Re: Reactor
Helemaal waar. Je komt er niet alleen met een mandje met wat versleten schroevendraaiers en wat oude tangen.AGB schreef:als het ijzer op ijzer is en geen andere metalen dan gewoon citroenzuur gebruiken dat lost ook roest op
en is een stuk goedkoper dan die reactor spul van 17,80 euro s de spuit bus
om zelf gereedschap te maken voor brommer/ motor moet je ook vaak weer zelf gereedschap hebben ,
Behalve de gereedschappen is ook een flinke dosis vakkennis gewenst als je zelf je gereedschappen maakt.
H.
Re: Reactor
Ik was dat al van plan.KapteinBeun schreef: Edit: Henk, zou jij de koppelingstrommel mee willen nemen naar Woerden, aangezien deze toch van voor en achter is afgeschreven? Is wel een leuke souvenir om thuis iets mee te doen.
Waarom lukte het mij wel en jullie niet?
Was het de Reactor? Ben ik toevallig wat sterker? Was het het effect van de trilboor? Was het schokgewijs aantrekken van de oliefilterkettingtang of de speciale kruipvloeistof die ik extra gebruikte?
Misschien was het wel puur geluk dat bij de zoveelste aanzet de boel loskwam.
Ik weet het niet, maar ik heb hier nog wel een zeer roestige variateur om mee te oefenen.
Wat mij opviel was dat de eerste slagen van het loskomen erg stroef gingen alsof er aanslag tussen de schroefdraadflanken zat i.p.v. smeermiddel. Ik ga de volgende keer de boel extra met perslucht schoonspuiten.
H.
- KapteinBeun
- Beheerder
- Berichten: 949
- Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
- Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen
Re: Reactor
Echt speciaal gereedschap wat gedraaid, gefreest, etc. moet worden gaat mij inderdaad niet lukken.AGB schreef: om zelf gereedschap te maken voor brommer/ motor moet je ook vaak weer zelf gereedschap hebben ,
Voor de variateur heb je wel wat apart spul nodig, maar het meeste daarvan kan ik prima zelf maken. De klem voor in de bankschroef, een electromagneet en het aanpassen van de puntjes van een seegerringtang gaat mij nog wel lukken
Onderschat overigens niet de kracht die we op de poelie gebruikt hebben, Henk. De hefboom was +/- 1,5 meter denk ik. Er kwam geen enkele beweging in.
Ik neem aan dat je de variateur gedurende meerdere dagen in de olie hebt gezet? De kruipolie had bij onze sleutelmiddag bij Frank relatief weinig effect, die kwam in die twee uurtjes tijd niet door het schroefdraad heen.
Gr.
Marco
Re: Reactor
Een hefboom van 1,5 meter
Nu snap ik waarom dat 10.3 boutje van Franky knapte.
Bij mij was de hefboom slechts 30 cm. Natuurlijk heeft de zeer goed kruipolie van mij en de Reactor een positieve invloed gehad. Ik denk dat je beter preventief elk opgeslagen variateur met echte kruipolie (Imal of Deblock oil van Innotec of desnoods WD40) in moet spuiten.
Als je dan later de boel open moet gooien heb je meer kans op succes.
Het gereedschap van VAR heb ik ondertussen digitaal gevonden.
H.
Nu snap ik waarom dat 10.3 boutje van Franky knapte.
Bij mij was de hefboom slechts 30 cm. Natuurlijk heeft de zeer goed kruipolie van mij en de Reactor een positieve invloed gehad. Ik denk dat je beter preventief elk opgeslagen variateur met echte kruipolie (Imal of Deblock oil van Innotec of desnoods WD40) in moet spuiten.
Als je dan later de boel open moet gooien heb je meer kans op succes.
Het gereedschap van VAR heb ik ondertussen digitaal gevonden.
H.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Franky
- Berichten: 6198
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Reactor
Je hebt hem los! Petje af Henk!
