roest in tank

Filip
Berichten: 108
Lid geworden op: 05 feb 2016, 08:33
Locatie: Brasschaat

roest in tank

Ongelezen bericht door Filip » 25 apr 2018, 13:13

Beste,

Ik ben een paar weken terug, begonnen met het ontroesten van mijn tank ( binnenkant ) met azijn. ( mobylette t40 )
Nadat de tank bijna helemaal was ontroest (op een paar groffe roestukjes na) ben ik dus met een hoge druk reiniger in de tank geweest om deze te verwijderen. Dit lukte goed en heb er dus na kokend water in gedaan zodat de tank sneller zou kunnen opdrogen. ( temperatuur brommer ongeveer 12 graden)
Maar na 30 min begon er terug roest te vormen.

Dus volgende keer ga ik ervoor zorgen dat mijn brommer in een zeer warme omgeving zit, maar ik twijfel er aan of de tank weer gaat beginnen roesten want het roest vormde zich heel snel terug.
Iemand die ervaring heeft met dit probleem?
Of iemand die een betere oplossing heeft ?

Na de tank weer helemaal schoon is, ga ik er ook een coating indoen.
Iemand die weet waarvoor ik moet opletten en van welk merk deze coating moet zijn?


mvg,filip

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: roest in tank

Ongelezen bericht door Franky » 25 apr 2018, 15:18

Veel mensen gebruiken tank cure. Dit heb ik ook gedaan. Lijkt goed te werken.

Nadat je je tank met zuur behandeld hebt gaat hij onmiddellijk roesten. Binnen 10 minuten zie je dit al. Dat is gans normaal en erg vervelend. Dus je moet na de zuurbehandeling de tank zo snel mogelijk coaten.

Volgorde van acties die je moet doen.
1. Zuur in de tank. Geen azijn maar het spul van tankcure. Dit spul is dusdanig agresseif dat het je tank etst. Dit bevordert de hechting van de coating.
2. Naspoelen met water.
3. Naspoelen met puur alcohol. Dit om het water er zo snel mogelijk uit te krijgen. Je kan een föhn gebruiken om dit te versnellen (pas op met explosie gevaar met alcohol).
4. Nadat tank droog is direct coaten. Hoe sneller hoe beter.

Stap 3 met puur alcohol heb ik destijds niet gedaan. Dit was voor mij de les van het coaten. Ik heb een föhn gebruikt om de tank zo snel mogelijk te drogen. De hitte en luchtstroom van de föhn bevorderd roest. Dit is allemaal niet ideaal. Door gebruik te maken van puur alcohol kan je alles veel sneller droog krijgen.

Filip
Berichten: 108
Lid geworden op: 05 feb 2016, 08:33
Locatie: Brasschaat

Re: roest in tank

Ongelezen bericht door Filip » 25 apr 2018, 17:25

beste, Franky

Bedankt voor je snelle en uitgebreid antwoord!
Maar weet u toevallig een winkel waar ik tank cure en puur alcohol kan kopen of kan je dat alleen maar online kopen ?
Moet ik dan ook ineens de tank cure reiniging kopen?
mvg, Filip

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: roest in tank

Ongelezen bericht door AGB » 25 apr 2018, 19:12

zonde van de alcohol dat moet je op drinken niet in je brommer doen ,krijg je onder weg nog een boete , dronken brommer,
spiritus zit daar ook genoeg alcohol in voor het doel, of geeft dat een waas in de tank?
koop wel de goede tankcuure die tegen de huidige brandstof kan, er zit verschil in,

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: roest in tank

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 25 apr 2018, 19:17

Welke raad je aan, Arend ? Gr. Joop

( Met de originele Tank Cure heb je enkel probleem met Ethanol )

https://www.brammotoren.nl/a-26467444/t ... -450-gram/

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: roest in tank

Ongelezen bericht door Franky » 25 apr 2018, 19:36

Ik denk dat spiritus een waas geeft.
Ik moet zeggen dat ik zelf niet geëxperimenteerd heb met dat hele alcohol gebeuren. Dit was enkel mijn conclusie na het coaten van 1 tank. Je kan bij mij duidelijk zien dat ik voor een deel over vliegroest heen heb gecoat. Iedereen doet dat en de meesten komen er kennelijk wel mee weg. :) Maar ik wil het natuurlijk zo goed mogelijk doen.

