Ketting staat los

RubenD
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 jul 2013, 17:42

Ketting staat los

Ongelezen bericht door RubenD » 18 jul 2013, 17:56

Dag iedereen.

Ik heb een motobecane AV48 gekocht enkele maanden terug, helaas brak de ketting na 2 weken. Ik liet door een garagist een nieuwe ketting opleggen maar deze heeft duidelijk iets verkeerd gedaan want de ketting slaat constant tegen het frame wat niet zo gezond lijkt. (hij lastte ook de tandwielen aan elkaar ofzo). Ik deed de brommer binnen bij een andere garagist maar deze weet niet hoe hij de ketting kan aanspannen. Nu is m"n vraag, wat kan er aan gedaan worden om de ketting wat op te spannen aangezien het wiel niet verplaatsbaar lijkt en zo niet kan opgespannen worden.

groetjes
Ruben

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Ketting staat los

Ongelezen bericht door MobyJoost » 18 jul 2013, 21:04

Ruben, de as van het achterwiel zit vast in twee plaatjes (één links, één rechts), die ieder met twee boutjes aan het frame vastzitten. Deze bouten moeten los (net los, zodat de plaatjes kunnen schuiven, niet de moeren er vanaf!). Daarna het achterwiel naar achter trekken, tot de juiste spanning en de plaatjes weer vast zetten.

RubenD
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 jul 2013, 17:42

Re: Ketting staat los

Ongelezen bericht door RubenD » 20 jul 2013, 13:31

Dat is net het probleem, ik wou dat proberen maar het wiel kan niet achteruit getrokken worden want de plaatjes waar de as in vastzit heeft geen gleuf waarin ik het wiel kan laten verplaatsen...

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Ketting staat los

Ongelezen bericht door Harrie » 20 jul 2013, 17:26

Beste Ruben,
Plaats eens een foto van de situatie, dat kan de zaak verhelderen.
Harrie

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Ketting staat los

Ongelezen bericht door MobyJoost » 20 jul 2013, 18:07

Je verschuift ook niet de as in de plaatjes, maar de plaatjes mét de as, in het frame.

RubenD
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 jul 2013, 17:42

Re: Ketting staat los

Ongelezen bericht door RubenD » 22 jul 2013, 13:29

Ik heb dan na jullie uitleg toch het wiel naar achter kunnen trekken, al staat de ketting nog redelijk los. ik zal dan eens kijken om een foto te posten. de ketting schuurt ook een heel klein beetje tegen het wiel. dat lijkt me ook niet zo gezond.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Ketting staat los

Ongelezen bericht door MobyJoost » 22 jul 2013, 15:01

Je moet de as natuurlijk wel aan twee kanten verschuiven, zodat je wiel in het midden van de achterbrug blijft. Je zal ook de kettingspanner van de fietsketting (rechterkant) los moeten maken en deze weer vast zetten, als de bromfiets ketting gespannen is en het wiel netjes in het midden zit.
Het kan zijn, dat je ketting zover is opgerekt, dat hij niet meer strak genoeg gespannen kan worden. Dan moet je de ketting inkorten en het wiel weer naar voren schuiven. Het spanbereik van de verschuifbare plaatjes is beperkt.

Plaats reactie