Het geklop met de klopboor en misschien de olie en ontroester die er wat langer in heeft gezeten zullen het werk wel gedaan hebben denk ik.
Waar heb jij die bronze stift met die klopboor opgezet? Rechtstreeks op de flens ofzo?
Het hefboompje wat jij gebruikt Harrie is inderdaad wel wat zielig Nou moet ik wel zeggen dat ik aan die lange hefboom niet echt onbenullig hard aan het trekken was hoor Dat was niet niet nodig om de zaak kapot te trekken Zoals ik al eerder typte, alles kan kapot
Die tip met de slagschroevendraaier vind ik wel bijzonder. Wat doe jij met de borging van die schroeven? Trek je daar dwars doorheen met je slagschroevendraaier of probeer je die borging eerst nog ongedaan te maken?
Ik trok meestal een volle dag uit voor het loshalen van die vier schroeven. Ik vind ze ook zeer vervelend!
Het geklop met de klopboor en misschien de olie en ontroester die er wat langer in heeft gezeten zullen het werk wel gedaan hebben denk ik.
Waar heb jij die bronze stift met die klopboor opgezet? Rechtstreeks op de flens ofzo?
Het hefboompje wat jij gebruikt Harrie is inderdaad wel wat zielig Nou moet ik wel zeggen dat ik aan die lange hefboom niet echt onbenullig hard aan het trekken was hoor Dat was niet niet nodig om de zaak kapot te trekken Zoals ik al eerder typte, alles kan kapot
Die tip met de slagschroevendraaier vind ik wel bijzonder. Wat doe jij met de borging van die schroeven? Trek je daar dwars doorheen met je slagschroevendraaier of probeer je die borging eerst nog ongedaan te maken?
Ik trok meestal een volle dag uit voor het loshalen van die vier schroeven. Ik vind ze ook zeer vervelend!
Re: Reactor
Hallo Franky,
Die bronzen stift heb ik een bolle kop gegeven zodat de flens niet beschadigd kon worden. De schijf wordt hierdoor niet beschadigd.
Ik heb puur op het resulterende geluid op verschillende plekken de boel laten trillen.
Of dit het verschil maakte weet ik niet, maar kwaad kan het ook weer niet.
Met de slagschroevendraaier draai je gewoon door die knullige borging heen. Bij montage gebruik ik gewoon Loctite.
Meestal is dit een klusje van 10 minuten.....als het geen roestbende is en je over een slagschroevendraaier beschikt.
Voor mij dus een simpele klus in tegenstelling tot de vaste schijf.
Ik moet de slijtage sporen en de hardheid van de verschillende delen nog onderzoeken en vastleggen. Deze variateur is erg leerzaam voor ons allemaal.
H.
Die bronzen stift heb ik een bolle kop gegeven zodat de flens niet beschadigd kon worden. De schijf wordt hierdoor niet beschadigd.
Ik heb puur op het resulterende geluid op verschillende plekken de boel laten trillen.
Of dit het verschil maakte weet ik niet, maar kwaad kan het ook weer niet.
Met de slagschroevendraaier draai je gewoon door die knullige borging heen. Bij montage gebruik ik gewoon Loctite.
Meestal is dit een klusje van 10 minuten.....als het geen roestbende is en je over een slagschroevendraaier beschikt.
Voor mij dus een simpele klus in tegenstelling tot de vaste schijf.
Ik moet de slijtage sporen en de hardheid van de verschillende delen nog onderzoeken en vastleggen. Deze variateur is erg leerzaam voor ons allemaal.
H.
-
- Berichten: 2009
- Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
- Woonplaats: Wierden
- Locatie: Wierden
Re: Reactor
Ik heb de variateur uit elkaar gekregen. De schijf zat muur vast, maar na een nachtje weken in de reactor ging ie zonder al te veel moeite los.
