Revisie Ideal 90mm trommelremnaaf van een AV31

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Revisie Ideal 90mm trommelremnaaf van een AV31

Ongelezen bericht door Harrie » 16 mar 2013, 18:53

Beste forumleden,
We hebben een mooie - maar soms ook een tijdrovende - hobby die je steeds weer uitdaagt om creatieve oplossingen te vinden.
Een lastige klus onlangs was het opnieuw klinken van een Ideal 90 trommelnaaf van een Kaptein AV31.
Dit restauratieproject van een toerbroeder is in volle gang en waarschijnlijk zal die brommer in 2013- 2014 op de weg komen.
Het mocht wat kosten..... de naven moesten ontdaan worden van zilververf en opnieuw worden verchroomd.
Je kunt dan alles in elkaar laten zitten, maar ook besluiten alle 12 klinknagels te verwijderen en de 3 afzonderlijke delen van de naaf (5)apart te laten verchromen.
Met een dergelijke aanpak ben je goed bezig. De chroomboer had zijn werk uitstekend gedaan en de spullen kwamen perfect terug.
Het kettingwiel (6) en de dunne stofring (7) ,die na de remankerplaat zit, werden opnieuw verzinkt.
Maar toen! Waar haal je klinknagels van 4,2 mm met een steellengte van 7 mm? Nergens te bestellen; dus hebben we die zelf gedraaid uit Fe32.
Naderhand nog uitgegloeid in een simpele oven bestaande uit een propaangasbrander en een stel gasbetonstenen.
Aan de buitenkant moesten mooie bolle kopjes aan de klinknagels komen. Er kwamen dus ook een aantal klinkgereedschappen (snapper en tegenhouder) aan te pas om een mooie bolle kop te krijgen aan de klinknagel. Verder moet je erg omzichtig te werk gaan en de boel goed ondersteunen, want anders sla je de boel scheef.
Het was veel passen en meten voordat alles perfect op zijn plaats zat. Het klinken zelf was eigenlijk vrij simpel toen we eenmaal de juiste maat nagels en gereedschappen hadden.
Als laatste zaten we natuurlijk met de 12 stalen ronde klinknagelkoppen die zouden roesten. Na enige discussie hebben we toch voor zilvertin gekozen en niet voor lak.
In combinatie met was of een rijwielolie is dat een mooie en duurzame oplossing. Zilvertin blinkt erg mooi en mist de toffe uitstraling van loodtin.
De kopjes werden prachtig bolvormig doordat de tin zo mooi vloeide. Het eindresultaat was veel beter dan we gehoopt hadden.
Eindconclusie: Je kunt een oude naaf met de nodige kosten en inspanning weer prachtig krijgen, maar trek vooral veel tijd uit en haast je niet, want dan gaat het geheid mis.
Op de foto kijken we tegen de kant aan waar de klinknagels plat moeten zijn en niet vertind zijn. Ik krijg nog een foto binnen van de andere kant; dus nog even geduld a.u.b.
Harrie
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Revisie Ideal 90mm trommelremnaaf van een AV31

Ongelezen bericht door MobyJoost » 16 mar 2013, 22:38

Heel netjes.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Revisie Ideal 90mm trommelremnaaf van een AV31

Ongelezen bericht door ruudk » 16 mar 2013, 22:52

Inderdaad, erg mooi!
Zit het tandwiel er trouwens goed op? Meestal zit dat toch andersom?
Groet,
Ruud

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Revisie Ideal 90mm trommelremnaaf van een AV31

Ongelezen bericht door Harrie » 17 mar 2013, 00:53

ruudk schreef:Inderdaad, erg mooi!
Zit het tandwiel er trouwens goed op? Meestal zit dat toch andersom?
Groet,
Ruud
Dat dacht de toerbroeder ook, maar dat is niet zo. Alles zit er perfect op en het voordeel is dat je geen lelijke kieren hebt tussen de losse delen, waar het chroom niet goed gepakt heeft.
Harrie

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Revisie Ideal 90mm trommelremnaaf van een AV31

Ongelezen bericht door Franky » 17 mar 2013, 11:27

Ziet er heel netjes uit.
Goed werk kost veel tijd en geld. Maar het is het altijd waard 8-)

