Standaard veer monteren

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Standaard veer monteren

Ongelezen bericht door Harrie » 05 apr 2017, 21:47

L.S.
Vandaag was een oude vriend bij me op bezoek met een gescheurde motorstandaard.
Lekker lomp spul van dikke pijp en dat last gemakkelijk. Toen kwam het gesprek op monteren van die standaard met zijn twee sterke trekveren.
Zijn dealer had er wat vaag over gedaan met als voornaamste tip: "Een schroevendraaier als hefboom gebruiken".
Na enig zoeken op Internet had hij een elegante juiste oplossing gevonden, die wellicht ook voor ons van toepassing is.
Buig de veer dubbel en stop in de kieren rivetten of muntjes. Doe dat ook aan de andere kant.
Op deze manier wordt de veer langer en kan je de veer gewoon om de ogen leggen. Zet hem op de standaard en alle rivetten of muntjes komen los.
Simpel nietwaar? Ik ben de vorige week een half uur bezig geweest met de schroevendraaier methode.
H.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Standaard veer monteren

Ongelezen bericht door Franky » 06 apr 2017, 17:48

Grappige manier. Ik doe dit doorgaans met een hefboom van een meter die ik aan 1 kant vast druk op de vloer door middel van een "lotgenoot" :lol: Aan de hefboom heb ik een stuk touw dat naar de veer gaat. Als je na monteren de standaard beweegt komt het stuk touw zo los.

Gebruikersavatar
australman
Berichten: 1278
Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
Locatie: oostwold oldambt

Re: Standaard veer monteren

Ongelezen bericht door australman » 06 apr 2017, 19:59

Meestal verwijder ik de as /bout die als scharnierpunt fungeert.Dan de veer ophangen en de standaard weer in positie
brengen met behulp van een schroevendraaier en de (nieuw ingevette ) bout er weer in drukken.
Bij alle andere methodes die ik uitgeprobeert heb lukt het niet zonder pleisters.

Hans

Gebruikersavatar
JapieKrekel
Berichten: 158
Lid geworden op: 08 nov 2013, 12:31
Locatie: Achterhoek Gelderland

Re: Standaard veer monteren

Ongelezen bericht door JapieKrekel » 13 apr 2017, 20:02

Ga ik uittesten Harrie! Als het werkt zou heel fijn zijn want hoevaak ik mijn handen wel niet heb opengehaald met de schroevendraaier manier ... :roll:

Plaats reactie