koppeling vernieuwen, simpel of moeilijk?

jelleken
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 aug 2017, 13:02
Woonplaats: Staden

koppeling vernieuwen, simpel of moeilijk?

Ongelezen bericht door jelleken » 11 mar 2018, 12:00

Zoals de titel al aangeeft zou ik graag de koppeling van mijn Motobécane mobylette met Av7 blok vernieuwen.
Iemand een idee waar ik het correcte onderdeel kan kopen en of dit een simpele job is?
Ik lees her en der dat je speciale tools nodige hebt om de "seeger" ring te demonteren, dit kan zo moeilijk toch niet zijn?
bvb met stukje ijzerdraad als je de speciale tang niet hebt....?

Voor alle duidelijkheid, ik wil niet de volledige koppeling vernieuwen/demonteren maar gewoon de plaatjes zogezegd opfrissen.

Thnx, Jelleken.

JanmobyEvert
Berichten: 1989
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: koppeling vernieuwen, simpel of moeilijk?

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 11 mar 2018, 13:35

Hallo Jelleken. Het ligt eraan welk soort koppeling je wilt demonteren. Een “gewone” koppeling is makkelijker te demonteren dan een “vario” koppeling. Ik gebruik bijvoorbeeld geen magnetisch buisje maar remreiniger en druklucht.
Ik zou ff de zoekfunctie gebruiken en je vind hier heel wat info over (de)montage van koppelingen.
Ik vind het zelf overigens een stuk eenvoudiger om dekoppeling te demonteren dan de schoentjes te vervangen.....
Ge J E

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: koppeling vernieuwen, simpel of moeilijk?

Ongelezen bericht door PantinNL » 11 mar 2018, 23:02

Ik heb in mijn leven te veel mishandelde koppelingen gezien. :(
Voor mij is zo'n Dimoby-koppeling een "simpel klusje"; omdat ik de juiste gereedschappen gebruik.
Als je die beperkte gereedschappen niet wilt of kunt aanschaffen, dan is "vettig werk" het resultaat.
Henk

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: koppeling vernieuwen, simpel of moeilijk?

Ongelezen bericht door loe » 12 mar 2018, 00:24

De seegering kun je wel proberen met een klein schroevendraaiertje er uit te wippen.voor de koppelings vliegwiel hoeft dat niet.gewoon de vetnippel losdraaien.er een poelie trekker opzetten aandraaien dan floept de trommel er zo af.als je de hele koppeling wil verwyderen dan haal je de seegering er af.

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: koppeling vernieuwen, simpel of moeilijk?

Ongelezen bericht door PantinNL » 12 mar 2018, 10:36

Dus....: om te beginnen dien je een mobylette koppelingtrekker aan te schaffen; hierna kan de koppelingsdeksel netjes losgehaald worden.
Pas dan krijg je een completer beeld van de toestand van de koppeling.

Gebruikersavatar
FransK
Berichten: 100
Lid geworden op: 24 okt 2017, 21:47
Woonplaats: Voorschoten

Re: koppeling vernieuwen, simpel of moeilijk?

Ongelezen bericht door FransK » 13 mar 2018, 22:24

Kijk hier eens hoe de koppeling gedemonteerd wordt. https://www.youtube.com/watch?v=aP6EPxHuqQw Let op dat er een zuigerstop gebruikt wordt om de krukas vast te zetten.

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: koppeling vernieuwen, simpel of moeilijk?

Ongelezen bericht door PantinNL » 14 mar 2018, 12:10

Instructief filmpje voor zover het de circlips betreft.
"Ook goed te gebruiken voor de opleiding tot manicure!" riep iemand die toevallig meekeek.
Hij gebruikte simpele circliptangen, die voor de Dimoby koppeling bruikbaar zijn, maar voor een variateur ongeschikt.
Voor een variateur moeten de bekken erg lang en enigszins gebogen zijn.
Goed gereedschap is het halve werk!
Je kunt dat ook omkeren: indertijd gaf ik mijn leerlingen altijd de stelling mee: "Als een klus vervelend is, heb je het verkeerde gereedschap!"
Henk

Plaats reactie