Vlotter lek, hoe maak je zoiets?
Vlotter lek, hoe maak je zoiets?
Best mensen,
Na ziekte wil ik mijn brommer (mobylette EEG10, 1968) weer draaiende krijgen. Toen ik hem startte was het toerental veel te laag en lekte hij brandstof bij de overflow boven de vlotter. Carburateur open gehaald en nu blijkt er vloeistof (brandstof) in de vlotter zelf te zitten. Hij is dus te zwaar en zakt te ver naar beneden vermoed ik.
Ik heb het lek gevonden, er zit in barstje in het messing, hoe ga ik dit dichtmaken? Ik heb een foto gemaakt van de barst. Misschien nog tips? Ik hoor er namelijk zeer graag van!
Alvast dank en met groet,
Christiaan
Na ziekte wil ik mijn brommer (mobylette EEG10, 1968) weer draaiende krijgen. Toen ik hem startte was het toerental veel te laag en lekte hij brandstof bij de overflow boven de vlotter. Carburateur open gehaald en nu blijkt er vloeistof (brandstof) in de vlotter zelf te zitten. Hij is dus te zwaar en zakt te ver naar beneden vermoed ik.
Ik heb het lek gevonden, er zit in barstje in het messing, hoe ga ik dit dichtmaken? Ik heb een foto gemaakt van de barst. Misschien nog tips? Ik hoor er namelijk zeer graag van!
Alvast dank en met groet,
Christiaan
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Vlotter lek, hoe maak je zoiets?
Volgens mij zijn er 2 mogelijkheden.
1e nieuwe vlotter plaatsen
2e als de vlotter van binnen helemaal droog is dicht solderen.
1e nieuwe vlotter plaatsen
2e als de vlotter van binnen helemaal droog is dicht solderen.
-
- Berichten: 2697
- Lid geworden op: 07 feb 2010, 12:58
- Woonplaats: ergens op de wereld
- Locatie: friesland
Re: Vlotter lek, hoe maak je zoiets?
weet niet of dat kan het lek dicht solderen
daar door kan de vlotter zwaarder worden
en wat voor invloed heeft dat
maar de vlotter is nu ook niet te gebruiken
dus dicht solderen kan zeker wel
je heb er nu ook niets aan
gr harold
daar door kan de vlotter zwaarder worden
en wat voor invloed heeft dat
maar de vlotter is nu ook niet te gebruiken
dus dicht solderen kan zeker wel
je heb er nu ook niets aan
gr harold
Re: Vlotter lek, hoe maak je zoiets?
Simpel uit te voeren met: S39, een soldeerboutje en wat soldeertin. De vlotter wordt daardoor amper zwaarder.
Henk
Henk
Re: Vlotter lek, hoe maak je zoiets?
Beste allen,
Dank voor de info, ik ga mijn best doen .
Met groet en nogmaals dank!
Christiaan
Dank voor de info, ik ga mijn best doen .
Met groet en nogmaals dank!
Christiaan
Re: Vlotter lek, hoe maak je zoiets?
Solderen lukt inderdaad wel, heb ik ook eens gedaan paar jaar geleden, functioneert nog steeds goed.
Overtollig soldeertin natuurlijk zo veel mogelijk weer verwijderen.
Overtollig soldeertin natuurlijk zo veel mogelijk weer verwijderen.
Re: Vlotter lek, hoe maak je zoiets?
en hier laten weten of het gelukt is, en hoe
Re: Vlotter lek, hoe maak je zoiets?
Bij solderen worden vaak de volgende klassieke fouten gemaakt:
- het te solderen oppervlak is mechanisch niet schoon genoeg gemaakt.
- het te solderen oppervlak is chemisch onvoldoende schoon.
- Het werkstuk wordt onvoldoende verwarmd door een te koude bout.
- Men laat de tin onvoldoende vloeien.
- de ruimtes tussen de te verbinden delen zijn te groot.
Het is niet moeilijk, maar het is vooral een ervaringskwestie.
