Dilemma motobecane 150

wimthone
Berichten: 25
Lid geworden op: 25 feb 2011, 16:58
Locatie: Maasmechelen - België

Dilemma motobecane 150

Ongelezen bericht door wimthone » 07 jul 2011, 20:02

Beste forumleden

Sinds een tijdje ben ik op de sukkeltoer geraakt met de mobylette van mijn dochter. Het probleem is als volgt.
Op een warme dag (rond de dertig graden) begeon de mobylette plots in te houden tijdens het rijden. Even erna de nodige knallen en het was gedaan. Nu heb ik al vanalles en nog wat geprobeerd maar helaas nog steeds zonder resultaat.

Eerst dacht ik aan een probleem met vuile benzine of ontsteking. Alle benzine eruit en verse in een uitwendige tank die vrij van roest en dergelijke is, carburator zuiver gemaakt, contactpunten geregeld enz: geen resultaat.
Nieuwe bougie: geen resultaat
nieuwe condensator: geen resultaat
nieuwe contactpunten en nieuwe condensator: geen resultaat
carburator nog eens gereinigd maar nu met carburatorreiniger: geen resultaat
cylinder opengemaakt voor controle op roetafzetting. niet abnormaal veel roetafzetting en geen krassen . alles netjes gereinigd. Nieuwe pakkingen gestoken en terug dicht gemaakt.
Gestart: even resultaat maar met de nodige rookontwikkeling en de benzine liep uit de knalpot.
Vooronsteking opnieuw afgesteld: geen verbetering.
voorontsteking staat op 2,4mm.
contactpunten 40.
Bougie geeft vonk.
benzine loopt vlot door.
Bij elke poging tot starten (dus rontrappen van de padalen) loopt de benzine zo uit de uitlaat.
Soms slaat hij aan maar dan mag ik niet te veel gas geven of hij valt weer stil. Dit starten gaat gepaard met een hevige rookontwikkeling. Na wat gedraaid te hebben op stationair toerental valt hij weer stil.
Wie kan mij helpen , ik weet het niet meer en mijn dochter wordt steeds bozer op mij daar ze nog steeds niet kan rijden.

Wil het eventueel samen bekijken met iemand die er meer van afweet. bij mij of bij hem.
Ik woon in Maasmechelen Limburg Belgie.
groeten
wim

Dingiedong
Berichten: 18
Lid geworden op: 22 mei 2011, 14:38

Re: Dilemma motobecane 150

Ongelezen bericht door Dingiedong » 07 jul 2011, 20:45

lijkt erop dat de carburateur overloopt.reinig de carburateur en
controleer de vlotter/vlotternaald op lek en vervang hem eventueel.


Groeten,
Martin

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4578
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Dilemma motobecane 150

Ongelezen bericht door MobyJoost » 07 jul 2011, 21:57

Wat voor een Mobylette is het? Klinkt stom, maar ben het tegengekomen; Vlotter ondersteboven?
Bij erg warm weer, kan de carburateur zo warm worden, dat de benzine binnen in de carb al vergast. Er ontstaan dan in de kleine kanaaltjes in de carb, belletjes, die de constante aanvoer van brandstof, in de juiste hoeveelheid verstoren. Het heet "vapourlock", in het Engels. Ik ken geen Nederlands woord. Ook kan het je condensator zijn, die al niet zo best meer is, en bij extreem hoge buitentemperatuur te heet wordt en het opgeeft.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4578
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Dilemma motobecane 150

Ongelezen bericht door MobyJoost » 07 jul 2011, 22:05

En aangezien de benzine eruit loopt bij het starten en hij bij koud starten wel even loopt, maar dan bij gasgeven stopt; misschien is de choke blijven steken, bij het monteren. Dit heb ik vaak gehad en gaf dat effect. Of je choke kabel is te kort. Je kan het voelen. Als je choke kabel niet vanzelf terug trekt, blijft je choke hangen. Dat is erg veel extra benzine.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Dilemma motobecane 150

Ongelezen bericht door Harrie » 07 jul 2011, 22:43

Beste Wim,

Dat is niet leuk voor jouw dochter en jou.