Ik heb nog wel een vraagje over dat klinken want ik moet dat binnenkort toch ook maar eens gaan doen. Niet bij een naaf maar bij mijn niet functionerende Transval koppeling.
Afbeelding
Hoe ondersteun jij de klinknagel aan de binnenkant tijdens het klinken? Ik ben bang dat ik de trommel beschadig.....
Klem jij ook de bladveer op trommel voor het klinken? Ik ben bang dat je anders een kier tussen bladveer en trommel krijgt.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Revisie Ideal 90mm trommelremnaaf van een AV31

Ongelezen bericht door Harrie » 17 mar 2013, 12:10

Hoi Franky,
Ik ondersteun de trommel met een grote bronzen bus in de bankschroef.
Steek er nog iet uit van de kop dan is dat geen ramp, want ik draai de trommel meestal even na.
Bij Kaptein deden ze dat vroeger anders. Ze maakte de kop van de klinknagel wat kleiner door deze tegen een slijpsteen te houden.
Je moet dan de kop van de klinknagel dan wel goed ondersteunen met een ronde as. Je wilt nooit dat de klinknagels er aan de binnenkant uitsteken, omdat anders
de voering van de rijwielkoppeling beschadigd wordt.

Groet,
Harrie

Wijnand
Berichten: 198
Lid geworden op: 07 mar 2011, 15:10
Woonplaats: Drechterland
Locatie: West Friesland

Re: Revisie Ideal 90mm trommelremnaaf van een AV31

Ongelezen bericht door Wijnand » 17 mar 2013, 14:42

Over het klinken van koppelingsegmenten gesproken; volgens mij is de volgorde van klinken van belang i v m het goed aanliggen van de veerplaatjes. Kan iemand dat nog even toelichten?
Groet Wijnand.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Revisie Ideal 90mm trommelremnaaf van een AV31

Ongelezen bericht door Harrie » 17 mar 2013, 15:39

Hoi allemaal,
De koppeling strips moeten goed aanliggen; meestal klink ik eerst de buitenste en daarna de binnenste.
De vorm van dat kopje aan de stripkant komt toch niet zo nauw, omdat je het niet ziet. Bij een naaf is dat wel het geval.
Ik ben nog van de generatie die klinken op school heeft geleerd en bovendien heb ik tijdens mijn zaterdagmorgen baantje (eind jaren 60) heel wat koperen klinknagels verwerkt.
In nieuwe constructies pas ik ze amper toe; een boutje is simpeler en demonteerbaar.
Hieronder de beloofde foto's met de klinknagels met bolle koppen. Leuk materiaal die zilvertin; ik weet alleen niet hoe het zich in de praktijk gedraagt.
Groet,
Harrie
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Revisie Ideal 90mm trommelremnaaf van een AV31

Ongelezen bericht door Franky » 17 mar 2013, 15:57

Indrukwekkend :o Ziet er mooi uit.

Volgorde van klinken lijkt me niet zo belangrijk. Wel moet je de bladveer elementen neem ik aan klemmen tegen de trommel aangezien ze onder voorspanning gemonteerd worden (niet zo erg als de transval wat die vlogen daadwerkelijk door de lucht toen ik de klinknagels weg aan het slijpen was).

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Revisie Ideal 90mm trommelremnaaf van een AV31

Ongelezen bericht door ruudk » 17 mar 2013, 21:42

Nogmaals: zeer mooi gedaan!

Wijnand
Berichten: 198
Lid geworden op: 07 mar 2011, 15:10
Woonplaats: Drechterland
Locatie: West Friesland

Re: Revisie Ideal 90mm trommelremnaaf van een AV31

Ongelezen bericht door Wijnand » 31 mar 2013, 19:43

Beste Harrie,
Dank voor je tip over het klinken van de koppelingsegmenten.
Onlangs heb ik ook gebruik gemaakt van tinsoldeer met 3% zilver,( tip van enige tijd geleden). Na enig experimenteren met vloeimiddelen en een methode om het soldeermiddel goed verdeeld te krijgen, ben ik tevreden met het resutaat. Vervolgens heb ik het oppervlak gepoetst en met blanke acryllak afgewerkt.
Groet, Wijnand.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Revisie Ideal 90mm trommelremnaaf van een AV31

Ongelezen bericht door Harrie » 31 mar 2013, 21:29

Heb je de klinknagels van de koppelingsstrips vertind of iets anders?
Aan de klinknagels van de koppelingstrips doe ik helemaal niets qua afwerking; behalve dan nadraaien aan de binnenkant.
Ik gebruik trouwens 6% zilvertin.
Groet,
Harrie

Plaats reactie