Ik zal dus niet aan een vlotter gaan solderen met een vlam of met een transistorbout van 10 Watt.
Een 40-50 Watt bout lijkt me wel geschikt.
Henk
- het te solderen oppervlak is mechanisch niet schoon genoeg gemaakt.
- het te solderen oppervlak is chemisch onvoldoende schoon.
- Het werkstuk wordt onvoldoende verwarmd door een te koude bout.
- Men laat de tin onvoldoende vloeien.
- de ruimtes tussen de te verbinden delen zijn te groot.
Het is niet moeilijk, maar het is vooral een ervaringskwestie.
Ik zal dus niet aan een vlotter gaan solderen met een vlam of met een transistorbout van 10 Watt.
Een 40-50 Watt bout lijkt me wel geschikt.
Henk
Re: Vlotter lek, hoe maak je zoiets?
[Beste allen,
Ik heb de vlotter gesoldeerd, het ging uiteindelijk vrij makkelijk. Oppervlakte goed schoongemaakt, licht opgeruwd en ontvet met aceton. Daarna oppervlakte heet gemaakt en in een dunne streep soldeer in de barst laten vloeien, hier en daar nog bijgewerkt en overtollig soldeer zoveel mogelijk weggehaald. Er lijkt nog een klein barstje te zijn maar dit is dicht, ik wilde er niet meer soldeer in doen en ook niet meer materiaal weghalen. Vanmiddag ga ik de carburateur weer monteren en de boel opstarten, kijken wat er gebeurd .
Dank voor jullie tips, het is echt goed te doen dus vlotter niet zomaar weggooien!
Met vriendelijke groet,
Christiaan
Ik heb de vlotter gesoldeerd, het ging uiteindelijk vrij makkelijk. Oppervlakte goed schoongemaakt, licht opgeruwd en ontvet met aceton. Daarna oppervlakte heet gemaakt en in een dunne streep soldeer in de barst laten vloeien, hier en daar nog bijgewerkt en overtollig soldeer zoveel mogelijk weggehaald. Er lijkt nog een klein barstje te zijn maar dit is dicht, ik wilde er niet meer soldeer in doen en ook niet meer materiaal weghalen. Vanmiddag ga ik de carburateur weer monteren en de boel opstarten, kijken wat er gebeurd .
Dank voor jullie tips, het is echt goed te doen dus vlotter niet zomaar weggooien!
Met vriendelijke groet,
Christiaan
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Vlotter lek, hoe maak je zoiets?
Hallo Christiaan,
Ontvetten met aceton is prima, maar wel dien je een vloeimiddel zoals S39 of harskerntin te gebruiken; hiermee worden ook de eventuele oxiden opgelost.
Henk
Ontvetten met aceton is prima, maar wel dien je een vloeimiddel zoals S39 of harskerntin te gebruiken; hiermee worden ook de eventuele oxiden opgelost.
Henk
Re: Vlotter lek, hoe maak je zoiets?
Beste Henk,
Dank voor je info, ik heb inderdaad kopertin gebruikt met een harskern. Ik heb haar vanmiddag gestart, ze loopt weer als een zonnetje. Nu nog even het voorlicht fiksen en ze is klaar voor de weg zowel bij licht als donker!
Groet,
Christiaan
Dank voor je info, ik heb inderdaad kopertin gebruikt met een harskern. Ik heb haar vanmiddag gestart, ze loopt weer als een zonnetje. Nu nog even het voorlicht fiksen en ze is klaar voor de weg zowel bij licht als donker!
Groet,
Christiaan
Re: Vlotter lek, hoe maak je zoiets?
Mooi gedaan, Christiaan.
Dat geeft veel meer voldoening dan weggooien en een nieuwe gebruiken, vermoed ik.
Ruud
Dat geeft veel meer voldoening dan weggooien en een nieuwe gebruiken, vermoed ik.
Ruud
Re: Vlotter lek, hoe maak je zoiets?
