Pagina 1 van 1

Voorjaarsbeurt en Kampioen

Geplaatst: 06 feb 2017, 12:27
door Harrie
Hallo mobylette-liefhebbers,
De voorjaarbeurten van mijn brommers staan alweer ingepland!
Behalve wat modificaties worden natuurlijk de standaardzaken aangepakt.
Ik verbaas me er nog altijd over dat een brommer, die keurig rijdend in een droge ruimte is weggezet, in het voorjaar toch nog de nodige aandacht vergt.
Ik heb een bloedhekel aan panne onderweg; gebeurt het toch dan troost ik me met de gedachte dat het met al dat oude spul onvermijdelijk is.
Na reparatie rijd ik dan extra tevreden verder.
Nu had ik hier een hele opsomming kunnen geven over: controle op banden, rafelige kabels, scheurtjes in de v-snaar, controle ontsteking et cetera, maar ik verwijs naar een oud artikel dat ik onlangs tegen kwam.
In de Kampioen van Mei 1965 blz 294 staat een lang verhaal over onderhoud aan tweewielers. Leuk om eens door dat blad te bladeren en de advertenties te bekijken.
https://books.google.nl/books?id=VylpvX ... &q&f=false
De artikelen vind ik beter dan die in de hedendaagse zouteloze Kampioen, die zich vooral beperkt tot het standaard gezinnetje met twee schoolgaande kinderen, een hond en een auto. Op automotive gebied valt toch veel meer te beleven....
Laatst viel ik bijna van mijn stoel van verbazing: in de laatste versie van Kampioen stond zowaar een oude Kreidler van de penningmeester van OMS afgebeeld!
Hebben jullie - afgezien van het standaard onderhoud - nog speciale aandachtspunten voor jullie mobylettes, dan gaarne jullie reactie.
H.

Re: Voorjaarsbeurt en Kampioen

Geplaatst: 06 feb 2017, 13:51
door KapteinBeun
Eén van de komende dagen zijn mijn brommertjes weer aan de beurt.
De groene AV50 heeft buiten het gebruikelijke rijklaar maken niet veel aandacht nodig.

Voor de SP93 heb ik het nieuwe, metalen spruitstuk nog op de plank liggen alsmede de bijbehorende vulbus van de carburateur. Om de oude vulbus te verwijderen ga ik het trucje van Harrie, met de keilbout, uitproberen.
Verder krijgt ze een nieuwe achterband (17 x 2.5) die net wat groter is dan de huidige (17 x 2.25). Qua looks heb ik al even gekeken en ziet het er veel beter uit. Ik ben benieuwd of dat wat betreft montage ook beter te doen is (2.5 blijkt wat beter om de velg te passen) en of er merkbare verbetering is in de wegligging.

Afgelopen week stond geheel in het teken van de Fiat. Die moet in juni weer voor de APK en had nu een nieuwe tank + tankelement nodig, en de startmotor moest gereviseerd worden. Sinds gisteren rijdt het handeltje weer.
Om nog even een bruggetje te maken naar de SP93:
De tank van de X1/9 heb ik in de zwarte Hammerite "Direct Over Roest" gezet. De middenstandaard van de SP93 begint aardig af te bladderen, en in eerste instantie wilde ik die laten poedercoaten. Voor alleen een standaard is me dat misschien toch iets te prijzig/te veel rompslomp. Heeft iemand ervaring met die soort Hammerite op de standaard? Of valt het zwart van de Hammerite bijvoorbeeld heel anders uit dan de rest van de brommer..?

Gr.
Marco

Afbeelding

Re: Voorjaarsbeurt en Kampioen

Geplaatst: 06 feb 2017, 15:52
door australman
Hoi,

Niks mis met Hammerite.Persoonlijk zou ik eerder de zwarte hoogglans gebruiken ipv de hamerslag.



Hans

Re: Voorjaarsbeurt en Kampioen

Geplaatst: 06 feb 2017, 18:02
door Franky
Ik had mijn AV50 ook weer eens uit de schuur gehaald. Sinds Woerden heb ik dat ding niet meer aangeraakt :shock: Ik heb überhaupt geen mobylette meer aangeraakt de afgelopen maanden :cry:
Starten was uiteraard geen probleem. Het remmen daarentegen.... Levens gevaarlijk! Ik tik 1x mijn achterrem aan en die blokkeerde meteen. Ik ben de eerste 200m bezig geweest de remmen schoon te remmen. Daarna werkte alles weer na behoren.

Als je niet regelmatig rijdt krijg je een roest in je trommelremmen!

Re: Voorjaarsbeurt en Kampioen

Geplaatst: 06 feb 2017, 20:53
door MobyJoost
Dt krijg je zelfs, als je elke dag rijdt, gezien het gepiep van de remmen, als ik 's morgens ga rijden, na de brommer, de avond ervoor, nat te hebben binnengezet. Of zelfs na een nacht, waarin het begon te regenen, nadat de brommer nog droog was binnengezet.