Ik heb tankcure gekocht via een webshop.
Ik vind het coaten van een tank vervelend werk. Daarnaast houd ik ervan dingen goed te doen. Dus mijn mening is: niet zeuren en koop alles tankcure zelf aanbeveelt. Dat is dus de ontroesten en de reiniger erbij kopen.

Ik heb bij mijn bromfiets een slecht aangebrachte coating van een vorige eigenaar moeten verwijderen. De chemicaliën die je daarvoor gebruikt zijn echt heeeeeel erg goor. Breng de coating goed aan want anders mag je dit gaan doen en dat kost pas echt veel geld :P

Edit:
Tankcure rommelt om de zoveeltijd wel aan de formule zodat ze beter tegen ethanol in de brandstof kunnen. De coating die ik heb aangebracht kon niet tegen oneindig veel ethanol. Ik weet het percentage niet meer. Maar bij mij komt er toch geen ethanol meer in de tank :evil:

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3890
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: roest in tank

Ongelezen bericht door Lolle » 25 apr 2018, 22:16

Ik heb de tank eerst gereinigd met schoonmaakmiddel en daarna behandeld met zuur, beide van tank cure, zoals in de instructie stond van Tank cure.
Na het zuren goed spoelen met heet water en vervolgens zo snel mogelijk drogen. Ik heb dit gedaan met schone droge perslucht en vervolgens door blazen met de verfstripper. Plekken die slecht mee drogen kun je ook aan de buitenzijde verwarmen waardoor het vocht aan de binnenzijde verdampt.
overtuig je zelf dat de tank van binnen geheel goed droog is. Waar vocht is is geen hechting :eh:

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: roest in tank

Ongelezen bericht door AGB » 25 apr 2018, 23:49

net wat Frank zegt de vernieuwde tank cure is beter bestand tegen de moderne brandstof, dit lees ik op het motor forum,
dus laat je niet de oudere cure aan praten door handelaren,
de kunst is wel de goede hoeveelheid in de tank te doen zo dat je niet teveel of te weinig hebt,
roest onder tank cure stopt niet , maar vertraagt wel wat,
lees dat het ook vaak mis gaat met het zelf aan brengen , beste lijkt mij heel veel info in winnen hoe men het doet en dan het beste er uit zoeken,
ook hoe men het draad van de benzinekraan beschermt is een punt van aandacht ,

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: roest in tank

Ongelezen bericht door Franky » 26 apr 2018, 19:36

AGB schreef:
25 apr 2018, 23:49
de kunst is wel de goede hoeveelheid in de tank te doen zo dat je niet teveel of te weinig hebt,
Hoezo dit? Ik heb de hele bus erin gedaan :P Het spul is redelijk vloeibaar dus na een tijdje ronddraaien giet je de overtollige hoeveelheid er gewoon weer uit. Dat is natuurlijk wel een beetje zonde maar achja, ik had toch niets anders te coaten op dat moment.

Filip
Berichten: 108
Lid geworden op: 05 feb 2016, 08:33
Locatie: Brasschaat

Re: roest in tank

Ongelezen bericht door Filip » 26 apr 2018, 19:37

allemaal bedankt !

Filip
Berichten: 108
Lid geworden op: 05 feb 2016, 08:33
Locatie: Brasschaat

Re: roest in tank

Ongelezen bericht door Filip » 26 apr 2018, 20:52

beste,

Heb nu verder gezocht op forums en veel mensen zeggen dat tank cure niet goed is omdat het na verloop van tijd afbrokkelt.
Heeft iemand hier ervaring mee ?

mvg,filip

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3890
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: roest in tank

Ongelezen bericht door Lolle » 26 apr 2018, 21:10

Filip schreef:
26 apr 2018, 20:52
beste,

Heb nu verder gezocht op forums en veel mensen zeggen dat tank cure niet goed is omdat het na verloop van tijd afbrokkelt.
Heeft iemand hier ervaring mee ?