Goed werk ! Heb je ook de vlotterpunt met een waterproof schuurpapiertje iets aangescherpt ? Sluit ie net iets beter af.
Re: Vlotter lek, hoe maak je zoiets?
Hoi allen,
@Ruud: Jazeker! Geweldig om toch een 50 jaar oude vlotter te laten doen wat ie moet doen! En altijd gaaf om met zulke mooie en slimme techniek om te gaan.
@Groenekan: Nee heb ik niet gedaan, ze sluit uitstekend af, ze draait beter dan ooit .
Met groet,
Christiaan
@Ruud: Jazeker! Geweldig om toch een 50 jaar oude vlotter te laten doen wat ie moet doen! En altijd gaaf om met zulke mooie en slimme techniek om te gaan.
@Groenekan: Nee heb ik niet gedaan, ze sluit uitstekend af, ze draait beter dan ooit .
Met groet,
Christiaan
Re: Vlotter lek, hoe maak je zoiets?
Joop, de punt zelf hoeft volgens mij niet vlijmscherp te zijn, de doorgang van de brandstof heeft immers een zekere doorsnede groter dan nul. De punt komt tijdens volledige afsluiting nergens tegenaan, het is de net iets bredere zijkant van de naald die dan goed moet afsluiten. De punt heeft vooral een zoekfunctie (naar het brandstoftoevoergaatje) bij stijgende vlotterhoogte, maar zal zijn weg omhoog ook nog goed vinden als de punt iets afgerond en niet vlijmscherp is. Sterker nog, een te scherpe punt zou nog wel eens kleine krasjes kunnen aanbrengen op de wand van het brandstoftoevoergaatje als die zijn weg omhoog eens scheef begint als je bijvoorbeeld toevallig net over een hobbel rijdt. Bramen kun je natuurlijk wel mooi wegschuren, misschien bedoelde je dat, Joop.
Re: Vlotter lek, hoe maak je zoiets?
Dank voor je goede toelichting, Ruud.
Inderdaad is aanscherpen niet het juist woord. Soms zie je bij oude vlotters een randje ter plekke van de afsluiting. Mij is geleerd dit even met een waterproof schuurpapiertje op te frissen. Gr. Joop
Inderdaad is aanscherpen niet het juist woord. Soms zie je bij oude vlotters een randje ter plekke van de afsluiting. Mij is geleerd dit even met een waterproof schuurpapiertje op te frissen. Gr. Joop
Re: Vlotter lek, hoe maak je zoiets?
Daar kan ik me inderdaad wel wat bij voorstellen, Joop. De afsluiting moet met het tapse deel van de naald gebeuren en niet met een horizontaal randje wat door slijtage is ontstaan. Zo’n randje haal je bij voorkeur weer weg, alhoewel de vlotter dan ook weer hoger komt omdat de naald plaatselijk wat dunner is geworden. Ach, het maakt vast niet zoveel uit, je punt is duidelijk. Scherp opgemerkt, Joop.
Re: Vlotter lek, hoe maak je zoiets?
Hoi,
Rijst de vraag, hoe kan er in godsnaam een barst komen in zo'n vlotter? Ik heb met meerdere mensen gesproken hierover en allen wijten het aan de frutkwaliteit van de benzine van tegenwoordig. Vroeger stopte ik er gewoon euro 95 in, met ethanol, water en andere zooi, het ZAMAC wordt zo aangetast en ook de legering van de vlotter. Niet handig dus. Het metaal van de vlotter is inmiddels ook zo ontzettend dun geworden.
Groet,
Chris
Rijst de vraag, hoe kan er in godsnaam een barst komen in zo'n vlotter? Ik heb met meerdere mensen gesproken hierover en allen wijten het aan de frutkwaliteit van de benzine van tegenwoordig. Vroeger stopte ik er gewoon euro 95 in, met ethanol, water en andere zooi, het ZAMAC wordt zo aangetast en ook de legering van de vlotter. Niet handig dus. Het metaal van de vlotter is inmiddels ook zo ontzettend dun geworden.
Groet,
Chris