Standaard breuk

Mobydick
Berichten: 77
Lid geworden op: 02 jan 2011, 11:50
Locatie: Ermelo- Gelderland

Standaard breuk

Ongelezen bericht door Mobydick » 15 jun 2013, 14:14

DSC00746-001.JPG
Beste Forumleden,

Bij een onderhoudsbeurt van een brommer wordt vaak een item vergeten en dat is de standaard.
Op zich is dit te begrijpen want hij zit onder de brommer en is meestal erg vet en vies.
Kortom een echt "ondergeschoven kindje". :roll:
Gisteren probeerde ik na een rit mijn brommer weer op zijn standaard te zetten. Dat ging prima maar de brommer
kantelde plotseling. Gelukkig kon ik haar enigszins in bedwang houden waardoor de schade beperkt bleef.
Na controle bleek de standaard-houder aan het frame op de las afgebroken te zijn. (Zie bijlage)
Het is dus toch zinvol om regelmatig deze houder even te reinigen en te controleren op breuk.

Groet,
Mobydick
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Mobydick op 15 jun 2013, 22:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Standaard breuk

Ongelezen bericht door Harrie » 15 jun 2013, 14:35

Interessant verhaal MobyDick,
Zo te zien gaat het om een standaard van een SP98.
Dit is een zware brommer en ik heb in het verleden ook weleens meegemaakt dat de ophanging boven niet goed gelast was.
Deze breuk heb ik nog nooit gezien; waarschijnlijk een maandagochtend lasverbinding.
Lijkt mij niet moeilijk om met het juiste lasapparaat alles even vast te maken.

Voor overige bezoekers Je ziet de geharde bus mooi zitten waarin de standaardbout van M7 x100 (spoed is 1 mm) doorheen gaat.
Vaak is die bus versleten en de gaten in de standaard zijn uit gelubberd. Resultaat een gammele standaard.

Harrie

bessels
Berichten: 163
Lid geworden op: 06 feb 2011, 22:15
Woonplaats: Ugchelen Nederland
Locatie: ugchelen [apeldoorn]

Re: Standaard breuk

Ongelezen bericht door bessels » 02 feb 2014, 23:14

Hallo forumleden.

De geharde bus onderin het frame moet er toch los in zitten[met weinig speling],en met de standaard mee kunnen scharnieren.
Bus word met de bout vast geklemd tussen de standaard,en zo scharniert die op de bus,dus niet op de bout die door de standaard zit.

gr bessels

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Standaard breuk

Ongelezen bericht door MobyJoost » 03 feb 2014, 00:04

Die breuk ken ik wel. Dat ging bij mijn EEG net zo.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Standaard breuk

Ongelezen bericht door Harrie » 03 feb 2014, 01:00

De bus werd zelfs met hardsoldeer vastgemaakt aan het frame.
Ik heb nog nooit een scharnierende bus gezien.
Harrie

Gebruikersavatar
australman
Berichten: 1282
Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
Locatie: oostwold oldambt

Re: Standaard breuk

Ongelezen bericht door australman » 03 feb 2014, 09:44

Merkwaardig,een hardgesoldeerde bus.Waarom hebben ze het geheel dan niet uit een stuk rondmateriaal gemaakt met een gat er in van 7mm?
Volgens mij moet de bus makkelijk draaibaar zijn en aan beide zijden 1 mm uitsteken.De m7 bout klemt de standaard op de bus vast.

Hans

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Standaard breuk

Ongelezen bericht door Harrie » 03 feb 2014, 10:48

Voor de duidelijkheid: ik heb het hier slechts over de constructie van voor 1970.
Later kreeg de G50 een geperste standaard met twee borstbouten.
Hoe zou je het probleem bij die oude standaarden kunnen oplossen?
Om te voorkomen dat de standaardbout loskomt van de standaard en daar gaat walsen, zou je M7 draad kunnen tappen aan de moerzijde van standaard.
De moer van de standaardbout werkt dan als contramoer en koppelt de standaardbout dan aan de standaard. Wel moet je de bout en bus blijven smeren met vet, want die plek is wel gevoelig voor roest.
Harrie

Mobydick
Berichten: 77
Lid geworden op: 02 jan 2011, 11:50
Locatie: Ermelo- Gelderland

Re: Standaard breuk

Ongelezen bericht door Mobydick » 03 feb 2014, 12:33

De geharde bus zit volgens mij altijd vast in het frame. Problemen ontstaan door slecht onderhoud en ook door te zware belasting van de standaard.
Het is volgens mij niet de bedoeling om na het uitklappen van de standaard op de brommer te gaan zitten/staan en dan de motor proberen te starten.

Groet,
Mobydick

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Standaard breuk

Ongelezen bericht door MobyJoost » 03 feb 2014, 19:33

Dat is het ook niet, althans, volgens de Motobécane voorschriften. Helaas zijn er mensen, die de "Op de brommer gaan zitten en trappen, tot je je longen uit je lijf hijgt"-methode aanhangen. Een in goede staat verkerende motor start met één welgemikte trap op het pedaal, onderwijl de decompresseur, de choke en het gas op de juiste wijze manipulerend. Mijn EEG start zo, of het nu koud is, of niet. Lukt dat niet en start je brommer pas na een minuut lang als een gek fietsend op de standaard, dan gaat die snel kapot.

Plaats reactie