Poedercoaten uitlaat?

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Poedercoaten uitlaat?

Ongelezen bericht door ruudk » 02 feb 2011, 01:16

Hallo,

Wat toevallig dat Franky vandaag ook een bericht over poedercoaten plaatste. Ik zit met een soortgelijk vraagstukje. Ik wil het niet-verchroomde gedeelte van mijn uitlaat (van de S3) opnieuw in de lak zetten, omdat deze zwarte hoogglans lak er, waarschijnlijk na een te uitbundige uitbrandbeurt van een vorige eigenaar, niet al te best aan toe is.

Mijn vraag is dan ook, weet iemand wat voor lak er origineel op zo'n uitlaat hoort, en wat voor grondlaag? Of is het gepoedercoat? Of bestond die verftechniek nog niet in de jaren vijftig van de vorige eeuw? Wat is verstandig qua grondlaag? Wat is het voordeel van poedercoaten boven gewoon lakken?

Dank jullie wel,
Ruud

Mobydick
Berichten: 77
Lid geworden op: 02 jan 2011, 11:50
Locatie: Ermelo- Gelderland

Re: Poedercoaten uitlaat?

Ongelezen bericht door Mobydick » 03 feb 2011, 09:36

Ikzelf ben bezig met de restauratie van een Motobecane AV31 uit 1954. Alle framedelen heb ik inmiddels laten poedercoaten en voorzien van een blanke laklaag. Het resultaat is prima en bijna vergelijkbaar met normaal spuitwerk. Voordeel is dat de laklaag hard en steenslagbestendig is voor ca. 1/3 van de prijs van een normale spuitbeurt. :)

Wat er af fabriek op de uitlaatdemper werd gespoten lijkt mij normale synthetische lak. In jouw geval zou ik gewoon hittebestendige verf uit de spuitbus gebruiken. Goed ontroesten/ontvetten geen grondlaag en spuiten maar !

Groet,
Dick

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Poedercoaten uitlaat?

Ongelezen bericht door Franky » 03 feb 2011, 10:52

Ik heb hier ook nog hittebestendige verf staan. Deze kan niet tegen benzine. Dus dat wil je echt niet op je uitlaat hebben. Een proefstukje spuiten is altijd aan te raden :)

@Mobydick
Waar heb jij je onderdelen laten coaten? En die blanke laklaag, laat je die aanbrengen of doe je dat zelf?

Mobydick
Berichten: 77
Lid geworden op: 02 jan 2011, 11:50
Locatie: Ermelo- Gelderland

Re: Poedercoaten uitlaat?

Ongelezen bericht door Mobydick » 03 feb 2011, 12:27

Franky,

Het poedercoaten heb ik laten doen bij onderstaand bedrijf:

Gerritsen Coatings BV

Nijverheidsstraat 44
3861 RJ
Nijkerk
Tel.: 033-2462036
Fax: 033-2462037
E-mail: info@gerritsen-coatings.nl

Groet,
Dick

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6320
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Poedercoaten uitlaat?

Ongelezen bericht door MobyJet » 03 feb 2011, 18:09

Franky schreef:Ik heb hier ook nog hittebestendige verf staan. Deze kan niet tegen benzine. Dus dat wil je echt niet op je uitlaat hebben. Een proefstukje spuiten is altijd aan te raden :)

@Mobydick
Waar heb jij je onderdelen laten coaten? En die blanke laklaag, laat je die aanbrengen of doe je dat zelf?
De vernis van de HEMA kan tegen benzine. Wel even testen of die niet reageert op je spuitwerk.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Poedercoaten uitlaat?

Ongelezen bericht door ruudk » 28 feb 2011, 21:02

Dus, Mobydick, je hebt over je poedercoatlaag nog een laag blanke (doorzichtige) lak? Is het niet gebruikelijk om te volstaan met enkel de poedercoatlaag? Dit ziet er namelijk al zo mooi 'af' uit. Of omgekeerd: is het gebruikelijk/verstandig om de poedercoatlaag nog weer met een blanke laklaag over te verven?

Mobydick
Berichten: 77
Lid geworden op: 02 jan 2011, 11:50
Locatie: Ermelo- Gelderland

Re: Poedercoaten uitlaat?

Ongelezen bericht door Mobydick » 01 mar 2011, 10:31

Hallo Ruud,

Het voorzien van een blanke laklaag wordt in het proces gelijk na het poedercoaten gedaan.
Noodzakelijk is het zeker niet, maar geeft meer glans. Een poedercoatlaag is normaal gesproken halfmat.

Groet,
Dick

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Poedercoaten uitlaat?

Ongelezen bericht door ruudk » 04 mar 2011, 00:14

A-ha, zo zit dat dus. Bedankt, Dick.

Plaats reactie