PS voor iedereen die met een variateur aan de gang wil: de moer heeft linkse draad en de schijf heeft "gewoon"rechtse draad.
Zie de foto's hier onder.(ze staan precies in de verkeerde volgorde)
ps ik heb geen aandelen bij rustoleum
PS voor iedereen die met een variateur aan de gang wil: de moer heeft linkse draad en de schijf heeft "gewoon"rechtse draad.
Zie de foto's hier onder.(ze staan precies in de verkeerde volgorde)
ps ik heb geen aandelen bij rustoleum
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Reactor
Goed gedaan!
Nog een keer testen en we weten het zeker dat dat spul werkt.
Ik heb hier een zwaar verroeste variateur liggen en daarop ga ik testen.
Henk
Nog een keer testen en we weten het zeker dat dat spul werkt.
Ik heb hier een zwaar verroeste variateur liggen en daarop ga ik testen.
Henk
- Franky
- Berichten: 6198
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Reactor
Klinkt hoopvol
-
- Berichten: 2009
- Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
- Woonplaats: Wierden
- Locatie: Wierden
Re: Reactor
Maar helaas niet het gewenste resultaat. Ik heb alles brandschoongemaakt en kan er verder niets bijzonders aan zien. Het probleem blijft dat ie te laat "terug schakeld".Franky schreef:Klinkt hoopvol
Zou het niet aan de veer van het boite relais kunnen liggen?? Dat die de variateur niet goed "terugtrekt".
Hieronder een filmpje met de werking van de variateur, wat zeggen de experts er van???
https://www.youtube.com/results?search_ ... lette+sp93
Re: Reactor
Dit lijkt mij op het eerste zicht ok.
maar dit is zonder belasting.
Als je er op rijd krijg je een ander beeld vermoed Ik
Gr Polle
maar dit is zonder belasting.
Als je er op rijd krijg je een ander beeld vermoed Ik
Gr Polle
- Franky
- Berichten: 6198
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Reactor
Dat te laat terugschakelen is toch nog aardig goed te zien op dat filmpje. Ineens schiet de snaar naar beneden. Dat zou toch gelijkmatiger moeten gaan lijkt me.
Je had geen putten of groeven op de loopvlakken van de kogels?
De andere kant is niet zo spannend. Dat is gewoon een spline as waarover de poelie glijdt. Als er veel vuil tussen zit zou die misschien dit soort gedrag kunnen veroorzaken. Schoonmaken kan sowieso geen kwaad. Mag je weer wat nieuw gereedschap maken
Je had geen putten of groeven op de loopvlakken van de kogels?
De andere kant is niet zo spannend. Dat is gewoon een spline as waarover de poelie glijdt. Als er veel vuil tussen zit zou die misschien dit soort gedrag kunnen veroorzaken. Schoonmaken kan sowieso geen kwaad. Mag je weer wat nieuw gereedschap maken
Re: Reactor
Heb je niet gelezen wat Polle schreef? In het filmpje bestuurd de variateur alleen het achterwiel. Normaal hangt daar de massa van de rest van de bromfiets, met berijder, aan vast. Dat heeft een heel ander effect. Ga eerst eens rijden en zoek daarbij de verschillen op, tussen lange , rechte, vlakke stukken rijden, vaak stoppen en optrekken op een vlak oppervlak en rijden in heuvelachtig gebied. Zonder weerstand, blijft de, geniale, dubbele variateur, graag in een hoge "versnelling" draaien. Als je, tijdens het gas terugnemen, een héél klein beetje remkracht op het achterwiel uitoefent, zal de reactie aanmerkelijk sneller zijn. Tenzij niet alle bewegende delen van de dubbele variateur soepel (lees: gesmeerd) kunnen bewegen. Ga gewoon rijden en ervaar, hoe het systeem in gebruik reageert.
