kettingschermschroeven

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

kettingschermschroeven

Ongelezen bericht door Harrie » 02 mar 2013, 16:51

Hoi forumleden,
Kettingschermen met dikke koppen worden snel goedkoper. Op de Franse eBay concurreert men elkaar suf.
De prijs exclusief verzendkosten tussen de 0,90 -1,50 Euro per stuk inclusief nylonring is niet slecht.
Ze zijn wel niet zo mooi als de oude originele, maar het is een goede vervanger.
Hierdoor is een oud plan van mij totaal overbodig geworden. Ik had namelijk erg veel voorvork moeren en met een M6 bout er in had je al bijna een kettingschermschroef. De draad en de zaagsnede "even"aanpassen, zilversolderen en t.z.t. nog laten verzinken. Dit plan is uiteraard met die lage prijzen van tafel.
Maar het is hobby en dus kon ik het toch niet laten om er een paar te maken. Omdat mijn emmer met te verzinken spullen pas terug van de verzinkerij heb ik besloten
die moer niet te verzinken maar te vertinnen met waterleidingtin. Afbeelding Dat is soldeertin met zilver en zonder lood.

Dat is aardig gelukt en dat materiaal blinkt goed. Uiteraard is tin op ijzer niet ideaal, want bij beschadiging gaat het snel roesten. Zink is wat dat betreft beter.
Mogelijk is deze tin voor bepaalde toepassingen een goedkoop alternatief voor schooierchroom ( zilververf).

Een tweede "overbodig" product was de zwarte onderlegring. De eerste kostte wat tijd de rest werd erg snel gemaakt van POM (Polyoxymethyleen) een sterke kunststof die als nylon vervanger wordt gebruikt en zeer gemakkelijk te bewerken is.

Al met al wat probeersels zonder veel waarde, maar de gebruikte technieken zullen later weer ongetwijfeld van pas komen.

Harrie
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
mobydilz
Berichten: 1862
Lid geworden op: 15 jan 2013, 12:40
Locatie: zaltbommel

Re: kettingschermschroeven

Ongelezen bericht door mobydilz » 05 mar 2013, 11:44

Hoi Harrie,

Leuke en zeer nuttige bijdrage! Destijds hadden we voor S1 en S3's grootkoppige bolle spatbordschroeven nodig.
Grote messingen cylinderkoppen draaiden we in de boormachine een beetje bol en dan vertinnen. Voor zover we hebben kunnen vaststellen
hield dat goed. groet Mobydilz

Plaats reactie