Aangezien ik vermoed dat die oproep verder weinig succes zal hebben, ga ik het geheel anders aanpakken.
Ik ga die voorvorkpoten zelf samenstellen en daarom mag die oproep weg.
MobyJoost gaf me echter in die oproep een goede tip, die ik niet verloren wil laten gaan, want oproepen voor onderdelen verdwijnen na verloop van tijd.
Het bleek dat de tussenbussen te kort waren en die wartels niet aangedraaid konden worden. De nylonbus moet namelijk een paar mm uitsteken boven de schroefdraad. Dat hielp wel, maar er bleef t.g.v. van de grote slijtage toch nog wat speling zitten. De boel is inmiddels gemonteerd en t.z.t. worden er nieuwe poten gemonteerd.MobyJoost schreef: ↑16 feb 2020, 22:33Ik heb me altijd afgevraagd, waarom er altijd zoveel draad over is, boven de "opsluitbussen". Degene met de keerringen. Mijn idee is, dat je die, bij speling, kan aandraaien, waardoor het hele pakket aan interne bussen aangespannen wordt. De kunststof bussen hebben allemaal, aan beide uiteinden, een afgeschuinde rand. Draai je de opsluitbussen aan, dan wordt het hel pakket onder spanning gezet en worden alle uiteinden van alle kunststof bussen tegen de binnenpoot gedwongen, waarmee slijtage gecompenseerd wordt. Mocht dat meer zijn, dan theorie, dan verlengt het het leven van de (zeldzame) kunststof bussen aanzienlijk. Dus gooi geen kunststof bussen weg, als er speling op de vorkpoten is. Misschien is het probleem opgelost, door het aandraaien van de eindbussen.
Toch nieuwe voorvorkpoten
Zoals ik al vermoedde zou het vinden van nieuwe poten knap lastig worden.
Complete voorvorken van jongere modellen zijn nog wel hier en daar te koop, maar die lange antieke uit begin jaren vijftig tref je zelden ongeschonden aan.
Ik heb inmiddels besloten mijn zoektocht te stoppend en ben zelf aan de slag gegaan zoals andere forumleden uit "nood" ook vaak doen.
Hoe maak je nieuwe voorvorkpoten?
Voor het maken van een vork heb je wel twee andere vorken nodig; eventueel kan je nog het bovenste stuk van de oude vork gebruiken.
De oude is meestal aan de onderkant enkele tienden van mm ingesleten en dat betekent dat de schetsplaat verwijderd moet worden.
Dat verwijderen is een kwestie van verwarmen tot minimaal 1200 graden, zodat de hardsoldeer week wordt.
Op de afbeelding zie je de kale schetsplaten. Vervolgens moet er een gleuf in een nieuwe as worden gefreesd en de boel worden gesoldeerd
met messing of zilver-hardsoldeer.
Op het stuk nieuwe as komt dan nog ter verlenging de bovenste andere as met het juiste eindstuk voor de veer.
Beide assen worden m.b.v. pen-gat en hardsolderen aan elkaar verbonden.
De laatste bewerking is om de boel te laten verzinken.
Samenwerking onderdelen verzinken
Helaas duurt het nog even voordat ik naar de verzinkerij afreis, maar wellicht laat binnenkort iemand wat verzinken en kunnen mijn spullen meegenomen worden . De kosten vallen dan voor iedereen lager uit. Misschien een idee om het te laten weten op het forum als je naar de verzinkerij gaat.
Henk