Resonerende motorkapjes

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Resonerende motorkapjes

Ongelezen bericht door Franky » 23 aug 2013, 17:47

Beste mensen,

Ter voorbereiding op de Arnhem rit was ik bezig mijn moby eens echt mooi te maken. Om dat mogelijk te maken heb ik voor het eerst in vele jaren mijn gerenoveerde motorkapjes gemonteerd. Ziet er mooi uit! Het rijdt echter vreselijk want ze resoneren als een malloot :shock: Je kan echt zien dat het uiterste puntje meer dan 1cm heen en weer gaat :shock: Als je tegen het kapje tikt klinkt hij ook lang door. Geen wonder dat het gaat resoneren.....

Hierbij een plaatje. Ik heb met 3 zwarte cirkels de bevestigingspunten aangegeven. De pijl geeft de plek aan waar de grootste resonantie zit
Afbeelding

Wat kan je hier aan doen? :roll:

Grt,

Frank

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Resonerende motorkapjes

Ongelezen bericht door Harrie » 23 aug 2013, 19:04

De bron van de trillingen wegnemen of dempende nylonringen toepassen.
Bij sommige brommers plak ik aan de binnenkant nog een strip dempingsmateriaal.
Bij sommige modellen kom je dat tegen alleen niet veel als ik toegepast heb.
Harrie

GROENEKAN
Berichten: 3766
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Resonerende motorkapjes

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 24 aug 2013, 08:27

Maak het nog wel vandaag Frank , want we kunnen dat lawaai er niet bij hebben. :lol:

Ook ik zal straks de brommerd even schoonmaken en een poetsdoekje erover.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Resonerende motorkapjes

Ongelezen bericht door Franky » 24 aug 2013, 19:35

Ik ben er vandaag dan ook druk mee geweest :)
Trillingen weg nemen gaat nogal moeilijk. Dan moet ik mijn motorblok vervangen (gaat ooit wel eens gebeuren, maar nu even niet). Dus het werd uiteindelijk toch dempingsmateriaal. Ik heb iets gekocht bij de autozaak dat voor trillende panelen wordt gebruikt. Het is een soort betume met een zelfklevende laag.

Om even wat theorie erbij te halen. De eigenfrequentie van een massaveersysteem (lijkt dit wel op) is de wortel van de veerconstante gedeeld door de massa. Bij mechanische ontwerpen zorg je er meestal voor dat je de eigenfrequentie flink hoog hebt liggen want dat krijg je hem niet in eigenfrequentie. Aan de hand van de formule kunnen we zien dat je dat kan doen door je veer zo stijf mogelijk te hebben en je massa zo laag mogelijk.
Afbeelding
k = veerstijfheid
m = massa
1/(2*pi) = omrekenen van Rad/sec naar Hertz


Nou is de stijfheid van mijn kapje niet zo simpel te veranderen. De massa wel. Je kan hem zwaarder maken met dat betume spul. Alleen dan daalt je eigenfrequentie dus! En dat is hartstikke fout :P Uiteindelijk heb ik het toch gedaan zodat de eigenfrequentie niet meer rond mijn optimale toerental ligt waardoor het nu helemaal niet zo irritant is. Voor het moment is het probleem weer opgelost. Niet op een nette manier natuurlijk, maar dit hoort nou eenmaal bij het ontwerp van deze bromfiets. Deze kapjes resoneren altijd als een idioot.

Plaats reactie