Even een korte analyse:

Het probleem ontstond bij warm weer. Dat kan vapour lock (oververhitting carburateur) zijn, maar dat gaat bij koud direct over.
Het doorstromen kan ik niet goed beoordelen, maar controle van de vlotter (lekkage) lijkt mij een goede zaak.
De ontstekingsnok zou verschoven kunnen zijn, maar is het probleem ook niet, want na controle bleef het probleem bestaan.
De bobine vonkt? Hoeveel mm in open lucht? Mijn norm is minimaal 4mm in open lucht. Ik gebruik daarvoor een bougie met de aardelektrode in opgerichte toestand.
Overigens over welk type bromfiets spreken we? Oude witte externe bobines kunnen ook defect raken na zoveel jaren.

Er kunnen nog meer oorzaken zijn. Bij een zgn. onmogelijk te repareren mobylette had ik de storing al na 5 minuten te pakken.
De kabel van de punten naar de externe bobine was doorgeschuurd en maakte 50 % van de tijd contact met massa.
Daarom houd ik niet van smerige ongepoetste brommers, want dan zie je dat soort slijtages niet. Mijn TPM-achtergrond speelt daarbij ongetwijfeld een rol.
TPM (onderhoudsmanagement). In het uiterste geval maken we een afspraak.

Harrie

wimthone
Berichten: 25
Lid geworden op: 25 feb 2011, 16:58
Locatie: Maasmechelen - België

Re: Dilemma motobecane 150

Ongelezen bericht door wimthone » 07 jul 2011, 23:18

Beste

Het gaat hier dus om een motobecane150 van in 1983. Type motor AV7. Hij heeft inderdaad een witte externe bobine maar daar de bougie goed vonkt veronderstel ik dus dat deze goed is.

Wat betreft condensator - deze is vervangen door een ander exemplaar waarna het probleem blijft.

Vlotter carburator/ als hier een probleem mee is dan loopt de benzine toch onder de carburator uit. dit is nu niet het geval. De benzine loopt uit de uitlaat van de cilinder de knalpot in (precies alsof de benzine door de zuiger uit de carbuarator wordt gezogen en in vloeibare toestand in de cilinder terecht komt waarna deze dan via de uitlaat eruit gaat) Carburator werd volledig gereinigd waarna probleem blijft bestaan. choke lijkt me ook in orde.

Kabel van de punten naar de bobine is ook OK.

Wat betreft de vooronsteking. hoe nauwgezet reageert hij hierop. Ik heb de vervroeging ingesteld op 2,4 mm (een afwijking van een tiende mm kan dit kwaad?) Ik heb dit met behulp van een eigen gemaakt hulpstuk geregeld (oude bougie en bout) eerst bdp gezocht, daarna bout 2,4mm dieper in de cilinder gedraaid en dan nok terug geplaatst zodat contactpunten net opengaan.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Dilemma motobecane 150

Ongelezen bericht door Harrie » 08 jul 2011, 00:59

Beste Wim,

Afbeelding

Heb je test met de bobine gedaan?
Ik zou toch de test met de bobine doen: 4mm minimaal.
Je moet bij foutdiagnose niet veronderstellen, maar daadwerkelijk meten!

Is de condensator nog nieuw in verpakking, maar NOS?
Ik zou toch eens een nieuwe Vespa condensator proberen.
NOS betekent voor mij v.w.b. rubberwaren en elektriek New Old Shit

Groet,
Harrie

Afbeelding
PS: Ik hoop dat je dochter weer snel kan genieten van haar moby.

wimthone
Berichten: 25
Lid geworden op: 25 feb 2011, 16:58
Locatie: Maasmechelen - België

Re: Dilemma motobecane 150

Ongelezen bericht door wimthone » 08 jul 2011, 08:51

beste Harrie

zal de bobine testen zoals jij zegt. Dacht als ik een goede vonk heb wanneer ik de bougie tegen de cilinder hou het oke was.

Wat betreft condensator. Dit was een gerecycleerde van een andere brommer die goed liep. Heb deze gekregen bij een vroegere lokale mobylette- motobecane dealer. Zal eens op zoek gaan naar zo een nieuwe van Vespa. Moet ik dan iets speciaal vragen (type of zo) of zijn deze allemaal hetzelfde.

kan pas na het weekend eraan werken.

gr wim

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Dilemma motobecane 150

Ongelezen bericht door Polle » 08 jul 2011, 16:08

Hallo Wim ik wil je wel helpen met het oplossen van het probleem maar dan moet je wel naar Geel komen.
Heb vele nieuwe onderdelen voor mobylette.
Bekijk het maar en anders neem je maar kontakt met mij op.

