L93 klusje

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

L93 klusje

Ongelezen bericht door MobyJoost » 26 okt 2016, 22:42

Op het NVT in Woerden, werd ik aangesproken door een man uit Zoetermeer (dichtbij), die een probleem had met zijn L93 (SP93). Niet op gang komen, niet doorschakelen. Ik sprak met hem af, er eens naar te kijken en vandaag was het zover. Ik had al aangegeven, graag even een proefrit te maken. Eerst de kappen eraf en rijden maar. Makkelijk starten, niet stationair lopen, niet harder dan 15 km/u! Wel goed lopen op toeren. Het eerste, dat me opviel, na het verwijderen van de kappen, was de rare carburateur. Wel een Gürtner, maar het leek een Cady carb. Zonder filterkap. Hij produceerde nog drie Gürtners, in verschillende staat van compleetheid en ontbinding. 2 x AR2 8,7 en één AR2 10. Als eerste heb ik de ontsteking afgesteld. Dit kostte me de mooie sleutel, die ik ooit van Henk kreeg en, na het kopen van een 14mm inbussleutel en die van 14mm zeskant tergubrengen naar 10 mm vierkant, met haakse slijper en slijpmachine, gaf de moer het eindelijk op. Puntjes schoongemaakt, tijdstip afgesteld en maximale opening. Ook de bougie gechect en elektroden afstand gesteld. Liep, met die gekke (Inderdaad, een Cady carb), net zo slecht. Daarna van die drie Gürtners, de 10 mm opgepimpt. Gasschuif is gelukkig de zelfde, dus er was één goede. Sproeier en diffuseur van de 10 eruit en zo goed en zo kwaad als ging (perslucht en koperdraadjes) schoongemaakt, vlotter op de juiste hoogte gezet (moest 4mm hoger!). Iemand had geprobeerd, het filterhuis dicht te krijgen met een extra rubber ring, bovenop de papieren vlotterkamerpakking, Die was al gebroken, dus die haalde ik weg. Ik had geen nieuwe pakking bij me, dus moest het doen met de tweede hands pakking. Na het monteren op het, ook al "aangepaste" spruitstuk, spoot de benzine eruit. Na demonteren bleek, dat er nog een stuk van de rubber ring achtergebleven was op het filterhuis. Ik had alleen het deksel met de oude pakking schoongemaakt. Na dat verwijder te hebben, was dat lek weg, maar liep er benzine uit het lichtfilter (Polle?). Ik besloot toch even te rijden, met deze carburateur en dat was al veel beter. Daarna was de lekkage ook weg ( raar). Stationair draaien (wel wat onregelmatig, maar misschien te wijten aan lekkage aan het "aangepaste" spruitstuk), goed oppakken en al twee keer zo snel, als eerst. Nu dus zo'n 32km/u. Ik heb ook de olie in de Boite gechekct, voorste en achterste variateur (door)gesmeerd. En, voor de carb wissel, choke en gaskabel vervangen. Al met al van 10.00 tot 17.00 bezig geweest. Met koffie en lunch en een blik op 's mans mancave. Als oude timmerman, had hij, tegen de zijgevel van het huis, een 12 meterlange, twee meter brede pijpela gebouwd, gevuld met een tiental oude, erg nette brommers, Een S3, een Toerist, een EEG, drie DKW's, een puch en nog wat. Alles óf mooi gerestaureerd, óf in mooie, originele staat en een enorme hoeveelheid "hebbedingetjes allerlei". veel foto's van familie en vrienden, model auto,s reclameborden, Feyenoord(jawel) spul; teveel om te onthouden. En ook een tafeltje en twee gemakkelijke stoelen en een ijskast met biertjes. Een echte Mancave. En verhalen, over oude vrienden en dozen met onderdelen. Die kreeg ik ook te zien en ik ging naar huis met wat leuke onderdelen, waaronder drie rood/zliveren Mobylette badges. Maar toen ik aankwam, lag er in de tuin een brommer in onderdelen uitgestald. Een AV85, waarvan alle framedelen zwart waren gepoedercoat, mooie wielen met nieuwe banden en losse onderdelen in kratten. Hij had hem ooit zo gekocht voor €75,00, van iemand, bij wie de moed in de schoenen was gezakt. Hoewel ik was gegaan, om te zien, hoe ik mijn eigen "troubleshooting" talent moest inschatten, kwam ik er, gaandeweg de dag, achter, dat de man erop stond, me te betalen voor m'n moeite. Ik kon een bedrag noemen, of. als ik het interressant vond, z'n AV85 project meenemen, wellicht met bijbetaling (van zijn kant!). Uiteindelijk heb ik de AV85 meegenomen en was ik al blij met de drie ( uiteindelijk 4, want in één van de dozen met onderdelen, lag er nog één)Mobylette logo's. Dat zwarte frame geeft me een gedachte link met een motortje, dat ik nog ergens onder moet plaatsen. Al met al een leuke en vruchtvolle dag.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: L93 klusje

Ongelezen bericht door Harrie » 27 okt 2016, 09:09

Hallo Joost,
Mooi verslag van een lange dag. Allemaal heel herkenbaar. Een andere sleutel ligt trouwens al klaar voor jou.
Die moer heeft wel erg vastgezeten. Wanneer het lang geleden is dat het zaakje los is geweest, dan spuit ik eerst in met kruipolie en geef vooraf een tik op de moer, zodat hij "wakker" schrikt. Met de stalen hamer geef ik vervolgens lichte tikjes op de sleutel. Meestal werkt dat goed.
Ik heb laatst bij een vastzittende variateur ook alle draad van het deksel gemold; waar gehakt wordt vallen spaanders! ;)
H.