mvg,filip
Ik denk dat het heel erg belangrijk is of je alles goed en secuur doet of dat je maar wat aan rommelt. ook het soort brandstof zal invloed hebben. vooral goed laten uitharden. Ik heb mijn tank in oktober gedaan en vervolgens enkele weken bij 20 graden bewaard. Vorige maand is de eerste benzine er in gegaan.
Misschien is het 't minst kwaad. altijd roest in de sproeiers is ook niet leuk. Ik heb nog geen ander en beter middel ontdekt. een zink laag er in dampen door galvanische technieken zou mooi zijn maar ik vraag mij af of dit te doen is. Er zijn vast mensen die al wat langer ervaring hebben met tankcure misschien kunnen die jou zorgen bevestigen of ontkennen.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: roest in tank

Ongelezen bericht door Franky » 26 apr 2018, 22:43

Ik heb het spul er nog geen jaar inzitten. Dus ik kan hierbij ook niet helpen.
Het is een moeilijk iets om op internet op te zoeken. De slechte verhalen staan vooral op internet. Daarnaast moeten mensen het zelf aanbrengen, wat het resultaat afhankelijk maakt van de kunde van hobbyisten wat vaak niet al te best is :P

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: roest in tank

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 27 apr 2018, 14:21

Heb Tank Cure bestudeerd op internet en mijn conclusie is dat de kwaliteit valt of staat met de kwaliteit van het aanbrengen.

Ontroesten enz. met de door Tank Cure voorgeschreven materialen en de voorschriften echt precies opvolgen. Niet proberen het net even anders ( goedkoper / sneller ) te doen.

Succes, Joop

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: roest in tank

Ongelezen bericht door PantinNL » 27 apr 2018, 16:07

Hallo Joop,
Inderdaad, kwaliteit kost geld. Sommige zuren leiden tot een stabiele oxide en resten van andere zuren stimuleren juist die roestvorming.
Ik heb ooit twee tanks een jaar of tien geleden laten behandelen en de laag zit er nog steeds goed op.
Die behandeling werd wel zeer zorgvuldig uitgevoerd door vriend Dick. Als ex-werknemer van Mercedes zei hij dan:"Das Beste oder gar nichts".
Henk

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6312
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: roest in tank

Ongelezen bericht door MobyJet » 02 mei 2018, 13:06

Filip schreef:
26 apr 2018, 20:52
beste,

Heb nu verder gezocht op forums en veel mensen zeggen dat tank cure niet goed is omdat het na verloop van tijd afbrokkelt.
Heeft iemand hier ervaring mee ?

mvg,filip
In mijn eerste tank zit het nu ruim 10 jaar. En laat nog steeds niet los. En de tankjes die ik daarna heb gedaan ook niet.
De eerste keer heb ik alleen de coating gebruikt, daarna ook niet altijd alle onderdelen.

Filip
Berichten: 108
Lid geworden op: 05 feb 2016, 08:33
Locatie: Brasschaat

Re: roest in tank

Ongelezen bericht door Filip » 02 mei 2018, 21:56

Heb nu een 2 dagen geleden mijn gegevens ingevuld op de website van tankcure met de bedoeling tot het bestellen van een tankcure set. Heb zelf direct na het invullen van mijn gegevens een antwoord gekregen dat ze een email gingen sturen met info hoe je moet betalen.
Maar deze heb ik nog altijd niet aangekregen( heb mijn email juist ingevuld)

Weet iemand hier wat meer over ?

mvg,Filip

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: roest in tank

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 02 mei 2018, 22:04

Even bellen en er zijn meerdere leveranciers

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6312
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: roest in tank

Ongelezen bericht door MobyJet » 06 mei 2018, 15:52

Filip schreef:
02 mei 2018, 21:56
Heb nu een 2 dagen geleden mijn gegevens ingevuld op de website van tankcure met de bedoeling tot het bestellen van een tankcure set. Heb zelf direct na het invullen van mijn gegevens een antwoord gekregen dat ze een email gingen sturen met info hoe je moet betalen.
Maar deze heb ik nog altijd niet aangekregen( heb mijn email juist ingevuld)

Weet iemand hier wat meer over ?

mvg,Filip
2 dagen.. vrijdag verstuurd dus? Het is nu zondag.
Veel bedrijven werken niet in het weekend.