- Franky
- Berichten: 6198
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Reactor
Ik heb gezien wat Polle schreef. Ik weet dat onbalast een variateur graag bovenin blijft staan. Maar hij gaat uiteindelijk wel weer terug naar beneden. Dit lijkt schokkerig te gaan. Ik vind dat wel opvallend. Natuurlijk is de beste manier om het te testen gewoon rijden
edit:
Ik zie nu dat ik nog verder naar beneden kan scrollen met de toegevoegde foto's. Ik zie de putten op de foto al zo zitten. Waarom zou hij toch zo graag bovenin blijven zitten
edit:
Ik zie nu dat ik nog verder naar beneden kan scrollen met de toegevoegde foto's. Ik zie de putten op de foto al zo zitten. Waarom zou hij toch zo graag bovenin blijven zitten
-
- Berichten: 2009
- Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
- Woonplaats: Wierden
- Locatie: Wierden
Re: Reactor
edit:
Ik zie nu dat ik nog verder naar beneden kan scrollen met de toegevoegde foto's. Ik zie de putten op de foto al zo zitten. Waarom zou hij toch zo graag bovenin blijven zitten [/quote]
Zou dat door die putjes komen? Zijn echt minimaal hoor. En over het hele loopvlak van de kogels niet alleen aan de buitenkant. En als dat het probleem is zou je het dan kunnen wegdraaien ? Of kun je het op een andere manier weer glad krijgen?
En MobyJoost dat rijden heb ik allang gedaan ik heb de brommer niet om op de standaard te laten staan. Ik zal morgen wel even een filmpje maken van de variateur onder het rijden. Als ik bijrem of tegen een echt steile helling oprijdt vanuit de hoogste versnelling zakt het motortoerental zover dat ie bijna afslaat en slipt op een gegeven moment door de moby koppeling.
Ik zie nu dat ik nog verder naar beneden kan scrollen met de toegevoegde foto's. Ik zie de putten op de foto al zo zitten. Waarom zou hij toch zo graag bovenin blijven zitten [/quote]
Zou dat door die putjes komen? Zijn echt minimaal hoor. En over het hele loopvlak van de kogels niet alleen aan de buitenkant. En als dat het probleem is zou je het dan kunnen wegdraaien ? Of kun je het op een andere manier weer glad krijgen?
En MobyJoost dat rijden heb ik allang gedaan ik heb de brommer niet om op de standaard te laten staan. Ik zal morgen wel even een filmpje maken van de variateur onder het rijden. Als ik bijrem of tegen een echt steile helling oprijdt vanuit de hoogste versnelling zakt het motortoerental zover dat ie bijna afslaat en slipt op een gegeven moment door de moby koppeling.
- Franky
- Berichten: 6198
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Reactor
Blijft die variateur zelfs volledig hangen in de hoogste stand? Dat is foute boel.
Ik kan op de foto niet inschatten hoe groot de putten zijn. Ik heb laatst een vario in mijn hand gehad die daadwerkelijk volledig blokkeerde in de hoogste stand. Zelfs als je stilstond bleef hij in de hoogste stand. Ook daar waren de putten nog niet eens zo diep. Harrie heeft die variateur nu. Ik heb er helaas geen foto's van.
Die putten zouden best wel eens de boosdoener kunnen zijn..... Controleer ook de poelie op putten. Meestal is de poelie de winnaar in het slijtage gevecht, maar controleren kan geen kwaad.
Ik kan op de foto niet inschatten hoe groot de putten zijn. Ik heb laatst een vario in mijn hand gehad die daadwerkelijk volledig blokkeerde in de hoogste stand. Zelfs als je stilstond bleef hij in de hoogste stand. Ook daar waren de putten nog niet eens zo diep. Harrie heeft die variateur nu. Ik heb er helaas geen foto's van.
Die putten zouden best wel eens de boosdoener kunnen zijn..... Controleer ook de poelie op putten. Meestal is de poelie de winnaar in het slijtage gevecht, maar controleren kan geen kwaad.