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: L93 klusje

Ongelezen bericht door AGB » 27 okt 2016, 10:24

sleutel op spanning en lichte tikken met een stalen hamertje beetje een luchthamer na doen , dan komt het vaak wel los,
en wel de goede kant op draaien :D goed passende 4 kant sleutel ,zo doe ik het
Joost
en loopt de moby van die man nu weer goed?

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: L93 klusje

Ongelezen bericht door MobyJoost » 27 okt 2016, 11:57

Het vliegwiel was erg lang niet los geweest en dat heb ik al vaker meegemaakt. Uiteindelijk komen ze allemaal los. De brommer loopt weer mooi, maar nog steeds geen 45km/u. Er moet eerst maar eens meer op gereden, denk ik.

Mobygek
Berichten: 1378
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
Woonplaats: Leeuwarden
Locatie: Drachten (Friesland)

Re: L93 klusje

Ongelezen bericht door Mobygek » 27 okt 2016, 12:47

Mooi verhaal Joost en ook nog een av 85 er aan overgehouden.
het is u (terecht) gegund... :)

vrgr gerard

Gebruikersavatar
mobydilz
Berichten: 1860
Lid geworden op: 15 jan 2013, 12:40
Locatie: zaltbommel

Re: L93 klusje

Ongelezen bericht door mobydilz » 27 okt 2016, 17:45

Bij de padvinderij spraken we vroeger van heitje voor een karweitje;
In de Bommelerwaard is dit een sollicitatie naar een mooi plekje in de hemel.
Onder voorwaarde dan dat we elkaar op de drempel van de kerk zondags-ochtends
tegen het lijf lopen. . . .

succes met je AV87 md

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: L93 klusje

Ongelezen bericht door ruudk » 27 okt 2016, 19:07

Dat was een mooie dag, Joost!
Groet,
Ruud

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: L93 klusje

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 27 okt 2016, 20:47

Schitterende belevenis , Joost. En heel leuk verslag. Geen toeval dat jij dat meemaakt. Groet, Joop

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6312
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: L93 klusje

Ongelezen bericht door MobyJet » 30 okt 2016, 19:50

Leuk verhaal!

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: L93 klusje

Ongelezen bericht door MobyJoost » 31 mar 2017, 08:05

Gisteravond werd ik nog eens gebeld door de heer Sonneveld. Hij had wat kilometertjes gemaakt op de SP93, maar had wat lekkage vanuit de carburateur. De SP weer in de schuur gezet. Met het mooie weer ging het toch weer kriebelen, dus hij had, op goed geluk, een andere vlotter in de carburateur gestopt en hop. Start goed, rijdt goed en al 80 kilometer zonder problemen. Hij belde me, om me nogmaals te bedanken en nog een veer in m'n r..t te steken. Dat is fijn om te horen.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: L93 klusje

Ongelezen bericht door Harrie » 31 mar 2017, 08:22

Hallo Joost,
Weer eens extra duidelijk dat je wat essentiële reserve onderdelen moet hebben als je je inlaat met oude brommers. Lampen, v-snaar, bougie, pakkingen, binnenband, kraan, punten, kabels, tankdop e.d.
Bij mij gaat dat zelfs op meerdaagse toertochten mee. Sommige mensen vinden het zonde om daaraan geld uit te geven, maar in feite is het een nuttige waardevaste belegging.
H.

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: L93 klusje

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 31 mar 2017, 13:19

Leuk dat de man nog even belde ! Vaak zie dat je mensen niet meer hoort - ook op dit Forum - als hun probleem is opgelost. Gr. Joop

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: L93 klusje

Ongelezen bericht door Harrie » 31 mar 2017, 13:42

Inderdaad Joop,
Zo iemand mag terugkomen; helaas beseffen velen niet dat het zo werkt.
H.

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: L93 klusje

Ongelezen bericht door AGB » 31 mar 2017, 15:08

helaas ziet men dat niet op het forum aan komen wat voor bedoeling de nieuwkomers hebben ,
elke moby die van de ondergang gered wordt is er weer een , helaas ziet de toekomst voor 2t er op het moment
minder goed uit, oud gezegde de soep wordt niet zo heet gegeten dat hij wordt opgediend ,
en mooi dat er ook nog genoeg mensen zijn die wel even op een goede manier terug reageren ,hier ,

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: L93 klusje

Ongelezen bericht door MobyJoost » 31 mar 2017, 19:42

Ik was zeker blij verrast, dat hij nog eens belde. Naast z'n verlangen, zijnSP93 beter te laten lopen, vond hij het, geloof ik, ook wel interessant, eens te zien, wat iemand voor elkaar zou krijgen. Hij was overduidelijk blij met het resultaat en niet te beschaamd om zijn dankbaarheid te laten blijken.

Mobygek
Berichten: 1378
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
Woonplaats: Leeuwarden
Locatie: Drachten (Friesland)

Re: L93 klusje

Ongelezen bericht door Mobygek » 01 apr 2017, 09:42

Past tie nog wel naast die andere veren Joost?.... :lol:
Het is je gegunt makker.

Vrgr gerard

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: L93 klusje

Ongelezen bericht door MobyJoost » 01 apr 2017, 10:30

"t wordt al een flinke staart, Gerard. ;)

Mobygek
Berichten: 1378
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
Woonplaats: Leeuwarden
Locatie: Drachten (Friesland)

Re: L93 klusje

Ongelezen bericht door Mobygek » 01 apr 2017, 18:26

akelige pauw.....hahaaaaa :lol: :lol:

vrgr gerard

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: L93 klusje

Ongelezen bericht door MobyJoost » 01 apr 2017, 19:54

Schorre haan; kukelekuuuuchchch!!

Plaats reactie