Gr Polle

wimthone
Berichten: 25
Lid geworden op: 25 feb 2011, 16:58
Locatie: Maasmechelen - België

Re: Dilemma motobecane 150

Ongelezen bericht door wimthone » 13 jul 2011, 09:21

Beste Harrie

Heb net je rubriekje gelezen ivm externe condensator. Zeer duidelijk uitgelegd.Ik zal dit eens gaan proberen.
Wat betreft de bobine. deze heb ik getest zoals jij dit voorstelde. Resultaat nog steeds een flinke vonk . Dus dit kunnen we dus ook weer uitsluiten.

Beste Polle

Bedankt voor je aanbod. Ik ga eerst nog even de condensator vervangen en nog eens alles overlopen.
- ontsteking
- voorontsteking
- carburator

Moest ik het probleem niet vinden dan neem ik contact met je op

groeten

Wim

wimthone
Berichten: 25
Lid geworden op: 25 feb 2011, 16:58
Locatie: Maasmechelen - België

Re: Dilemma motobecane 150

Ongelezen bericht door wimthone » 26 mar 2012, 13:01

Beste vrienden

Ben afgelopen zaterdag bij Polle op bezoek geweest. Was gezellig en heb toch weer wat opgestoken. Polle nogmaals hartelijk dank.
We hebben de bromfiets terug aan de praat gekregen maar hij loopt nog steeds niet 100 %. We vermoeden dat het probleem zich situeert in de carburator. Daarom de volgende vraag.

Wanneer de sproeier wordt verwijderd dan kom er ander messing schroef zichtbaar. Wanneer je deze losdraait dan komt er ook een messing stiftje uitgevallen met aan een kant een groefje bovenop. In dit stiftje zitten enkele gaatjes. Heeft de positie van dit stiftje belang. Kan mij iemand hiermee verder helpen. Harrie ik denk dat jij hier wel meer vanaf weet.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4578
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Dilemma motobecane 150

Ongelezen bericht door MobyJoost » 26 mar 2012, 13:57

Dat is de diffuseur. Nr19990 in de tekening:
50s_50vs_page_10 klein.jpg
De gaatjes zijn erg klein, hier wordt de benzine eigenlijk verstoven. Je kan hem goed schoonmaken in een ultrasoonbad, of met de koperdraadjes van een dun stroomkabeltje. Je hebt een kabeltje nodig met meerdere filamentjes, zodat je een soort ragertje maakt. Gebruik geen hardere materialen, als je de gaatjes beschadigt, werkt de verstuiver niet meer goed. Dus niet met een speld of naald gaan peuteren.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4578
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Dilemma motobecane 150

Ongelezen bericht door MobyJoost » 26 mar 2012, 14:03

Oh ja en als je hem terug monteert, zorg dan, dat de goede kant boven zit. Je merkt het vanzelf; zit hij ondersteboven, dan sluit de sproeier niet af (kan niet diep genoeg in gedraaid worden) en stroomt de benzine er met sloten uit.

wimthone
Berichten: 25
Lid geworden op: 25 feb 2011, 16:58
Locatie: Maasmechelen - België

Re: Dilemma motobecane 150

Ongelezen bericht door wimthone » 26 mar 2012, 17:03

Bedankt Mobyjoost voor de snelle reactie.

Maar heeft de positie waar de gaatjes naartoe wijzen invloed?

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4578
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Dilemma motobecane 150

Ongelezen bericht door MobyJoost » 26 mar 2012, 18:59

Het is alweer even geleden, dat ik dit heb gedaan, maar is het niet zo, dat hij maar op één manier erin kan? Zo niet, dan maakt het m.i. niet uit.

MOTOBe
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 feb 2011, 02:51
Locatie: Antwerpen-België

Re: Dilemma motobecane 150

Ongelezen bericht door MOTOBe » 28 mar 2012, 01:36

Beste Wim en Joost,

Inderdaad,door een inkeping (plat vlakje), kan de verstuiver maar op een manier gemonteerd worden.
Met een fijn schroevendraaier kan men de verstuiver verdraaien (onderkant) en in zijn zitting "laten vallen".
De gaatjes wijzen dan naar de luchtfilter. (voor mij, ook al een tijdje geleden).

Groet, jean

Plaats reactie