Geef ze de tijd. Of bestel ergens anders. Er zijn meerdere shops die het verkopen (die ook niet allemaal in het weekend zullen antwoorden..)

chrisje
Berichten: 47
Lid geworden op: 20 feb 2011, 16:47
Locatie: Den Haag

Re: roest in tank

Ongelezen bericht door chrisje » 25 mar 2019, 18:05

Hoi allen,

Interessant topic, toen ik mijn mobylette kocht was de tank ook volledig verroest aan de binnenkant. Ik heb dit volgens de handleiding met Fedox en Tapox van Fertan gedaan. Nu zijn we letterlijk 13 jaar verder en ik heb nog steeds geen problemen in de tank. Topspul vind ik.

Groet,
Christiaan

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: roest in tank

Ongelezen bericht door PantinNL » 27 feb 2024, 20:47

Oude topic, maar binnenkort weer actueel.
Een van mijn benzinetanks, die een kleine twintig jaar geleden is voorzien van een coating is aan nieuwe coating toe.
Ik voel scherpe omgekrulde randen, maar zal het nog uitgebreid met sterke lamp controleren.
Mogelijk heeft ethanol de boel toch aangetast. Ik heb begrepen dat moderne Tank cure beter bestendig is.
Dit betekent dat ik epoxyhars remover moet gaan toepassen. Hierover is met name door Franky een heel verhaal verteld.
Als ik dan toch aan de slag ga, dan ga ik ook maar een tweede tank van 8 liter ontroesten en coaten ( SP98, SP94TT, e.d.).
Ik ga deze ook compleet maken met kraan, sierplaten en rubbers.
Niet dat ik hem direct nodig heb, maar een reserve op voorraad is altijd handig.
Ik ben van plan om alles van Tankcure toe te passen, maar hoe is de langdurige ervaring op dit forum met 1-component coating?

Gebruikersavatar
Campera
Berichten: 47
Lid geworden op: 09 jan 2024, 20:10
Woonplaats: Assen

Re: roest in tank

Ongelezen bericht door Campera » 28 feb 2024, 19:18

PantinNL schreef:
27 feb 2024, 20:47
Als ik dan toch aan de slag ga, dan ga ik ook maar een tweede tank van 8 liter ontroesten en coaten ( SP98, SP94TT, e.d.).
Ik ga deze ook compleet maken met kraan, sierplaten en rubbers.
Niet dat ik hem direct nodig heb, maar een reserve op voorraad is altijd handig.
Ik volg met interesse.
Beide Campera's hebben het zelfde roestprobleem.

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: roest in tank

Ongelezen bericht door PantinNL » 28 feb 2024, 19:38

TankCure biedt hiervoor een prima oplossing.
https://tankcure.nl/nl/home/
Groet,
Henk

Pollege
Berichten: 476
Lid geworden op: 08 jun 2020, 05:23
Woonplaats: Geel

Re: roest in tank

Ongelezen bericht door Pollege » 28 feb 2024, 21:19

Ik gebruik tank cure niet meer maar tweecomponentencoating die spierwit is.
Dan zie je ook geen vliegroest meer na behandeling kan ook herhaald worden.
Is veel vloeibaarder en loopt veel beter in hoekjes.
Wat ik ook gekocht heb is een camera op een flexibele stang met lichtje dan kan je via je gsm scherm mooi kijken in de tank is zeker zijn geld waard kost 38€

Gr Polle

Gebruikersavatar
Marco
Berichten: 565
Lid geworden op: 31 dec 2010, 20:46
Woonplaats: Middle of nowhere

Re: roest in tank

Ongelezen bericht door Marco » 28 feb 2024, 23:36

Ik zou altijd voor 2 componenten gaan

Plaats reactie